Muusikoiden.net
11.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kevyen musiikin laulutekniikka
1
Juzzzi
29.08.2009 16:57:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon uusi täällä foorumilla elikkä tervehdys vaan kaikille. tämä aihe hipoo aika montaa eri topiccia, mutta koska kaikki keskustelut taitavat olla ja aika vanhoja, niin pamautetaampa uusi pystyyn.

laulan kevyttä musiikkia itse-opiskellen, sillä laulutunneille ei ole mahdollisuutta mennä. alkuun lauluni oli kaameaa kurkkumölinää kun koitin hakea vibratiota. nopeasti kuitenkin ryhdyin sijoittamaan ääntäni aina vain ylemmäs ja lopulta hoksasin palleatekniikan salat. hengitystekniikkakin on kohtalainen ja sen opin aivan vahingossa.

kuitenkin laulaminen tekee pitemmän päälle kipeää vaikka vibratiokin tulee aivan itsestää pallealla. uskoisin, että laulamiseni ei olekaan aivan puhdasta pallea tekniikkaa ja tietyt äänialat pikkuhiljaa kurkkuun karatessaan rasittavat kurkkua. olen koittanut erilaisia tekniikoita laulaa, enkä ole varma mitä niistä kehittää eteenpäin.

sitten tullaankin varsinaisesti aiheeseen sisälle. pitäisikö laulaa "suoraan" eli niinkuin ääni lähtee kuin tavallisesti puhuttaessa vai sijoitanko ääneen etuhampaitten taakse kitalakeen? näin "suoraan" olen harjoitellut laulamista jo 8kk. tekniikka on epävakaa ja ääni lähtee joka päivä vähän eritavalla.

tänään päätin kokeilla uutta ja sijotin äänen kitalakeen ja laulu lähtee tasaisen vakaasti ja nopeat kappaleet menee todella hyvin. hitaammat kappaleet sujuvat kanssa, mutta vibratio jää pois pitkissä venytyksissä vaikka kaikki tuntuisi olevan ok. näin laulettaessa ääni muuttuu myös ikäänkuin "kumeammaksi". mutta, kurkku kipeytyy. uskon kuitenkin, että kurkun kipeytyminen johtuu vain siitä, että nostan/lasken kurkun päätä uuden tekniikan myötä ja ongelma korjaituisi kun vain harjoittelee niin kauan, että äänihuulet ottavat työn haltuunsa.

onko tämä jälkimmäinen tyyli siis virheellinen, vai onko se vain yksi oikea tapa laulaa? uskoisin, että esimerkiksi Reijo Taipale laulaa kappaleessaan "kesäinen muisto" samalla tavalla sijoittamalla ääneen kitalakeen. laulannassa on havaittavissa sama "kumeus" jonka aiemmin mainitsin. myös monissa muissa tangoissa tuntuisi olevan samaa kuemutta, mutta tässä kappaleessa se käy mielestäni ehkä parhaiten esille. http://www.youtube.com/watch?v=0zQXgX-k_B8

kiitän niitä, jotka jaksavat paneuta ongelmaani. 8)

Björn E. Borg
06.10.2009 13:41:04

Juzzzi: oon uusi täällä foorumilla elikkä tervehdys vaan kaikille. tämä aihe hipoo aika montaa eri topiccia, mutta koska kaikki keskustelut taitavat olla ja aika vanhoja, niin pamautetaampa uusi pystyyn.

laulan kevyttä musiikkia itse-opiskellen.

kuitenkin laulaminen tekee pitemmän päälle kipeää vaikka vibratiokin tulee aivan itsestää pallealla. uskoisin, että laulamiseni ei olekaan aivan puhdasta pallea tekniikkaa ja tietyt äänialat pikkuhiljaa kurkkuun karatessaan rasittavat kurkkua. olen koittanut erilaisia tekniikoita laulaa, enkä ole varma mitä niistä kehittää eteenpäin.

sitten tullaankin varsinaisesti aiheeseen sisälle. pitäisikö laulaa "suoraan" eli niinkuin ääni lähtee kuin tavallisesti puhuttaessa vai sijoitanko ääneen etuhampaitten taakse kitalakeen?

Mulla ei ole koulutusta tuohon lauluun, mutta olen laulanut monta kymmentä vuotta aika rajuakin rockia, eikä ole isommin ollut ongelmia äänen kanssa.

Kyllä mä yritän muodostaa sen äänen siihen "maskiin" tai kitalakeen. Jos sitä ääntä alkaa puhaltaa suoraan ulospäin, niin se on äänihuulille vähän kuluttavaa.

Tärkeä osa mun äänenmuodostuksessa ylärintakehän alue. Mä ajattelen että torso on ikäänkuin palje, jossa se paksumpi osa on pallea ja ylärintakehä on niin kuin sen palkeen suippeneva osa, jossa paine on kovimmillaan.

En tiedä onko tämä mun ohje nyt ihan älytön, mutta voihan sitä koittaa kun ei muitakaan vastauksia ole sulle tullut.

isojussi
12.10.2009 21:10:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: ...Kyllä mä yritän muodostaa sen äänen siihen "maskiin" tai kitalakeen. Jos sitä ääntä alkaa puhaltaa suoraan ulospäin, niin se on äänihuulille vähän kuluttavaa...

Ehdottomasti samaa mieltä. Mä levitin ja levitin sitä äänen pohjaa alasalasalasauki ja jyristin äänen suoraan montusta pihalle. Olihan se jyhkeetä, mutta mutta....

Tää pääosin siksi, kun mulla oli alunperin ollut nenäänlaulamisen vikaa.

Sitten - monen vuoden ammatikseni laulamisen jälkeen - menin laulutunneille huippuammattitenorille ja kappas: emmää mikää baritoni ookkan. Äänenmuodostuskin oli kuulemma just "kuin schlaagerilaulajalla". Menin myös Alexandru Ionitzan kurssille, ja hän sen sit sano suoraan: "Et oo baritoni, kun sulla ei oo syvyyttä." Vähän aikaa meni karvastellessa, kunnes ymmärsin mitä Alex tarkotti. Nyt on helpompi hyväksyä olevansa tenori.

Niin siis tohon äänenmuodostukseen - ääni pitäisi kuulemma ajatella pyramidiksi, jonka kärki "heitetään" ottalohkon läpi. Miköli olen nyt oikein käsittänyt. Tai mulle toi mielikuva on auttanut.

Tärkeä osa mun äänenmuodostuksessa ylärintakehän alue. Mä ajattelen että torso on ikäänkuin palje, jossa se paksumpi osa on pallea ja ylärintakehä on niin kuin sen palkeen suippeneva osa, jossa paine on kovimmillaan.

Tota pitää vähän pureskella.... nimenomaan on neuvottu, ettei ylärintakehällä saa (tai sais) prässätä lainkaan...

Mä kuvittelen tuen lähtevän kantapäistä ja ilamn ihan alavatsasta - loppukroppa on esteetöntä reittiä.

Tosin toi paljeajattelun kuulostaa mielenkiintoiselta.

En tiedä onko tämä mun ohje nyt ihan älytön, mutta voihan sitä koittaa kun ei muitakaan vastauksia ole sulle tullut.

Mikä täällä nyt sitten niin älytöntä on? Joku laulaa ihan väärällä tekniikalla kuin enkeli. Toinen helvetin hienolla päin persettä....

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Juzzzi
30.10.2009 18:51:15 (muokattu 30.10.2009 18:58:59)

jeps, kiitos vastauksista.

tässä ollaan yhä hoilailtu ja opittu jälleen uusia asioita ja heränny uusia aatoksia. hoksasin itse että ääntä säädellään muuttamalla ilmanpainetta pallealla yms. lihaksilla. sitten suun ja kielen asennolla vielä loppu silaus. myöhemmin luin tämän jostain netistä.

ei varsinaisena ongelmana, mutta kuitenkin häiritsevänä tekijänä on semmonttinen juttu, että joudun pitämään aivan todella suurta äänenpainetta yllä jotta saan äänen mukavasti ulos. aiemmin yllä mainitsemastani kirjoitelmalsta luin myös, että ilmanpaineen ei tarvise olla niin suuri kun osaa hallita äänihuulten voimaa jolla ne toisiaan vasten painautuu.

uskoisin että kun vain lauleskelen ja lauleskelen niin siitä sitä tämänkin niksin oppii, mutta olisiko kellään vinkkejä jolla tätä hommaa voisi nopeuttaa.

toisinaan kun laulaa jotain vahvaa tangoa niin ylävatsalihasten seutu oikein kipeänä "treenistä"

ja ainiin. ja ihan oikea ongelma on, että en tiedä pitäiskö laulaa baritonina, tenorina vai vielä aste korkeammalta - mikä se nyt sitten olikaan. uskoidin olevani tenori mutta toisinaan tuntuu paremmalta laulaa matalempaa. monesti kun ääni ei ole vielä auennut niin baritoni-alalta laulettaessa ääni sointuu parhaiten.

Forell
03.11.2009 00:16:11

Juzzzi:
laulan kevyttä musiikkia itse-opiskellen, sillä laulutunneille ei ole mahdollisuutta mennä. alkuun lauluni oli kaameaa kurkkumölinää kun koitin hakea vibratiota. nopeasti kuitenkin ryhdyin sijoittamaan ääntäni aina vain ylemmäs ja lopulta hoksasin palleatekniikan salat. hengitystekniikkakin on kohtalainen ja sen opin aivan vahingossa.

sitten tullaankin varsinaisesti aiheeseen sisälle. pitäisikö laulaa "suoraan" eli niinkuin ääni lähtee kuin tavallisesti puhuttaessa vai sijoitanko ääneen etuhampaitten taakse kitalakeen? näin "suoraan" olen harjoitellut laulamista jo 8kk. tekniikka on epävakaa ja ääni lähtee joka päivä vähän eritavalla.

tänään päätin kokeilla uutta ja sijotin äänen kitalakeen ja laulu lähtee tasaisen vakaasti ja nopeat kappaleet menee todella hyvin. hitaammat kappaleet sujuvat kanssa, mutta vibratio jää pois pitkissä venytyksissä vaikka kaikki tuntuisi olevan ok. näin laulettaessa ääni muuttuu myös ikäänkuin "kumeammaksi". mutta, kurkku kipeytyy. uskon kuitenkin, että kurkun kipeytyminen johtuu vain siitä, että nostan/lasken kurkun päätä uuden tekniikan myötä ja ongelma korjaituisi kun vain harjoittelee niin kauan, että äänihuulet ottavat työn haltuunsa.

onko tämä jälkimmäinen tyyli siis virheellinen, vai onko se vain yksi oikea tapa laulaa? uskoisin, että esimerkiksi Reijo Taipale laulaa kappaleessaan "kesäinen muisto" samalla tavalla sijoittamalla ääneen kitalakeen. laulannassa on havaittavissa sama "kumeus" jonka aiemmin mainitsin. myös monissa muissa tangoissa tuntuisi olevan samaa kuemutta, mutta tässä kappaleessa se käy mielestäni ehkä parhaiten esille. http://www.youtube.com/watch?v=0zQXgX-k_B8

Olen itsekin epävarma siitä, että pitääkö ääni jotenkin sijoittaa johonkin kohtaan "äänikoneistossa", vai sijoittuuko ääni ihan niinkuin itsestään, kun oppii laulaan oikealla tyylillä, vapaasti ja jännittämättä. Jotkut käyttää sanontaa vapaasti ääni tuettuna.

Forell
16.06.2010 23:08:32 (muokattu 16.06.2010 23:23:39)

Juzzzi: oon uusi täällä foorumilla elikkä tervehdys vaan kaikille. tämä aihe hipoo aika montaa eri topiccia, mutta koska kaikki keskustelut taitavat olla ja aika vanhoja, niin pamautetaampa uusi pystyyn.

On aika vanha tämä ketju, kirjoitan silti.

Tässä viime aikoina olen keskittynyt harjoittelemaan twangia. Vaikea selittää tämä twang, mutta sen löytyminen antaa lauluääneen tietynlaisen särön tai "narinan" Oikeastaan tämä twangin löytyminen on auttanut huomattavasti laulamista.

Twangia harjoitellessa matkitaan esim ankkaa, pikkuvauvan itkua, narisevaa noita-akkaa tai muita vastaavia ääniä joilla saadaan aikaan resonanssia kovan kitalaen nenäonteloiden ja poskionteloiden ja etuhampaiden tienoille. Ääni sijoittuu näin ollen eteen ja kurkun alueen jännitteet vähenee. Aluksi lauletaan melkein suu kiinni, mutta twangin löytymisen jälkeen suuta voi avata enemmän.

Twang-harjoituksia CVT-oppikirjassa, joka on ilmestynyt myös suomeksi.

Monilla kevyen musiikin laulajilla on hyvä twang ja laulu on mielyttävämmän kuuloista ainakin minun korviin.

CrissValley
18.06.2010 08:48:17 (muokattu 18.06.2010 08:49:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoittaakohan tuo twang nyt samaa kuin "mixed voice". eli sekoitetaan pää- ja rintarekisteriä? En noista CVT -termeistä tiedä mitään, mutta ainakin edellä mainittu tekniikka helpottaa tosi paljon voimmakkaiden korkeiden biisien laulamista, ja se tuntuu juuri tuolla maskissa.. Esim. Axl Rose, Chris Cornell, Paul Scott etc käyttävät mun mielestä juuri tuota tekniikkaa..

Ja mitä olen noiden CVT -ihmisten kanssa puhunut, niin twangista puhuessaan he puhuivat vain "päärekkarin" lisäämisestä korkealle mentäessä..

Forell
18.06.2010 20:14:58 (muokattu 24.06.2010 01:40:04)

Hoyden: Tarkoittaakohan tuo twang nyt samaa kuin "mixed voice". eli sekoitetaan pää- ja rintarekisteriä? En noista CVT -termeistä tiedä mitään, mutta ainakin edellä mainittu tekniikka helpottaa tosi paljon voimmakkaiden korkeiden biisien laulamista, ja se tuntuu juuri tuolla maskissa.. Esim. Axl Rose, Chris Cornell, Paul Scott etc käyttävät mun mielestä juuri tuota tekniikkaa..

Ja mitä olen noiden CVT -ihmisten kanssa puhunut, niin twangista puhuessaan he puhuivat vain "päärekkarin" lisäämisestä korkealle mentäessä..

Paha mennä sanomaan, mutta mielestäni näiden laulajien äänissä ei ollut twangia tai sitten en kuullut sitä. Tässä youtuben videopätkässä opetetaan twangia.

http://www.youtube.com/watch?v=14EbdjfnhFQ

Tässä on kyse tietynlaisen "narinan"saamiseksi lauluäänen sekaan. Saattaa toi "mixed voice" olla lähellä sitä twangia. Äänestä tulee kuitenkin selkeämmän ja ei niin huokoisen kuuloinen. Twangin ylläpito vapauttaa kurkkua ja nielua ja helpottaa laulamista. Toki twangin määrää voi säädellä jos on tarpeen. CVT:n mukaan perus twang tulee kuitenkin olla mukana kaikessa laulamisessa.

Juzzzi
24.09.2010 19:37:50

Forell: On aika vanha tämä ketju, kirjoitan silti.

Tässä viime aikoina olen keskittynyt harjoittelemaan twangia. Vaikea selittää tämä twang, mutta sen löytyminen antaa lauluääneen tietynlaisen särön tai "narinan" Oikeastaan tämä twangin löytyminen on auttanut huomattavasti laulamista.

Twangia harjoitellessa matkitaan esim ankkaa, pikkuvauvan itkua, narisevaa noita-akkaa tai muita vastaavia ääniä joilla saadaan aikaan resonanssia kovan kitalaen nenäonteloiden ja poskionteloiden ja etuhampaiden tienoille. Ääni sijoittuu näin ollen eteen ja kurkun alueen jännitteet vähenee. Aluksi lauletaan melkein suu kiinni, mutta twangin löytymisen jälkeen suuta voi avata enemmän.

Twang-harjoituksia CVT-oppikirjassa, joka on ilmestynyt myös suomeksi.

Monilla kevyen musiikin laulajilla on hyvä twang ja laulu on mielyttävämmän kuuloista ainakin minun korviin.

Hoksasin mitä tarkoitat Twangilla ja osaankin käyttää sitä. Taas yksi asia jonka olen itse oppinut ja nyt myöhemmin saan kuulla, että se on ihan käsitekin :) Korkeissa äänissä on mielestäni vaikeampi käyttää Twangia, mutta Twangin kanssa pääsee taas aivan uskomattoman matalalle, jolloin tuo "narina" on jo aika voimakasta. Mutta ei pahan kuuloista.

Laulan paljon Kari tapion kappaleita ja löysin vahingossa samatapaisen narisevan Twangin itsellenikin. Varmistaakseni sen, että kyseessä todellakin on twang, niin eikös Kari Tapiolla ole erittäin vahva Twang? http://www.youtube.com/watch?v=oJTNi9Gw5MM

Forell
30.09.2010 11:35:33 (muokattu 30.09.2010 11:36:56)

Juzzzi: Hoksasin mitä tarkoitat Twangilla ja osaankin käyttää sitä. Taas yksi asia jonka olen itse oppinut ja nyt myöhemmin saan kuulla, että se on ihan käsitekin :) Korkeissa äänissä on mielestäni vaikeampi käyttää Twangia, mutta Twangin kanssa pääsee taas aivan uskomattoman matalalle, jolloin tuo "narina" on jo aika voimakasta. Mutta ei pahan kuuloista.

Laulan paljon Kari tapion kappaleita ja löysin vahingossa samatapaisen narisevan Twangin itsellenikin. Varmistaakseni sen, että kyseessä todellakin on twang, niin eikös Kari Tapiolla ole erittäin vahva Twang? http://www.youtube.com/watch?v=oJTNi9Gw5MM

Twang toimii myös matalalta laulettaessa, kuten Kari Tapion laulussa. Mielestäni twang toimii ehkä paremmin laulettaessa korkeita nuotteja. Ainakin ääni kantaa paremmin, ja näihin ylä-ääniin saa enemmän terävyyttä. Matkimalla pikkuvauvan itkua löytyy tietyntyyppinen saundi (ääri-twang). Ääri-twangilla pystyy laulaan todella korkeita nuotteja.

freeze
30.09.2010 14:18:37

Tarkoittaakohan tuo twang nyt samaa kuin "mixed voice". eli sekoitetaan pää- ja rintarekisteriä?

olin juurikin kysymässä samaa

Juzzzi
02.10.2010 20:53:44

Forell: Twang toimii myös matalalta laulettaessa, kuten Kari Tapion laulussa. Mielestäni twang toimii ehkä paremmin laulettaessa korkeita nuotteja. Ainakin ääni kantaa paremmin, ja näihin ylä-ääniin saa enemmän terävyyttä. Matkimalla pikkuvauvan itkua löytyy tietyntyyppinen saundi (ääri-twang). Ääri-twangilla pystyy laulaan todella korkeita nuotteja.

Täytyypä kokeilla. Tavallaan aivan korkeimmissa äänissä minulla twang häviää käytännössä kokonaan :P Lieköhän twangikin muodostettavissa hieman eri tekniikoilla, nimittäin itse en luonnehtisi twangin harjoittelua vauvan itkun matikimiseksi.(????)

Tällä hetkellä minua vaivaa eniten, se kun nopeissa kappaleissa kurkunpää kohoaa väkisin. JOS pystyy pitämään twangia yllä niin tuolloin kyllä onnistuu, mutta laulan kirjaimellisesti ottaen erittäin hitaan kappaleen 3 kertaa paremmin, kuin nopean.

Eikös se yleensä ole helpompi laulaa nopeampi kappale? Kun aloitin harjoittelemaan laulamista, niin lauloin vain hitaita kappaleita, koska pidin niistä. Vaikeitahan ne olivat laulaa, mutta kun laulutekniikka kehittyi niin siitä minulle tosiaan sitten kehittyi todellinen "hitaan musiikin tekniikka". Nyt sitten muuta ei lauletakkaan. Hyvä jos hengitysktekniikka pysyy kasassa nopeissa kappaleissa :p

Santerus
02.10.2010 21:44:31

Anna sen kurkunpään nousta, niin sen kuuluukin.
Twangääminen muistaakseni vieläpä nostaa sitä.

Forell
03.10.2010 01:28:27 (muokattu 03.10.2010 01:29:08)

Juzzzi: Täytyypä kokeilla. Tavallaan aivan korkeimmissa äänissä minulla twang häviää käytännössä kokonaan :P Lieköhän twangikin muodostettavissa hieman eri tekniikoilla, nimittäin itse en luonnehtisi twangin harjoittelua vauvan itkun matikimiseksi.(????)

Tämä twang muodostetaan kaventamalla ääntöväylää. Löytyy tietoa mm. tästä osoitteesta. http://www.cvtkurssit.info/

Juzzzi
09.10.2010 19:44:25

Forell: Tämä twang muodostetaan kaventamalla ääntöväylää. Löytyy tietoa mm. tästä osoitteesta. http://www.cvtkurssit.info/

Hmm... Sanottaisiinko, että ajatuksia virittävä sivusto. Veikkaisimpa, että kunnolla perehtyminen tuohon twangiin vois olla seuraava askel paremmaksi laulajaksi. Nuo "kolme perusperiaatetta" laittoivat miettimään, sillä tuki on kyllä hyvä ja kaikki jännitykset ovat myös hyvin hallittavissa, mutta twangia en saa lauluuni "oletuksena" sekaan, enkä myöskään kaikkiin nuotteihin. Poikkeuksina tutuimmat kappaleet.

Jos nuo kolme perusperiaatetta tosiaan ovat käytännössä avain oikeaoppiseen äänenmuodostamiseen, niin twanginsta ois enää kiinni. Muutama kappale joihin saan twangia menee nimittäin sen verta hyvin.

Sen jälkeen se oikea laulamisen harjoitteluhan vasta alkaa ;)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti