Aihe: Laulumikkiä ostamassa. | |
---|
|
Sellainen asia pitää nyt sanoa täällä että SM58 on alan standardimikki. Jos sulla on ongelmia SM58:n kanssa niin se on melko 99% varmasti kiinni jostain muusta kuin siitä mikistä. 1) sulla ei oo mikkitekniikka kohillaan 2) sä et kuule itteäs huonon äänentoiston takia 3) nämä molemmat yhdessä Väki yleensä päätyy nuolemaan niitä mikkejä jotta kuulee itsensä ja esim. SM58 kuulostaa puhtaasti muminalta niin läheltä. Olen vertaillut näitä mikkejä jonku verran (en paljoa) ja lopputulos on että kyllä sen eron huomaa juuri ja juuri pelkällä laululla, mutta siinä vaiheessa kun bändi on mukana niin sillä ei ole enää mitään väliä. SM58 ei ala kiertämään niin helposti kuin muut mikit. Kädessä pidettävät konkkamikit on helppoja ja mikkitekniikasta ei tarvi huolehtia niin paljon, mutta se vuotaa kyllä koko bändin sen mikin kautta eli en suosittele. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. | Numb 23.04.2011 13:22:00 | |
|
Mikko L: Sellainen asia pitää nyt sanoa täällä että SM58 on alan standardimikki. Jos sulla on ongelmia SM58:n kanssa niin se on melko 99% varmasti kiinni jostain muusta kuin siitä mikistä. No ei välttämättä näin. 58 ei ole ihan jokaiselle eikä jokaiseen tilanteeseen se passelein. Väki yleensä päätyy nuolemaan niitä mikkejä jotta kuulee itsensä ja esim. SM58 kuulostaa puhtaasti muminalta niin läheltä. No ei kyllä näinkään. Viiskasissa on kyllä luja proximity effect, mutta ei se olisi alan standardimikki, jos se menisi muminaksi läheltä. Kun lähes kaikki viiskasiin laulajat laulaa siihen huulet kiinni grillissä SM58 ei ala kiertämään niin helposti kuin muut mikit. Tää taas ei pidä paikkaansa. Kädessä pidettävät konkkamikit on helppoja... Ei mun mielestä. Poimivat kaiken - myös käsittelyäänet, - kiertävät helposti ja konsonantit paukkuvat. Tero Vaara soitti Eruptionin | |
Kaikki mitä sanoin ei nyt päde joka ihmiselle, mutta kyllä tuo SM58:n muminaksi muuttuminen läheltä pitää paikkaansa. Esim. monet rääkyjät laittaa mikin tahallaan lähelle suuta luodakseen vielä ilkeämmän soundin. Toki jos omassa äänessä ei ole alapäätä niin eihän sitten ole muminaa. Allekirjoittaneella on tuon asian kanssa aina ongelmia. Jossain YouTubessa oli tuo kiertämisen testi niin se pärjäs aika hyvin muita vastaan. Ei tietenkään ollut paras kaikista. SM58 toistaa melko täydellisesti sitä miltä lauluääni kuulostaa. On varmasti mikkejä jotka toimii paremmin joillekkin laulajille kuin SM58. Ottakaa nyt kuitenkin huomioon että esim. american idolsseissa on melko monenlaisia laulajia ja kaikki laulavat SM58:n kautta (uusimmassa dr.dre monsterin mikkiä käyttävät) ja kaikki kuulostaa kuitenkin meeeelko täydelliseltä. Meinaan että jos oma laulusoundi ei tyydytä niin harvemmin syy on mikissä. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. | |
Huom! Olet kirjoittamassa yli 419 päivää vanhaan aiheeseen! Ok. Kysäisenpä täältä: tunnistaako joku, mikä mikki Chisulla on kuvassa? Omat tietoni kun rajoittuvat SM58:n tunnistamiseen. Kiitokset etukäteen. http://static.iltalehti.fi/viihde/chisu_etu1606TL_vi.jpg Ei elämästä enää edes juovu. | Etvi 18.06.2012 09:28:31 (muokattu 18.06.2012 09:28:43) | |
|
ukko idänmies: Huom! Olet kirjoittamassa yli 419 päivää vanhaan aiheeseen! Ok. Kysäisenpä täältä: tunnistaako joku, mikä mikki Chisulla on kuvassa? Omat tietoni kun rajoittuvat SM58:n tunnistamiseen. Kiitokset etukäteen. http://static.iltalehti.fi/viihde/chisu_etu1606TL_vi.jpg Näyttäisi olevan Beyerdynamicin TG V70 tai -71. Pikaisessa testauksessa vaikutti kyllä hyvältä mikiltä ainakin minun äänelle. "Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?" | |
Etvi: Näyttäisi olevan Beyerdynamicin TG V70 tai -71. Pikaisessa testauksessa vaikutti kyllä hyvältä mikiltä ainakin minun äänelle. Tänks. Samaan päätyivät tuolla jelppikerhossakin. Pitänee kokeilla joskus. Ei elämästä enää edes juovu. | |
Hyväksi havaittuja mikke myös Blue encore 200 Blue encore 300 ( konkkamikki) Heil pr35 ( tooodella hyvä dynaaminen mikki! ja ei kierrä kirveelläkään... Aika kova botne tosin=herkkä käsittelyäänille) Siis näihin olen viomeaikoina lauleskellut ja olen tykännyt | |
Onko kellään tietoa millaisia kapuloita seuraavat ovat? The T-bone MB 85, MB 85 Beta, MB 55, MB 45 II, GM 55, MB 60 (set), MB 95 Behringer XM8500 Superlux D108A, WH5, PRA D1 Audio technica MB 1k, MB 3k Beyerdynamic TG V30ds Shure PG48-LGR Sennheiser E 822 S B-stock AKG Perception Live P5 Ovat noita halpiskapuloita, alle 50. Itsellä on laulumikkinä Beyerin Opus 69, johon olen tyytyväinen, on vaan helkkarin herkkä kapula, lähtee kiertämään herkästi tai sitten meidän kemiat ei ole kunnossa. Elvis-tyylin mikki ois kiva varanuppi ja pitäis bändin muille hoilottajille saada omat mikit. Tämä natsi ei anna muiden laulaa mikkiinsä. Sometimes old scars become new wounds | |
Beyerdynamic TG V71d, Shure SM58, Rode M2, Sennheiser e 845 S..? Millaisia ovat? Ensimmäistä mikkiä siis olen hankkimassa, alkuun ihan treenikäyttöön, myöhemmin toki keikoillekin, jos sinne saakka pääsee :) Budjetti ei itsellä suurensuuri, kun tuota hankittavaa on muutakin.. | |
Entä Shure PG57, AKG D5, HEIL PR20 UT..? | Loijaa 18.09.2012 00:06:24 (muokattu 18.09.2012 00:06:39) | |
|
VelvetRose: Onko kellään tietoa millaisia kapuloita seuraavat ovat? ...Sennheiser E 822 S B-stock Sennheiser oli muistaakseni hintaansa suhteutettuna ihan kelpo halpismikki, ajateltiin tilata thomannilta se akkariduoni kitaristille, että hän pääsee laulamaan taustoja. we want the world and we want it now | |
, HEIL PR20 UT..? heilin mikit on erittäin hyviä! PR20 on hyvä mikki PR30 on vielä parempi! Tosin kalliimpi | Etvi 15.11.2012 11:23:50 | |
|
BigAgib: heilin mikit on erittäin hyviä! PR20 on hyvä mikki PR30 on vielä parempi! Tosin kalliimpi Mulla on PR20. Ominaissoundia kuvaisin hieman tummaksi ja bassovoittoiseksi. Käsittelyäänet tulee hieman selvemmin esiin kuin SM58:ssa, mutta muuten ihan laadukkaan tuntuinen kapula. "Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?" | Zydi 29.11.2012 17:58:38 | |
|
Etvi: Näyttäisi olevan Beyerdynamicin TG V70 tai -71. Pikaisessa testauksessa vaikutti kyllä hyvältä mikiltä ainakin minun äänelle. Veikkaisin vanhempaa mallia TGX60 tai TGX80. Molemmat nykyisin hieman vaikeita saatavia TGV70 ja 71 kun tulivat tilalle. Beyerdynamic toimii taustalaulussa hyvin kun ei tarvii olla mikki suussa. 1...2...eiku, 1..2..3..eiku, ...OK sit ykkösellä kovaa, EADG. Näppäilemällä löytyy kaikenlaiset kielet, nipukat ja lirputtimet. | Tronic 03.12.2012 03:55:25 (muokattu 03.12.2012 03:58:44) | |
|
Itse olen mieltynyt erityisesti konkkamikkeihin, seuraavanlaiset löytyvät: AKG C1000s (115 €): Yleiskäyttöinen konkkamikki, joka ei ole varsinaisesti lauluun tarkoitettu, mutta soveltuu siihenkin hyvin. Kapula on hyvin järeä ja vaimentaa tehokkaasti käsittelyäänet ja laulajan ote pysyy paremmin poissa verkon päältä. Mikrofoni ottaa hieman kauempaa kuin tavallisemmat laulumikit, mutta on myös herkähkö kiertämään. Hyvin pienikokoinen on/off-kytkin. Toimii phantomilla tai 9 V paristolla. Verkko ei kolhuista kärsi, mutta rungon maalipinta ei ole keikkakäyttöä kestänyt. Rode M2 (77 €): Perustason laulumikki. Ote lipsuu liukkaasta kapulasta helposti verkon päälle. Isokokoinen on/off-kytkin. Vaatii phantomin. Vaimentaa käsittelyäänet muuten hyvin, mutta kaapelista tulee ääniä jos ei käytä mukana toimitettua kiristyspalaa liittimen välissä. Melko herkkä puhallusäänille. Hyvin lyhyt kantama, joten on laulettava mikki melkein huulilla kiinni. Rode saattaa olla viallinen, sillä olen havainnut sen ottavan pahasti häiriötä loisteputkivaloista, mutta en ehtinyt takuuvaihtaa vielä. Äänenlaadussa ei kyllä selkeää vikaa ainakaan havaitse kuitenkaan. SE Electronics H1 (n. 160 €): Kiinalaisen "high-end"-valmistajan erikoisuus, joka on jo pitkälti poistunut myynnistä. Paras laulumikeistäni ja erityisesti Rodeen verrattuna antaa enemmän vapautta laulajalle. Vaimentaa myös puhallusääniä joukon parhaiten. Karkea maalipinta tukevoittaa otetta, mutta siitä huolimatta laulaja saattaa epähuomiossa peittää osan verkon takana olevista aukoista. Vaatii phantomin. Vaimentaa käsittelyäänet hyvin, mutta kaapelista lujempaa riuhtoessa kuuluu pieniä ääniä. Äänen sävyssä ei näillä mikrofoneilla selkeitä eroja löydy, eikä hyvälaatuisissa konkkamikeissä pidäkään löytyä. Sen sijaan nurkissa pyörivä AKG:n halpa dynaaminen mikki värittää ääntä selvästi ja poimii myös puhallusääniä näitä laatumikkejä pahemmin. Kaikki edellä mainitut olivat livekäyttöön tarkoitettuja kapulamikkejä, joissa on pieni kalvo ja käsittelyääniä tehokkaasti vaimentava runko. Telineessä pidettäessä laulajan on pysyttävä melko tarkasti mikrofonin edessä, jotta ääni kuuluu, ja moni laulaakin mieluummin mikki kädessä. Monitorikaiutin voidaan sijoittaa suoraan laulajan eteen, laulajaan suunnattuna, siten että se on mikrofonin näkökulmasta takaviistossa, jossa mikrofonilla on suurin vaimennus (ei suoraan mikrofonin takana). Laulajan takana olevan seinän ja katon kautta tulevia heijastuksia tulee ahtaissa tiloissa varoa. Studiossa, jossa siis äänitystila on akustoitu ja eristetty monitorointihuoneesta kaiuttimineen, käytetään laajakalvoisia laulumikkejä, jotka on yleensä liitetty värinänvaimentimella telineeseen, jossa on myös erillinen suojalevy poistamassa puhallusäänet. Tällöin laulaa voi huomattavasti kauempaa, eikä laulajan liikehdintä vaikuta merkittävästi äänenvoimakkuuteen. Vastaavanlainen järjestely taas on täysin soveltumaton live- tai olohuonekäyttöön, sillä mikrofoni poimii kaiuttimista tulevan äänen ja tilan kaikuisuuden tehokkaasti mukaan. Lisäksi tällainen mikrofoni on herkkä käsittelyäänille. | |
Tronic: . Hyvin pienikokoinen on/off-kytkin. Toimii phantomilla tai 9 V paristolla. Verkko ei kolhuista kärsi, mutta rungon maalipinta ei ole keikkakäyttöä kestänyt. Isokokoinen on/off-kytkin. Vaatii phantomin. Vaimentaa käsittelyäänet muuten hyvin, mutta kaapelista tulee ääniä On/Off kytkimet mikeissä on yhtä turha keksintö kuin Paavin pallit. Livenä noit ei kukaan jouda näpräämään ja jos joutaa, niin 50% yrityksistä huolimatta just mykistää sen mikin tasan tarkkaan väärällä hetkellä. Studiossa vielä turhempi keksintö, koska laulajan/soittajan ei ole tarkoituskaan koskea paikalleen laitettuun mikkiin. Noit on/off- kytkimiä olen luullu kaipaavani hää/pikkujoulukeikoilla ns. spiikkimikkeinä, mut oikeesti ei kumminkaan. Menee nimittäin oikeesti liikaa aikaa ja kärsivällisyyttä kertoa parillekymmenelle potentiaaliselle puhujalle, et tosta mikki päälle ja tosta pois. Huomattavasti helpommalla pääsee, kun jaksaa raahata kaljamahansa ja takapuolensä spiikkien ajaksi mikserin ääreen. Jokunen mikki mulla tos käytössä viel kytkimellä on, mut kun saan ruuvimeisselin kouraani, nin ei o kauaa. Mikin kuin mikin saa mykäksi napin painalluksella mikseristä, tai vaik irröttamalla piuhan jommasta kummasta päästä. Mut jos mikki on asennossa off, niin äänen saa kuuluville vain kiipeämällä siihen mikin ääreen ja kääntämällä sitä kytkintä. Se on livenä melko noloa. Maalipinnalla oikeesti ei ole väliä. Noi on mikkejä, ei missejä tai näyttelykappaleita. Mut jos pintakäsittely kuoriutuu, niin se kertoo laadusta ihan tarpeeksi. Mun, tai siis mun stressiklubini käytössä olevilla vanhimmilla mikeillä on ikää yli 30v. Niis on kolhuja grilleissä ja päältä katsoen sokeakin näkee, et ne ei o uusia. Mut ne toimii yhä, ja se sokeakin näkee, et kyseessä on iän tuoma ihottuma, eikä paska laatu. Stressiklubin uusimmillakin mikkihankinnoilla taitaa olla ikää koht jo kymmenen vuotta? Ihan noit viiskaseja. Niistäkin näkee päältä, et ne ei enää o ihan uusia, mut niihin me nykyäänkin lauletaan se mitä osataan. Aina ei tartte ihmetellä mikä on hyvä/parempi/parhain. Käyttökelpoisen livemikin ko tunnistaa just siinä paikassa ko se ensimmäisen kerran tipahtaa kivilattialle ja toimii vielä sen jälkeen. Koti- tai muuhun studiointiin sit on valittavissa mikkejä hieman muillakin perusteilla ko turnauskestävyydellä. Mut niit kaikkia ei kande livelauteille viedä. Ainii. Mikään normilaatuinen kaapeli ei "aiheuta ääniä". Mä olen harrastesarjalainen, joten pisin muistamani matka jonka olen mikkikaapeloinu oli 20m kaukokaapelia ja siit 5x10m ketjutettua mikkipuhaa ja siit mikki tumppuun artistille salin ovelle. Eli ainakin 70m kuudella jatkoksella kulkee normipiuhassa ongelmitta. One kind of music only - the good kind | Tronic 05.12.2012 10:31:09 (muokattu 05.12.2012 16:19:28) | |
|
Kaapelin aiheuttamilla äänillä tarkoitin siis nimenomaan ääntä, en sähköisiä häiriöitä. Tarkemmin ottaen mikrofonin XLR-liittimen kautta kalvolle saakka kantautuvia kolinoita ja rahinoita. Ei kyllä yhdessäkään mainituista mikeistä mikään todellinen ongelma, mutta tukevalla kunnolla eristetyllä rakenteella tältäkin voisi välttyä. AKG:ssä kytkin taitaa olla lähinnä paristokäyttöä ajatellen, jottei virtalähde turhaan tyhjene itsekseen, eikä sitä ole tarkoituskaan laulajien säätää. | |
AKG D5 on mulla ollut reilun vuoden käytössä, ja ihan tyytyväinen olen ollut. Ainoa huono puoli minkä oon huomannut on jonkunlainen sähköisyys, eli saan pienen säkärin aina kun huulet osuu mikkiin... Osaisiko joku asiasta enemmän tietävä selittää mistä johtuu? "Get over it Roger, I'm Dead!" - Roger Watersin isä | nisumaka 11.12.2012 08:12:48 (muokattu 11.12.2012 08:18:16) | |
|
Katkaise maajohto xlr-liittimesta. Silloin runkoon ei vuoda loisvirtaa. Onko sulla mahdollisesti käytössä jokin TC Heliconin tai vastaava lauluefekti. Ne saattavat aiheuttaa potentiaalia maahan ja mikrofonijohtohan ei välttämättä ole maadoitettu. Jos mikrofonijohto on maadoitettu, loisvirtaa ei esiinny. Onko phantom mahdollisesti päällä. Se voi aiheuttaa myös loisvirran maajohtimeen. Jos katkaiset maajohtimen xlr-liittimestä, et todennäköisesti saa häiriöongelmia. Mikrofonin runko on niin paksu, että se estää häiriöt. Itselläni on tämä tekniikka käytössä TC Heliconin lauluefektien kanssa. Tämä siksi, että TC Heliconilla on oma mikki, jolla voi ohjata lauluefektiä, ja jotta tämä toimisi, pitää efektilaitteen lähettää mikrofonijohtimeen tasavirtainen sähkö. Ja siis tämä vuotaa maajohtimeen. Maajohdin on kytketty mikrofnin runkoon ja lopputulemana sitten saat sellaisen 6 - 12 V säkärin leukaan (leuka=maa). Toinen teoria on päinvastainen, ja käytännössä en ole koskaan nähnyt sellaista esiintyvän. Mikrofonisi ja kytkennät ovat täysin kunnossa, mutta sussa itsessäsi on hankaussähköä. Silloin potentiaali purkautuu huulista mikrofoniin, mutta tätä pidän erittäin epätodennäköisenä vaihtoehtona. Tää perustuisi sun vaatteisiin. Ota mikrofoni käteesi ja testaa, saatko silloin säkärin. Jos et saa, mikin potentiaali purkautuu käteesi ensin (et tunne sitä arvelen), ja ensimmäinen teoriani on se todennäköisin. Jos jälkimmäinen teoriani natsaa, sun pitäisi saada säkäri soittaessasi sähkökitaraasi hampaillasi ;-) | Luonnotar 18.12.2012 17:44:54 (muokattu 18.12.2012 20:24:05) | |
|
-poistettu | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|