Muusikoiden.net
08.12.2016

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Normaalin äänen ja falsetin raja
1
EkIII
07.03.2009 13:26:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla sellanen ongelma, että jos biisit menee paljon faseltin ja normaalin äänen välillä niin laulaminen tuntuu hieman pahalta eli saattaa ääni hiukkasen lähteä ja muutenkin tuntuu siinä kohtaa puristamiselta.
Eli mites ton falsetin ja normaalin äänen välii pystyy treenaileen paremmin et se menis sujuvammin eli ei tulis puristamista eikä muuta. Pitäiskö heti kun ääni tuntuu vähänkin puristamiselta ni vaihtaa falsettiin? Muuttuuko se treenaamisella sujuvammaksi. Falsetissa ei oo mitää ongelmaa laulaa.. Käytän pää ääntä korkeissä äänissä mutta just ku ääni vaihtuu normaalista äänestä falsettiin ni ääni on ehkä vähän heikko eli ei tuu niin lujaa. haluisin siis sen ekankin sävelen mikä muuttuu falsetiksi lujemmaksi. mites tota pystyy paranteleen?

capa
07.03.2009 17:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkotatko falsetilla nyt head voicea? Elikkä siinä jossain D-G(tä kun vaihtelee henkilöitten välillä) välillä alkaa tulla sellane olo et, pitää siirtyä head voiceen?

Falsettihan ei oo mitenkään järkevän kuulonen lauluääni, paitsi ehkä Musen joissain biiseissä.

No jos puhe oli chest voice (rintaääni) - head voice (pää-ääni) siirtymisestä, niin idea tossa olis, että siirryt koko ajan pikkuhiljaa chest voicesta head voiceen kun menet korkeammalle = mixed voice.

Chest voicessa äänihuulet värisee koko pituudeltaan ja head voicessa vain osa koko pituudesta värisee. Eli pitäis oppia pikkuhiljaa pienentää sitä värisevää matkaa kun menee korkeammalle.

Esim. 80-luvun rock laulajat kun laulaa korkeella ni se on head voicea, ei missään nimessä falsettia.

Mange
08.03.2009 16:04:37

Ei ole pakko vaihtaa olenkaan, paitsi jos ehdottomasti haluaa laulaa korkeammat nuotit hiljaa. Volaa ja tukea lisäämällä ja oikean tekniikan seuraten päästään korkeammalle ilman rekisterivaihtoa. Toinen mahdollisuus on sitten laulaa hiljaa koko matkan ettei tarvitse vaihtaa rekisteriä missään vaiheessa.

capa: Falsettihan ei oo mitenkään järkevän kuulonen lauluääni, paitsi ehkä Musen joissain biiseissä.

Kauhea yleistys. Kuuntele vaikka Marvin Gaye:ta, kuinka hän laulaa korkealle sekä rintaäänellä että falsetilla. Tehokas äänenkäyttö joka lisää reilusti dynamiikkaa. Bee Gees, Curtis Mayfield, Smokey Robinson, Radiohedin laulaja (en muista hänen nimensä), Ivan Lins, Nat King Cole, Roger Waters, Aaron Neville, Philip Bailey, Neil Young jne käyttää/käytti häpeämättä reilusti falsettia varsin onnistuneesti. Ei ehkä ole kaikkein miehekkäin kuuloinen soundi, mutta kelpaa hyvin monelle laulajalle.

Muuten suosittelisin tutustumista complete vocal technique:en - http://www.completevocalinstitute.com/?q=en/Vocal-Technique/CVT-intro Siitä löytyy selkeää tietoa miten ääni toimii.

Razanez
13.03.2009 12:13:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja falsetista kun on kyse niin the Darknessia ei tule unohtaa. :)

Rottenroll.
insight
26.03.2009 10:43:30 (muokattu 26.03.2009 10:44:57)

Ei capa varmaan tarkoittanut tota kauheana yleistyksenä, tota falsetin käyttöä. Tottahan se pitkälti on, vaikkakin toisinaan toimii mainiona mausteena soundiin.

Mun mielestä capalla oli muutenkin hyviä tarkennuksia noihin rekistereihin. Vaikka mäkin olen laulanut jo melko pitkään (en tosin kovin aktiivisesti, jos ollenkaan), niin noi teoriapuolen jutut ei ole mulle kauheen tuttuja.

Can you feel the atmosphere
Mange
26.03.2009 12:31:10 (muokattu 26.03.2009 12:31:57)

insight: Mun mielestä capalla oli muutenkin hyviä tarkennuksia noihin rekistereihin. Vaikka mäkin olen laulanut jo melko pitkään (en tosin kovin aktiivisesti, jos ollenkaan), niin noi teoriapuolen jutut ei ole mulle kauheen tuttuja.

Jos tuo teoriapuoli ei ole tuttu, suosittelisin että klikkaat tuota ylläolevaa linkkiäni. En ilman todisteita usko sitä, että vain osa äänihuuleista värisee ns. head voicessa, vaan äänihuulten koko pituus käytetään aina paitsi jos laulaa ns. huilurekisterissä, eli erittäin korkealla. Esimerkki siitä on Mariah Careyn huilumaiset erittäin korkeat wailaamiset. Tällaiset tiedot sain laulunopettajastani joka on enemmän perehtynyt cvt:hen kuin minä.

insight
30.03.2009 14:51:45

Joo kävin lukemassa tota CVT:tä. Tutuilta asioilta noi sinänsä näytti.

Can you feel the atmosphere
freeze
15.10.2010 16:45:30

Kauhea yleistys. Kuuntele vaikka Marvin Gaye:ta, kuinka hän laulaa korkealle sekä rintaäänellä että falsetilla. Tehokas äänenkäyttö joka lisää reilusti dynamiikkaa. Bee Gees, Curtis Mayfield, Smokey Robinson, Radiohedin laulaja (en muista hänen nimensä), Ivan Lins, Nat King Cole, Roger Waters, Aaron Neville, Philip Bailey, Neil Young jne käyttää/käytti häpeämättä reilusti falsettia varsin onnistuneesti. Ei ehkä ole kaikkein miehekkäin kuuloinen soundi, mutta kelpaa hyvin monelle laulajalle.

(Huom! Olen kirjoittamassa yli 564 päivää vanhaan ketjuun!)

siis sehän on edelleen head voice, ainakin tyyli millä marvin gaye vetää. Jos kunnon falsettisoturia haluaa kuulla, niin kuuntele esim James Ingrammin I Dont Have The Heartia noin puolesta välistä loppuun..siellä on falsettia.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti