Muusikoiden.net
19.10.2018

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haen laulamisen suhteen apua (parempaa otsikkoa en keksi..)
1
Pelaaja1337
21.08.2017 04:34:36 (muokattu 21.08.2017 20:40:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, olen 19 vuotias nuori mies ja haluaisin kovasti oppia laulamaan. Musiikki ja tarkalleen ottaen laulaminen on aina ollut minulla lähellä sydäntä mutta hiljattain kiinnostukseni laulamiseen on huomattavasti kasvanut ja haluasin oppia miten hengitetään oikein, oppia oikean tekniikan ja noh..oppia laulamaan. Eihän siinä mikään, onhan noita laulu opistoja mutta tässä tulee se minun ongelmani vastaan:

Minun on lähes mahdotonta olla ihmisten ilmoilla ja sosiaalinen kanssa käyminen aiheuttaa lähes paniikki häiriön kaltaisen tilan pahimmillaan. Olen koittanut erilaisia lääkkeitä jotka lievittäisivät niitä oireita mutta mistään ei ole apua ollut.

Minusta on tullut hyvin epätoivoinen, enkä tiedä enää keneltä pyytää apua. Toivon löytäväni täältä jonkun joka voisi mahdollisesti laulamisen kanssa auttaa tai jos tuntee sellaisen joka voisi auttaa.

Alternative rock/metal, melodic metalcore, modern metal ja post-grunge ovat sitä musiikki genreä jota tahtoisin laulaa. Three Days Grace, Plan Three, Ends With A Bullet ja Dead By April ovat varmaan parhaat esimerkit.

Toivon että joku tämän bongaa ja mahdollisesti auttaisi löytämään vastuksen tähän kysymykseen.

(Pahoittelen jos kirjotus ja post:in rakenne on vähän sekava sillä, tämä on ensimmäinen foorumi missä mitään julkaisen)

rokkijuha
22.08.2017 14:06:55

Ei tarvitse pahoitella, selvää, hyvää tekstiähän tuo on.

Jos sosiaalisten tilanteiden pelko on oikeasti noin paha, kuulostaa kyllä tosi ikävältä. Varmaan olet yrittänyt hakea siihen apua?

Vinkkini nimittäin olisi, että mene kuoroon. Yhdessä laulaminen on nastaa. Mutta ymmärrän, että ei ehkä kuulosta fiksuuimmalta neuvolta, joss ei kestä ihmisiä ympärillään?

Kuoro voisi kuitenkin olla introvertille laulajalle hyvä valinta, koska kuorossa "hukut massaan", eikä sinun kuulukaan olla esillä enempää kuin yhtenä pienenä osana sointia. Se ehkä voisi helpottaa myös tuota sosiaalisten tilanteiden pelkoa, kun saisi olla mahtavan harrastuksen myötä tekemässä muiden laulajien kanssa yhdessä musiikkia.

Suoraan sanottuna kuulostaa, että sinun on löydettävä ulospääsy noin pahasta ihmispelosta, ja ehkä musiikki voisi olla yksi väylä päästä siitä ulos?

Yksi hyvä tapa kehittää itseään laulajana on äänittää omaa lauluaan ja kuunnella sitä. Tässäkin olisi suureksi avuksi, että saisi muilta asiantuntevaa ohjausta, itse olen ainakin päässyt sisään laulun maailmaan vasta kuoroharrastuksen myötä. Se edellyttää jonkinlaista sosiaalista kanssakäymistä ihmisten kanssa. Joten siitä pelosta pitäisi jotenkin onnnistua kasvamaan irti.

Khassera
23.08.2017 10:13:47

rokkijuha: Vinkkini nimittäin olisi, että mene kuoroon.

Paras neuvo tähän tilanteeseen mun mielestä. Ja nimenomaan siksi miten rokkijuha tossa perustelikin. :)

Kuorolaulu opettaa sua myös pysymään nuotissa vähänniinku väkisin. Soolona saattaa tottua vähän liikaakin siihen että saa räimiä miten haluaa.

Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Welho-77
23.08.2017 12:49:13

Oletko alkoholia koittanut? Vedä kännit ja mene baariin juttelemaan.
Rallattelija
13.10.2017 17:58:07

Welho-77: Oletko alkoholia koittanut? Vedä kännit ja mene baariin juttelemaan.

Jotenkin jättäisin tämän omaan arvoonsa. Ehkä huonointa sarkasmia ikinä kun ajattelee kysyjän tilannetta =(

Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
Kalmo
02.01.2018 13:50:59

Ristiriitainen tilanne! "Luova minä" haluaisi tehdä jotain, mikä ei sovi "perusminän" pirtaan ollenkaan.
Ehkä luova puolesi alitajuisesti puskee sinua suuntaan, joka motivoi kampeamaan ihmispelkoa sivuun ja avautumaan.

Tuo kuoroajatus ei kuulosta yhtään hölmoltä. Toinen mieleeni tullut ajatus olisi esiintyminen, tai oikeastaan edes suun auki saaminen täysin epämuodollisissa, rennoissa tilanteissa, vaikka vain puolen biisin verran. Tarkoitan tyyliin (yhden tai kahden kaverin parissa) "tunnistattekon tällaisen biisin, kuka sen esitti" ja sitten vähän kelailet kertosäettä.

Tarvitset, vaikka kuinka pieniäkin, elämyksiä ja kokemuksia siitä, ettei tämä nyt niin vakavaa ole. Voi laulaa väärinkin, unohtaa sanat, so what. Siitä sitten rimaa nostaen ja itseironiaa unohtamatta kohti vaativampia tilanteita. Tsemppiä!

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
musamies
11.01.2018 21:30:30 (muokattu 11.01.2018 21:35:02)

Pelaaja1337: Minun on lähes mahdotonta olla ihmisten ilmoilla ja sosiaalinen kanssa käyminen aiheuttaa lähes paniikki häiriön kaltaisen tilan pahimmillaan. Olen koittanut erilaisia lääkkeitä jotka lievittäisivät niitä oireita mutta mistään ei ole apua ollut.

En tiedä voiko osa tuonkaltaisesta paineesta tulla siitä, että nykyisin markkinoidaan käsitystä, että supersosiaalinen ihminen on se normaali, mitä pitää tavoitella.

Itselle oli varsin raskas kokemus mennä suureen lapsijoukkoon alaluokilla.

Omasta mielestä mahdollisimman vähän kuormittavia sosiaalisia tilanteita löytyy vaikka kirjastosta. Sinne itsekin menen usein.

Nuorelle voi pelko mokaamisesta sosiaalisessa tilanteessa tulla mieleen kun vanhemmat ihmiset tietää, että kaikki mokailee.

Oletko alkoholia koittanut? Vedä kännit ja mene baariin juttelemaan.

Itsestä baariin kännissä menemisen kynnys on tavallaan suuri juuri siitä syystä jos siellä on lähinnä ne "sosiaaliset tyypit" suuna päänä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti