Muusikoiden.net
11.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulun äänittämisestä muutama kysymys.
1
Cafein3
12.08.2012 16:42:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olis tarkoitus tulevaisuudessa hommata 200-300e budjetilla lauluäänitysmikki, nykyinen the t bonen kondensaattorimikki on ehkä vähän heikko tuollaiseen käyttöön. Sen kanssa alustavasti kun on laulua äänitellyt niin olen törmännyt muutamaan ongelmaan;
 
-Piikit, eli äänittäessä tuntuu että korkeammalta/kovempaa laulaessa ääni menee hajalle, miten siihen sais limiterin/dynamisen toiminnon jotta se ottais matalat/hiljaiset äänet yhtä tehokkaasti ylös kuin kovaa/korkealta lauletut pätkät?
 
-Miksaus, mitä äänelle pitää tehdä, millainen normalisointi, millainen kompressointi, EQ, filtterit ymsyms.
 
-Panorointi?(suhteessa muihin ääniin jos moniääninen laulu kyseessä)
 
Terminologia voi olla hieman hukassa ja vasta aloittelijahan olen. Jos viitsitte jeesiä kiitän.
 
Numb
12.08.2012 21:11:15 (muokattu 12.08.2012 21:12:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cafein3: -Piikit, eli äänittäessä tuntuu että korkeammalta/kovempaa laulaessa ääni menee hajalle, miten siihen sais limiterin/dynamisen toiminnon jotta se ottais matalat/hiljaiset äänet yhtä tehokkaasti ylös kuin kovaa/korkealta lauletut pätkät?
 
Laulunhan voi hyvinkin ottaa useampana ottona, jolloin säädöt voi tehdä kyseisen osan lauluvolyymin suhteessa. Jos on niin armoitettu vokalisti, että tempaisee kerralla koko biisistä huippuoton, niin tasot laitetaan kohdalleen jälkikäsittelyssä.
 
Äänittäessä olennaista on, ettei signaali ole säröllä ja toisaalta että signaali-kohina -suhde on järevällä tasolla. Se, että välillä on hiljempaa ja välillä kovempaa ei ole ongelma.
 
Säätö käytännössä vaikkapa siiten, että lauletaan niin kovaa kuin biisissä kovimmillaan lauletaan, ja lisätään vahvistusta kunnes alkaa säröäytyä. Sen jälkeen pakitetaan sen verran, ettei enää säröydy ja vielä pikkuisen lisää.
 
Tämä säröytymisongelma ei ole millään tavalla t.bonen vika taikka ominaisuus. Millä tahansa mikrofonilla äänitys on säröllä, jos laitteet puskevat liian kuumaa signaalia.
 
-Miksaus, mitä äänelle pitää tehdä, millainen normalisointi, millainen kompressointi, EQ, filtterit ymsyms.
 
Riippuu ihan siitä mitä halutaan tehdä. Ei ole mitään yleispäteviä sääntöjä kompressoinnille tai eq:lle. Jälkitöissä ja miksauksessa pyritään johonkin, ja käytetään sellaisia säätöjä, laitteita, plugareita ja käsittelyä, jotka vievät sinne.
 
-Panorointi?(suhteessa muihin ääniin jos moniääninen laulu kyseessä)
 
Sillain, että kuulostaa hyvältä. Päälaulu(melodia) yleensä keskelle, muut korvan mukaan kivasti.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Kalmo
14.08.2012 11:47:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos äänität 24 bitin syvyydellä, ei signaalin tarvitse olla niin vahva, vaan voit huoletta säätää äänikortista tason niin alas, etteivät kovimmat äänet mene särölle. Jos piikit ovat jossain -6 dB:n tasolla ja keskitaso -12 - 18 dB:n kieppeillä, on se ihan hyvä.
 
Tämä ei tietenkään kumoa sitä seikkaa, että mikrofonitekniikkaa on syytä treenata, niin että luontevasti osaat kääntää päätä sivuun kovimmissa kohdissa ja tulla lähemmäksi hiljaisimmissa.
 
Jos haluat kompressoida äänitysvaiheessa piikkien tasaamiseksi, tarvitset ulkoisen kompressorin.
 
Äänityksen taso määräytyy siinä vaiheessa, kun signaali menee äänikortin esivahvistimen ja D/A muuntimen läpi. Jos siinä vaiheessa säröytyy, ei tilannetta voi jälkeenpäin korjata. Samoin, jos signaali on liian heikko, nostaa jälkeenpäin tehty tason nosto myös taustakohinan häiritsevälle tasolle.
 
Normalisointi ei ole mitenkään itsestäänselvästi tarpeen, monet päinvastoin karttavat sitä. EQ, kompressio, panorointi ym. riippuvat täysin tarpeesta. Jos soundi toimii, ei efektejä tarvita.
 
Jos tuntuu siltä, että kompuraa tarvitsee, niin sitä ennen kannattaa yleensä tehdä volyymiautomaatio, jolla nostaa heikompia alueita ja/tai laskee turhan kovia.
 
Asiallisen perusäänityksen teossa on myös erittäin tärkeää, että käytetty tila sopii äänitykseen, ettei huonekaiku turmele kaikkea korjaamattomaksi jo lähdössä. Monet käyttävät vaatekaappiakin laulukoppina. Vaahtomuovipatjoista, ripustetuista matoista tms. voi improvisoida tilapäisen äänitysnurkkauksen, joka on tarpeeksi neutraali.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti