Muusikoiden.net
06.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cover biisien poimiminen bändille?
1
puuvarasto
02.02.2011 14:22:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten poimitte biisejä laulettavaksi ja soitettavaksi? Mun ongelmani on se että iso osa rock matskusta menee vähän turhan korkealta ja transponointi ajaa bändikaverit hulluksi. Niinpä pitäis aina jaksaa lauleskella levyjen mukana että keksisi ne, jotka sopii omalle äänelle ja vieläpä bändin taidoille.Ei vaan kerkee laulaa koko Spotyfyta läpi.

Ongelma korostuu menevämpää matskua haettaessa, koska omat laulusuosikit syntyy helposti akustisen kitaran kanssa, eikä sen kanssa tule iltamyöhäsellä Ganesin Getoonia soiteltua ;)

Idiksiäkin saa kertoa laulajalle, jolle Wind Cries Mary on sopivalla korkeudella mutta Stairway to Heaven enää ei. Genrereferensseinä CCR ynnämuu Woodstock-kama, Lynyrd, ZZ-Top ym. rockblues, mutta myös Redhotchillipeppers, Wilco, Soundgarden, Pearl Jam ja muut juurevat alternative -bändit. Ja siis semitunnetut ja tunnetut vauhdikkaat biisit haussa. (Metalli ja punk ei oikein nappaa eikä ihan angstista kamaa kukaan halua häissään kuunnella.)

Olin 80-luvulla nuori ja paria poikkeusta lukuun ottamatta silloin tehtyjä biisejä ei ole ikävä;)

Osteri
02.02.2011 19:28:40

Ensin pitää päättää haluaako soittaa 1:1 originaalin biisin kanssa vai tekeekö omalta kuulostavan "tulkinnan". Ensimmäinen vaihtoehto tarkoittaa että bändin kamoista pitäis löytyä samaa millä orkkiskin on soitettu. Jälkimmäinen vaihtoehto antaa sitten tilaa luovuudelle ja voisi sanoa että "sitä saa mitä tulee".

Coverbiisejä tulee tod.näk. poimittua sitten sen mukaan mitä mieltymys ja soittokamat mahdollistaa.

Mun mielestäni laulajan ääniala on ratkaisevinta ja transponointi välttämätöntä sen mukaisesti. Bändikaverit välttyy hulluudelta kun laulaja kirjoittaa valmiiksi laput uusilla soinnuilla. Olis siis hyvä osata soittaa esim pianoa tai kitaraa edes sointujen verran. Bändikavereille valmis pohja tarkoittaa vaan opetella soittamaan se biisi toisesta kohdasta minkä levyltä kuulevat.

Minä pidän kaikenlaisista tulkinnoista. Mitä poikkeavamman näkemyksen joku esittää, sen kiehtovampaa. Jos biisin runko on hyvä se kuulostaa hyvältä melekin miten vaan. Esim Amorphiksen biiseissä on paljon sellaisia, jotka kuulostaa loistavilta täysin akustisesti ja naisen laulamana.

Siitä vaan coveroimaan ja tulkitsemaan.

Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Numb
03.02.2011 09:26:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Jos biisin runko on hyvä se kuulostaa hyvältä melekin miten vaan.

Näinhän se menee melodiavetoisessa rockissa ja popissa. Jos ei biisi toimi versiona akustinen ja laulu, niin ei se silloin mikään helmi ole.

Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
puuvarasto
03.02.2011 11:40:06 (muokattu 03.02.2011 11:41:22)

>>Mun mielestäni laulajan ääniala on ratkaisevinta ja transponointi välttämätöntä sen mukaisesti. Bändikaverit välttyy hulluudelta kun laulaja kirjoittaa valmiiksi laput uusilla soinnuilla.

Näin on. Soinnut onkin helppoja, mutta menobiisit perustuu usein kitarariffeihin, joiden siirtäminen onnistuu vaihtelevasti (tai huonosti jos mukana on paljon vapaita kieliä).

>>Bändikavereille valmis pohja tarkoittaa vaan opetella soittamaan se biisi toisesta kohdasta minkä levyltä kuulevat.

Bändikavereilla olis tietty helpompaa jos saisivat soitella levyn mukana.

Kyllähän tyylikkäintä oliskin tehdä aidosti omia versioita, vaikka hitaista nopeita ja päinvastoin. Pitäs vaan lopettaa päivätyö että ehtis kelata kunnolla...

Morus Bassanus
03.02.2011 13:07:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen niin samaa mieltä kanssasi Numb! Pakko napsauttaa plussa.

"It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young
marjak
06.03.2011 20:09:57

Saman pulman kanssahan sitä tulee painittua kun on harrastelijabändi eikä olla kovin hyviä ja siksi transpoaminen on välillä jonkinmoinen vaiva. Ainakin kitarariffien osalta.

En ole kauhean pitkään bänditoimintaa harrastellut, mutta muutama peukkusääntö alkanut hahmottua. En tiedä onko nää sitten kokeneemmille jo selvyyksiä.

Jos biisi ei mene kovin laajalla äänialalla, niin yleensä tietyissä sävellajeissa tuppaa istumaan kohdilleen, eli siltä pohjalta kun tutkii missä sävellajissa biisi menee, voi veikata itselle sopivuutta ellei ole jotain extreme-kiekunoita tai mörinöitä.

Jossain vaiheessa alkaa toivottavasti tulla myös haisua minkätyyppisten/keiden vokalistien äänialaa oma voisi vastata, ja sellaisesta tuotannosta voi sitten kaivella lisää virikkeitä. Esim itselläni (matalampi naisääni) normibaritonien veisut pitää yleensä aina hiissata kvartin/kvintin verran, mutta korkeampiäänisten mieslaulajien biisit sopivat paremmin.

Ianuarius
12.03.2011 23:17:49 (muokattu 12.03.2011 23:22:12)

marjak: muutama peukkusääntö alkanut hahmottua

Se on nyrkkisääntö eikä mikään rule of thumb. ;)

Niin tosiaan jos bändi ei soita mitään muuta ku Juicen biisejä, niin kyllähän se transponointi on silloin aika vaivatonta. Mitenkäs täällä sit aletaan transponoida matalammalle esim. sellasia biisejä, joitten riffeissä tulee paljon vapaata E-kieltä?

Iron Maidenilla on esimerkiksi sellanen biisi ku The Wicker Man (http://www.youtube.com/watch?v=OTv3pgxjXiw ) ja oon tässä pähkäilly, että mitenhän vitussa soittasin sen, kun laulut pystyn vetään about kvarttia matalemmalta. Joo, tietenki jos ois 7-kielinen kitara, mutta ku EI OLE.

Yks vaihtoehto ois, että vetäis kvinttiä matalemmale, jolloin se vapaakieli tulis tohon A-kielelle, mutta se menee jo sitten aika reilusti matalemmalle, kun ite kuitenkin haluaisin laulaa sen niin korkealta ku vaan pystyn. Ehkäpä Capo auttais sitten siinä asiassa.

Mut tästä ongelmasta oon siis maininnu toisessakin ketjussa: "itteäni ainaki rassaa alkaa kitaralla säätään juttuja eri sävellajeihin ku oon vaan niin paska kitaristi teoriamielessä. :) (Eikä mulla oo varaa mitään pedaaleita alkaa osteleen.) Kuinka moni rock/punk/heavy/metal-kitaristi oikeasti tässä maassa omaa paperit pop/jazz-konservatoriosta? Monesti heillä ei riitä edes taso päästä sellaisiin opiskelemaan."

EDIT: Ehkä ainoa hyvä neuvo on just vaan se, että alkaa vääntään sitä omaa tulkintaa. Kyllä varmasti ois mukava vetää kaikki biisit just niinku ne menee, mutta ku se ei vaan oo mahollista. Mä oon kuullu ehkä pari laulajaa, jotka pystyy vetään Dickinsonin juttuja samoilta korkeuksilta mitä se, joten sinne ei oo ainakaan itellä asiaa. Pitää vaan päästää irti siitä jostain pakkosoittaajustniinkuneomatidolit-vimmasta ja alkaa vetään niinku ite tahtoo. Aikaahan se vaatii tietenki ja omistautumista, mutta ku yrittää mennä siitä mistä aita on matalin, niin silloin lopputuloskin kuulostaa siltä.

Bloggailua englanniksi musiikillisista aiheista: The Musician Experience
rintapek
16.03.2011 12:07:28

Ianuarius: Niin tosiaan jos bändi ei soita mitään muuta ku Juicen biisejä, niin kyllähän se transponointi on silloin aika vaivatonta. Mitenkäs täällä sit aletaan transponoida matalammalle esim. sellasia biisejä, joitten riffeissä tulee paljon vapaata E-kieltä?

Onko olemassa joku pelko siitä, että hyvät biisit maailmasta loppuu?
Semmoista biisiä jota laulaja ei klaaraa ja jonka sävellajia soittajat eivät pysty muuttamaan ei kande väkisin bändin ohjelmistoon vääntää.
Yhden illan aikana kun ehtii soittaa ehkäpä viiskytä biisiä, niin kyl se tarkoittaa sitä, et satoja ja tuhansia hyviä biisejä jää joka tapauksessa soittamatta, osaa bändi niitä tai ei.
Eli kyl ne soitettavat biisit lähtökohtaisesti kandee valkata niiden joukosta, mitkä bändi saa kulkemaan.

One kind of music only - the good kind
Ianuarius
16.03.2011 12:22:13

Kyllä mitä tässä ollaan biisejä mietitty, niin aika tiukassa ne hyvät rallit on.

Bloggailua englanniksi musiikillisista aiheista: The Musician Experience
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti