Aihe: Tuki | |
---|
|
Tukihan on todella laaja käsite? Ja aika monella on erilainen? | |
Teenkö siis jotain väärin vai onko lihakset vaan liian heikot? Enpä usko, että teet väärin. Lihakset vaatii vaan treeniä ;) | |
Enpä usko, että teet väärin. Lihakset vaatii vaan treeniä ;) ja kun käytetään sellaisia lihaksia mitä ei perus vatsalihasliikkeillä treenata oikein mitenkään, pilates yms jooga treenit menee lähemmäs noita syvempiä lihaksia. paras keino on treenata vaan lisää laulua ja olla onnellinen että sisällä tapahtuu jotain edistystä, myös noi tukevat liikuntamuodot on hyvä ottaa mukaan ja venyttely, laulaminen tapahtuu kumminkin koko kropalla. sauvakävely ja rullaluistelu sauvojen kans on parhautta, ja tietenkin hiihto ja uiminen. raja noiden sauvojen kans heilumiseen madaltui kun juteltiin kotipellon kans ja hän vannoi sauvakävelyn nimeen, no itselläni on kumminkin ollut noi rullaluistimet alla. ja kyllä ne lihakset mullakin vielä sakkaa kun esim vetää oikeen antaumuksella jotain panteran CFH tyylisiä nopeita paljon voimakkaita tavuja sisältäviä viisuja, vaikka voishan noikin rennosti vetää, mutta kyllä sen kuulee paljon siellä on tukea alla. www.psychemic.com | Pande 14.04.2010 11:26:04 (muokattu 14.04.2010 17:57:12) | |
|
Tukeen (uskoakseni) liittyvä kysymys: Istuessani "isäntä-asennossa" (joku täällä foorumilla nimesi tämän tuolla nimellä), eli istuessani tuolilla jalat harallaan etunojassa ja kyynärpäillä polviin nojaten leuka lievästi ylöspäin, saan lauluuni parhaan tuen ja soundin. Kysymys kuuluu: miten saan tämän saman aikaiseksi selkä suorassa istuessani? Pitäisikö alavatsaa vetää sisäänpäin selkä suorana laulettaessa kun tarvitaan tukea? Ja onkohan tuossa kyse lähinnä siitä että tuki ei ole pystyasennossa vain vielä riittävä? Laulan tällähetkellä kahta biisiä (vuorotellen ja kymmeniä kertoja per sessio :-P) tavoitteet tietysti luonteelleni ominaisesti taivaissa, toista "pää-äänen" treenaamiseen ja toista "rintaäänen", erityisesti tuossa pää-äänen biisissä ero sen välillä olenko tässä "isäntä-asennossa" vaiko en on varsin suuri. Pää-äänibiisi (gospelia, mielestäni hieno biisi vaikka olenkin nykyään ateisti): Petra - Prayer http://open.spotify.com/track/1ApN8iVpRHVrjqD6Pmw8n4 http://www.youtube.com/watch?v=eSw0DdMmXWQ Rintaäänibiisi: Club for five - Brothers in arms http://open.spotify.com/track/6EFVCBRoInFA89V4wCwu9m http://www.youtube.com/watch?v=g55JlxWYo8Q Jälkimmäisen biisin alkuosa on lähellä ominta laulualaani ts. sitä alaa jolla lauloin ennen luonnostaan (ennenkuin oli hajuakaan laulamisen tekniikasta), ja se kuulostaa yhtä hyvältä seisten kuin tässä em. asennossa aina tuohon "Through these fields of destruction" asti, jonka jälkeen alkaa tuen/asennon aiheuttaman eron kuulla. Tää "rintaäänibiisi" menee mulla kyllä välillä pää-äänibiisiksi paikoin, ja välillä tuntuu että laulan samaan aikaan rintaääntä ja pää-ääntä (onko edes mahdollista?). Prayerissa taas pysyy pää-äänellä kokoajan, yritän lisätä "metallisuutta" sekä vibratoa lauluun vähitellen enemmän. Äänensävyn kontrollointi onkin ilmeisen monimutkainen asia, ja se miten hyvältä lauluni kuulostaa vaihtelee eri laulukertojen välillä paljon. Oudolta tuntuu se, että se, minkä etukäteen oletin olevan kappaleen vaikein kohta eli toinen chorus ennen "As we face the last and final hours.." -"siltaa" ja itse silta onkin melkeinpä kappaleen helpoin kohta kunhan ääni on "auennut". Vaikeita hetkiä ovat kappaleen viimeisen choruksen jälkipuoliskon korkeat nuotit (yksiviivainen c#), sekä kappaleen alkupuoliskon matalimmat nuotit. Seisoma-asennossa tai pystyssä istuen en saa laulettua tätä biisiä kovinkaan hyvin, mutta tässä em. asennossa luonnistuu välillä hämmästyttävän hyvin. Lisää treeniä? Onko hyvä idea treenata tässä isäntä-asennossa laulamista ylipäänsä? Niska tuossa ainakin tulee pidemmän päälle kipeäksi :-P | |
tossa on kaikille hyvä esimerkki mitä käy jos tuki pettää x) kuunnelkaa koko biisi silmät kiinni jo pystytte ^___^ http://www.youtube.com/watch?v=cOOmE20oxcw go whitney! | |
Elikkä sellasta kyselisin , että onko tuessa jotain ongelmaa koska vokaalia esim a pystyn tuottamaan yhtäjaksoisesti reilusti yli minuutin mutta esim sssss suhinan ylläpito on mielestäni todella hankalaa ja hyvä kun pääsen edes kymmeneen sekunttiin. Onko vinkkejä? | |
TuomasDC: Elikkä sellasta kyselisin , että onko tuessa jotain ongelmaa koska vokaalia esim a pystyn tuottamaan yhtäjaksoisesti reilusti yli minuutin mutta esim sssss suhinan ylläpito on mielestäni todella hankalaa ja hyvä kun pääsen edes kymmeneen sekunttiin. Onko vinkkejä? Itse olen ollut samassa tilanteessa viime syksynä, kun aloittelin klassisen laulun opintoja. Kontrolli on kaiken aa ja oo. Olen huomannut, että sihiseminen (s- h- ja sh-äänteet) on luonnollisesti yksi vaikeimmista hallita, siksi sitä ainakin täällä käytetään yleensä alkulämmittelyssä. Ei voimalla, vaan kevyesti - toisin sanoen, älä huoli äänenvoimakkuudesta vaan keskity tukeen. Kuvittele, että ääni tulee sinun luoksesi eikä "juokse karkuun". Hyvä treeni on puhaltaa ilmat ulos, ottaa nuuhkaisemalla ilmaa sisään niin, että ilma menee alas/kunnolla tukeen asti (eli kyljet avautuvat kuten kuuluu), sitten viisi lyhyttä , tiukkaa ässää (saadaan aktivoitua tuki tällä) ja kuudes sitten niin pitkä kuin menee. Ei kuitenkaan niin, että keuhkot tyhjenee kokonaan. Mulla oli yös alussa varmaan joku 10-12 sekuntia tuo sihinän kesto, nyt menee jo 40-50 sek. Avainsanoja on mielikuva ja tuen kontrolli. Italialaiset oopperalaulajat aikanaan treenasivat niin, että laulaessa joko kovaa tai hiljaa, 10 senttiä suun edessä ollut kynttilä ei saanut lepattaa. Se on aika hyvä mielikuvasääntö. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|