Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänen lähteminen keikoilla, savukone?
1
wilboui
29.08.2015 12:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Olen keikkaillut nyt muutaman vuoden ja olen alkanut huomata, että laulu ääni on alkanut kärsimään pidemmissä seteissä varsinkin jos lavalle pusketaan enemmänkin savua oman setin aikana. Välillä ääni ei reagoi mitenkään, mutta muutaman kerran (lukuunottaen eilis yön keikkasetin) Ääni alkaa katkeilla todella äkkiä verrattuna setteihin mitkä on vedetty ilman savukoneita.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Aika inhottavaa kun joutunut muutaman kerran jättämään keikkasetin puolitiehen kun ei ole enään ääni kestänyt. Ja toki vika voi ja on varmasti myös minussa ja laulutekniikassa mutta keikkaporukan kanssa on vaan pistänyt silmää, että ittellä ottaa ääni erityisesti damagea juurikin näillä savun täyteisillä keikoilla. Tiedän, että suurinosa savuista on allergia testattuja ymym. Mutta tuntuu silti hassulta, että se vie äänen pois jo muutaman kappaleen jälkeen.
Kokemuksia? Neuvoja? Anything ?
 
Saappineste
30.08.2015 23:12:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Savukoneen savuhan kuivattaa limakalvoja ja itekki oon huomannu kuinka savu kuivattaa ainakin suun miltein heti. Joten uskon että yhteys äänen katkeilemiseen löytyy siitä.
 
http://serotoninsyndrome.bandcamp.com/
basisti1971
01.09.2015 07:24:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
En ole koskaan omakohtaisesti ilmiöön törmännyt, tosin olen lähes poikkeuksetta käyttänyt omia (tai tuttuja) puhtaita koneita niiden oikeilla litkuilla.
 
Kökköstä konetta kun väärällä litkulla ajaa, voi tulla pientä köhää vakavampia seurauksiakin.
 

 
Tosin, kuten löytämistäsi tutkimuksista ilmenee, asiaa on tutkittu melkoisesti varsinkin rapakon takana, ja todettu syy-yhteyden olemassaolo joillain ihmisillä.
 
Normaali, lähinnä visuaaliseen informaatioon tukeva primitiivi-yskimisreaktio on toki ihan toinen juttu, josta pääsee eroon harjoittelun kautta.
 

 
Toisaalta, olen kyllä törmännyt ketjupolttajien marinaan omien savujenikin ärsyttävyydestä :D.
"Ottaa henkeen" ???
 
Ei-tupakoitsijoilta en ole moista kuullut...
 
T:Samuli
 
OPJ1974
02.09.2015 12:56:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla limakalvot reagoivat myös näihin lavasavuihin tosi voimakkaasti -> suun limakalvot kuivuvat nanosekunnissa tyystin.
 
Bändillämme toki on käytössä ajoittain savukonekin, mutta homma on tiedostettu ja savukoneen suuntima on harkittua sekä myös sen käyttö settien aikana. Eli ei mitään waltaisia savuverhoja. Luojan kiitos rumpusetin takana yleensä savuista on vähemmän haittaa kuin lavan etureunassa olisi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «