Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänialan määrittäminen
1
Paddle
13.10.2003 22:33:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mitä ovat kaikki klassisessa musiikissa käytetyt äänialat (esim. baritoni tai tenori) ja mistä nuotista mihin asti nämä äänialat sitten käsittää?
 
Kiitos vastauksestasi, googlettamalla en ainakaan pintapuolisen vilkaisun jälkeen löytänyt.
 
Voya
14.10.2003 10:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi Paddle!
 
Tarkkoja nuotteja en tiedä, eikä ihmisääntä kai nuotin tarkkuudella voikkaan määrittää... äänihän onneksi kehittyy! Sitä paitsi eräs sibeliusakatemian laulunope sanoi jossain radiohaastattelussa, että ääniala ei ole kiinni pelkästään siitä, mihin nuottiin pääsee, vaan äänensävystä. Tämän laulajan mielestä oikean äänialan löytämiseen saattaa mennä pitkääkin (vuosi? enemmänkin?) eikä kannata lokeroida itseään heti ekan laulutunnin jälkeen. Etenkin kyseinen laulaja varoitti laulunopettajia määrittämään heppoisin perustein oppilaidensa äänialoja.
 
d-iivil
15.10.2003 02:29:41 (muokattu 15.10.2003 02:33:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piirtelin tuommoisen suuntaa-antavan kaavion eri äänityyppien äänialoista, sopii tutkailla:
http://www.maidenhell.com/rekisterit.jpg
 
Itse sulkeudun tuon kaavion mukaan tenoriksi, joskin ihan yhtä alas en täydellä powerilla pääse, mutta falsettiin joutuu lipsumaan vasta F5:sen kohdalla.
 
Pitää myös muistaa että jokaisessa rekisterissä on ns. lyyrisiä ja dramaattisia äänityyppejä. Esim. Bruce Dickinson on hyvä esimerkki dramaattisesta tenorista, siinä missä vaikkapa Michael Kiske on selkeästi lyyrinen sellainen. Molemmilla on about sama skaala, mutta äänen "tone" on hyvinkin erilainen.
 
Toivottavasti auttoi.
Jarkko.
15.10.2003 12:34:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mitä ovat kaikki klassisessa musiikissa käytetyt äänialat (esim. baritoni tai tenori) ja mistä nuotista mihin asti nämä äänialat sitten käsittää?
 
http://www.hut.fi/~tbackstr/ranges/ranges.html#voices :ssa on yksi ehdotus.
 
http://kuoppamaki.cjb.net/
paavi
16.10.2003 11:58:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piirtelin tuommoisen suuntaa-antavan kaavion eri äänityyppien äänialoista, sopii tutkailla:
http://www.maidenhell.com/rekisterit.jpg
 
Itse sulkeudun tuon kaavion mukaan tenoriksi, joskin ihan yhtä alas en täydellä powerilla pääse, mutta falsettiin joutuu lipsumaan vasta F5:sen kohdalla.
 

 
Jotain outoa sun kaavioissa on. Ensinnäkin tuo basson E1: Sehän on sama kuin bassokitaran alin ääni. Alimmillaan olen löytänyt kuoroteoksen, jossa alimmille bassoille on kirjoitettu A1. Tiedän kyllä, että narisemalla pääsee tuonne E1:en ja alemmaskin, mutta ei se ole enää laulua.
 
Mitä tarkoitat TÄYDELLÄ äänellä kaaviossasi?
 
Tuo sun väite, että falsettiin joudut vasta F5:n kohdalla on melko outo, kun ajattelee, että Pavarotille maksetaan miljoonia hänen korkeasta C5-sävelestään.
 
Näytä mulle baritoni, joka laulaa C6:n...edes falsetilla.
 
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
d-iivil
16.10.2003 13:31:28 (muokattu 16.10.2003 13:35:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli sanotaas heti kärkeen, että tuo oli todellakin suoraan piirretty kaavio kyseisestä kirjasta, joka mainitaan tuolla kuvassa lähteenä.
 
Jotain outoa sun kaavioissa on. Ensinnäkin tuo basson E1: Sehän on sama kuin bassokitaran alin ääni. Alimmillaan olen löytänyt kuoroteoksen, jossa alimmille bassoille on kirjoitettu A1. Tiedän kyllä, että narisemalla pääsee tuonne E1:en ja alemmaskin, mutta ei se ole enää laulua.
Jep, eli tuossahan olikin merkattu matalin helppo/mukava/laulettavissa oleva nuotti.
 
Mitä tarkoitat TÄYDELLÄ äänellä kaaviossasi?
Se on kökkö suomennos kohdasta "black shape indicates singer's full voice range", tulkitse sitten tuo jotenkin muutoin.
 
Tuo sun väite, että falsettiin joudut vasta F5:n kohdalla on melko outo, kun ajattelee, että Pavarotille maksetaan miljoonia hänen korkeasta C5-sävelestään.
Miljoonia tai ei, tiedän mikä on falsetti ja mikä ei ;)
Mutta tuohonpa se minun skaala sitten about loppuukin, jostain syystä falsettiosasto vain "katosi" jossain vaiheessa äänestäni.
 
Näytä mulle baritoni, joka laulaa C6:n...edes falsetilla.
Kuten sanottu, en minä tuota kaaviota päästäni tempaissut prkl :D Valita kirjan kirjoittajalle Bill Martinille väärästä inhvosta :)
18is9
16.10.2003 15:12:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näytä mulle baritoni, joka laulaa C6:n...edes falsetilla.
 
Kim Petersen alias King Diamond. Ja falsetilla luonnollisesti. Siinä olen d-iivilin kopsiman kaavion kanssa samaa mieltä että baritoneilla falsetti yltää joskus huimaavan ylös. Vaan harva baritoni jaksaa falsettiaan treenailla, sen verran ponneton se ääni niissä sfääreissä tuppaa olemaan.
 
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
18is9
16.10.2003 15:16:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miljoonia tai ei, tiedän mikä on falsetti ja mikä ei ;)
Mutta tuohonpa se minun skaala sitten about loppuukin, jostain syystä falsettiosasto vain "katosi" jossain vaiheessa äänestäni.

 
Hieman kärjistäen: tiedät siis mikä falsetti on ja kuinka se tehdään mutta et kykene kuitenkaan sitä käytännössä tekemään. Ei kuulosta kovin vakuuttavalta. Hoho.
 
Oletko varma että kyseessä ei ole täydellä teholla laulettu "head voice". Se on ilmeisesti eri asia kuin falsetti.
 
Ollaan vissiin keskusteltu näistä asioista ennekin!
 
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
d-iivil
16.10.2003 15:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kim Petersen alias King Diamond. Ja falsetilla luonnollisesti. Siinä olen d-iivilin kopsiman kaavion kanssa samaa mieltä että baritoneilla falsetti yltää joskus huimaavan ylös. Vaan harva baritoni jaksaa falsettiaan treenailla, sen verran ponneton se ääni niissä sfääreissä tuppaa olemaan.
 
kyllä ja tuo kaavio eroaa ehkä klassisesta ymmärryksestä siinä mielessä, kun koko opus käsittelee nimenomaan heavy/rock laulajia ja siellä käytettyjä tekniikoita.
d-iivil
19.10.2003 22:56:18 (muokattu 19.10.2003 23:08:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman kärjistäen: tiedät siis mikä falsetti on ja kuinka se tehdään mutta et kykene kuitenkaan sitä käytännössä tekemään. Ei kuulosta kovin vakuuttavalta. Hoho.
Hoho.
Käytin ennen aivan perkeleesti falsettia, ja voin sitä vielä nykyiselläänkin käyttää jos siltä tuntuu, mutta juurikaan korkeammalle tuosta F:stä ei irtoa, eli tarkoitin lähinnä sitä ettei falsettini enää yllä korkeammalle kuin vahva pää-ääni, siinä missä tosiaan ennen pää-ääni loppui johonkin C5:sen paikkeille ja falsetilla pystyi vinkumaan aina G#5:seen, on homma nykyisin kääntynyt hassusti päälaelleen :D Mutta en valita.
 
Oletko varma että kyseessä ei ole täydellä teholla laulettu "head voice". Se on ilmeisesti eri asia kuin falsetti.
Kyllä, juurikin noin. Se todellakin ON eriasia kuin falsetti :)
 
Ollaan vissiin keskusteltu näistä asioista ennekin!
Ollaanko? :D
hoho.
paavi
20.10.2003 09:03:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kim Petersen alias King Diamond. Ja falsetilla luonnollisesti. Siinä olen d-iivilin kopsiman kaavion kanssa samaa mieltä että baritoneilla falsetti yltää joskus huimaavan ylös. Vaan harva baritoni jaksaa falsettiaan treenailla, sen verran ponneton se ääni niissä sfääreissä tuppaa olemaan.
 
Morjens! Tästähän tuli mielenkiintoinen keskustelu. Äijät selvästi kuitenkin tietää, mistä puhuu. Tosiaan kyllä kuitenkin tuossa kaaviossa tuo "full voice mikä lie" on vähän ihmeen laaja, kun ajattelee, kuinka laajasti käytännössä parhaatkin laulajat ääntään käyttää (rock-piireissäkin). Klasaripiireissä täysvärähteisellä äänellä tarkoitetaan nimenomaan täyttä, muhkeaa ääntä, jonka on kaiken lisäksi tarkoitus olla yhtä voimakas koko alueeltaan. Jos ollaan oopperalavalla, siellä ei armoa anneta. Sävelen kuin sävelen täytyy kuulua. Jos sanot, että sun täysi ääni kattaa jonkun alueen, se myös pitää soida siltä alueelta tasaisesti, varmasti ja voimakkaasti.
 
Okei, tuosta olen kyllä samaa mieltä, että baritoneilla ja joskus bassoillakin falsetti saattaa ulottua yllättävän korkealle. Monet ns. kontra-tenorithan ovat entisiä baritoneja, joilla vaan ylä-äänet ovat jostain syystä kehittyneet kirkkaiksi. Itse olen aika selkeä baritoni, vieläpä melko matala ja tumma sellainen. Kuitenkin rintaäänellä menee sinne about G:n ja A:n välille ja falsetilla sitten oktaavi siitä ylös. Siitä ei sitten enää pääse mihinkään. (siis en oo todellakaan mikään huippulaulaja, mutta suhteellisen laaja ääniala kuitenkin). Mä ymmärrän, mitä tarkoitat, d-iivil. Tosiaan siihenhän laulajat pyrkivät, että rintaäänen ja falsetin raja katoaa. Mutta vaikka se selkeä raja katoaakin, silti siihen falsettiin edelleen siirrytään - ääni siirtyy päähän mitä korkeammalle mennään. Kannattaa kuitenkin pitää yllä lämmintä rintaääntäkin eikä vain keskittyä pää-ääniin. Päässä ääni soi ja saa sen metallisuuden ja kirkkauden, mutta rinnasta (tai siis kropasta ylipäätään) lähtee se lämpö ääneen.
 
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
d-iivil
20.10.2003 11:46:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ymmärrän, mitä tarkoitat, d-iivil. Tosiaan siihenhän laulajat pyrkivät, että rintaäänen ja falsetin raja katoaa. Mutta vaikka se selkeä raja katoaakin, silti siihen falsettiin edelleen siirrytään - ääni siirtyy päähän mitä korkeammalle mennään.
Jepjep, mutta pää-ääni ja falsetti ovat kuitenkin edelleen kaksi ihan täysin eriasiaa ;) Se että ääni siirtyy päähän, ei tarkoita sitä että ollaan falsetissa. Falsetti on periaatteessa resonoimaton ääni, eikä täten kuljeta mukanaan samanlaista potkua ja sointia kuin pää-ääni.
 
Kannattaa kuitenkin pitää yllä lämmintä rintaääntäkin eikä vain keskittyä pää-ääniin. Päässä ääni soi ja saa sen metallisuuden ja kirkkauden, mutta rinnasta (tai siis kropasta ylipäätään) lähtee se lämpö ääneen.
Truu, tämän allekirjoitan minäkin aivan täysin :)
paavi
20.10.2003 12:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepjep, mutta pää-ääni ja falsetti ovat kuitenkin edelleen kaksi ihan täysin eriasiaa ;) Se että ääni siirtyy päähän, ei tarkoita sitä että ollaan falsetissa. Falsetti on periaatteessa resonoimaton ääni, eikä täten kuljeta mukanaan samanlaista potkua ja sointia kuin pää-ääni.
 
Mä oon kuullut sellaisen falsetin määritelmän, että äänihuulet eivät kosketa toisiaan...(tai vähintäänkin että niiden liike on selkeästi suppeampi).
 
Siis, tottakai vahvan äänen tuleekin soida/resonoida aina myös pään onteloissa riippumatta siitä, missä ja miten ääni alunperin syntyy. Väitän vain, että sinullakin tuo äänihuulten liike suppenee kuitenkin ylöspäin mentäessä --> falsetti.
 
Juuri näistä asioista on muuten eri koulukuntia, joten emme pystykään tässä tuskin mitään kovin ihmeellisiä johtopäätöksiä saamaan aikaan, jos eivät asian ammattilaisetkaan pääse yhteisymmärrykseen. :)
 
Kuriositeettina: Osa naisista hallitsee huiluäänen (en tiedä, pystyykö jotkut miehet siihen). Silloin äänihuulet eivät värähtele lainkaan, vaan ääni tulee kuin kiinteästä huilusta. Näin laulunopettajani on sanonut, mutta korostan kommenttieni epätieteellisyyttä.
 
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
18is9
20.10.2003 13:14:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuriositeettina: Osa naisista hallitsee huiluäänen (en tiedä, pystyykö jotkut miehet siihen).
 
Ainakin allekirjoittaneella on falsetin yläpuolella vielä joku korkeampi ääniala, jonne ei kannata missään nimessä mennä. Käy nimittäin ihan oikeasti kipeää ja kuulostaa hirveältä. Joskus olen naisten kuullut tällaista käyttävän efektinä, mutta miehille en kyllä suosittele.
 
Tähän alaan törmäsin kun kitaristin kanssa leikittiin sitä Deep Purplen liveltä löytyvää kisaa jossa kitara soittaa melodian ja laulaja seuraa perässä...
 
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
d-iivil
20.10.2003 13:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon kuullut sellaisen falsetin määritelmän, että äänihuulet eivät kosketa toisiaan...(tai vähintäänkin että niiden liike on selkeästi suppeampi).
Falsettiin mentäessä äänihuulten värähtely puolittuu ja resonointi käytännössä poistuu.
 
Väitän vain, että sinullakin tuo äänihuulten liike suppenee kuitenkin ylöspäin mentäessä --> falsetti.
Tottakai liike supistuu kun äänihuulet värähtelevät nopeammin korkeammalle mentäessä, mutta falsetti on ihan oma juttunsa ja siinä tuo äänihuulten värähtely puolittuu kuten jo yllä sanoin.
 
Eli se mitä yritän sanoa on se, että otetaan vaikkapa nuotti C5 (tämä miljoonan arvoinen nuotti). Sen pystyy siis toteuttamaan kahdella tapaa, pää-äänenä ja falsetissa, joista ensimmäinen kuulostaa huomattavan paljon munakkaammalta johtuen siitä että ääni on resonoiva ja saa itselleen kaikupohjaa jota falsetissa ei vain ole.
 
Juuri näistä asioista on muuten eri koulukuntia, joten emme pystykään tässä tuskin mitään kovin ihmeellisiä johtopäätöksiä saamaan aikaan, jos eivät asian ammattilaisetkaan pääse yhteisymmärrykseen. :)
Puhut vähän mutta asiaa :D Ja oikeastaan, paskanko väliäkään koko asialla on, kunhan kuulostaa hyvältä.
 
Kuriositeettina: Osa naisista hallitsee huiluäänen (en tiedä, pystyykö jotkut miehet siihen). Silloin äänihuulet eivät värähtele lainkaan, vaan ääni tulee kuin kiinteästä huilusta. Näin laulunopettajani on sanonut, mutta korostan kommenttieni epätieteellisyyttä.
Kyllä, totta turiset. Tämä on naisilla tämä "whistle-rekisteri", mm. Mariah Carey on erittäin tunnettu whistlen suurkuluttaja :)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «