Muusikoiden.net
26.10.2020

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nyt apua! Äänen muuttuminen ja keskirekisterin katoaminen
1
Shockheaded Peter
16.08.2018 23:25:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa muutama kuukausi sitten ääneni muuttui matalaksi ja käheäksi ilman syytä (?). En siis ollut laulanut melkein vuoteen muualla kuin suihkussa joskus, joten tuskin väärästä laulutekniikasta johtuu. Nyt siis pääsen todella matalalle, mutta kun yritän muuttaa keskirekisteriin (keski-C) ääni katoaa pelkäksi ilmaksi, tai jos todella kiristän niin pääsen A1, mutta tämä vaatii todella paljon naaman, kurkun ja kropan kurtistelua ja kiristelyä ja tuntuu huutamiselta. Kuitenkin pystyin laulunopettajan avulla tuottamaan korkeita ääniä, eli pystyn tuottamaan ne E2-C3.

Eli tosiaan tuo alue mille useimmat laulut on kirjoitettu on täysin käyttökelvoton. Jotain epämääräistä "irtoamisen"(ikään kuin limaa) kun yritän noita nuotteja laulaa tuntuu kurkun takaosassa. Olen käynyt foniatrilla ja tämä sanoi, että äänihuulet paksut (eli tästä syystä matala ääni), muttei osannut sanoa onko näin aina ollut vai ovatko ne muuttuneet ja että lievää punoitusta. Mutta mitään kyhmyjä tai häiriöitä äänihuulten värähtelyssä ei ollut. Sain myös lähetteen ääniterapiaan, mutta toivoisin myös täältä vinkkejä ja mahdollista vertaistukea.

Ja siis ennen olen kyennyt laulamaan ihan normaalisti nuo nuotit, ääni vain ihan parissa viikossa muuttui. Kaiken maailman "mixed voice" ja "vocal cord closure"-harjoitteita olen youtubesta katsonut, mutta mikään ei auta.

Khassera
20.08.2018 17:30:48

Shockheaded Peter: Tuossa muutama kuukausi sitten ääneni muuttui matalaksi ja käheäksi ilman syytä (?). En siis ollut laulanut melkein vuoteen muualla kuin suihkussa joskus, joten tuskin väärästä laulutekniikasta johtuu. Nyt siis pääsen todella matalalle, mutta kun yritän muuttaa keskirekisteriin (keski-C) ääni katoaa pelkäksi ilmaksi, tai jos todella kiristän niin pääsen A1, mutta tämä vaatii todella paljon naaman, kurkun ja kropan kurtistelua ja kiristelyä ja tuntuu huutamiselta. Kuitenkin pystyin laulunopettajan avulla tuottamaan korkeita ääniä, eli pystyn tuottamaan ne E2-C3.

Eli tosiaan tuo alue mille useimmat laulut on kirjoitettu on täysin käyttökelvoton. Jotain epämääräistä "irtoamisen"(ikään kuin limaa) kun yritän noita nuotteja laulaa tuntuu kurkun takaosassa. Olen käynyt foniatrilla ja tämä sanoi, että äänihuulet paksut (eli tästä syystä matala ääni), muttei osannut sanoa onko näin aina ollut vai ovatko ne muuttuneet ja että lievää punoitusta. Mutta mitään kyhmyjä tai häiriöitä äänihuulten värähtelyssä ei ollut. Sain myös lähetteen ääniterapiaan, mutta toivoisin myös täältä vinkkejä ja mahdollista vertaistukea.

Ja siis ennen olen kyennyt laulamaan ihan normaalisti nuo nuotit, ääni vain ihan parissa viikossa muuttui. Kaiken maailman "mixed voice" ja "vocal cord closure"-harjoitteita olen youtubesta katsonut, mutta mikään ei auta.

Käy siellä ääniterapiassa. Sun puhetapa ja laulutekniikka voi vaatia sun äänihuulilta liikoja (vaikka opetuksessa oletkin ollut.) Emt olitko kuin nuori mutta jos äänenmurros on suljettu pois niin eipä terveillä äänihuulilla ole muuta ongelmaa kuin tekniikka jos ääni sakkaa.

Myös paska opettaja saattaa pakottaa sut harjoitteisiin jotka on "call-rekisterissä" ja käyttämällä ainoastaan tätä yhtä koordinaatiota ilman keventäviä, enemmän äänihuulten toimintaan keskittyviä harjoitteita, saattaa äänihuulet jotenkin jäykistyä. Siitä en ole lukenut enempää mutta käsittääkseni se on ihan mahdollista. Korjaantuu sit just näillä narinatyyppisillä äänen kevennysharjoituksilla, esim. tällä videolla hyviä kikkoja.

https://youtu.be/n1ExPaBt6iE

Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Khassera
21.08.2018 09:42:15

Lisään sit vielä että pari kertaa korvanenäkurkkulääkärillä ja foniatrilla käyneenä mullekin tuli kerran toi "äänihuulet vähän punoittaa" diagnoosi joka voi johtua melkeen mistä vaan. Todennäkösesti paskasta tekniikasta. Myöhemmässä tarkastuksessa kaikki olikin ihan hyvin ja äänihuulissa ei mitään poikkeamia, hyvä liike yms. Eli se punoitus häviää kun ärsyke häviää. Eiköhän se lääkäri bongais arpeumat yms joten sun äänihuulten paksuus tuskin johtuu niistä, ne voi olla luonnostaan vaan paksummat. :)

Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
18is9
21.08.2018 22:18:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli vähän samanlaiset oireet, loppujen lopuksi syynä oli refluksitauti ja krooninen kurkunpääntulehdus. Kun sain tulehduksen aisoihin niin ääni normalisoitui.

"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Kalmo
04.09.2018 17:16:23

Refluksitauti tuli minullekin ensin mieleen, mutta luulisi lekurin huomaavan sen jäljet(?).
Itselläni on ajoittain lievää refluksia, joka ilmenee äänen käheytymisenä ja "heikentymisenä".
Omahoitoni on pitää yöpöydällä aina Rennietä. Viimeksi ennen nukkumaan ryhtymistä otan usein, en aina, yhden, ja joskus, jos yöllä herätessä ruokatorvi tuntuu ärtyneeltä, otan toisen. Tämä on pitänyt ilmiön ihan hyvin aisoissa.

Refluksi, eli vatsahappojen hiipiminen yön aikana ylös ja henkitorveen, voi olla hyvin salakavala, sitä ei aina ensin itse huomaa. Pahimmillaan seurauksena voi olla rajujakin äkillisiä keuhkotulehduksia ja lämmönnousuja.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti