Muusikoiden.net
05.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten nauhoitetaan lauluääni tietokoneelle?
1
SHeidi
10.02.2011 17:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on semmonen kriisi, että olisin hakemassa Metropolian PopJazz muusikko koulutukseen, ja vanhojen ennakkotehtävien perusteella sain käsityksen, että minun pitää tehdä kotitasoinen demo, ilman sävellystä ja sen kanssa. Vielä en kappaleita tiedä mutta olen niin kokematon tämän suhteen. JA sekin vielä, että asun vielä Pariisissa, ja muutan viikko ennen valintakoetta Suomeen. Auttakaa ja kertokaa mitä tarvitsen, että saan nauhoitettua oman lauluääneni koneelleni. Minulla ei ole mitään vehkeitä, paitsi kuulokkeet. Paska juttu, tiedän, mutta auttakaa. JA se että miten saan random kappaleen sävelmän lauluni taustalle niin ettei se alkuperäisesittäjä kuulu taustalla. Sori jos meni pitkäksi mutta TARVIIIN APUA! Kiitos!

Jeweli
11.02.2011 12:56:57

Ihan ensimmäiseks sun pitää pitää hommata jonkinlainen mikrofoni ja sit kannattaa ladata joku ääniohjelma koneelle esim. Audacity (ilmainen) tai sit jonkun maksullisen ohjelman kokeiluversio.

Oot melkein kuin naispuolinen Captain Planet juttujes perusteella.. :) -pira
SHeidi
13.02.2011 18:24:58

Onko se parempi kuin krystal? Ja miten mie saan sen biisin melodian, ettei alkuperäisesittäjää kuulu?

Ekespylly
14.02.2011 12:13:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. youtubesta löytyy aika paljon "karaoke"-taustoja. http://www.youtube.com/results?search_query=karaoke&aq=f

Tausta nauhoitetaan esim. Audacityllä yhdelle raidalle ja sitten laulu toiselle.

T: Mikko

http://www.headsonfire.net http://www.mikseri.net/mre/
SHeidi
14.02.2011 23:30:14

Kiitti Mikko! Mut voitko sie kertoo miten audacitya käytetään, painanko mie rec nappulaa ja sit laitan vaan youtube videon soimaan, ei kai se kuulu huonosti?? voinko mie tehdä niin et ostan mikrofonin mut sit mie palautan sen demon jälkeen? :D

Ekespylly
15.02.2011 09:05:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SHeidi: Kiitti Mikko! Mut voitko sie kertoo miten audacitya käytetään, painanko mie rec nappulaa ja sit laitan vaan youtube videon soimaan, ei kai se kuulu huonosti?? voinko mie tehdä niin et ostan mikrofonin mut sit mie palautan sen demon jälkeen? :D

Se on vähän tietokone (+ sen setuppi) -kohtaista, miten se äänitys tapahtuu. Mutta jollain koneella/äänikortilla se menee noin, että painat recciä ja laitat videon soimaan. Mutta sun pitää kokeilla... ei sitä muuten opi tai voi tietää. Monesti pitää nauhoitettavalle raidalle valita inputti, eli mistä se ottaa äänen sille raidalle nauhoitettaessa. Esim mikrofonillla laulua äänitettäessä valitaan raidalle mic-inputti, jos mikki on mic-liittimessä äänikortissa tai esim. line-in, jos mikki on kytketty line-iniin. Audacitystä löytyy myös hyvät ohjeet.. ainakin muistaakseni. Kannattaa niitä lukaista.

Voit ensin vaikka headsetin, tms muulla halppis, mikillä kokeilla, että saatko yleensäkään taustaa ja laulua nauhalle. Jos äänenlaatu ei kelpaa, hommaa sitten parempi mikki... vaikka tosiaan jostain musaliikkeestä testiin :)

-Mikko

http://www.headsonfire.net http://www.mikseri.net/mre/
Qntelija
15.02.2011 23:38:02

Audacityllä onnistuu helposti. Hommaat koneeseen laulutaustan esim Wav tai mp3 -muodossa. Käynnistät Audacity -ohjelman. Avaat ohjelman valikosta sen taustamusiikkitiedoston, jota haluat laulaa. Kun perehdyt hieman ohjelman asetuksiin, voi aloittaa äänentallenuksen eli Rec -toiminnon. Oikeilla asetuksilla (tod.näk. oletusasetuksilla) ohjelma soittaa taustamusaa eli ennestään ohjelmassa olevia ääniraitoja samalla, kun uutta nauhoitetaan. Taustan ja lauletun voi yhdistää yhdeksi tiedostoksi. Pelkän laulun voi tallentaa myös irrallaan ilman taustaa. Tietokoneen tekniikasta riippuen voit saada aikaan hyvääkin ääntä. Itselläni neljästä matolaatikosta kaikkein vanhin, mutta entinen pelitykki, äänittää puhtaimmin suoraan mikillä äänikorttiin. Tämä ns ykköskoneeni tarvitsee ulkoisen, voi olla esim Zoom HN2 tai HN4. Zoom R16 ei näy minulla Ubuntu-Linuxissa, joten otan raidat Zoomista massamuistitilassa.
Jos ei ole valmista taustaa, Audacitylle voit soittaa soitin kerrallaan, aivan kuin moniraitatallentimelle.

SHeidi
16.02.2011 00:00:05

Saatte tämän kuullostaa todella helpolta. Voinko miten kopsata esim. youtubesta kappaleen melodia, yksi olisi toi angels kappaleen melodia jessica simpsonin versiona, mutta en tiedä miten sen pystyy downloadaan.

Qntelija
16.02.2011 15:44:47

Mozilla Firefox -nettiselaimeen kannattaa asentaa lisäosa Downloadhelper. Sillä saa videoita ja ääntä tallennettua koneeseen. selaimen palkista klikkaat auki kohdan "työkalut", ja avautuneelta listalta "lisäosat", sieltä saat homman alkuun. Jos Downloadhelper tallentaa äänen tai videon outoon formaattiin, voit toistaa sen koneellasi. Halutessasi voit muuntaa sen tutumpaan muotoon jollakin muunto-ohjelmalla. Linuxilla sellainen on Soundconverter. Ilmaisohjelmissa löytynee Winkkuunkin.

SHeidi
19.02.2011 17:13:58

Qntelija: Mozilla Firefox -nettiselaimeen kannattaa asentaa lisäosa Downloadhelper. Sillä saa videoita ja ääntä tallennettua koneeseen. selaimen palkista klikkaat auki kohdan "työkalut", ja avautuneelta listalta "lisäosat", sieltä saat homman alkuun. Jos Downloadhelper tallentaa äänen tai videon outoon formaattiin, voit toistaa sen koneellasi. Halutessasi voit muuntaa sen tutumpaan muotoon jollakin muunto-ohjelmalla. Linuxilla sellainen on Soundconverter. Ilmaisohjelmissa löytynee Winkkuunkin.

Mie koitin toistaa musatiedostoja, jotka latasin youtubesta, mutta se ei anna mun toistaa niitä Audacityssa, mitä mie nyt teen??

Qntelija
20.02.2011 21:52:05

SHeidi: Mie koitin toistaa musatiedostoja, jotka latasin youtubesta, mutta se ei anna mun toistaa niitä Audacityssa, mitä mie nyt teen??
Tiedostopääte on varmaan FLV. SGooglen perusteella esim seuraavaa tarjotaan videokonvertterin nimellä: http://www.smallvideosoft.com/flv-to-mp3/
Kyseisen sivun alareunasta löytyy linkki. Avautuvalta sivulta kannattanee valita listan vaihtoehdoista: Freez Flv to Mp3 Converter , samalta riviltä valitset tiedoston latauslähteen vaikkapa se primary. Näin sinun pitäisi saada koneeseesi ohjelma, joka kääntää FLV -muotoisia videoita mp3-musiikkitiedostoksi. Itselläni ei ole Windowsia, joten minun ei kannata tuota ohjelmaa käyttää, Linuxille on oma. Googlella voit toki hakea muitakin ohjelmia hakusanoiksi VFL ja mp3.

SHeidi
21.02.2011 15:10:18 (muokattu 21.02.2011 15:14:18)

Qntelija: Tiedostopääte on varmaan FLV. SGooglen perusteella esim seuraavaa tarjotaan videokonvertterin nimellä: http://www.smallvideosoft.com/flv-to-mp3/
Kyseisen sivun alareunasta löytyy linkki. Avautuvalta sivulta kannattanee valita listan vaihtoehdoista: Freez Flv to Mp3 Converter , samalta riviltä valitset tiedoston latauslähteen vaikkapa se primary. Näin sinun pitäisi saada koneeseesi ohjelma, joka kääntää FLV -muotoisia videoita mp3-musiikkitiedostoksi. Itselläni ei ole Windowsia, joten minun ei kannata tuota ohjelmaa käyttää, Linuxille on oma. Googlella voit toki hakea muitakin ohjelmia hakusanoiksi VFL ja mp3.

Ne tiedostot jotka latasin Youtubesta, ei löydy tiedostoista. Tiedätkö nettisivuja, josta saisi kappaleiden taustamusiikit? Huomasin, että noi tiedostot on jo MP4 muodossa...ei hitto. Alkaa hieman stressaamaan koko tilanne, koska se demo on pakollinen niissä ennakkotehtävissä :S

Qntelija
21.02.2011 18:50:07

Jos haluat pelkän taustamusiikin, etsi esim Karaokekeskuksen sivu netistä tai muu vastaava, sieltä voit ostaa yksittäisenkin kappaleen tiedostona suoraan koneeseesi. Näin saat lauluttoman biisin tai ainakin vaimeammalla laululla varustetun. Järkevin ja helpoin tapa, jos atk ei ole kaikkein ominta alaa. Jos ladattu biisi ei ole sopivaa sävellajia, transponoi se Audacityllä. Huomaa, että karaokeversioissa voi olla erilainen kappaleiden ja kertokappaleiden järjestys. Jos lataat pelkän äänitiedoston, sen käsittely ei ole ongelma. Videotiedostosta voi varmistaa sanoituksen kulun kyseisessä biisin versiossa. Jos haluat siitä ulos pelkän äänen, kokeile koneen käyttöjärjestelmän omaa tallennusta biisin soidessa.
Jos sinulla on hyviä soittaja kavereita, he voisivat soittaa jollekin tallentimelle sinulle oman taustan. Hyvä kitaristi tai kosketinsoittaja alkaisi jo riittämään.

SHeidi
22.02.2011 01:43:55

Qntelija: Jos haluat pelkän taustamusiikin, etsi esim Karaokekeskuksen sivu netistä tai muu vastaava, sieltä voit ostaa yksittäisenkin kappaleen tiedostona suoraan koneeseesi. Näin saat lauluttoman biisin tai ainakin vaimeammalla laululla varustetun. Järkevin ja helpoin tapa, jos atk ei ole kaikkein ominta alaa. Jos ladattu biisi ei ole sopivaa sävellajia, transponoi se Audacityllä. Huomaa, että karaokeversioissa voi olla erilainen kappaleiden ja kertokappaleiden järjestys. Jos lataat pelkän äänitiedoston, sen käsittely ei ole ongelma. Videotiedostosta voi varmistaa sanoituksen kulun kyseisessä biisin versiossa. Jos haluat siitä ulos pelkän äänen, kokeile koneen käyttöjärjestelmän omaa tallennusta biisin soidessa.
Jos sinulla on hyviä soittaja kavereita, he voisivat soittaa jollekin tallentimelle sinulle oman taustan. Hyvä kitaristi tai kosketinsoittaja alkaisi jo riittämään.

Sieltä ei löydy kyseistä kappaletta. Kirjoitin jo ensimmäiseen kirjoitukseen tästä aiheesta, että olen Pariisissa, eli mun tilanne on hankalampi. Tiedätkö mistä saisi Maroon 5 - Sunday Morning instrumental version? Jos tiedät, pystyisitkö lähettämään sen mulle esim. sähköpostiini?

Qntelija
22.02.2011 22:13:44 (muokattu 22.02.2011 23:28:46)

SHeidi: Sieltä ei löydy kyseistä kappaletta. Kirjoitin jo ensimmäiseen kirjoitukseen tästä aiheesta, että olen Pariisissa, eli mun tilanne on hankalampi. Tiedätkö mistä saisi Maroon 5 - Sunday Morning instrumental version? Jos tiedät, pystyisitkö lähettämään sen mulle esim. sähköpostiini?

Ainakin yksi versio löytyi mp3-muodossa. Sen voi lähettää. Koko on 4,7 megaa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti