Muusikoiden.net
03.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulamisen äänittäminen ja kuuntelun järjestäminen
1
Hanuriin
25.02.2013 16:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Mulla on ollut Logic pro noin 3-4 kk ja niiden kuukausien aikana äänittämäni vokaaliosuudet ovat aiemmin äänittämiini verrattuna paljon parempia, jotenkin rennompia ja iisimpiä, tarkkuuden kuitenkaan mitenkään kärsimättä, enemminkin päinvastoin.

Koitin miettiä, mistä se johtuu ja olen vakaasti sitä mieltä, että Logicin käytännössä olematon latenssi ja erityisesti erinomaiset presetit vokaaliraidoille ovat syynä. Yksinään, ilman taustoja lauluraidan efektiketju tuntuu vähän juustoiselta ja että kaikua on liikaa mutta kun taustat ottaa mukaan, se itse asiassa kuulostaa luonnollisemmalta kuin luonnollinen.

Olen ennen monesti äänittänyt toinen-korva-kuulokkeella-tekniikalla mutta nyt kun olen hoitanut monitoroinnin pelkästään kuulokkeilla (ja kaikki kuulostaa ihan vitun hyvältä, so to speak), pystyn keskittymään pelkästään laulamiseen ja vain siihen itseensä.

Sitä vaan tässä mouhuan, että kuuntelulla on aivan älyttömän suuri merkitys laulusuorituksiin, monellakin eri mekanismilla. Ensiksikin tarkka kuuntelu mahdollistaa tarkan laulamisen. Lisäksi "luonnollinen" kuuntelu rentouttaa ja auttaa saamaan irti kaiken itsestään.

Eli laulua äänittäessä täytyy vaatia parasta mahdollista kuuntelua! Eihän kitaristikaan pysty soittamaan sub-optimaalisella kuuntelulla parasta mahdollista suoritustaan. Niin kerta.

Spedemix
01.03.2013 12:01:42

Hmm. Latenssiongelma on mielestäni latenssiongelma. Sen ei pitäisi olla yksinomaan softakohtainen asia (vaikka osittain on valitettavasti). Lyhyt latenssi millä tahansa softalla toimii tosi hyvin.

Mutta joo, kuuntelulla on kyllä paljon merkitystä. Ehkä lisättävää asiaan voisi olla, että myös käytettävillä luureilla on tosi iso merkitys lopputuloksen kannalta. Etenkin tuo suljetut vs avoimet luurit kysymys. Jokaisen olisi kai hyvä löytää ittelleen oikeat laululuurit. Esim. itse tykkään käyttää avoimia luureja äänittäessä, suljetuilla homma ei ittellä jostain syystä luista ollenkaan. Mutta monet sit taas haluaa käyttää suljettuja mahdollisten vuoto-ongelmien takia.

miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Hanuriin
05.03.2013 08:53:33

Spedemix: Hmm. Latenssiongelma on mielestäni latenssiongelma. Sen ei pitäisi olla yksinomaan softakohtainen asia (vaikka osittain on valitettavasti). Lyhyt latenssi millä tahansa softalla toimii tosi hyvin.

Mutta joo, kuuntelulla on kyllä paljon merkitystä. Ehkä lisättävää asiaan voisi olla, että myös käytettävillä luureilla on tosi iso merkitys lopputuloksen kannalta. Etenkin tuo suljetut vs avoimet luurit kysymys. Jokaisen olisi kai hyvä löytää ittelleen oikeat laululuurit. Esim. itse tykkään käyttää avoimia luureja äänittäessä, suljetuilla homma ei ittellä jostain syystä luista ollenkaan. Mutta monet sit taas haluaa käyttää suljettuja mahdollisten vuoto-ongelmien takia.

No joo, latenssi latenssina, eipä ole enää viime vuosina juurikaan tullut varsinaisia latenssiongelmia vastaan.

Minä tykkään käyttää nykyään myös vokaaleja äänittäessäni suljettuja luureja, koska silloin voi surutta käyttää vaikka eri miksausta pohjana eikä vuoto-ongelmia tule. Toisaalta vuodot ovat toosi hiljaisia verrattuna hyötysignaaliin, mutta eipähän tarvi siivoilla mitään jälkikäteen. Avoimet luurit on tietyllä tavalla vähän sama asia kuin luuri-vain-toisella-korvalla-tekniikka, eli ei jostain syystä ole luottamusta kuunteluun vaan haluaa "akustisen varmistuksen". Jolloin yleensä joku on pielessä joko luurien, korviin tulevan miksauksen tai lauluraidan efektiketjun kanssa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti