Muusikoiden.net
08.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vireisyyden harjoittaminen.
1
Landstr
11.10.2011 13:45:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen omasta mielestäni kohtalaisen hyvä laulaja, ja olen saanut tätä kuullakin. Viimeaikoina olemme alkaneet tyttöystäväni kanssa soittamaan yhä enemmän yhdessä, julkisestikin. Ongelma on siinä, että tyttöystäväni haluaisi laulaa ja kannustan häntä, mutta välillä hänen laulunsa ei vain suju. Ääni on epävireinen, oikea nuotti ei vain löydy. Jotkut biisit kuulostavat todella hyvältä, välillä taas ei.

Kysymys kuuluukin: Miten treenata laulun vireessä pysymistä. Tyttöystävälläni on mielestäni hyvä soundi laulussa silloin kun laulu pysyy nuotissa, joten tärkeää olisi nyt treenata laulu pysymään nuotissa. Itselläni tätä ongelmaa ei ole ikinä ollut, joten en tiedä mistä alkaa.

Kiitän avusta!

www.mikseri.net/refrainexitium www.myspace.com/groovinghorseband www.arctifall.com
Numb
11.10.2011 13:47:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Landstr: Miten treenata laulun vireessä pysymistä.

Kuuleeko hän itse, että ei ole vireistä? Jos kuulee, niin lisää reeniä. Jos ei kuule, niin sitten en tiedä onko mitään tehtävissä...

The best laid schemes o' Mice an' Men, Gang aft agley - Robert Burns
kiriminni
11.10.2011 18:37:03

Landstr: Kysymys kuuluukin: Miten treenata laulun vireessä pysymistä. Tyttöystävälläni on mielestäni hyvä soundi laulussa silloin kun laulu pysyy nuotissa, joten tärkeää olisi nyt treenata laulu pysymään nuotissa. Itselläni tätä ongelmaa ei ole ikinä ollut, joten en tiedä mistä alkaa. Kiitän avusta!
Eikös tuohon auta perinteinen peittää sormella toisen korvan niin kuulee sisäisen ja ulkoisen äänen samaan aikaan?
Pianolla soittaa yhden sävelen ja laulaa sen heti perään.

Elämä on lainaa,kuoleman jäät velkaa:J.Leskinen.
vesipeto
13.10.2011 16:03:12

Landstr: ....Kysymys kuuluukin: Miten treenata laulun vireessä pysymistä. Tyttöystävälläni on mielestäni hyvä soundi laulussa silloin kun laulu pysyy nuotissa, joten tärkeää olisi nyt treenata laulu pysymään nuotissa. Itselläni tätä ongelmaa ei ole ikinä ollut, joten en tiedä mistä alkaa.

Kiitän avusta!

Itselläni on ollut paljon vireongelmia. Monesti lauluopettajani ei ole edes niihin puuttunut vireongelmina, vaan enemmänkin onglemana löytää helppo resonoiva ääni. Monesti vireongelmat helpottavat itsestään, kun oppii oikean rennon äänenmuodostustekniikan. Liiaalliseen jännittämiseen voi olla monta syytä, ehkä ystävättäresi pelkää laulaa reippaasti ja himmatessaan ääni menee epävireiseksi?

Forell
16.10.2011 01:20:09

Kysymys kuuluukin: Miten treenata laulun vireessä pysymistä. Tyttöystävälläni on mielestäni hyvä soundi laulussa silloin kun laulu pysyy nuotissa, joten tärkeää olisi nyt treenata laulu pysymään nuotissa. Itselläni tätä ongelmaa ei ole ikinä ollut, joten en tiedä mistä alkaa.

Kiitän avusta!

Vireisyyteen vaikuttaa niin monet asiat, ettei yksiselitteistä vastausta voi antaa. Itse olen paljon paininut omien vireongelmien kanssa ja jotain oppinutki. Yleensä vireongelmat johtuu jännityksistä äänielimistössä (nielu, kieli, keilenkanta leuka...ym.) mukaanlukien jännittynyt tai muuten huono lauluasento.

Nielun ja kurkun rentous: huulitäry(päry)harjoitukset auttaa. Hengitystekniikka kuntoon.
Kielen asento: j tai g konsonantilla saa hyvän alkuasennon, jolloin kielen kärki lepää rennosti alaetuhampaita vasten. Laulettaessa vokaaleita, pyritään kieli saattamaan tähän "lepo"asentoon.

Leuan asento: Leukaa ei saa työntää eteenpäin eikä vetää taaksepäin laulettaessa, vaan luonnollinen suun avaaminen antaa oikean asennon. Leuan rentous tulee pyrkiä säilyttämään laulun aikana.

Äänen etisyyden harjoittaminen: Etuvokaaleilla esim. i-vokaalilla eri korkeudelta lauletaan 1-3, 1-5, 1-8, terssin-kvintin-oktaavin välisiä sävelkukuja.

Hyvä ryhti: Hartioita ei saa nostaa ylöspäin. Selkäranka suorana, niska suorana ajatellen ikäänkuin joku pyrkis tukasta nostaan kattoon, silloin niska tunnetaan pitkänomaisena ja ääntöväylää avaavana.

Vire löytyy kun on oppinut vapaan laulutavan, jolloi ääni soi etisenä ja resonoi pään eri onteloissa ja matalissa sävelissä myös rinnassa.

Harjoitusta se vaatii, oppikirjoja löytyy ja netistäki saa tietoa, eli etsimään ja treenaamaan, kyllä se vielä irtoaa, vireisestikki.

Kalmo
19.10.2011 12:25:40

Avainkysymys esitettiin tuolla alussa: Huomaako tyttöystäväsi itse, milloin laulaa väärin?
Jos ei, niin äänenmuodostuksen opettelu ei riitä, vaan tarvitaan paljon säveltapailua yms. korvien ja äänihuulien yhteistyötä kehittävää treeniä.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
haisulitar
05.12.2011 14:58:50

Juu yhdyn edellisiin tuossa että helpottaa huomattavasti jos epävireisyyden kuulee itse.

Allekirjoittanut on käynyt laulutunneilla jo pidemmän aikaa ja on onnistunut löytämään opettajan, joka saa ihmeitä aikaan! Eli jos laulaja itse tunnistaa epävireisyyden, se on enää vaan tekniikasta kiinni. Marsmars laulutunnille ja avot!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti