Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulun aloittaminen ja sanoitukset
1
paasi
07.04.2013 11:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätään tämä teksti nyt tännekkin. Kerkesin jo laittaa tuonne "aloittelijat" otsikon alle myös. Eli..
 
Noniin kaikki ammatti- ja miksei amatöörimuusikotkin. Eli kun ongelma on tuo laulaminen ja sanojen tuottaminen.
Nyt pitäisi yhdistää kitaran soittoon laulu ja sanat. Pianotaustaa löytyy myös. Sävelkorva melko hyvä. Mummo aina kehui pienestä pitäen ja sanoi vuosia että pitäisi aloittaa laulaminen joten uskon että pystyn siihen.
Nyt kaikki vinkit.
Pianolla on perus säveliä käyty läpi ylös alas yrittäen löytää oikeat korkeudet äänellä. Tästä on helppo aloittaa varmaan.
Kitarallakin olen hyräillyt eri sävelkorkeuksia ja näin totutellut ajatusta lauluun.
Nyt nämä kaikki pitäisi saada toimivaksi kokonaisuudeksi.
En osaa oikein tuottaa sanoja vaikka välillä syntyy A4 tekstiä. Tuntuu vain ettei siinä tekstissä ole mitään järkeä? Eihän biiseissä yleinsäkkään ole järkeä? Eikö se ajatus ole tärkein?
Muistan vain kuin olin kitaran alkuvaiheessa ja sointuja löytyi jokunen, mutta kaikki kuulosti perseelle kokonaisuutena. Sitten kuulin sanan demppi. (lähinnä kädestä pitäen näytettiin se). Tällähän sitten päästiin jo taas hyvin pitkälle vuoden aikana.
Nyt siis tässä kysynkin että mikä olisi tässä laulu/lyriikka puolessa se "juttu" millä tän koko homman saisi "rykäistyä" käyntiin.
Kiitos kaikki "kolleegat" :)
 
nisumaka
16.04.2013 11:37:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä kirjoituksestasi saa sellaisen kuvan, että teet itse biisejä, ja tämä hieman vielä on hakusessa. Kirjoitat siis itse sanat, ja sitten varmaankin alat siihen säveltää melodiaa / harmoniaa / rytmiä ympärille, siis laulubiisiä kokonaisuutena. Tässä ei ole sellaista tosta vaan viisasten kiveä, vaan ehkäpä sinun kannattaa ensin harjoitella soittamaan ja laulamaan joitain tunnettuja biisejä ja kehittää taitojasi ensin tätä kautta. Mitään ristiriitaa ei ole, jos samassa harjoittelet lyriikoiden kirjoittamista. Mutta sitten, kun oikeesti teet hyvän lyriikan ja sävellät siitä biisin, niin sitten tarvitaankin jo tässä taitoa, ja sen hankkimiseen menee vähän aikaa. Mä luulen, että sä hyppäät tavallaan pari askelmaa portaikossa yli, ja siksi omien lyriikoiden laulaminen ei ihan vielä onnistu. Toivottavasti tästä on apua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «