Muusikoiden.net
04.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten rokkiin?
1
Åkerfran
27.07.2013 01:12:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kaivataan vinkkejä ja kokemuksia!
Olen 16-vuotias poika, aika suuren haasteen edessä. Vajaan vuoden päästä pitäisi esittää teatterissa aika iso rooli rocktähtenä. Kuten viisaimmat voivat arvata, rocktähden pitää laulaa rockisti! Se on minulle kuitenkin suhteellisen iso pala kakkua.

Oma ääneni on todella matala. Mun ääni kuulostaa hyvältä kun pysyttelen alhaalla. Sitten kun mennään ylös, soundi on järjettömän kireä ja ruma. Korkeat äänet ottaa myös kurkkuun, se johtuu tietenkin väärästä tekniikasta.

Nyt kaipaisin siis vinkkejä ja apua siihen, miten lähteä muokkaamaan omaa ääntä ja miten hakemaan lisää nuotteja rekisteriin (yläpäähän nimenomaan).

Numb
27.07.2013 12:14:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisi mennä laulunopettajalle. Muutamakin tunti voi saada paljon aikaan.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Timitzii
28.07.2013 01:22:53

Käytä myös ääntäsi päivittäin. Valitse kappale, jonka saat laulettua kyllä läpi, mutta joka vaatii itseltäsi pientä pinnistelyä/äänen nostamista mukavuusalueen ulottuvuuteen. Ääni on kuitenkin lihas: mitä enemmän käytät sitä korkeampaan tavaraan, sitä parempi!

Osaatko sanoa kappaleita, jotka alkaisivat olla sillä alueella, jolla joudut jo vähän keskittymään/valmistautumaan saadaksesi laulettua ne läpi.

T: baritoni, jolla oli joskus samankaltaisia ongelmia. (Eräs toinen tuttavani kehittyi myös yllättävän hyvin muutaman viikon teatterin aikana - Tyyppi lauloi esityksissä päivittäin kappaleita, jotka menivät nähtävästi juuri sopivasti sen oman mukavuusalueen yläpuolelle ja kehittivät hänen äänensä vahvuutta tuolla alueella noinkin pienellä alueella sopivan mukavasti)

Timitzii
28.07.2013 01:26:44

Toinen, mikä voisi suunnattomasti auttaa ajan kuluessa, on avoimen kurkun ja nostetun kitapurjeen tekniikan kunnollinen käyttö. Kun sanot "aa" oikein terävästi hymy kasvoillasi (hymyä kutsutaan myös nimellä 'bite' ja se auttaa usein korkeampien äänien vahvemmassa laulamisessa) - vähän kuin lääkärin vastaanotolla - on soundisi avonainen ja paljon rennompi. Tuon kanssa pelleily, skaalojen laulanta 'aa'-vokaalin avulla sekä yleinen testaaminen jättävät pidemmän päälle lihasmuistiin terveemmän tekniikan.

Skaalojen päivittäinen laulu oikealla tavalla, vaikka ihan kymmenenkin minuuttia, auttaa myöhemmin jo huomattavasti.

Gritsen
28.07.2013 02:48:52 (muokattu 28.07.2013 02:49:39)

Painottaisin myös tälläsen haasteen kanssa rock/hevimaneereita. Jos kyseessä on nk. jukeboksimusikaali, harjoittele matkimalla mahdollisimman yks yhteen niiden laulajien laulutapoja joiden biisejä tulet laulamaan. Täs tapauksessa sun ei ole kehityttävä vuodessa mahtavaksi rokkilaulajaksi, vaan pystyttävä esittämään sellaista.

Åkerfran
28.07.2013 23:42:38

Tässä vaiheessa täytyy kiittää jo näistä neuvoista, niistä on varmasti "pitkässä juoksussa" todella paljon apua!

Yhtä biisiä olen ruvennut jo treenaamaan, kyseessä on Bon Jovin Runaway. Kaikki nuotit kappaleesta menee kyllä, mutta ne täytyy kyllä kovalla työllä "puskea" ulos. Ja oma laulaminen ei tuossa biisiissä miellytä, mutta ehkä pitäisi unohtaa tuo itsekritiikki ja antaa mennä vaan. Tuo biisi ei ole edes kai niin kovin korkea. Kyllä se on selätettävissä.

Rockmaneereita olen koittanut jo vähän ottaa mukaan, ainakin fyysisesti.. Mun kohdalla ainakin auttaa suunnattomasti se että korkeiden äänten kohdalla saa takoa vähän nyrkkiä.. Nyt täytyy ruveta bongaamaan laulupuoleenkin niitä!

Timitzii
29.07.2013 00:36:48

Äänitä myös itseäsi mahd. huonolla kännykällä, josta kuitenkin saa laadullisesti selvää. Aluksi soundi varmaan saa sut pettyneeksi, mutta puolen vuoden aktiivisen laulamisen nauhoittelun jälkeen huomaat sun soundin ja taitojen varmasti kehittyneen mukavasti.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti