Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Complete Vocal Technique - Kokemuksia?
1 2 3 4 5
Kipponi
27.02.2014 19:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätään termistöä.Itse ajattelen äänen tuottamista resonoinnin kautta.
Matalat äänet resonoi rinnassa eniten, keski(middlevoice)kurkussa, korkeat äänet päässä,poskipäissä.
Myöskin suuntaan AINA äänen/ilmavirran whatever soft palateen.Laulan sitten miltä korkeudelta hyvänsä.
En ymmärrä tuota kurkun kuroutumisen hyötyä?Twang?Jos siinä tulee liikaa jännitystä?
Resonointi, äänen suuntaaminen aina samaan kohtaan, oikean ilmamäärän käyttö.
Tasaisen pitkän äänen kanssakin on tullut painittua(hitonmoista huojuntaa ollut).
Just toi ilmavirran vaihtelevuus.
Vaikeatahan tämä on ei siihen mitään yhtä poppakonstia ole.
Kaikkea mun mielestä silti kannattaa kokeilla.Jos ei toimi niin se on sitten siinä.
 
Tässä maailmassa on lopulta vain yksi laki:Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman.
maustaja
02.03.2014 10:29:36 (muokattu 02.03.2014 10:34:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Lisätään termistöä.Itse ajattelen äänen tuottamista resonoinnin kautta.
 
Ah ja tämä on juuri termi joka fysiikkaa lukeneelle on termi joka kaikkein vähiten toimii. Näin me ollaan erilisia! Catherine Sadolin kirjoittaa: "Jos jokin asia ei kuulosta oikealta, tai tuntuu väärältä, tai tuntuu epämukavalta luluäänesi kertoo, että teet joitain väärin. Tekniikan on tuotettava haluttu vaikutus heti ja jos näin ei käy, sitä käytetään väärin."
 
Kipponi: En ymmärrä tuota kurkun kuroutumisen hyötyä? Twang? Jos siinä tulee liikaa jännitystä?
 
Kurkun kurominen ja twang ovat ihan eri asioita. Kuromista on vältettävä. Tietyn asteinen "perus-twang" pitäisi olla aina mukana äänen tuotossa. Haitallista kurkun kuromista voi tulla, jos tuki puuttuu tai jännittää leukaa tai huulia. Kurominen estäää äänihuulia venymästä ja korkeita ääniä on mahdoton tuottaa. Kurkku väsyy. Kuromista tarvitaan nielemiseen.
 
Kipponi
02.03.2014 12:04:39 (muokattu 02.03.2014 12:15:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maustaja: Ah ja tämä on juuri termi joka fysiikkaa lukeneelle on termi joka kaikkein vähiten toimii. Näin me ollaan erilisia! Catherine Sadolin kirjoittaa: "Jos jokin asia ei kuulosta oikealta, tai tuntuu väärältä, tai tuntuu epämukavalta lauluäänesi kertoo, että teet joitain väärin. Tekniikan on tuotettava haluttu vaikutus heti ja jos näin ei käy, sitä käytetään väärin."
Erilaisia, mutta fysiikalta aika samanlaisia.Jos ei resonoisi ei kuuluisi mitään?
Joo tuon voi allekirjoittaa.Itse ajattelen resonointia niin, että mitä paremmin siinä onnistuu sen voimakkaampi ääni.Erittäin tärkeää.
Mun mielestä resonointi on hyvä asia, koska sen tuntee.Siinä mielessä helppo kehittää.Tähän mun mielestä liittyy tuo äänen sijoittaminen myös.
 
Kurkun kurominen ja twang ovat ihan eri asioita. Kuromista on vältettävä. Tietyn asteinen "perus-twang" pitäisi olla aina mukana äänen tuotossa. Haitallista kurkun kuromista voi tulla, jos tuki puuttuu tai jännittää leukaa tai huulia. Kurominen estäää äänihuulia venymästä ja korkeita ääniä on mahdoton tuottaa. Kurkku väsyy. Kuromista tarvitaan nielemiseen.
Joo nielemisrefleksistä ei ole kuin haittaa.Ja hengityksen pidättämisestä hah hah.
Se on totta, että laulaminen ei saa tuntua miltään painimiselta, ähkimisellä ei kovin hyvää lauluääntä saa.
Koko kroppa pitää olla oikeanlaisessa balanssissa.Sitä tässä yritetään...
 
Tässä maailmassa on lopulta vain yksi laki:Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. "Yhteinen etu vaatii"Lue:rikkaiden etu vaatii.Sekoomuksen hokema.
murmuu
08.04.2014 15:17:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämähän on mielenkiintoinen ketju. Hullunkuriselta tuntuu miten kiihkeästi ihmiset suhtautuvat puolesta tai vastaan.
 
Itse kävin vuosia "tavallisella" kokeneella laulunopettajalla. Itseasiassa useammalla. Laulu oli aina mukavaa. Eikä minulla ole mitään suurempia abitioita laulun suhteen. Laulan omaksi ilokseni. Viimeisin opettajan vaihdokseni meni ikään kuin vahingossa ja sattumalta. Vanha opettajani muutti pois paikkakunnalta ja opettajakseni tuli CVT opettaja. CVT oli tuolloin minulle ihan uusi asia. Se, mitä minun äänelleni tapahtui muutamassa kuukaudessa on moninkertaista siihen verrattuna, mitä olin saanut aikaiseksi tavallisilla laulutunneilla muutaman vuoden aikana. CVT:n tarkka kuvaus monista moodeista helpotti niiden löytämistä omasta kehosta. Mutta todellakaan kirjan perusteella ei oppeja pysty hyödyntämään. Ymmärrän hyvin sen, että kirjaa selailemalla saa vaikutelman uudesta "uskonnosta" ja hienostotermeistä. Siihen tarvitsee vierelle jonkun, joka tuottaa ääntä ja osaa kuunnella missä omat mahdolliset virheet ovat. CVT oli minulle kuin uuden liikuntalajin opettelua: löysin kehostani paljon lihaksia, joita en tiennyt olevan eikä kukaan ollut maininnut, että niitä tulisi laulaessa käyttää. Samalla olen löytänyt täysin uuden palon lauluun. Juurikin siksi, että monet ennen tavoittamattomissa olleet asiat, ovat lähellä. Huilurekisteri on löytynyt aktiivikäyttöön, korkeat äänet ovat paljon vahvempia kuin ennen, alarekisteriin on tullut puoli oktaavia lisää, ääneen on löytynyt sävyjä ja efektejä...
 
Lisäksi se, mikä CVT:n erottaa perinteisestä on pedagogiikka. Positiivisuus. Ainakin omalla kohdallani olen saanut hämmentävän vähän "ei noin" palautetta. Palaute tulee muodossa "tuo on hyvä, koeta löytää enemmän tuota". Ääni on jotain hyvin henkilökohtaista ja minulle ainakin palaute positivisessa muodossa on paremman mielen tae. Edelleenkään en koe olevani hurahtanut. Olen silti onnellinen omasta kokemuksestani. Oma ääneni on monipuolistunut paljon CVT:n myötä. Mutta tavallisia laulutunteja en näe mahdottomana ajatuksena. Kai tuota on tilaa monenlaisille asioille ja tavoille tehdä. Joku oppii yhdellä tavalla toinen toisella. Ei kai se tee metodista/metodeista parempia tai huonompia kuin muut tavat.
 
sri-sri
13.04.2014 10:23:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CVT alkoi kiinnostaa, kun käväisin muutama viikko takaperin Floor Jansenin vetämällä pikakurssilla, jossa sai vähän pintaa raapaistua. Ainakin kaikille kurssilla olleille siitä tuntui olevan paljonkin apuja.
 
Lainasin kirjan kirjastosta, mutta nyt uupuu ne ääninäytteet... Linsenssiavain, jolla niitä voi netistä kuunnella on käytettävissä vain 3 kertaa, joten en pääse niihin enää käsiksi. Voiko niitä kuunnella mistään ihan ilmatteeksi, edes vähän? Olisin kuitenkin halunnut vähän perehtyä ja kuulla tarkemmin ennen kuin (ja jos) sijoitan monta kymppiä kirjan ostamiseen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «