Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ääniongelmat:kaulan kireys
1
Onksu
05.01.2014 03:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyn CVT-laulutunneilla ja ääneni on tuntunut aina toimivan ongelmitta. Tänä vuonna kuitenkin olen alkanut kärsimään ääniongelmista. Ääni käheytyy helposti, "halkeilee" satunnaisesti ja lyhyen ajan laulamisen jälkeen saattaa alkaa sattua. Tästä syystä olen vähentänyt äänenkäyttöä mahdollisimman paljon, jotta saisin turhan rasituksen eliminoitua.
 
Tekniikasta sen ei pitäisi johtua, sillä saan todella pätevää opetusta. Sen sijaan joudun tällä hetkellä oleskelemaan tiloissa, joissa on hometta. Voiko se vaikuttaa ääneen ja onko joitain hyviä keinoja lievittää oireita? Toinen epäilyksen alainen on kaulan lihakset. Ne ovat itselläni erittäin kireällä ja kireys tuntuu säteilevän jopa kieleen ja suun sisälle. En oikein tiedä miten niitä voisi venytellä. Onko kokemuksia tai hyviä ohjeita jakoon?
 
Khassera
05.01.2014 10:29:16 (muokattu 05.01.2014 10:33:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onksu: Käyn CVT-laulutunneilla ja ääneni on tuntunut aina toimivan ongelmitta. Tänä vuonna kuitenkin olen alkanut kärsimään ääniongelmista. Ääni käheytyy helposti, "halkeilee" satunnaisesti ja lyhyen ajan laulamisen jälkeen saattaa alkaa sattua. Tästä syystä olen vähentänyt äänenkäyttöä mahdollisimman paljon, jotta saisin turhan rasituksen eliminoitua.
 
Tekniikasta sen ei pitäisi johtua, sillä saan todella pätevää opetusta. Sen sijaan joudun tällä hetkellä oleskelemaan tiloissa, joissa on hometta. Voiko se vaikuttaa ääneen ja onko joitain hyviä keinoja lievittää oireita? Toinen epäilyksen alainen on kaulan lihakset. Ne ovat itselläni erittäin kireällä ja kireys tuntuu säteilevän jopa kieleen ja suun sisälle. En oikein tiedä miten niitä voisi venytellä. Onko kokemuksia tai hyviä ohjeita jakoon?

 
Kaula/kielilihasten venyttely on taistelua tuulimyllyjä vastaan munsta. Toki voit venytellä niitä, mutta korjaa ennemmin ongelmat laulamisessa tai muussa elämässä jotka johtaa niiden kireyteen. Ootko ihan satavarma ettet jännitä kieltä kun laulat? Ope varmaan hoksaa sanoa jos ilmeestä näkee että pinnistät... jos esim. Korostat jotain opettajasi neuvomaa ryhtikorjausta (selkä suorana, kaula pitkällä mitä ikinä) ja perusryhtisi on huono, on jokainen laulutunti sulle myös lihaskuntopiiri...
 
Homeen vaikutuksesta mulla ei oo hajuakaan, mutta aina jos on vähänkään tukkoinen olo vältän laulamista ja yritän hoitaa sen olon eka pois. Höyrypiippu ja nenäkannu apteekista toimii 9/10 kerrasta, ja niinä kertoina kun ei on kyseessä joku poskiontelotulehdus tms..
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Shockheaded Peter
09.01.2014 14:45:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin tarinan joskus jostain oopperalaulajasta joka lauloi jatkuvasti homeisessa tilassa ja sai siitä niin pahoja ongelmia, että joutui vaihtamaan alaa. En ole varma onko ihan tosijuttu vai menikö ääni väärästä tekniikasta ym. mutta mainitsinpa kuitenkin. :D
 
DeepSabbath88
09.01.2014 17:00:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin tällä hetkellä kämppään vanhassa rintamamiestalossa, jonka perusteista ei mitään havaintoa. Hometta voi olla. Ilmastointi on ainakin huono. Olen huomannut, etää limaa joudun syljeksimään pois silloin tällöin (en tupakoi).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «