Muusikoiden.net
08.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ääni särkyilee, apua!
1
nadjam
14.03.2016 17:44:04 (muokattu 14.03.2016 17:44:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, minulla on käynyt nyt useanpaan otteeseen että ääneni on särkynyt/hajonnut, en laula kovin korkealta Cm yleensä laulan.
Olen huomannut tämän esimerkiksi silloin jos olen ollut paniikissa ennen esiintymistä, olen laulanut paljon ennen esiintymistä tai olen avannut ääneni rykimällä.
En ole vieläkään päässyt tuosta äänen särkymisestä eroon vaikka olen lopettanut rykimisen ja liiallisen laulamisen ennen esiintymistä tai laulutuntia. Olen myös kokeillut juoda vettä ja syödä parin pastillin ennen esiintymistä, mutta ei ole auttanut. osaisitteko sanoa mistä äänen särkyminen johtuu ja kuinka siitä pääsisi eroon?

Khassera
14.03.2016 21:07:57 (muokattu 14.03.2016 21:09:16)

nadjam: Hei, minulla on käynyt nyt useanpaan otteeseen että ääneni on särkynyt/hajonnut

Flipannut falsettiin? Tervetuloa kerhoon.

en laula kovin korkealta Cm yleensä laulan.

Kyse ei ole siitä miten korkealta laulat, kyse on intensiteetistä. Cm voi olla korkea jos se pitää laulaa isolla volyymillä ja kirkkaasti.

Olen huomannut tämän esimerkiksi silloin jos olen ollut paniikissa ennen esiintymistä, olen laulanut paljon ennen esiintymistä tai olen avannut ääneni rykimällä.

Ääntä ei kannata avata rykimällä vaikka sitä jotku oopperalaulajat tekevätkin. Ihan anatomian kannalta jos kattoo mitä rykiessä äänihuulille tapahtuu (ne hakkaavat yhteen ja poistavat limaa), mitä siitä tapahtumasta seuraa (ne kuivuu ja turpoaa/tulehtuu) ja miten se vaikuttaa sun äänen hallintaan (paksuja äänihuulia on vaikeampi hallita kuin notkeita ja kosteita).

En ole vieläkään päässyt tuosta äänen särkymisestä eroon vaikka olen lopettanut rykimisen ja liiallisen laulamisen ennen esiintymistä tai laulutuntia.

Laulutekniikassasi on heikkouksia. Siitä se särkyminen ja inkonsistenssi johtuu. Reeniä vaan, sillä se paranee mutta ei koskaan lähde, sillä se on perustavanlaatuinen asia äänen hallinnassa. Toki voit aina laulaa niin ettei se säry, mutta se tarkoittaa että laulat aina tietyllä äänen sävyllä ja suosit, jopa väärinkäytät kapeita vokaaleja niin ettei laulusta saa mitään selvää. Kun oikeasti LAULAT, eli tulkitset lyriikkaa, vaihtelet sun äänen dynamiikkaa yms tulee eteen nää anatomiset tosiasiat joita jokainen laulaja joutuu omalla kohdallaan hiomaan koko laulu-uransa ajan.

Olen myös kokeillut juoda vettä ja syödä parin pastillin ennen esiintymistä, mutta ei ole auttanut. osaisitteko sanoa mistä äänen särkyminen johtuu ja kuinka siitä pääsisi eroon?

Erittäin karkeasti yksinkertaistaen: Kurkun alueella on läjä lihaksia jotka tekee työtä synergiassa, ja niiden toiminnan hallinta on hienomotorinen taito joka paranee ainoastaan harjoittelemalla sitä. Kun vaihtelet äänen sävelkorkeutta ja intensiteettiä (ja näiden kahden suhdetta keskenään) se alue missä ääni särkyy joko pienenee tai suurenee, nousee (sävelessä) tai laskee. Se fyysinen tunne joka särkymiseen johtaa tulisi siis painaa mieleen ja aina laulaessa pyrkiä välttämään. Sitä hyvä laulutekniikka käytännössä on: Pystyä tuottamaan haluttu (haluamasi) äänen laatu/intensiteetti/voimakkuus jatkuvasti ja vaivattomasti.

TL;DR: Miten pääset eroon äänen särkymisestä: Laula paljon, laula usein ja älä nyt ainakaan "avaa ääntä rykimällä." Jos pitäs sellanen mediaseksikäs kaupallinen asia heittää niin opettele kurkun ruston kallistaminen (laryngeal tilting/thyroid tilt). Se auttaa ihan helvetisti. Tosin jos olet nainen niin todennäköisesti teet sitä jo.

Ja kandee lukea "Yleisiä Lauluteknisiä Kyssäreitä" ketju läpi.

Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
nadjam
14.03.2016 21:27:49

Juu, kiitoksia vastauksestasi.

Kalmo
22.03.2016 13:00:29

Käyt siis laulutunneilla (joita ennen yrität olla laulamatta, ettei ääni särjy)? Eiköhän se opettaja, joka sinut ja laulutyylisi tuntee, ole paras vastailemaan noihin kysymyksiin. Mikä saa sinut ajattelemaan että joku tuikituntematon, joka ei ole ikinä nähnyt sinua, eikä kuullut lauluasi, voi antaa paremman vastauksen kuin opettajasi?

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti