Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ylärekisteri heräämisen jälkeen
1
Tonski
23.10.2012 15:30:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ihan pikaisella etsinnällä löytänyt aiheesta mitään syvällisempää, joten sori jos missasin sen ja uusi triidi on turha. Tässä kuitenkin aiheeni:
 
Tähän toivon saavani joltain laulajalta tai ihmisen laulun fysiologiasta omaa hataraa pohjaa enemmän tietävältä vastauksen: onko normaalia, ettei heti heräämisen jälkeen lauluääni lähde ylärekisteristä ollenkaan? Olen huomannut että tykätessäni itse laulaa herättyäni jonkun verran, niin ihan poikkeuksetta jokunen, noin muutama tunti heräämisen jälkeen ei voi laulaa ylärekisteristä mitenkään säädyllisellä soundilla oikein mitään. Jos tämä on normaalia, mistä se johtuu? Voiko asialle mitään, vai eikö heräämisen jälkeen vain pidäkään voida laulaa äänialalleen korkeaa kamaa?
 
Pointti siis ei ole siinä, että laulukeikalle olis lähdettävä joku päivä heti heräämisen jälkeen, tämä on lähinnä uteliaisuudesta juontuva keskustelunaloitus. Kiitos vastauksista.
 
Shadow Dragon
24.10.2012 20:33:19 (muokattu 24.10.2012 20:36:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katsoin youtubesta joskus jonkun laulu tutorialin ja siinä sanottiin, että ennen laulua kannattaa(kehotettiin) tehdä aamurutiinit yms. "laittaa päivä käyntiin". Kyseessä oli särötetyn laulamisen tutoriali mutta sama asia pätee puhtaankin laulun kanssa. Varsinkin hampaiden pesu on pop, onnistuu yllättävän paljon paremmin korkealta laulaminen kun ei ole paskan maku suussa :D Lisäksi kannattaa venytellä ennen aloitusta niin kulkee ääni paremmin.
 
Kannattaa ensin avata ääntä ja laulaa vähän matalemmalta ja helpompia lauluja ja sitä mukaa kun ääni alkaa aueta, nousee vähitellen korkeampiin.
 
Eli ihan normaalia on, joinakin päivinä ei itselläni korkeat äänet lähde ollenkaan, edes pitkän äänenavauksen jälkeen. Laulajillakin on niitä huonoja päiviä jolloin laulu ei vaan yksinkertaisesti onnistu. :p
 
Wilbur80
25.10.2012 14:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun vähäisen tietämyksen mukaan ääni ei toimi niin hyvin heti heräämisen, koska laulamiseen tarvittavia lihaksia ei ole lämmitelty yhtään ja kroppa on muuten jumissa yön jäljiltä. Tähän auttaa vaikka kevyt 10-15min jumppa tai reipas kävelylenkki. Lisäksi äänihuulet ovat yön jäljiltä liian kuivat, koska yön aikana ei tule nautittua juurikaan nestettä. Nestehukka lähtee juomalla vettä :)
 
MartinB
01.11.2012 11:47:23 (muokattu 01.11.2012 11:49:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku oli sanonut, oliko peräti Matti Salminen, että laulaja korkeintaan oksentaa ennen puoltapäivää.
 
On ihan totta että äänen yläpää vaihtelee hieman päivittäin. Paras tietysti olisi ihan kuten joku kirjoittikin että pikkuhiljaa lähestyy ylä-ääniä.
 
IMO transponointi ja korkeimpien äänien vaihtaminen muihin säveliin ihan käytettävä taito, koska jos on sellainen tunne että tietty ääni ei lähde, ainakaan luonnollisella tavalla, niin voi olla parempi tyytyä toiseen ääneen. Sen lisäksi tuntuu että flunssat vaikuttaa ainakin jossain määrin ääneen.
 
Sitten sen lisäksi vaikuttaa varmaankin talviaika/lämmitysaika jonkun verran myös eli äänestä tulee hieman kuivempi ja matalampi, ihanteellinen kosteus % olisi varmaan noin 50...
 
Lisäys: ja jos on ihan pakko vetää joku keikka aamulla, niin varmaankin paras olisi herätä hyvissä ajoin ja avata ääntä riittävästi.
 
Aaro55
19.11.2012 13:13:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ongelmia heräämisen kanssa. Kärsin hypersomniasta eli voin nukkua vuorokaudenkin läpeensä. Sitten keksin, että alan laulaa heti havahduttuani. Nykyisin suoritan ensimmäisen äänenavausharjoituksen ennen kuin nousen sängystä.
 
Harrastan klassista laulua. Makuullaan laulaminen vaatii tekniikkaa, koska kehon asento ei ole ihanteellisin laulamiseen eli lihaksistolla pitää vastustaa poikkeavista suunnista tulevaa painetta. Klasarissa sanotaan, että pitää olla hyvä tuki. Oopperalaulajathan joutuu väliin laulamaan rappusilla maaten pää alaspäin.
 
Minä löydän kyllä kaikki ääneni jo makuulla eikä ole ongelmia korkeiden äänienkään suhteen. Nyt kun olen muutaman päivän lukenut näitä sivuja, olen alkanut kokeilla hyvin korkeilla äänillä ns. yliohenteella. Olen basso (D2-F4), mutta nämä hyvin korkeat äänet lienevät luokkaa F5-D6. Mutta en minä niitä laulamaan ala - ainakaan oopperalavalla.
 
Timitzii
19.11.2012 16:52:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä mix/pää-ääni/curbing (whatever you want to call it) aukenee suht nopeasti parin nuotin jälkeen. Rintavampi, vahvempi laulu vaatii joko parin tunnin puhumista tai äänenavauksen, jotta tulee ulos kunnolla ja helposti.
 
LotusEater
09.03.2013 15:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taas on niin, että aamulla herättyään pääsee matalammalle kuin esim. iltapäivällä. Johtuisko tuo sitten äänihuulten nukkumisen tuomasta rentoudesta vai mistä? Korkealta laulaessa ääni taas tuppaa särkymään helpommin.
 
"Pitääkö tämäki tulla sulle Suomesta asti selvittämään?" -Kopiovastaava
Timitzii
10.03.2013 14:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on aivan täysin luonnollista, sillä äänihuulet ovat lepotilassa nukkumisen aikana. Herättyäsi hyvin nukutun yön jälkeen äänesi on erityisen rentoutunut, jonka seurauksena myös soundi ja sävel ovat tavallista matalampia. Osa äänen päivittäistä funktiota.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «