Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulan alueen lihasten kipeytyminen.
1
Maatuva_muumi
05.06.2015 12:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro.
Osaisko joku jelppiä tai onko jollakin ollut samanlaista ongelmaa.
Eli mulla on nyt jonkin aikaa ongelmana korkeissa äänissä se, että kurojat ja kaulan alueen lihakset kipeytyy laulaessa, mutta ei äänessä muuten ole mitään käheytymistä, eikä se mene edes painoksiin vaikka treenit/keikan vetäisikin normaalisti. Ja se kipu ei ole jatkuvaa, vaan hetkellisesti on sillon kun korkeammalta laulaa. Laulunopettaja sano, että tekniikassa ei ole mitään vikaa. Aion kyllä jatkaa edelleen tunneilla käymistä, josko sitä kautta ongelman ydin löytyis.
 
Mulla on todettu jännitysniska vuosia sitten ja siihen olen hierontoja ja fysioterapioita käyny läpi. Voiko johtua lihasjännityksistä moinen? Refluksin kaltaisia oireita myös joskus ollut, ei säännöllistä lääkitystä kuitenkaan, eikä jatkuvia oireitakaan. Allergiaa myös on ja nyt kesällä oonki ongelman huomannu pahentuneen. Jos teillä on jottai hyviä vinkkejä niin otetaan vastaan ^^
 
Kiitosta.
 
"my heart is beating this senseless melody"
Khassera
06.06.2015 17:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maatuva_muumi: Moro.
Osaisko joku jelppiä tai onko jollakin ollut samanlaista ongelmaa.
Eli mulla on nyt jonkin aikaa ongelmana korkeissa äänissä se, että kurojat ja kaulan alueen lihakset kipeytyy laulaessa, mutta ei äänessä muuten ole mitään käheytymistä, eikä se mene edes painoksiin vaikka treenit/keikan vetäisikin normaalisti.

 
Onko se siis kurkun vai kaulan alueen lihakset? Tietyllä tekniikalla mullakin tekee ihan saman, ja olen ajatellut sen lähinnä "vastusharjoitteluna" äänihuulille. Tekniikka eroaa normaalista laulutekniikasta siten että äänihuulille annetaan vähän enemmän ilmaa vähän vähemmällä twangillä, tuloksena on vähän "tunkkaisempi" saundi, mutta äänialalle ei tapahdu mitään. Tämä tekee sen että äänihuulissa tuntuu väsymys, vähän niinkuin nostaisit painoja ja lihas väsyy. Jotkut laulukoulukunnat pitää tällaista harjoittelua oleellisena, toiset ei, whatever floats your boat jne.
 
Ja se kipu ei ole jatkuvaa, vaan hetkellisesti on sillon kun korkeammalta laulaa. Laulunopettaja sano, että tekniikassa ei ole mitään vikaa. Aion kyllä jatkaa edelleen tunneilla käymistä, josko sitä kautta ongelman ydin löytyis.
 
Ylempään tekstiini viitaten: Jos kipu on kuitenkin nimenomaan kaulan/niskan lihaksissa, jännität vaan turhaa. Kokeile laulaessa pudistella päätä tai nyökyttää, äänessä ei pitäisi tapahtua muutoksia tai katkoja. Jos niitä tapahtuu, jännität liikaa tai vääriä lihaksia.
 
Mulla on todettu jännitysniska vuosia sitten ja siihen olen hierontoja ja fysioterapioita käyny läpi. Voiko johtua lihasjännityksistä moinen? Refluksin kaltaisia oireita myös joskus ollut, ei säännöllistä lääkitystä kuitenkaan, eikä jatkuvia oireitakaan. Allergiaa myös on ja nyt kesällä oonki ongelman huomannu pahentuneen. Jos teillä on jottai hyviä vinkkejä niin otetaan vastaan ^^
 
https://www.painscience.com/articles/sing-breath-scals.php
 
Kannattaa lukea jos lontoo taipuu.
 
Paras vinkki minkä itse olen rentoutumiseen laulaessa törmännyt on nimenomaan tuo pään pudistelu ja nyökyttely laulaessa, hartioiden pyörittely yms. Ja mulla auttaa ihan sikana jos korkeissa fraaseissa suljen silmät ja lasken katseen alas, vähänniinku rukoilis tai jotain. :D
 
Kiitosta.
 
Toivottavasti auttaa edes jotenkin.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Maatuva_muumi
07.06.2015 13:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Onko se siis kurkun vai kaulan alueen lihakset? Tietyllä tekniikalla mullakin tekee ihan saman, ja olen ajatellut sen lähinnä "vastusharjoitteluna" äänihuulille. Tekniikka eroaa normaalista laulutekniikasta siten että äänihuulille annetaan vähän enemmän ilmaa vähän vähemmällä twangillä, tuloksena on vähän "tunkkaisempi" saundi, mutta äänialalle ei tapahdu mitään. Tämä tekee sen että äänihuulissa tuntuu väsymys, vähän niinkuin nostaisit painoja ja lihas väsyy. Jotkut laulukoulukunnat pitää tällaista harjoittelua oleellisena, toiset ei, whatever floats your boat jne.
 
No tässä mitä olen huomannut, niin se on tuossa kurojien ympärillä se kipu. Oon miettiny, että häätyy käydä vielä voice massagella ja kurkkulääkärillä tutkimassa, ettei kurkussa ole mitään sellasta, mitä ei pitäis. Ääni ei kyllä ole ku vähän painoksissa näin muute, mutta allergiasta johtuvaa se on. Ei ääni katkeile, eikä muutakaan. Pitää kokeilla tuota sun vinkkiä nyökytellä. Kiitos vastauksestasi. Pidänpä ajan tasalla mitä käy :) Se on kyllä sellainen, että ääni väsyy, varsinki korkealta laulaessa, että ei jaksa laulaa tietyltä korkeudelta täysiä fraaseja, vaan väsyy ja joutuu laulamaan eri tavalla, ja sit kun tulee välisoitto niin sen jälkeen voi vetää taas täysin normaalisti kun saa levähtää sen hetken.
 
"my heart is beating this senseless melody"
insight
23.06.2015 12:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa hieroa ja rentouttaa kipeytyviä lihaksia. Kipu voi johtua treenin puutteesta tai väärästä tekniikasta. Laulajien kannattaa muuten huomioida myös siihen, kuinka käyttää ääntään puhuessa. Puheenkin pitäisi olla helppoa ja vaivatonta - luontevaa.
 
Can you feel the atmosphere
Maatuva_muumi
23.06.2015 12:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

insight: Kannattaa hieroa ja rentouttaa kipeytyviä lihaksia. Kipu voi johtua treenin puutteesta tai väärästä tekniikasta. Laulajien kannattaa muuten huomioida myös siihen, kuinka käyttää ääntään puhuessa. Puheenkin pitäisi olla helppoa ja vaivatonta - luontevaa.
 
Puheessa en ole huomannu mittää erikoista, eikä se pitkien treenienkään jälkeen mene painoksiin vaikka laulaessa tuntuuki epämukavalta ja ääni väsyy. Sillä meninkin laulutunneille taas, että pääsee jyvälle onko se tekninen juttu vai mikä. Ainakin ekan tunnin perusteella opettaja ei löytäny mitään vikaa tekniikassa. Tiedäppä tuosta sitten. Mulla on nyt kipugeelit ja jääsalvat niin niitä vois kokeilla.
 
Kiitosta vastauksista! :)
 
"my heart is beating this senseless melody"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «