Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulamisesta siedettävän kuuloista
1
BastardRacoon
12.03.2015 19:17:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin vuosi sitten aloin laulella itsekseni kitaran ja pianon säestyksellä saadakseni äänestäni edes jokseenkin siedettävän kuuloisen. Ääneni on vahvistunut ja pysyn paljon paremmin melodiassa kuin aikaisemmin. Olen äänittänyt laulamistani (puhelimella) löytääkseni virheet joita en laulaessani kuule ja voidakseni yrittää kiinnittää niihin huomiota ja korjatakseni ne.
 
Äänessäni on kuitenkin pientä epävireyttä (ääni jää hieman liian matalalle tai menee hieman liian korkealle ja saa kuulostamaan laulun epävireiseltä) enimmäkseen silloin kun laulan korkealta tai kovaa. Olisikko jollakulla kokeneemmalla antaa jotain vinkkejä joilla epävireyttä saa poistettua vai jatkanko yhä ääneni äänittämistä?
 
Toiseksi haluaisin ääneeni myös vielä lisää vahvuutta varsinkin äänialani ala- ja ylärajoille. Osaisikko kukaan kertoa jotain sopivaa harjoitusta äänen vahvistamiseen? Eikä myöskään äänialan kasvusta olisi haittaa..
 
Kolmantena haluaisin ääneeni sellaisen "särön" sillä nykyinen ääneni soundi ei oikein sovi hieman raskaampien (mutta melodisten) biisien laulamiseen. Esimerkkiä tästä "säröstä" äänessä vaikkapa tässä https://www.youtube.com/watch?v=29zBMzfj6wE tai tässä kohdasta 4:50 eteenpäin (sanat menee häiritsevästi väärin mutta ei sillä väliä) https://www.youtube.com/watch?v=Be_eZJwRZDc . Elisiis osaisikko kukaan neuvoa kuinka saan ääneeni tuollaista "säröä" ainakin kohtiin joissa laulan lujaa?
 
Kipponi
12.03.2015 20:05:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan auttaisi jos olisi omia laulunäytteitä.
Eikös näitä säröjä voi harjoitella matkimalla moottoripyörän tai noita-akan käkätyksiä?
Kokeilemalla. Tietysti joku kunnon opettaja voisi saada nämä tapahtumaan nopeammin.
Kyllä imitoinnista hyötyä on, kun sitten lopuksi laulaa omalla äänellään eikä matki muita.
 
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra.
BastardRacoon
12.03.2015 22:24:52 (muokattu 12.03.2015 22:54:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Varmaan auttaisi jos olisi omia laulunäytteitä.
Eikös näitä säröjä voi harjoitella matkimalla moottoripyörän tai noita-akan käkätyksiä?
Kokeilemalla. Tietysti joku kunnon opettaja voisi saada nämä tapahtumaan nopeammin.
Kyllä imitoinnista hyötyä on, kun sitten lopuksi laulaa omalla äänellään eikä matki muita.

 
Tässä olisi pari näytettä suomen- ja lontoonkielisistä biiseistä. Varoitan että ei ole mitään Suomen paras laulaja -tasoa se materiaali (enkä mikään hyvä kitaristi tai pianistikaan ole), mutta itse olen melkein tyytyväinen koska tiedän mikä se lähtökohta oli vuosi sitten...
 
https://www.dropbox.com/sh/ee2thg89 … 2xwq/AAB52FHYoJGrenDvPwyLCHTIa?dl=0
 
Khassera
12.03.2015 23:09:55 (muokattu 12.03.2015 23:10:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile laulaa korkealta, samalla äänen "värillä" eli samalla saundilla, mutta vähennä volyymia just siihen rajalle että ääni pysyy kasassa (kirkkaana, ei narise). Tämä on itellä viimeaikoina ollut treenien teema, pitää volyymi sellaisena että kun laitan toisen käden korvamonitoriksi (en siis paina sormella korvaa kiinni vaan teen kädestä kupin ja vedän korvaa suuta kohti) niin volan pitää olla sellanen ettei korva hajoa. Tää on lisänny mun äänenkäyttöön ihan sikana kontrollia. Myös särön käyttö on helpottunut huomattavasti kun ei tule puhallettua liikaa ilmaa vaan saundi lähtee laulutekniikasta, ei pakottamisesta.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Kipponi
13.03.2015 19:41:56 (muokattu 13.03.2015 19:44:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BastardRacoon: Tässä olisi pari näytettä suomen- ja lontoonkielisistä biiseistä. Varoitan että ei ole mitään Suomen paras laulaja -tasoa se materiaali (enkä mikään hyvä kitaristi tai pianistikaan ole), mutta itse olen melkein tyytyväinen koska tiedän mikä se lähtökohta oli vuosi sitten...
 
https://www.dropbox.com/sh/ee2thg89 … 2xwq/AAB52FHYoJGrenDvPwyLCHTIa?dl=0

En tiedä mikä se lähtökohta oli, mutta kyllä kai tässä jotain kehitystä on tullut?
Suomenkielinen biisi nyt kuitenkin toimi paremmin kuin englannin kieliset.
Pikkaisen kuulostaa siltä kuin vitsillä laulettaisiin vaan läpi.
Asennetta ja uskottavuutta tähän kaivattaisiin.
Kyllä tästä varmaan kehitytään treenaamalla.
Melkein lähtisin jonkun laulunopettajan tunneille. Niilläkin on helpompaa, kun löytää
heti sanomista heh heh.
Itehän kävin vaan sen verran laulutunneilla kysymässä, että saako tästä äänestä jotain aikaiseksi? Kyllä kuulemma saa.
Loppu onkin sitten itsestä kiinni kuinka paljon viitsii panostaa ja elämäntilanteesta.
Jos on Toimitusjohtajana DI:nä Koneella ei ehkä hirveästi kannata panostaa.
 
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra.
BastardRacoon
14.03.2015 00:33:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelmanahan on se että lähin laulun opettaja löytyy 100 kilometrin päästä... Jos niinkään läheltä. Ja ei en mitenkään vitsillä tätä tee vaan oikeesti yritän. Tiedän, kuulostaa pahalta. Mutta lähtökohta oli paljon hirveempi
 
Kipponi
14.03.2015 09:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BastardRacoon: Ongelmanahan on se että lähin laulun opettaja löytyy 100 kilometrin päästä... Jos niinkään läheltä. Ja ei en mitenkään vitsillä tätä tee vaan oikeesti yritän. Tiedän, kuulostaa pahalta. Mutta lähtökohta oli paljon hirveempi
Ei kukaan ole sanonut, että pahalta kuulostaa. Joidenkin mielestä esim. Johnny Rotten voi kuulostaa pahalta, mutta laulua sekin on joka jotakin vaatii.
Voi yrittää ja varmasti ei saa samaa soundia.
Laulaminen vaatii pirun kovaa itseluottamusta. Ei vaan uskalleta yrittää tarpeeksi.
Psykologiset tekijät ovat mun mielestä tärkeämmät kuin fyysiset.
On laihoja ja pirun lihavia laulajia vaikka Pavarotti aikoinaan.
Eli jos on vaikka masentunut niin laulamisesta ei tule oikein mitään.
Niin missäs päin asuinpaikka sijaitsee? Ei se ole ongelma, jos aluksi käy vaikka pari kertaa kuukaudessa.
Käytä nyt youtuben laulunopettajien warmups ja vinkkejä nyt aluksi.
Onhan sieltä joku oppinut keihästäkin heittämään(taisi olla Trinidadista) vaikka ei yhtään aluksi osannut.
 
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra.
BastardRacoon
14.03.2015 11:24:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä sanon että pahalta kuulostaa :D Syvällä Kainuun korvessa Kuhmo nimisellä paikkakunnalla asustan ja lähin paikka mistä laulunopetusta saa on käsittääkseni Kajaani, jonne on yli 100 km matkaa koska en ihan keskustan tuntumassa asusta. Liikkumista sinne haittaa julkisen liikenteen vähäisyys kun sitä omaa liikkumisvälinettä ei löydy eikä henkilöllä ilman minkäänlaisia tuloja ole pahemmin kyllä varaa käyttää niitä julkisiakaan. Mutta täytyy alkaa ainakin tutkia youtuben ihmeellistä maailmaa ja etsiä sieltä jos jonkinlaista laulunopetusta löytäisi ainakin näin ensiksi
 
Khassera
14.03.2015 11:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BastardRacoon: Minä sanon että pahalta kuulostaa :D Syvällä Kainuun korvessa Kuhmo nimisellä paikkakunnalla asustan ja lähin paikka mistä laulunopetusta saa on käsittääkseni Kajaani, jonne on yli 100 km matkaa koska en ihan keskustan tuntumassa asusta. Liikkumista sinne haittaa julkisen liikenteen vähäisyys kun sitä omaa liikkumisvälinettä ei löydy eikä henkilöllä ilman minkäänlaisia tuloja ole pahemmin kyllä varaa käyttää niitä julkisiakaan. Mutta täytyy alkaa ainakin tutkia youtuben ihmeellistä maailmaa ja etsiä sieltä jos jonkinlaista laulunopetusta löytäisi ainakin näin ensiksi
 
Youtubeen Daniel Formica, kahlaa sen kanavan kaikki videot läpi.
 
Sitten youtubesta Seth Riggs Speech Level Singing 1, pitäs tulla ihan vitummoine läjä lauluopetusta erilaisten harjoitteiden muodossa. Tee perässä ja kuuntele omaa ääntä, kuulostaako äänen väri samalta kuin esimerkki, ja jos ei, korjaa.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
18is9
19.03.2015 12:12:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä opin raspin yhdellä kertaa tuosta videosta:
https://www.youtube.com/watch?v=rs0MZw19R-o
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Kipponi
19.03.2015 21:56:31 (muokattu 19.03.2015 22:01:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Minä opin raspin yhdellä kertaa tuosta videosta:
https://www.youtube.com/watch?v=rs0MZw19R-o

Tuo on hyvä. Kaveri esittää asiansa selkeästi ja yksinkertaisesti. Itse tuosta innostuneena kokeilin suu kiinni murista kuten Rekku ja sekin toimii.
Tulee hyvää säröä, kun avaa turpavärkkiä.
Sitten vaan pitää löytää se hyvä soundi. Lähinnä musikaalinen :).
 
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra.
Kalmo
24.03.2015 14:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et ole kertonut, kuinka kauan olet harjoitellut. Jos pari, kolme vuotta, niin kyllä siinä ajassa jo kehitystä pitäisi tulla. Jos puoli vuotta, niin se ei vielä ole aika eikä mikään.
Omin neuvoin opettelussa on aina riskinsä, joiltain se onnistuu, joiltain ei. Joku on luonnostaan lahjakkaampi.
Pari kolmekin tuntia oikealta opettajalta antaisi sinulle luottamusta ja eväitä itseopiskelun oikeaan tekemiseen.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «