Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulun esitys. Sana vai nuottipituusko määrää?
1
Mare552
15.01.2015 17:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoi kevätkauden kuoroharjoitukset uuden, nuoren ja kivan tuntuisen johtajan kanssa.
 
Hän kertoili alussa metodeistaan ja toi esiin asian jota en häpeäkseni ole edes pohtinut.
 
Eli miten lauletaan laulu, sanojen vaiko sävelpituuksien ehdoilla?
 
Itse en vielä kunnolla miellä asiaa, mutta käsitin että hänen oppinsa mukaan lauletaan sanojen ehdoilla, niin että sana kuulostaa selkeältä eikä sitä venytetä eri muotoon, silloin ehkä joudutaan sävelpituuksista tinkimään.
 
Myös voi laulussa olla eri säkeistöissä tavutus niin että jos jonkin tahdin kaks säveltä/tavua menee pisteellinen 1/4 ja 1/8, niin seuraavassa säkeistössä meneekin ehkä päin vastoin tms.
 
Aihe on mielenkiintoinen, käytännössä varmaan noin usein tehdäänkin ihan huomaamattomasti.
 
Eli onko sana vahvempi sävelpituutta, vai onko tässä eri kuolukuntia?
 
Ai tähänks riville?
Mare552
24.01.2015 19:04:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käykö täällä nykyään enää juurikaan ketään kun kukaan ei kommentoi?
 
Siis tuo aihe, mielestäni hyvin simppeli, eli jommassa kummassa on pakko yleensä tehdä kompromissia, joko venyttää/lyhentää sanaa, taikka sävelpituutta.
 
Taikka sitten on vaihtoehtona tehdä eri säkeistöihin niin tiukkaa riimiä ettei sillä voi enää kunnolla esittää haluttua sanomaa.
Kuulemma Junnu Vainio ja Vexi Salmi olivat tiukan riimin oppikirjan lukeneita tekstittäjiä, mutta varsinkin Junnulta teksti onnistui siitä huolimatta hienosti.
 
Esityksen selkeyden vuoksi kannatan sitä että mennään sanojen ehdoilla, jotta artikulaatio olisi selkeää, eikä esim. jos laulussa on sanat "luoja loisi", lauleta "luoja loisii", jolloin jo sanan tarkoituskin muuttuu.
 
Ai tähänks riville?
Khassera
24.01.2015 19:27:41 (muokattu 24.01.2015 19:37:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Käykö täällä nykyään enää juurikaan ketään kun kukaan ei kommentoi?
 
Siis tuo aihe, mielestäni hyvin simppeli, eli jommassa kummassa on pakko yleensä tehdä kompromissia, joko venyttää/lyhentää sanaa, taikka sävelpituutta.
 
Taikka sitten on vaihtoehtona tehdä eri säkeistöihin niin tiukkaa riimiä ettei sillä voi enää kunnolla esittää haluttua sanomaa.
Kuulemma Junnu Vainio ja Vexi Salmi olivat tiukan riimin oppikirjan lukeneita tekstittäjiä, mutta varsinkin Junnulta teksti onnistui siitä huolimatta hienosti.
 
Esityksen selkeyden vuoksi kannatan sitä että mennään sanojen ehdoilla, jotta artikulaatio olisi selkeää, eikä esim. jos laulussa on sanat "luoja loisi", lauleta "luoja loisii", jolloin jo sanan tarkoituskin muuttuu.

 
Mun mielestä sä teet suht simppelin asian tarpeettoman vaikeaksi. En ole kuullut kovin montaa laulua missä vokaalin venytys muuttaisi sanomaa ratkaisevasti. Onko sulla antaa oikeaa esimerkkiä? Tuo "luoja loisii" kuulostaa keksityltä.
 
Ja kandee muistaa että puhuttu ääni ja laulettu ääni on kaks eri asiaa, ja mitä lähempänä passagiota ollaan (tai mitä korkeammalle mennään) on artikulaatio kokoajan vaikeampaa.
 
En ymmärrä teoriaa joten toi sävelpituus ei mulle sano mitään, mutta ei kai lauluja yleensä sanoitusten ehdoilla sävelletä? Sanoitus ja sovitus yleensä tulee kun muut instrumentit ovat paikoillaan. Siinä sitten vokalisti tekee kompromisseja ja räätälöityjä ratkaisuja sovittaessaan omaa instrumenttiaan koko soppaan.
 
Eli kuten itsekin sanoit: simppeli asia. En näe mitään käytännön hyötyä tämän asian puimisessa, voitko valaista mulle miten tää vaikuttaa mihinkään säveltämisessä? Kysyn koska en ymmärrä.
 
Edit: luin ajatuksella sun ekan postauksen ja ymmärsin siitä että tämä "aihe" tai "metodi" on lähinnä kuoron ja muun notaatiota lukevan porukan heiniä. Olisi hienoa jos kokoaisit tähän meille molempien plussat ja miinukset, tyyliin
 
Sanalähtöinen sävellys:
+ artikulaatio selkeämpää
- sävelpituudesta joutuu tinkimään (mitä tämä edes käytännössä tarkoittaa? Joutuu jättään fraasin kesken ja kappaleeseen jää tyhjiä aukkoja?)
 
Sävelpituuden pidennys (siis mitä tää on? Pidennetään laulufraasia?)
+ lyyrisyys/laulunomaisuus
- artikulaatio heikkenee(???)
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
lurkki
31.01.2015 01:23:47 (muokattu 31.01.2015 01:28:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joululaulussa Nyt riemuiten tänne rukoillaan nuottikuvan mukaan häntää vaikka tarkoitetaan Häntä. Myös pitkien vokaalien jälkeen t-kirjaimen paikka pitää sopia erikseen. Edit. varmaankaan ei "pidä", mutta taiteellisesti vähänkin kunnianhimoisessa kuorossa näitä pikkujuttuja hiotaan kauan. Kuoronjohtajan hommiahan nämä kaikki lopulta ovat, mutta laulajankin pitää olla näiden suhteen hereillä...
 
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
Linsessa
31.01.2015 02:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ymmärtäisin hyvin pitkälti tulkintakysymyksenä. Joissain kappaleissa se biisi itsessään vaatii niitä venytyksiä, mutta joissain toimii paljon paremmin "puhetyyliin" äännetyt, siis oikean mittaiset sanat. Sen vähän, mitä laulutunneilla olen käynyt, niin käytiin läpi myös sitä, että laulaako meripeilinlailla taassäihkyyheijjastustaaaan vaiko meri, peilin lailla, taas säihkyy heijastustaan, on nimittäin vähän eroa.
 
Joku oikea nimikekin tällä asialla on, fraseeraukseksiko sitä sanotaan.
 
Itse treenaan nyt esim. Laura Närhen Tämä on totta -biisiä, tekee paljon mielenkiintoisemmaksi noudattaa alkuperäistä ääntämismuotoa totta, vaikka tahdissa olisikin tilaa venyttää tottaaa.
 
Kiltti kultakurkku
Klezberg
31.01.2015 11:35:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Linsessa: Minä ymmärtäisin hyvin pitkälti tulkintakysymyksenä. Joissain kappaleissa se biisi itsessään vaatii niitä venytyksiä, mutta joissain toimii paljon paremmin "puhetyyliin" äännetyt, siis oikean mittaiset sanat. Sen vähän, mitä laulutunneilla olen käynyt, niin käytiin läpi myös sitä, että laulaako meripeilinlailla taassäihkyyheijjastustaaaan vaiko meri, peilin lailla, taas säihkyy heijastustaan, on nimittäin vähän eroa.
 
Joku oikea nimikekin tällä asialla on, fraseeraukseksiko sitä sanotaan.

 
Just näin minäkin asian näen. Huomasin äskettäin laulaneeni "valaat kalleimmatkin lailla virvatulten häviää", mikä sinänsä oli jo nuotteihinkin verrattuna väärin. Melodian mukaan olisi pitänyt laulaa "vaalat", tosin melodia oli kirjoitettu vain ensimmäiselle säkeistölle, ja siinäkin ilmeisesti ruotsinkielisen alkutekstin mukaan pitkä nuotti - lyhyt nuotti ("för be-" kun suomeksi "kuihtuu").
 
En mä osaa näistä mitään ongelmaa ottaa. Sen mukaan mennään mikä tuntuu sopivalta ja hyvältä.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Kalmo
01.02.2015 02:20:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin. "Lastenko dinka dulla merikomme reen" sekä"hyt tyynen lens po vita skuun".
Minä olen ehdottomasti tekstin ehdoilla menemisen kannattaja. Tekstiähän siinä useimmiten tulkitaan, mielestäni.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kalakukko
03.02.2015 10:42:37 (muokattu 03.02.2015 10:43:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on ihan hauska aihe pohtia. Kuoron ollessa kyseessä lienee enemmänkin tarpeen, jotta kaikki menee hyvin yhteen ja kuulostaa siten selkeältä.
 
Mutta tulkinta- ja sovituskysymyksiähän nämä on. Joskus (harvoin) musaa kuunnellessa tulee kiinnittettyä huomiota hassunkuulosiin tavujen venytyksiin biiseissä, mutta ei semmosilla hyviä biisejä saada pilattua.
 
Itse otsakkeen kysymykseen en löydäkään mitään yleispätevää vastausta. Tapauskohtaista fiiliksen ja kaiken muun mukaan. Jos musaan johonkin kohtaan istuu parhaiten tietynlainen laulun rytmitys ja se on ristiriidassa lyriikoiden kanssa niin sitten voi vaihtaa sen kriittisen sanan siitä tai sitten antaa olla, taiteilijanvapaus :D
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Viocress
04.02.2015 01:09:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Faija anna munaa ja mökkitie"
 
kausalgia.bandcamp.com
Khassera
04.02.2015 12:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viocress: "Faija anna munaa ja mökkitie"
 
Noniin. I'm convinced. :D
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
rintapek
04.02.2015 17:06:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohon ei o sillai oikeeta vastausta. Soololaulun kohdalla sitä kutsutaan just joko tulkinnaksi tai fraseesaukseksi.
 
Mut tilanne muuttuu jos vedetään stemmaa, kuorosta puhumattakaan. Silloin on yleensä parempi, että painotukset ja lausunta menee samaan tapaan, oli se sit mikä vaan.
 
Linsessa
29.09.2015 01:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kirjoittamassa vanhaan aiheeseen. No mitä sitte.
 
Kyllä sitä näköjään vanhakin oppii vielä kaikenlaista. Nyt, kun vuoden olen bändissä vetänyt liidilaulua, innostui toinen kitaristi taustalaulajaksi. Vähän ollaan jo stemmojakin kokeiltu ja se on kyllä tosi, että tarkkaan pitää miettiä ne ääntämiset, ettei kuulosta hullulta (ainakaan enempää kuin muutenkaan...)..
 
Kiltti kultakurkku
Bootface
27.02.2016 02:52:34 (muokattu 27.02.2016 10:44:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-----
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «