Aihe: studiossa laulu alavireistä | 1 |
---|
Viljoman 15.04.2016 13:49:47 (muokattu 15.04.2016 16:50:34) | |
|
Ollaan tehty bändin kanssa studiossa uutta äänitettä. Vaikka olen treenannut biisit hyvin ja pystyn laulamaan ne vireessä esim kitarasäestyksellä, luurit korvilla studiossa laulu tahtoo jäädä alavireiseksi. Joku siinä, että musa tulee suoraan korviin hankaloittaa oman äänen suhteuttamista taustaan. Onko vinkkejä tai oletteko huomanneet vastaavaa? |
|
Monitoritasoa kovemmalle? Itellä ainaki on monitorilevel yleensä tosi kovalla ettei tarvi paahtaa yhtään kovempaa ku acappellanakaan. Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |
|
Khassera: Monitoritasoa kovemmalle? Itellä ainaki on monitorilevel yleensä tosi kovalla ettei tarvi paahtaa yhtään kovempaa ku acappellanakaan. No onnyritetty kaikenlaista kokeilla, ei oikein hyvää miksiä ole löytynyt. Yleensä menee näin. Laulan. Kuunnellaan raita ja kuulostaa paskalle. Treenaan hankalat kohdat ja menee ihan jiirissä ja hyvällä soundilla. Uudestaan koppiin ja sama kierros uudestaan. Muutama tunti samaa tuskailua, jolloin alkaa olla jo aika puhki. Yleensä siinä vaiheessa alkaa sit yllättäen uppoamaan ja osumaan. Olisi kiva saada natsaamaan jo hieman rivakammin. |
|
Mutta laulat ilman taustoja hyvin? Kuulostaa vaan miksausongelmalta jos laulutekniikka on konsistenttia. Arvaat varmaan mitä seuraavaksi tulee. ..Reeniä reeniä! Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |
|
Kokeiles piruuttasi äänittää matkapuhelimella lauluasi kitara + voksu kombinaatiolla. Toista. Jos kuulostaa paskalta niin syy löytyy sieltä mikin toisesta päästä. Mikäli kuulostaa hyvältä niin äänitä istualtasi, kuten äänitit skitan kanssa. Itselleni tuli noin 11 vuotta sitten järkytyksenä miltä ääneni kuulostaa nauhoitetulta. En ollut ennen äänitellyt lauluani vaan lauleskelin ja ajattelin, että jeejee hyvä meininki. Sitten kun veisasin Juice Leskistä vanhempieni olkkarissa kännykkään ja kuuntelin niin huomasin, että vituiksihan se meni. |
|
Veikkaisin ongelman johtuvan siitä, että äänesi "polku" korvaan on luurien kautta erilainen kuin "luonnossa" ja näin kuultu oma äänesi hämmentää laulamistasi ja tässä tilanteessa menet ja muutat äänenmuodostustasi kun kaikki "elementit" eivät ole kohdallaan. Ilman välityksellä suusta korvaan kantautuva ääni jää äänitystilanteissa pois ja samalla luurien toistaessa suoraan korvaan prosessoitua omaa ääntäsi, et enää pysty myöskään kuulemaan (aistimaan) ns. luun kautta korvaan kuuloaistille välittyvää ääntä (resonointia). Tosiasia on, että korviisi luurien kautta toistettu ääni on se ääni (soundi) , jonka muut kuulevat eetterissä äänihuuliltasi. Mutta oma aistittu kuulemasi lauluääni (soundi) on aivan toisenlainen. Itse normaalisti laulaessa kuulet esim. tilasta johtuvia äänensävyjä (kaiut ym.) Lisäksi kuulet vielä ilman välityksellä suoraan suusta korvaan johtavan oman äänesi (jossa äänenpaineelle ilmassa tapahtuu vielä 180 asteen käännös) sekä myös ns. luukuulon (resonointia pääkopassa) Tätä suoraan suusta korvaan kantautuvaa omaa ääntä pystyy hieman "korostaen simuloimaan" tekemällä käsillä "kulkureitin" äänelle suun edestä kohti korvaa. Näin tekemällä huomaat yllättäen - kun tätä ääntä (äänireittiä) korostaa - muuttuu oma laulusoundi aivan täysin erilaiseksi tuntemukseksi "pääkopassasi" - kuin mitä se etteerissä todellisuudessa on. Markkinoilla on myös ns. akustisia avoimia "korvasuojaimia" - joissa sen lisäksi että kuulet muiden äänet hyvin - on suun kautta korvaan menevälle omalle äänellesi luotu ns. oma ohjattu kulkureitti -> "kanava omalle äänelle suoraan korvaan". Tällaiset akustiset apuvälineet ovat vastaavasti suunniteltu mm. kuorolaulajille, jotta kuulisivat moniäänisen kuoron joukossa oman äänensä paremmin ( myös hyvä apuväline harjoiteltaessa stemmoja ) Luukuulossa pääkopan luut vastaavasti resonoivat (kuljettavat eteenpäin) omaa tuottamaasi ääntä kuulohermoille ja se on täysin erilainen "aistimus" kuin ulkokorvan kautta kuulemasi vastaava laulamasi ääni. Voit testata tätä "luukuulo-soundia" sulkemalla laulaessasi molemmat korvasi esim. sormilla. Huomaat selvän eron normaaliin avoimeen laulusoundiin. Kukaan muu ympärilläsi ei kuule tätä luukuulon kanssa miksautuvaa "soundia" jonka itse aistit pääkopassasi. Luukuulo on siis yksi osa jonka aistit tuottamastasi omasta äänestä. Joskus näkee laulajan painavan toista korvakäytäväänsä umpeen laulun aikana. Tällöin hän juuri yrittää sulkea ulkoilmasta tulevien ääniärsykkeiden määrää, jotta kuulisi paremmin ns. oman luukuulonsa -> vireeseen laulaminen helpottuu huomattavasti. Yleensä ensimmäinen reaktio kuullessa omaa nauhoitettua ääntä on - "ei ole luonnollinen" - mutta tosiasiassa on. Sellaisena muut sinut kuulevat. Itse olet luonut mielikuvan äänestäsi sen perusteella, että siihen kuuluu myös osana pääkopan välityksellä resonoituva luukuulo. Kun tätä elementtiä et nauhoitetussa äänestäsi enää pysty aistimaan - kuulostaa äänesi mielestäsi "epäaidolta" - ja väität ettei se vastaa omaa lauluääntäsi. Kuulet siis oman tuottamasi äänen pääkopan sisällä aivan erilaisena kuin muut ympärillä olevat ihmiset .... ja yleisesti ottaen - se omasta mielestä kamala tallennettu laulusoundi kannattaa vaan hyväksyä - sellaisena muut sinut kuulevat. Pieni kuriositeetti liittyen tähän. Eräs mikrofonivalmistaja korostaa yhdessä mallissaan juuri näitä "luukuullon" alueella olevia taajuuksia -> siksi useamman laulajan mielestä siinä on maailman paras laulusoundi. Muut ympärillä olevat aistivat tämän mikkisoundin värittävän lauluääntä hyvinkin tumma-sävyiseksi ... jopa mutaiseksi. Laulaja itse aistii soundin ikäänkuin siinä olisi myös mukana "luukuuloa" -> oma tuotettu ääni kuulostaa pääkopan sisällä aivan samalta kuin äänentoistolaitteistakin toistettu laulu. Jatkossa ..... ? Näiden kaikkien elementtien ollessa tasapainossa laulat siis "vireen kohdalle" - mutta kun "yhtälöstä" poistetaan tekijöitä / korostetaan joitakin siinä olevia elementtejä - alkavat vaikeudet. Tämä on hyvin yksilöllistä - kuinka paljon oman lauluäänen epätasapainoinen "kuulema" voi aiheuttaa laulamiseen ongelmia. Joillekin asialla ei ole merkitystä - toiset taas edellyttävät, että oman äänen kuulemiseksi kaikki elementit tulee olla tasapainoisesti kohdallaan. Ratkaisu äänitystilanteisiin on avoimet kuulokkeet, joilla kuulet myös suoraan ilmateitse välittyvää omaa vahvistamatonta (prosessoimatonta) ääntäsi ja samalla säädät tausta- ja lauluäänen voimakkuudelle (lauluäänesi monitorointi mikä kuulokkeisiin tulee) sen tason - mistä pystyt vielä aistimaan myös oman luukuulosi. Jos työskennellään umpinaisilla suljetuilla kuulokkeilla - yksi kikka on nostaa toinen kuulokkeen elementti pois korvalta, joilloin em. mainittujen edellytysten olemassaolo myös paranee. Toinen korva kuulee "prosessin" (=säestys ja siihen miksatun suoran äänesi) - toinen korva kuulee ilmateitse korvaasi väilittyvän oman luonnollisen lauluäänesi (ilman tosin niitä kaiuttoman kopin seinistä johtuvia kaiku-efektejä) sekä pääkopan luiden välityksellä ilman häiriötekijöitä ns. oman luukuulosi. Nämä ovat vain omia ehdotuksiani toimenpiteistä joita sinun kannattaa mielestäni ehdottomasti testata - jotta ns. "ei toivotulta" lopputulokselta vältyttäisiin. " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
|
Olipas hieno ja kattava vastaus, kiitos! Varmasti noista tekijöistä johtuu ja tietenkin ihan päivän vireestä myös. Olen kokellut pitää toista kuuloketta pois korvalta, toimii joskus. JOskus taas vaikeuttaa äänen suhteuttamista musaan. Khasseraa lainatakseni reeniä vaan. |
|
Toi harpistin postaus aika kiinnostava aihe. Tulee laulettua suurin osa ajasta ns luomuna. Eli ilman vahvistuksia tms. Jos nauhotan itseäni näin niin välillä sitä huomaa laulavansa vähän laiskasti ja jotkut epävireetkin on saattanut jäädä noteeraamatta. Jos laulan niin että kuulen itseni vaikkapa luureista niin tulee tehtyä enemmän töitä äänen värin muokkaamiseen yms jotta kuulostaisi paremmalta. Kuitenkin porukka taitaa harjotella laulua pääsääntöisesti "luomuna" niin tulikin mieleen että miksei sitä harjoittelisi laulamista enemmän luurit päässä koska lopultahan sitä pyrkii kuulostamaan hyvältä muille eikä ainoastaan omaan korvaan. Puhdas tekniikkaharjoittelu tietysti asia erikseen. |
|
Kandee yleisesti ottaen aina laulaessa tehdä "luuri" korvaan kämmenellä. Iteasiassa parhaiten ääni kuuluu jos laittaa kämmenen levyksi ja levyn n. Sentin päähän korvasta. Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |
|
Mulla oli jatkuvasti vireongelmia kuulokkeiden kanssa, ei auttanut volumen nosto eikä lasku, eikä sormi korvalla -temppu. Lopulta homma ratkesi, kun kokeiltiin äänittäjän kanssa kääntää kuuntelusta vaihe. Oli kuin olisi astunut valoon pimeästä huoneesta, niin iso ero. Ennen tätä muutosta lauluääni ja kuulokkeista tullut menivät pään sisällä melko lailla vastavaiheeseen, ja tarkka säveleen osuminen oli lähes mahdotonta. |
|
kunnasja: Ennen tätä muutosta lauluääni ja kuulokkeista tullut menivät pään sisällä melko lailla vastavaiheeseen, ja tarkka säveleen osuminen oli lähes mahdotonta. On muuten aika yleinen keino tämä ja auttanut monen laulajan kohdalla. K.F.S. is the Only Law |
|
"Kääntää kuuntelusta vaihe" Mitä tuo tarkottaa? En tiedä paljoa mitään äänittämisestä tai studiohommista, mitä tuo käytännössä meinaa? Leveliä monitorin säädöistä isommalle ja kokonaisleveliä muista sisääntuloista pienemmälle? Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |
|
Khassera: "Kääntää kuuntelusta vaihe" Mitä tuo tarkottaa? En tiedä paljoa mitään äänittämisestä tai studiohommista, mitä tuo käytännössä meinaa? Leveliä monitorin säädöistä isommalle ja kokonaisleveliä muista sisääntuloista pienemmälle? Ääni on värähtelyä jossa paine vaihtelee edestakaisin. Nyt jos ääni ja sitä vastaava signaali etenee ja ne yhdistyvät kuuntleupisteessä, niin toinen signaali voi olla miinusvaiheessa kun toinen on plussalla. Studiolaitteissa vaihe voidaan tarvittaessa kääntää. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
|
GiovanniDiRondo: Ääni on värähtelyä jossa paine vaihtelee edestakaisin. Nyt jos ääni ja sitä vastaava signaali etenee ja ne yhdistyvät kuuntleupisteessä, niin toinen signaali voi olla miinusvaiheessa kun toinen on plussalla. Studiolaitteissa vaihe voidaan tarvittaessa kääntää. Ei ihan vieläkään avautunut mitä käytännössä tehdään ja miten se käytännössä vaikuttaa. Siis kun käännetään vaihe... |
Arkka 20.11.2016 20:05:03 (muokattu 20.11.2016 20:14:54) | |
|
Viljoman: Ei ihan vieläkään avautunut mitä käytännössä tehdään ja miten se käytännössä vaikuttaa. Siis kun käännetään vaihe... Jos aattelet ääniaaltoo kuvana, niin vaihekäännetyssä se on kuin peilikuva, eli kun jännitteen pitäis nousta, niin se laskee ja toisinpäin. http://totalproaudio.stevebunting.c … loads/2010/08/Figure-1-Polarity.png Ääni tulee tärykalvoille vähän eri aikaan kuulokkeista ja äänihuulista, ja ilmeisesti joskus ne voi summautua terveemmin kun kääntää vaiheen kuuntelusta. Tää siis tapahtuu ihan vaan painamalla vaiheenkääntönappia jostain äänityskamasta/-softasta. |
|
No nyt selvisi. Kiitos paljon. Miltä käytännössä kuulostaa, jos äänihuulista ja luureista tulevat signaalit ovat "epäsynkassa"? Ovatko eri vireessä keskenään vai mitä kuulisin, jos näin olisi? Arkka: Jos aattelet ääniaaltoo kuvana, niin vaihekäännetyssä se on kuin peilikuva, eli kun jännitteen pitäis nousta, niin se laskee ja toisinpäin. http://totalproaudio.stevebunting.c … loads/2010/08/Figure-1-Polarity.png Ääni tulee tärykalvoille vähän eri aikaan kuulokkeista ja äänihuulista, ja ilmeisesti joskus ne voi summautua terveemmin kun kääntää vaiheen kuuntelusta. Tää siis tapahtuu ihan vaan painamalla vaiheenkääntönappia jostain äänityskamasta/-softasta. |
|
Viljoman: No nyt selvisi. Kiitos paljon. Miltä käytännössä kuulostaa, jos äänihuulista ja luureista tulevat signaalit ovat "epäsynkassa"? Ovatko eri vireessä keskenään vai mitä kuulisin, jos näin olisi? Tässä demotetaan rumpuraidalla vaihe-erojen vaikutusta. Eri vaiheiset äänet kumoavat osan signaalista. E: Ja vahvistavat joitain taajuuksia sattuessaan hetkittäin kulkemaan samaan suuntaan. Saundi kuulostaa siltä, kuin tulisi puhelimesta, purkista tai kaivosta. Randomilla säädetty ekvalisaattori. Eri sävelkorkeuksilla efekti voi olla erilainen. Vaikea sanoa miltä mahtaa kuulostaa silloin, jos toinen ääni tulee omasta kurkusta. Olettaisin, että sellaista yleistä epäselvyyttä tulee. https://m.youtube.com/watch?v=2QPAFJyVb7U Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
|
Hyvä nyrkkisääntö on, että jos vaiheen kääntämällä alataajuuksia tulee lisää, vaihe kannattaa olla käännettynä. Muistan kuulleeni, että jos painaa sormella korvaa niin vire alkaa helposti heittämään juuri siksi, että päästä tulevan resonoinnin kuulee paremmin, kun päinvastoin pitäisi kuulla se mikrofonin ja täten maailman kuuleva soundi. Mielipiteitä? Yksissä studiosessioissa oli joka raita epävireessä niin kauan kun laulaja kuunteli taustoja nappikuulokkeista. Vire rupesi löytymään kun vaihdettiin avoluureihin. Itse yleensä äänittäessä haen balanssia pitämällä toista luuria korvan päällä sen mukaan miten paljon haluaa kuulla itseään. Vireestä en tosin mene vannomaan... saarnimusic.com - Studio, Record Label & Musician services |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|