Muusikoiden.net
03.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä noviisille laulutekniikan ja äänenmuodostuksen osalta
1
P.P.King
09.09.2012 22:17:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman alustusta tilanteeseeni. Vaikka aiempia ketjuja laulutekniikka koskien löytyykin, kaipaisin silti vasta-alkajalle sopivia neuvoja ja harjoituksia, jotka olisi helppo ymmärtää ja toteuttaa itsenäisesti ilman laajempaa teknistä osaamista.

Ilmoittauduin tänä syksynä alkaneelle, paikallisen työväenopiston musiikin teorian ja säveltapailun kurssille 1/3. Tarkoituksenani on saada edes jonkinlaiset muodolliset suoritukset musiikin teoriasta. Useiden syiden summana (taloudelliset rajoitteet, puuttuvat muodolliset suoritukset) musiikin opiskelu musiikkiopistossa, konservatoriossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa ei siis ole osaltani mahdollista.

Teoria ei itsenäisen opiskeluni johdosta tuota ongelmia ja aiemman musiikillisen taustani puolesta (soittanut kitaraa 10 vuotta) hahmotan säveltapailuharjoitukset sujuvasti. Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut itse säveltapailuharjoitusten suorittaminen ja toistaminen "laulamalla". Vaikka olenkin harrastanut musiikkia aktiivisesti vuosikaupalla, en ole koskaan harjoitellut laulamista. Edellisen kerran lauloin n. 7 vuotta sitten lukion musiikinkurssin laulukokeessa, joten jo ennestän vaatimatomat taitoni ovat käytännössä rapistuneet olemattomiin. Kaipaisinkin siis kipeästi neuvoja kokeneemmilta laulajilta. Takoituksenani ei siis ole tulla laulajaksi, vaan ainoastaan selvitä säveltapailusta ja hyödyntää laulua työkaluna esim. melodioiden hahmottamisessa.

Oppitunneilla olen havainnut nykyisen laulutekniikkani hyvin puutteelliseksi. Pystyn kyllä "laulamaan" yksinkertaisia melodioita nuotilleen, mutta laulaminen ja hyräily saavat jo pieninä määrinä ääneni rasittumaan ja muuttumaan täysin epävireiseksi sekä kurkkuni kipeytymään. Vaikka en laulamisesta juuri tiedäkään, kurkkukivun ilmaantuessa ymmärrän lopettaa harjotukset ja lepuuttaa ääntäni. Puutteelisen tekniikan huomaa äänen kireydestä ja epävireisyydestä. Lisäksi kovempaa laulaessani ääneni särkyy helposti. Kenties tuotan äänen kurkullani? Voiko epävireisyys ja äänen väsyminen jo vähäisestäkin rasituksesta johtua tästä?

Kurssin aikataulu on todella tiukka (musiikinteorian ja säveltapailun 1/3 hieman runsaassa kolmessa kuukaudessa), joten säveltapailua tulisi harjoitella runsaasti. Lisäksi itse oppitunnit tuntuvat ongelmallisilta. Oppitunteja on viikottain ja yksi opetuskerta kestää kaksi tuntia, josta puolet käytetään säveltapailuun. Pelkästään jo kurssista suoriutuminen vaatii siis laulamista - paljon ja suurina kerta-annoksina.

Oppitunnit vietetään 25 hlö:n ryhmässä ja kaikki harjoitukset tehdään ryhmän kesken. Yksilöllistä ohjausta on siis mahdotonta saada, eikä äänentuottamiseen tai laulamiseen paneuduta. Ryhmässä opiskelu on osoittautunut ongelmalliseksi, sillä kuullakseen omaan äänensä 25 oppilaan joukossa joutuu laulamaan lujaa. Ryhmäopiskelun vuoksi en itse pysty vaikuttamaan harjoitusten sävellajeihin. Kaikki säveltapailuharjoituksemme lauletaan C-duurissa, joten ne ovat liian korkeita omalle äänialalleni. Itsenäisesti harjoitellessani laulan harjoitukset yleensä G-duurissa, jolloin huomaan ääneni väsyvän hitaammin ja kurkkuni kipeytyvän vähemmän. Loppukokeessa saan luultavasti valita sävellajin itse, joten toivoakin on. Oppitunnin jälkeen ääneni on todella maassa ja kurkkuni kipeä. Puuteellisen tekniikkani vuoksi pelkäänkin vahingoittavani ääntäni tai menettäväni sen loppukokeeseen mennessä, jolloin kurssin suorittaminen jäisi pelkäksi haaveeksi. Laulutuntien ottaminen pelkästään säveltapailusta suoriutuakseen tuntuujotenkin nurinkuriselta.

Olisin siis enemmän kuin kiitollinen, mikäli kokeneemmat laulajat voisivat antaa vinkkejä laulutekniikan ja äänentuottamisen suhteen. Olisiko kellään suositella hyviä harjoituksia aloittelijalle? Myös hengitystekniikkaan ja kehon rentouttamiseen yms. liittyvät neuvot ja käytännönharjoitteet olisivat tervetulleita.

Kiitos

Wilma_a
10.09.2012 17:53:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ostin muutama aika sitten kirjan, Kokonaisvaltaisen Äänenkäytön Tekniikka (CVT) josta on aiemminkin kirjoitettu täällä palstalla.
Äänen rasitusongelmat hävisivät jo ensimmäisen luvun luettuani ja harjoiteltuani, myös äänen käheytyminen loppui, lisäksi sain monta hyvää keinoa laajentaa äänialaa.
Kirjaa saattaa löytyä kirjastostakin, mutta suosittelen omaksi ostamista, kirjaan kuuluu netistä ladattava äänikirjasto.

Always Rockin'.
P.P.King
11.09.2012 21:24:44

Kiitos vinkistä. Kyseinen teos näytti löytyvän paikallisen irjaston valikoimista, joten pitänee tutustua siihen mahdollisimman pian.

mik
11.09.2012 22:36:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

omat lähtökohdat oli melko samanlaiset, pitkälti musiikkiharrastusta soittajana ja sitten piti oppia laulamaan

Kun itsekseen ei tuntunut asia etenevän, päätin hakea apua. Itselleni parilla laulutunnilla käytyäni tuo kireysasia helpotti sillä, että käskettiin ajatella se kurkunpää avoimeksi - eli kitalaki suureksi ajatuksissa ja teoissa. Tämä oli tiivistetysti minulle se tärkein oppi, toki muutakin apua sain.

Mulla tökki usein ne kohdat kun piti aloittaa seuraava säkeistö tms. katkon jälkeen laulaminen uudelleen biisin sisällä ja syy siihen käsittääkseni oli yliyrittäminen. Eli ota rennosti kurkussa, huomannet että kyllä se oikea ääni löytyy ilman puristusta - kokeilukertoja vaan tarvitaan useita että se osuu myös oikealle kohdalle.

Enemmän tunteella kuin taidolla.
Linsessa
13.09.2012 19:13:22

Minä aloitin tänä syksynä työväenopiston yksinlaulukurssin. 8 oppilasta, ensin tehdään puolen tunnin äänenavaukset yhdessä ja sitten on jokaiselle omaa aikaa (riippuen tietysti siitä, paljonko porukkaa on paikalla...). Yhden kerran perusteella voin sanoa, että aion ehdottomasti jatkaa. Se, että on elävä opettaja, jolta voi kysyä ja joka kuuntelee juuri sinua ja näkee asennosta ja kuulee äänestä, mikä menee pieleen, on ehdottomasto parempi, kuin lukea kirjasta (kokemustahan ei oikein voi saada lukemalla....).

Mutta muutama vinkki:

Äänen avaus on tärkeä. Et lähtisi urheilusuoritukseenkaan ilman lämmittelyä, vai kuinka? Äänihuulet ovat lihaksia siinä missä muutkin ja ne voi saada rasittuneeksi ym... Eli kunnon äänenavaukset. Meillä opettaja käyttää vielä liikettä apuna, omalla tanssitaustallani koin sen oikein hyväksi, aukesi ikäänkuin koko kroppa. Ja äänihän ei kulje, jos varsinkin niska-hartiaseudulla on jännityksiä. Teimme esimerkiksi BRRRRRRRRR -äännähdyksiä, MMMMMM -äänteillä haettiin poskionteloiden sointia, lallatukset ja nennetykset ja jaajattelut paikantavat etu- ja takaäänteiden sointikohtia. Suhinoita ja "läähätyksiä" teimme myös, olihan hämmentävää havaita, että kun tekee oikein, ei nielu kuivu........... Alavatsan lihaksia paikansimme HII-HI -harjoituksilla.

Omalla kohdallani olen havainnut, että kun ääni on kunnolla auki, pysyy paremmin nuotissa.

Youtubesta löytyy jenkkiläinen laulunopettaja Cari Cole, joka on tehnyt lyhyitä opetusvideoita laulutekniikasta. Olen jonkun verran tehnyt hänen ohjeillaan esim. juuri äänen avauksia, olivat oikein hyödyllisiä, samantyyppisiä käytti myös kurssin ope.

jos kurkkuun sattuu, menee jotain väärin. Laulamisen ei tulisi sattua. Minulla auttoi paljon se, kun keskityin tarkkailemaan, etten työnnä päätä eteen, vaan niska pysyy pitkänä (rentona toki), niin pysyy rintakehäkin auki ja ääni kulkee.

Korkeat äänet "haetaan" alhaalta ja matalat ylhäältä. Minulle toimi mielikuva hissistä ja vastapainosta, kun halutaan laulaa korkea ääni, "vastapaino" menee alaspäin ja "hinaa" siis sävelen soimaan ylhäällä, ja päinvastoin. Pitää ajatella siis laulavansa matalalta, kun haluaa laulaa korkealta....

Oman äänen kuulemista voi auttaa sillä, että laulaa jotakin kohti, josta ääni voi kimmota itselle takaisinpäin, esim. nuottiteline. Ja akustiikka on muutenkin tärkeä, mekin kävelimme eri kohtiin luokkaa ja kokeilimme, miten ääni soi ja kyllä oli eroa siinä, laulaako kattolampun alla vai väleissä.

Tässä nyt päällimmäiset niksit, mitä tuli mieleen, onko apua vai ei, sitä en osaa sanoa. Mutta tulipa käytyä tunnin opit tässä samalla läpi... :)

Elämä on ihmisen parasta aikaa... -Nykäsen Masa
Wilma_a
16.09.2012 11:24:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai laulutunnit ovat kaikkein tehokkain ja paras vaihtoehto äänenmuodostukseen ja tekniikkaan, mutta laulunopettajiakin monentasoisia. Millä sitten valita se itselle paras?

Mä olen aikoinaan ottanut laulutunteja parin vuoden ajan, siellä tehtiin kunnon äänenavaukset ja treenattiin muutamia biisejä omien mieltymysteni mukaan. Totesin kuitenkin että haluan laulaa vähän rockimpaa enkä niin viihteellistä kevyttä musiikkia, kuin opettajani ehdotteli, joten päätin jatkaa itsekseni.

CVT-kirjasta olen opetellut mm. kunnon kropan asennon, tuen, hengityksen, sen miten kurkunpään saa auki, erilaisia laulutyylejä, sekä sen miten pystyy laulamaan paremmin korkealta ilman, että ääni ns. loppuu kesken.

Mulla ei tällä hetkellä riitä edes aika laulutunneille, joten olen todennut kirjasta opiskelun äärimmäisen hyväksi vaihtoehdoksi.

Tsemppiä sinulle laulamiseen ja tekniikan opiskeluun!

Always Rockin'.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti