Muusikoiden.net
05.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hassuja kysymyksiä hiljaisesta laulusta
1
2345
24.09.2011 19:23:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöinen ongelma minulla olisi kun liian hiljaa laulaminen. Välillä luulen että laulan koko ajan falsetissa, mutta alemmissa äänissä rintakehäni tärisee myös, tosin kurkku enemmän. Jos yritän laulaa kovempaa, päästän vain jotenkin ilmaa enemmän läpi ja laulu kuullostaa enemmän kuiskimiselta.

Laulanko jotenkin väärällä äänellä, pitäisikö laulun muistuttaa enemmän puhetta? Osaan jotenkuten laulaa myös äänellä joka muistuttaa puheääntäni. Silloin lauluni on todella kovaäänistä enkä saa hiljennettyä sitä. Onko tämä jotakin vääränlaista laulamista?

Taidan olla aika toivoton tapaus :D

kiriminni
24.09.2011 22:33:10

2345: Tämmöinen ongelma minulla olisi kun liian hiljaa laulaminen. Välillä luulen että laulan koko ajan falsetissa, mutta alemmissa äänissä rintakehäni tärisee myös, tosin kurkku enemmän. Jos yritän laulaa kovempaa, päästän vain jotenkin ilmaa enemmän läpi ja laulu kuullostaa enemmän kuiskimiselta.

Laulanko jotenkin väärällä äänellä, pitäisikö laulun muistuttaa enemmän puhetta? Osaan jotenkuten laulaa myös äänellä joka muistuttaa puheääntäni. Silloin lauluni on todella kovaäänistä enkä saa hiljennettyä sitä. Onko tämä jotakin vääränlaista laulamista?

Näin on tuossa on kaikki virheet mitä nyt laulamisessa voi tehdä.
Laulutunneille vaan.

Elämä on lainaa,kuoleman jäät velkaa:J.Leskinen.
2345
29.09.2011 17:12:53

kiriminni: Näin on tuossa on kaikki virheet mitä nyt laulamisessa voi tehdä.
Laulutunneille vaan.

ooooorait kiitos kuitenkin. voisiko joku vielä koittaa vastata johonkin alkuperäisestä viestistä löytyvään kysymykseen? (:

kiriminni
29.09.2011 22:04:33

2345: Laulanko jotenkin väärällä äänellä, pitäisikö laulun muistuttaa enemmän puhetta? Osaan jotenkuten laulaa myös äänellä joka muistuttaa puheääntäni. Silloin lauluni on todella kovaäänistä enkä saa hiljennettyä sitä. Onko tämä jotakin vääränlaista laulamista?
Väärällä äänellä laulamista,tuossakin auttaa se laulunopettaja.
Ei välttämättä puhelaulajiakin on esim.J.J.Cale ja Mark Knopfler,kuuntele niitä.
Lauluhan ei ole huutamista,kovaäänistä se saa olla jos niin haluaa.

Ei ole toivottomia tapauksia jokainen osaa jotenkin äännellä.

vesipeto
30.09.2011 01:12:00

2345: Tämmöinen ongelma minulla olisi kun liian hiljaa laulaminen. Välillä luulen että laulan koko ajan falsetissa, mutta alemmissa äänissä rintakehäni tärisee myös, tosin kurkku enemmän. Jos yritän laulaa kovempaa, päästän vain jotenkin ilmaa enemmän läpi ja laulu kuullostaa enemmän kuiskimiselta.

Kuunteleppa tarkasti tämä video josko tekee järkeä:
http://www.youtube.com/watch?v=Mtp8qqo3qm8

Herra Manning selittää kuinka kevyestä mutta oikeasta koordinaatiosta rakennetaan täysi ääni.

Kuvauksesi pohjalta äänesi tarvitsisi opettajaa, mutta jos et sellaisen äärelle pääse, niin ääntelemällä eri harjoitusten mukana, äänittämällä oma suoritus ja vertaamalla tarkasti voi me lahjattomatkin oppia :)

Jesus Muerte
07.10.2011 23:15:17 (muokattu 07.10.2011 23:18:50)

Vaikka mä en (vielä) osaakaan laulaa, niin sanonpa yhden jutun tähän kuitenkin, mikä mua auttoi aivan älyttömästi. Sen yhden kerran kun laulutunnilla kävin, ope (kiitos wewwie!) sanoi, että "älä pelkää ääntäsi." Aluksi nimittäin koko ajan himmailin sen äänenvoimakkuuden kanssa, ja siitähän ei seuraa mitään muuta kuin turhaa kurkun rasitusta ja ylipäätään paskaa laulua. Kun uskalsin pistää vähän volumeakin siihen hommaan, niin nuottiin osuminen parani noin 124% ja ennen kaikkea käytin oikeita lihaksia, enkä yrittänyt kurkulla vääntää sitä nuottia ja soundia "oikeaksi".
Se soundi kyllä ajan kanssa löytyy, jokainenhan kuulostaa kuitenkin itseltään.

edit: Jostain kirjasta myös joskus luin, että hyvä tapa löytää se oikea tapa tuottaa vahvaa ääntä on se, että kuvittelee huudahtavansa ihan refleksinä jotain. Esimerkiksi lapsesi on juoksemassa vilkkaan suojatien yli, niin se "Seis!" tulee taatusti oikealla tekniikalla ja riittävällä volalla. Tuota kun vähän miettii ja harjoittelee, niin ainakin ne oikeat lihakset alkavat löytyä. Ja sitte treeniä!

JIRPPI
09.10.2011 21:36:54

kiriminni: Väärällä äänellä laulamista,tuossakin auttaa se laulunopettaja.
Ei välttämättä puhelaulajiakin on esim.J.J.Cale ja Mark Knopfler,kuuntele niitä.
Lauluhan ei ole huutamista,kovaäänistä se saa olla jos niin haluaa.

Ei ole toivottomia tapauksia jokainen osaa jotenkin äännellä.

En saa mitään selvää viesteistäsi. Opettelisit kirjoittamaan edes vähän enemmän suomen kielen sääntöjen mukaisesti.

kiriminni
09.10.2011 22:59:42

JIRPPI: En saa mitään selvää viesteistäsi. Opettelisit kirjoittamaan edes vähän enemmän suomen kielen sääntöjen mukaisesti.
Haista nyt paska.Opetatko äidinkieltä koulussa?
Saattaa olla,että lääkitys oli väärä silloin,kun kirjoitin epäselvästi.
Ei mun tehtävä ole puolustautua lakimiehet on sitä varten.

2345
30.10.2011 14:00:26

Jesus Muerte: Vaikka mä en (vielä) osaakaan laulaa, niin sanonpa yhden jutun tähän kuitenkin, mikä mua auttoi aivan älyttömästi. Sen yhden kerran kun laulutunnilla kävin, ope (kiitos wewwie!) sanoi, että "älä pelkää ääntäsi." Aluksi nimittäin koko ajan himmailin sen äänenvoimakkuuden kanssa, ja siitähän ei seuraa mitään muuta kuin turhaa kurkun rasitusta ja ylipäätään paskaa laulua. Kun uskalsin pistää vähän volumeakin siihen hommaan, niin nuottiin osuminen parani noin 124% ja ennen kaikkea käytin oikeita lihaksia, enkä yrittänyt kurkulla vääntää sitä nuottia ja soundia "oikeaksi".
Se soundi kyllä ajan kanssa löytyy, jokainenhan kuulostaa kuitenkin itseltään.

edit: Jostain kirjasta myös joskus luin, että hyvä tapa löytää se oikea tapa tuottaa vahvaa ääntä on se, että kuvittelee huudahtavansa ihan refleksinä jotain. Esimerkiksi lapsesi on juoksemassa vilkkaan suojatien yli, niin se "Seis!" tulee taatusti oikealla tekniikalla ja riittävällä volalla. Tuota kun vähän miettii ja harjoittelee, niin ainakin ne oikeat lihakset alkavat löytyä. Ja sitte treeniä!

kiiitos todella paljon en olisi uskonut että joku voi oikeasti auttaa ! samoin kiitos muillekin kun vaivautuivat vastaamaan, nyt vaan treenaamaan ääntä...

Maissi-Kati
25.11.2011 20:32:36 (muokattu 25.11.2011 20:33:31)

vesipeto: Kuunteleppa tarkasti tämä video josko tekee järkeä:
http://www.youtube.com/watch?v=Mtp8qqo3qm8

Herra Manning selittää kuinka kevyestä mutta oikeasta koordinaatiosta rakennetaan täysi ääni.

Kuvauksesi pohjalta äänesi tarvitsisi opettajaa, mutta jos et sellaisen äärelle pääse, niin ääntelemällä eri harjoitusten mukana, äänittämällä oma suoritus ja vertaamalla tarkasti voi me lahjattomatkin oppia :)

Mielenkiintoinen video, ite oon kyllä käyttäny rentoa narinaa (huom. rentoa!) äänen hitaaseen avaamiseen ja kurkun rentouttamiseen mut kyseisistä opetusmetodeista en oo koskaan kuullutkaan. Voi olla ihan pätevää hommaa, siitä en osaa nyt sen enempää sanoa mut tärkeä asia jos lähtee ihan aloittelijana tämän videon kanssa opettelemaan on se että ei saa jännittää kurkkua liikaa. Metodi vaikuttaa sellaiselta joka helposti saattaa aiheuttaa jännitettä kurkkuun, mistä sitä nimenomaan pitäisi saada pois. Sen kun vaan pitää mielessä. =) Oli kyseessä sitten klassinen tai pop/jazz/rock-puoli, laulamisen pitäisi lähteä jalkapohjista ja lantiosta, niin että koko kroppa on mukana, ja kurkun alue toimii ainoastaan soundin muokkaamisessa.

Loppuun vielä pari yleishyödyllistä kommenttia aloitteleville laulajille. :D
1. Avaa itsesi sisältäpäin. Laulaminen on jossain määrin henkimaailman asioita koska kukaan ei voi sinulle karttakepin kanssa näyttää että tuo on se missä teet väärin, koska kyse on ihmisen sisuskaluista. Siksi laulamisessa käytetään paljon mielikuvaharjoituksia, esim. kun laulat alhaalta, kuvittele laulavasi ylhäältä, ja toisinpäin.
2. Jos se sattuu, älä tee sitä.
Jos ääni lähtee, pidä tauko.
Älä puske, ole rento.

Eipä tällä erää muuta! Hauskaa laulamista! =)

Mää ole affena. Mää ole hiilest tehty affena!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti