Muusikoiden.net
08.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikki laulamiseen/jousisoittimiin
1
vadvad
11.06.2012 23:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!

Tarttis ostaa mahdolliisimman ammattitasoinen mikki studiotyöskentelyyn. Laulan/räppään hip hoppia/alternative pop&rock. Laulaessa ääneni on yleinsä pehmeän käheä tyyliin john mayer, ed sheeran, oasis, damien rice, glen hansard ym. Joo ei ääni voi olla noita kaikkia, mutta saatte jotain mielikuvaa kuiteskin. Eli joku mukavan näköinen ja nauhalla. Suurikalvoinen ja siihen pop filter messiin, vai?

Pystyykö sitä edes kunnon säätelyillä nauhoittamaan esim. selloa, jos on laadukas ei-instrumenttimikki?

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon? Oon oikeesti valmis laittaan rahaa, mutta en kuitenkaan mitään aivan järkyttäviä summia. Olisin iloinen, jos löytyis joku alle 500 €:n ja sit käytettynä ehkä halvempana.

Onnistuuko ihan semmonen patjoilla virittely touhu akustiikkaan? Laulu olis kuitenkin se tärkein. Unohdin varmaan jotain kysymyksiä, mutta joo..

Ehdotuksia, keskustelua ja vinkkejä kaivataan! Kiitti! :)

JudeJude
13.06.2012 19:36:18 (muokattu 13.06.2012 19:38:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka.

Luulen että sun kannattaa ensin ostaa Shure 58 tai muu laadukas perusmikki.

Sen jälkeen luet läpi niin paljon vaikkapa musanetin studiopalstan kirjoituksia ja faqqeja kuin suinkin jaksat. Sitten kun alat olla perillä siitä mitä eri mikit tekevät - ja erityisesti kuinka mikään mikki ei ole täydellinen joka käyttäjälle ja joka käyttötarkoitukseen - voit halutessasi myydä viiskasin pois ilman turhan isoa persnettoa ja ostaa juuri sen mikin jonka haluat.

Sopivan mikin valitseminen kuhunkin tilanteeseen on jonkin sortin taidetta, mutta perusmikillä pääsee aika pitkälle.

yst.

Maksim

EDIT: PS. Mun näkökulma on ensisijaisesti kontrabasistin ja toissijaisesti laulajan näkökulma. Aloitin itsekin ostamalla kalleimman mikin johon oli varaa, eikä äänitysten laatu silti ollut kovin kummoinen, koska en tajunnut sen käytöstä mitään.

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
vadvad
25.06.2012 01:52:18

Kiitti!

Luulen, että kannattaa mielummin käydä jossain kaupassa kokeileen samalla noita eri mikkejä ja sitten hommata joku musanetin lueskeluiden jälkeen? Kun en turhaan haluais maksaa sitä summaa siitä välistä. Eli luultavasti tarviin muutamankin mikin, jos nauhotan räppiä/laulua pääsääntöisesti. Toi jousisoitin juttu kusee jo niin pahasti akustiikankin takia, että en jaksa miettiä sitä viel. Paremmin saan midinä ne soundit koneelta.

Muuten tota monitori asiaa sais selventää tosi paljon mulle. Tai ymmärrän sen, että pitää kuulla kun laulaa/räppää, mutta eikö sitä oikeesti pysty tekeen jollain ihan ok kuulokkeilla? Ja jos on omassa studiossa niin pystythän sä nauhottaan 100 kertaa ja kattoon mikä menee pieleen ja nauhottaa uudelleen? Miks pitää olla just tosi kalliit kajarit? Oon ollu ihan "oikeella" studiolla joskus nuorempana laulamas ja ei siellä mitään kajareita käytetty vaan kuulokkeita ja mikkiä sillain vaan.. Jos joku avais tän/linkkais jonkun hyvän mestan mistä löytyis selitystä asiasta niin olis huippu! :)

Tähän tuli vielä hieman viivästystä aikaisempiin ostoksiin, niin tällä ei oo mikään tajuton kiirre, mutta olis kiva saada asiaa selville, ennen "H-hetkeä". :)

jorre
25.06.2012 14:47:47

vadvad:
Muuten tota monitori asiaa sais selventää tosi paljon mulle. Tai ymmärrän sen, että pitää kuulla kun laulaa/räppää, mutta eikö sitä oikeesti pysty tekeen jollain ihan ok kuulokkeilla? Ja jos on omassa studiossa niin pystythän sä nauhottaan 100 kertaa ja kattoon mikä menee pieleen ja nauhottaa uudelleen? Miks pitää olla just tosi kalliit kajarit? Oon ollu ihan "oikeella" studiolla joskus nuorempana laulamas ja ei siellä mitään kajareita käytetty vaan kuulokkeita ja mikkiä sillain vaan.. Jos joku avais tän/linkkais jonkun hyvän mestan mistä löytyis selitystä asiasta niin olis huippu! :)

Studiossa se laulaja tarvitsee kuulokkeita, joista ääni ei vuoda mikkiin. Tarkkaamon puolella taas tarvitaan kunnon kaiuttimia äänen tarkkailuun ja etenkin loppumiksaukseen.

JudeJude
01.07.2012 23:01:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jorre: Studiossa se laulaja tarvitsee kuulokkeita, joista ääni ei vuoda mikkiin. Tarkkaamon puolella taas tarvitaan kunnon kaiuttimia äänen tarkkailuun ja etenkin loppumiksaukseen.

Näin just. Ei muusikon tarvi oikeastaan muuta kuin kuulla sen verran taustoja että tietää missä mennään, ja siihen kuulokkeet on passeli vehjes. Äänittäjä tarvitsee kunnon kaiuttimet, jotta

1) kuulee saman tien jos jokin on vialla ja
2) ei pää hajoa kun kuuntelee musaa työkseen. Mulla ainakin on sellainen käsitys että kaiuttimet väsyttää korvia vähemmän kuin kuulokkeet.
3) ei tarvi aina ottaa kuulokkeita pois kun tuottaja huutelee siitä tarkkaamon sohvalta jotain mikä pitäisi kuulla.

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti