Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Complete Vocal Technique - Kokemuksia?
1 2 3 4 5
kolly
25.07.2007 18:35:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle on suositeltu tätä tyyliä ja nyt kysynkin, että missä tätä kannattaa suomesta, kuopiosta käsin lähteä opiskelemaan? Minua kiinnostaa nimenomaan laulajaksi/laulunopettajaksi opiskeleminen. Onko tähän olemassa joku koulu, pelkkiä kursseja, yksityisopetusta ja kirja kannattaa ilmeisesti lukea? Missä hinnoissa liikutaan edellämainittujen suhteen? Mistä toi kirja kannattaa ostaa halvimmalla?
 
-K
 
hannakatriina
01.04.2008 11:16:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä suomenkielistä termiä käytätte sanasta vocal mode? (Laitetaan tämä kysymys nyt varmuuden vuoksi tännekin... samat tekstit oon jo raapustellut Vokalisti-sivustolle ja ties minne...)
 
Vertailen opinnäytetyössäni eri laulumetodeja ja tarvitsisin yksiselitteisen suomennoksen, jonka ymmärtäisi muutenkin kuin CVT:sta puhuttaessa... moodeista tulee kyllä käytännössä puhuttua, mutta tutkimuksessa ja asiasta tietämättömän korvissa se termi vie liikaa sävellajien suuntaan. Äänenkäyttötapa? Laulutapa? Laulumoodi?
 
Ois kiva saada nämä uudet termit nyt vakiintumaan samanlaisina, että kaikki tietäis mistä puhutaan. CVT on kuitenkin tullut jäädäkseen ja valtaa varmasti alaa suomalaisessa laulunopetuksessa jatkossa enenevässä määrin. Kaikki, joille olen asiasta puhunut, ihmettelevät ja vieroksuvat tuota moodi-sanaa...
 
Jeweli
01.04.2008 20:18:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo "moodi" tosiaan on erittäin huonoa Suomea ja sen varmasti monet tulkitsevat eri tavoin. Itsehän ehdottaisin suomennokseksi tuota "äänenkäyttötapaa".
 
Oot melkein kuin naispuolinen Captain Planet juttujes perusteella.. :) -pira
Better Taste
01.04.2008 21:50:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän itse CVT:tä esitellessäni äänimoodi-sanaa ja minulla on sellainen muistikuva, että myös Emma Salokoski käyttää sitä. Yleensä se lyhentyy pelkkään moodiin, sitten kun käsitteet ovat tulleet tutuiksi. Koska moodien nimetkin ovat englanninkielisiä (niitä ei ole käännetty muillekaan kielille), en näe ongelmaa siinä, että mode kääntyy moodiksi. Tanskaksi äänimoodit ovat kai "funktion", mutta kaikilla muilla kielillä "mode".
 
Voisin ottaa käännöskysymyksen esille muiden opettajaksi opiskelevien kanssa, vaikkakin vain minä ja Emma opetamme käsittääkseni pääosin suomeksi.
 
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
hannakatriina
01.04.2008 23:23:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänimoodi kuulostaa aika loogiselle. Äänenkäyttötapa on vähän pitkä ja hankala sana (jos sen joutuu kirjoittelemaan työhönsä sata kertaa...).
 
Ois muuten tosi kiva, jos kysyisit mielipiteitä tuosta käännöksestä - teitä suomeksi CVT:ta opettavia on siis nyt kaksi, mutta eiköhän meitä muutaman vuoden päästä ole aika monta enemmän.
Keksikää hyvä termi, niin minä ja opinnäytetyötäni ohjaava Kurki-Suonion Sanna päästään helpommalla, Sannalle ei kelpaa pelkkä moodi... ;) Salokosken Emma taisi joskus puhua myös ikään kuin "vaihteista", mutta ehkä se taas viittaa vähän liikaa johonkin konetekniikan puolelle...
 
Better Taste
02.04.2008 00:58:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keksikää hyvä termi, niin minä ja opinnäytetyötäni ohjaava Kurki-Suonion Sanna päästään helpommalla, Sannalle ei kelpaa pelkkä moodi... ;) Salokosken Emma taisi joskus puhua myös ikään kuin "vaihteista", mutta ehkä se taas viittaa vähän liikaa johonkin konetekniikan puolelle...
 
Vaihteita käytetään usein paremminkin vertauksena. Eli moodit ovat ikään kuin vaihteita siinä mielessä, että kukin sopii omaan tarkoitukseensa ja kullakin on omat rajoituksensa. Esimerkiksi ykkösvaihteella ei kannata ajaa välttämättä moottoritiellä ja nelosella ei onnistu ylämäkiajo.
 
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
rice88
03.04.2008 00:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lainasin kirjastosta pariksi viikoksi kirjan. Kyllä siinä on paljon hyviä neuvoja vaikka uusia asioita en muista oppineeni,ehkä hieman paremmin osaan erottaa moodit toisistaan. Kirjan mukana tuleva cd on tosi jees. Paljon harjotuksia ja kaikki äänimoodit LAULETTUNA. Cd selitti mulle paremmin kaikkia asioita, toisinkuin se tylsä teoreettinen lätinä :).
 
Hyvä kirja, aamen.
 
Kyllä varmasti löydät kirjotus virheitä .
joznaja
03.04.2008 17:07:06 (muokattu 03.04.2008 17:08:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olisi hyvä paikka tulla tutustumaan CVT-laulutekniikkaan käytännössä, nimittäin su 11.5 2008 järjestetään Jyväskylässä päivän mittainen Intro/Masterclass kurssi. Jos olet esim. hankkinut jo kirjan, mutta kaipaat käytännönohjausta tule kurssille aktiivioppilaaksi, jolloin saat henkilökohtaista ohjausta. Kurssille voi osallistua myös kuunteluoppilaana, joka on myös toimiva tapa oppia CVT-laulutekniikkaa.
 
Lisätietoja kurssiin liittyen saa minulta!
 
T: Johanna
 
joznaja@hotmail.com
 
P.s Omat kokemukset Complete Vocal Technique:sta 1-vuoden kurssilta ja syksyllä suuntaan Tanskaan CVT opettajaopintoihin :) Suosittelen CVT:tä ihan jokaiselle laulajalle lämpimästi! Toimii :) !
 
Better Taste
03.04.2008 17:42:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainitaan nyt täälläkin, että tuota Jyväskylän kurssia edeltää kaksipäiväinen kurssi Helsingissä 9.-10.5. Kurssille voi osallistua myös vain toisena päivistä. Jos haluaa saada kurssilla henkilökohtaista opetusta, kannattaa ilmoittautua mahdollisimman pian, sillä aktiivipaikkoja on vain muutama jäljellä.
 
Lisätietoja Helsingin kurssista saa osoitteesta completevocaltechnique@gmail.com
 
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
Veerabianca
15.01.2010 10:27:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heissan kaikki! Olen uusi koko foorumissa niin en oikein osaa tätä välttämättä käyttääkkään. Itse siis sain juuri tiedon, että minut on hyväksytty Complete Vocal Academiin. Alkaisin opiskelun elokuussa. Onko sinne yleisesti vaikea päästä? Meinaan, että minkä tasoisia laulajia joukosta sitten löytyy?
 
_juho
06.05.2011 14:24:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
Ostin viime vuoden puolella 10 kerran paketin CVT -laulutunnille Helsinkiin. Olen käyttänyt niistä kuusi, mutta nyt on aika niin kortilla, etten enää ehdi käyttämään niitä loppuun. Kysyin opettajaltani ja hänelle sopi hyvin, että myyn jäljelle jääneet tunnit pois. Tavallisesti tunti maksaa muistaakseni 66€, jos joku haluaa ostaa kaikki neljä pois, myyn ne hintaan 50€/tunti.
 
Nettisivut: http://www.laulunopetus.fi/ETUSIVU.html
 
Nopein tapa saada yhteys on puhelimella, soitelkaa jos haluatte jutella lisää: 050 3716558
 
Cheers!
 
-Juho Keskitalo
 
vesipeto
06.05.2011 16:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen SLS koulukunnan kasvatteja, koska se on täällä Lontoossa tyypillisempi vaihtoehto. Halusin kuitenkin mahd. paljon tietoa laulamisesta, joten ostin myös CVT-kirjan. Ensivaikutelma oli että tämä sopii sellaisille ihmisille jotka tykkäävät tekno-legoista, pienoismallien kasaamisesta ja kukaties vielä jopa opsikella logiikkaa :) Eli ensin vähän poistyöntävä vaikutus minulle. Kirja vaikutti enemmän referenssimanuaalilta, joka sopii hyvin laulutuntien jatkoksi, ennemminkin kuin itseopiskelumateriaaliksi, ellei sitten ole em. persoonallisuus.
 
Olen lukenut tältä palstalta kommentteja että CVT poistaa turhia myyttejä kuten chest-mixed-head - voice, ja näin ollen tekee laulamisesta helpompaa. Kirja kuitenkin esittelee läjän termejä joita SLS-ssä ole edes nimeä, joten en tiedä onko sitten kuitenkaan sen helpompaa...
 
Santerus
06.05.2011 18:46:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On, koska ne termit toimivat.
 
Mikko L
10.05.2011 21:19:32 (muokattu 10.05.2011 21:21:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin ostamassa tän kirjan joku kuukausi takaperin. Suosittelen kyllä varsinkin tätä suomenkielistä painosta.
 
Joo tää chest-head-mix juttu tuntuu olevan se kummallisin asia mikä sisäistää nykyään. CVT:ssä tämä HEAD on nimetty EDGE:ksi ja aiemmin oli BELT. (Belt taas on yleisesti nimetty korkeaksi rintaääneksi joten tämä sekoittaa näitä käsitteitä.)
 
Kuitenkin EDGE:n eli HEAD-MIXin oppiminen kesti mulla kaksi päivää kun käytin tätä kirjaa apuna. Nyt vain pitäis opetella missä vaiheessa siirtyä tuonne EDGE:en koska voin laulaa melkein kokonaisen oktaavin verran samoja nuotteja sekä EDGEssä että rintaäänessä. :S
 
Niin ja... ääniala kasvoi sen 1 ja puoli oktaavia kun oppi tuon EDGE:n. :D
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Santerus
10.05.2011 22:11:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa unohtaa nuo rintaäänet ja pää-äänet kun kirjaa luet.
 
Aukikco
10.05.2011 22:48:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis mitä sillä metallisella tarkoitetaan?
Mikko L
12.05.2011 12:55:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Santerus: Kannattaa unohtaa nuo rintaäänet ja pää-äänet kun kirjaa luet.
 
Joo se on tarkoituksena unohtaa. Tosin taas rintaäänet ja pää-äänet auttaa ymmärtämään mitä "oikeasti" tapahtuu vartalossa ja tykkään niistä sen takia. Kuitenkin CVT tuntuu toimivan parhaiten.
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Gobbis
13.12.2011 23:46:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten paljon te tuosta opuksesta olette maksaneet? Näyttäisi siltä, että ainakin puljun omilta sivuilta sekä englannin- että suomenkielinen painos kustantaisi hulppeat 80 e.
 
Better Taste
15.12.2011 15:27:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gobbis: Miten paljon te tuosta opuksesta olette maksaneet? Näyttäisi siltä, että ainakin puljun omilta sivuilta sekä englannin- että suomenkielinen painos kustantaisi hulppeat 80 e.
 
Edullisimmin kirjaa saa käsittääkseni Ostinato-nuottikaupasta Töölöntorilta Helsingistä. Siellä hinta on tietojeni mukaan n. 60-65 €.
 
Better Taste Music - Complete Vocal Technique -laulunopetusta Helsingissä www.laulunopetus.fi
Mikko L
11.01.2012 01:45:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin kyllä myydä tuon kirjan eteenpäin vähän halvemmalla. Olen nyt puolisen vuotta omistanut tämän ja jotenkin vähälle käytölle on jäänyt minulla. On siis periaatteessa uudenveroinen kirja ja mukaan ne ääninäytteet yms. Pikaviestiä vaan jos olet kiinnostunut!
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «