Muusikoiden.net
03.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuottikirjoja mistä löytyy laulustemmat
1
jannu79
17.01.2011 16:14:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!

Oisaisko kukaan sanoa, mitä nuottikirjoja on olemassa mistä löytyy myös laulustemmat kirjoitettuna? Jollain bändileirillä olen tällaiseen törmännyt mutta sittemmin unohtanu opuksen nimen. Ja nyt puhutaan ihan populäärimusiikista.

Entäs tiiättekö löytyykö netistä hyviä kauppoja mistä näitä vois tilata tai etsiä?

-J

Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
freeze
19.01.2011 22:21:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, enkä ole kuullut muista stemma nuoteista kun kuorokama.
Mut sen oppii reenaamalla esim kokeilemalla laulaa terssin jonkun helpon melodiaa omaavan biisin mukana.. Ja kuunnella biisejä joissa on stemmoja, esim the beatlesillä löytyy yksinkertaisesti nättejä stemmajuttuja, ja kun kehittyy niin siirryt esim the eaglesin tuotantoon joissa entistäkin laajemmat stemmaharmoniat.
Ja sitte kun tunnet olosi riittävän pro, niin siirryt take 6:n tuotantoon, sekä masennat itsesi niin, että et enää ikinä halua laulaa stemmaa. :-)

Morus Bassanus
19.01.2011 23:02:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja sitten kun olet masentunut, kuuntelet vähän Queenia ja lopetat koko laulamisen? ;)

"It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young
jannu79
20.01.2011 09:11:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freeze: En tiedä, enkä ole kuullut muista stemma nuoteista kun kuorokama.
Mut sen oppii reenaamalla esim kokeilemalla laulaa terssin jonkun helpon melodiaa omaavan biisin mukana.. Ja kuunnella biisejä joissa on stemmoja, esim the beatlesillä löytyy yksinkertaisesti nättejä stemmajuttuja, ja kun kehittyy niin siirryt esim the eaglesin tuotantoon joissa entistäkin laajemmat stemmaharmoniat.
Ja sitte kun tunnet olosi riittävän pro, niin siirryt take 6:n tuotantoon, sekä masennat itsesi niin, että et enää ikinä halua laulaa stemmaa. :-)

Juu kyllähän sitä iteltää luonnistuu jonkulaisten stemmojen laulaminen tosta vaan. Riippuen biisistä. Mutta oon huomannu, että "oikein" kirjotetut stemmat toimii yleensä paremmin.

Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
Morus Bassanus
20.01.2011 12:50:34

Paljon stemmoja kirjoittaneena voisin sanoa, että aika heikoilla jäillä ollaan, ellei yhtään osata teoriapohjalta katsoa asiaa. Kaksiääninen stemma voikin vielä onnistua lennosta, mutta sitten kun mennään kolmiäänisistä ylöspäin tulee hankaluuksia, kuten ristikkäisyyksiä, tahattomia dimisointuja yms. ;)

Numb
20.01.2011 12:54:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morus Bassanus: Kaksiääninen stemma voikin vielä onnistua lennosta, mutta sitten kun mennään kolmiäänisistä ylöspäin tulee hankaluuksia, kuten ristikkäisyyksiä, tahattomia dimisointuja yms. ;)

Tää on mun kokemus myös. Teoriaa en osaa yhtään, mutta stemman heitän kuin Pate hiivat - tosta vaan. Mut sitten jos pitäis vetää sinne kolmas ääni, niin helposti tulee omituisuuksia, vaikka se stemma + lead toimisi ihan hyvin, niin lead + stemma + stemma ei toimikaan.

Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Morus Bassanus
20.01.2011 18:10:04

Joo, juuri noin siinä helposti käy. Yleensä stemmat kannattaa tehdä näin, joko teoriapohjalta tai ilman:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

1. I-stemma on sävelasteikossa/nuottiviivastolla lähellä päämelodiaa, ja seurailee tämän liikkeitä tarkasti tai melko tarkasti: kokeile kuulostaako paremmalta ylä- vai alapuolella, sen kyllä kuulee jos on musiikillista korvaa.

(teoriapohjalta sanottuna jos tehdään ylästemma, se on terssissä päämelodian suhteen - jos alastemma, päämelodia on terssissä stemmaan nähden)

2. II-stemma ei yleensä voi noudatella ihan niin tarkasti päämelodian kulkua, ja joskus voi olla hyödyllistä pysyä aika pitkään paikallaankin ja laulaa samaa ääntä. Tällaisen stemman voi yleensä laulaa kummalta vain puolelta päämelodiaa. Kannattaa miettiä tarvitseeko kyseinen kohta korkeita vai matalia ääniä.

3. III-stemma voidaan tehdä samalla periaatteella kuin 2. stemma, kunhan laittaa sen sinne missä on tilaa. Stemmojen risteämistä kannattaa välttää! Joskus se toimii, mutta poistaa aina yhden harmonisen osan.

4. Loput stemmat voivat olla vaikka oktaaviatuplauksia neljälle edelliselle äänelle, joko tarkasti tai vähän varioiden.

5. Kaikkien stemmojen tulee soida yhteen toistensa kanssa! Jos kuoro ei kuulosta hyvältä, kannattaa kokeilla stemmoja pareittain kevyen sointupohjan päälle, niin mitkä eivät sovi yhteen ja miltä osin. Esim. jos on lead + I-stemma + II-stemma, kannattaa kokeilla seuraavaan kaavion mukaan säestyksen päälle:

lead + I-stemma
lead + II-stemma
I-stemma + II-stemma
lead + I-stemma + II-stemma

6. Tarkistakaa samalla menetelmällä, etteivät stemmat (eikä myöskään leadlaulu) riitele minkään melodiasoittimen kanssa, joka soi niiden kanssa päällekkäin.

7. Opetelkaa laulamaan stemmat oikein! Kannattaa reenata esim. puolelle tempolla ja hyvin kevyellä säestyksellä (tai kokonaan ilman!), jolloin vireongelmat kuuluvat helpommin. Aina vika ei ole stemmassa, se voi olla myös laulajissa. ;)

8. Falsetti voi olla joskus sekoittava tekijä stemmojen suhteen. Falsetin soundi voi olla niin ohut, ettei se soi kunnolla ronskilla täydellä äänellä lauletun leadin kanssa. Toisaalta falsetilla vedetyn leadin stemmoittaminen toisella falsetilla vaatii hyvää laulutaitoa, sillä muutoin kokonaissoinnista saattaa tulla ohut, munaton ja epävireinen. Lopulta falsetti on auttava käsi, joka voi kuitenkin vahingossa kaataa koko korttitalon - siksi sen käyttöä kannattaa harkita!

9. Kaikkiin kohtiin ei tarvitse änkeä stemmoja, ja joihinkin niiden keksiminen
on äärimmäisen vaikeaa. Jos stemmoja kuitenkin tekee, yksi tai kaksi riittää yleensä mainiosti! Less is more, ja ahneella on tiedätte kyllä millainen loppu...

10. Jos olet hukassa tai törmäät jonkinlaiseen stemmaongelmaan, kysy ihmeessä joltain tutultasi joka tietää jotain näistä asioista! Kun pääsee itse kuuntelemaan, on paljon helpompaa arvioida tilanne ja antaa neuvoja.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Stemmoja voidaan tehdä tietenkin monella muullakin tavalla, varsinkin jos halutaan oikeasti kuorotyyppistä laulantaa. Olen kuitenkin havainnut kyseisen kaavion hyvin toimivaksi kevyttä musiikkia tehdessä. Toivottavasti näistä oli jotain apua jollekin! =)

Numb
20.01.2011 19:05:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morus Bassanus: 2. II-stemma ei yleensä voi noudatella ihan niin tarkasti päämelodian kulkua, ja joskus voi olla hyödyllistä pysyä aika pitkään paikallaankin ja laulaa samaa ääntä.

Jeps, tämäkin on tullut käytännön kautta todetuksi. Se stemma saattaa olla yksinään outo, mutta kun se upotetaan kokonaisuuteen, niin jo vain toimii.

Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti