Muusikoiden.net
03.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haava äänihuulessa
1
Liebuska
13.08.2014 21:04:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.

Minulla diagnosoitiin eilen toisessa äänihuulessa haava sekä mustelma. Ajattelinkin kysyä onko kenelläkään muulla täällä ollut vastaavaa vaivaa, ja miten siitä on selvitty.

Lääkäri antoi ohjeeksi olla laulamatta ainakin 2 vk. Liiallisesta äänenkäytöstä voisi kuulemma syntyä arpikudosta, joka olisi tietty haitaksi, mutta paljon muuta hän ei osannut sanoa. Pyysin tänään foniatrilta soittopyyntöä lisätiedon toivossa, mutta toistaiseksi vähän avuton olo kun netistäkään ei tunnu löytyvän mitään tietoa.

Arvostaisin suuresti kokemuksia tai vinkkejä, jos joku sattuisi tietämään miten tällaista tulisi hoitaa, tai miten kannattaisi asian kanssa mennä eteenpäin. Toistaiseksi olen vähän koittanut parannella apteekin vesipiipulla ja höyryhengityksellä.

Khassera
13.08.2014 22:30:48

Liebuska: Moi.

Minulla diagnosoitiin eilen toisessa äänihuulessa haava sekä mustelma. Ajattelinkin kysyä onko kenelläkään muulla täällä ollut vastaavaa vaivaa, ja miten siitä on selvitty.

Lääkäri antoi ohjeeksi olla laulamatta ainakin 2 vk. Liiallisesta äänenkäytöstä voisi kuulemma syntyä arpikudosta, joka olisi tietty haitaksi, mutta paljon muuta hän ei osannut sanoa. Pyysin tänään foniatrilta soittopyyntöä lisätiedon toivossa, mutta toistaiseksi vähän avuton olo kun netistäkään ei tunnu löytyvän mitään tietoa.

Arvostaisin suuresti kokemuksia tai vinkkejä, jos joku sattuisi tietämään miten tällaista tulisi hoitaa, tai miten kannattaisi asian kanssa mennä eteenpäin. Toistaiseksi olen vähän koittanut parannella apteekin vesipiipulla ja höyryhengityksellä.

Tota tota..

Kerrotko mistä se on tullut? Tai tiedätkö? Oletko leksannut? Tai yskinyt liian lujaa? Tai kirkunut liikaa? Kyysn koska kiinnostaa. :)

Arpikudos tosiaan on kaksteränen miekka. Jaggerhan on tunnettu komeista kirkumisistaan jotka on arpikudoksen hyväksikäyttöä. Jos se sijaitsee sitten pahasti keskellä äänihuulia voi mid-high-ääniala kärsiä helvetistikin. Eli hengitä höyryä ja lepuuta äänihuulia. Jos käytät ääntä tai vokalisoit, tee esim vocal Fry -harjoitteita, erittäin kevyitä harjoitteita, mielellään ei falsettia. Kun haava on umpeutunut kunnolla olisi hyvä saada äänihuulet liikkeelle jotta niiden verenkierto pysyy kokoajan hyvässä hapessa, se auttaa parantumisprosessissa.

Haava ei ole sama kuin nodule, mutta se käyttäytyy aika samalla tavalla paranemisen ja vaivaamisen kanssa. Jos arpikudosta syntyy liikaa on edessä leikkaus (jos haluaa että äänihuulet palaa entiselleen). Monella laulajalla on jonkinasteisia noduuleita/polyppejä, mutta ei ne niitä kauheasti häiritse, ja "extreme-osaston" laulajat oikeastaan hyötyvät niistä. Ne voivat tosin olla todella kivuliaita, joten there's that. Eli nodule/polyp pienenee pikkuhiljaa (jos siis sitä hoitaa ja äänihuulia lepuuttaa) ja jossain välissä sitten menee käytännössä oireettomaksi. Jos ei, ja se arpeutuu, on kirurgia aikalailla ainut minkä itse tiedän parannuskeinoksi, ja olen jonkin verran aihetta koettanut opiskella. :)

Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Liebuska
14.08.2014 00:37:06

Uskon että 2 päivän dokaaminen ärsytti tosi paljon nielua, johon sitten perus kovaääninen puhe/huuto teki särön. Vaiva nimittäin ilmeni maanantaina aika rankan tupariviikonlopun jälkeen. Laulaminen on tietty yksi vaihtoehto, mutta en pidä sitä kovin todennäköisenä, koska muuten äänihuulet/kurkunpää näytti tosi hyvältä ja terveeltä.

Luulen että monet jättää jopa menemättä lääkäriin tällasen vaivan takia, koska ei ole oikeastaan kipeä. Vähän tuntuu hassulta kurkussa. Huomasin vaan että 2 oktaavia on äänestä kadonnut yhdessä yössä, niin kelasin et jotain on pielessä.

Ehkä kun tässä puhuu minimisti, röökaa minimisti ja rukoilee ahkerasti ni saa vielä äänen takasin. Kuumottavaa kuitenkin...

Khassera
14.08.2014 00:44:11

Liebuska: Uskon että 2 päivän dokaaminen ärsytti tosi paljon nielua, johon sitten perus kovaääninen puhe/huuto teki särön. Vaiva nimittäin ilmeni maanantaina aika rankan tupariviikonlopun jälkeen. Laulaminen on tietty yksi vaihtoehto, mutta en pidä sitä kovin todennäköisenä, koska muuten äänihuulet/kurkunpää näytti tosi hyvältä ja terveeltä.

Luulen että monet jättää jopa menemättä lääkäriin tällasen vaivan takia, koska ei ole oikeastaan kipeä. Vähän tuntuu hassulta kurkussa. Huomasin vaan että 2 oktaavia on äänestä kadonnut yhdessä yössä, niin kelasin et jotain on pielessä.

Ehkä kun tässä puhuu minimisti, röökaa minimisti ja rukoilee ahkerasti ni saa vielä äänen takasin. Kuumottavaa kuitenkin...

Oon aika varma että mullekaan ei foniatrivisiitti tekis pahaa. On jo pidempään ollu joissain tietyissä äänissä pieniä "nitkahduksia" kurkussa/välikorvassa. Voi toki olla että sielä jotku lihakset sinkoilee tehdessään töitä, mutta eihän sitä tiiä vaikka ois jotain paskaa siellä.

... Mutta enpä varmaan saa koskaan itseäni lääkärille kun laulaminen ei muuten ole mitenkään takkuilevaa. Ei se nitkahdus edes muuta ääntä, se vaan tuntuu häröltä.

Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti