Muusikoiden.net
04.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvoja pienten laulukamojen hankintaan
1
welton
26.07.2012 19:19:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TEERE!

Meikä soittelee pianoa paljon ja oon innostunu laulelemaankin siinä samassa. Haluaisin semmosen pienen vahvistimen ja mikin siihen ja standin että voi samalla soittaa. Onko neuvoja? Jotku vaatimattomat vain tarvin mutta en osaa ostaa ITEE.

Kiitos vinkeistä!

rintapek
26.07.2012 22:20:58

welton: TEERE!

Meikä soittelee pianoa paljon ja oon innostunu laulelemaankin siinä samassa. Haluaisin semmosen pienen vahvistimen ja mikin siihen ja standin että voi samalla soittaa. Onko neuvoja? Jotku vaatimattomat vain tarvin mutta en osaa ostaa ITEE.

Kiitos vinkeistä!

Jospa tarkentaisit kysymystäsi hieman.

Onko ylipäänsä tarvetta mikille ja äänenvahvistukselle? Kyllä nimittäin pianon kanssa voi mainiosti laulella ilman äänentoistoakin.

Aloitetaan siitä mikistä. Niitä on eri hintaisia ja laatuisia hirmuinen määrä? Edullisin tietämäni toimiva on ClasOhlssonin myymä "Okei", joka maksaa noin kympin. Pakkauksessa tulevalla johdolla tosin ei tee mitään, joten piuha tuplaa kustannuksen. Meillä oli kesän alussa "humpansoittajien kokoontumisajot" ja vein sinne tommoisen stressiklubini kuulutusmikin, kun en omaa laulumikkiäni viitsinyt "sosiaalimikiksi" viedä. Hyvin se humppa raikasi tuollakin.

Ihan ammattikäytössä sitten yksi yleiskapula ja jonkinmoinen alan standardi on Shure SM58. Se kustantaa noin satasen. Hintaluokaltaan noiden välissä on varmasti sata erilaista mikkiä, en lähde luettelemaan, kun en budjettiasi tiedä. Mutta vaikkapa ton 58:n parhaita ominaisuuksia on sit se, että se on käytännössä ikuinen. Rikki sitä ei saa, ellei tosissaan yritä, eli jos saundi vaan kelpaa, niin toista mikkiä ei elämän aikana tartte ostaa.

Mikkiständiksi todennäköisesti kaipaat puomillista mallia. Osut oikeaan, kun katsot, että se on merkkiä König&Meyer. Hintaluokassa 30 - 50 E noita on myynnissä. Rimpulaständit kannattaa suosiolla jättää sinne kauppaan. Ne maksaa kumminkin sen parikymppiä, mut niistä ei välttämättä ole kovin pitkää iloa.

Äänentoistoksi sopii aktiivinen PA- kaiutin. Melko moniin niistä saa kytkettyä mikrofonin kiinni ihan sellaisenaan. Mutta niitä on hirmuinen valikoima. Johonkin tarkoitukseen käyttökelpoisten hinnat alkavat suurinpiirtein kahdestasadasta. Mutta kun en sitä käyttötarkoitustasi tai budjettiasi tiedä, niin paha on sanoa mitn. Jos sitten tahdot kytkeä useamman äänilähteen tai jos tahdot sävynsäätöjä tai kaikua-kua-kua lauluun, niin sopiva pikkumikseri äänilähteiden ja aktiivikaiuttimen väliin nousee hankintalistalle.

Toki on olemassa keyboarddeille tai alustisille kitaroille tehtyjä ns. "truba- combovahvistimia", joihin saa tuikattua sekä mikin, että instrumentin, mutta koska pääasiallinen vahvistustarpeesi on ymmärtääkseni laulu, niin tuommoinen aktiivinen laulukaappi olisi mielestäni parempi valinta.

One kind of music only - the good kind
sepisti
28.07.2012 12:08:36

Hyvää neuvoa tuli tuossa rintapekiltä. Itse olisin sitä mieltä, että kotioloissa tavallisen pianon kanssa ei tarvita mitään äänentoistoa laululle. Minusta hyvä lähtökohta olisi se, että vaikka laulettaisiin sähköisesti vahvistetun bändin kanssa mikkiin, niin tulisi laulaa sellaisella voimakkuudella jolla kotona pärjätään pianolle.

welton
01.08.2012 11:49:13

sepisti: Hyvää neuvoa tuli tuossa rintapekiltä. Itse olisin sitä mieltä, että kotioloissa tavallisen pianon kanssa ei tarvita mitään äänentoistoa laululle. Minusta hyvä lähtökohta olisi se, että vaikka laulettaisiin sähköisesti vahvistetun bändin kanssa mikkiin, niin tulisi laulaa sellaisella voimakkuudella jolla kotona pärjätään pianolle.

Kiitos rintapeki neuvoista. Sain nyt semmosen kuvan hommasta. sepisti oon pitkälti samaa mieltä että laulu tulisi hoitua pianon volyymilla ja niinhän se on tähän asti sujunutkin.

Aion vakavasti kuitenkin harkita laulukamojan hankkimista. Ehkä se on myös semmonen henkinen juttu kun aloittelee vasta, että haluaa kokeilla miltä se oma ääni kaiuttimesta kuuluu ja tutustuu mikkilauluunki.

nii, ja saa hakata koskettimia täpöllä.

seitikki
10.08.2012 13:16:09

Mun mielestä on tosi hyvä jos harjoittelee mikrofonin kanssa kotona. Itse kärsin mikrofoni-kammosta monta vuotta kun en ollut koskaan sellaiseen laulanut enkä kuullut ääntäni kaiuttimista. On hyvä tutustua ääneensä monipuolisesti jotta tietää miten sitä osaa käyttää. Hyvähyvä.

Hippi on hipille hippi!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti