Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kurkunpään-/Keuhkoputkentulehdus laulajalla
1 2 3
moraalienkeli
21.03.2007 09:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan älyttömän suuri helpotus, kun kurkussa ei enää tunnu painetta ja turvotusta. Limaa toki on, mutta onneksi yskä ei ole kuivaa ja höyryhengitys auttaa. Tänään lauleskelin radion päälle kevyttä musiikkia kevyellä tekniikalla menemättä lähellekään äärirajoja. Ääni ei väsynyt eikä rasittunut. Ajattelin nyt jatkaa eteenpäin näin kevyesti lauleskellen. Ääni kuulosti ihan samanlaiselta kuin ennenkin, yhtä kirkas, heleä ja lyyrinen kuin ennen tautia.
 
Lauantaina minulla on tunti ja silloin ajattelin palata takaisin klassiseen, opettajani kyllä tietää, mitä tekee. Siihen asti annan ääneni levätä. Varmastikaan en pitkään aikaan vielä uskalla mennä ihan äänen äärirajoille, ettei liikaa rasitu. Taas jälleen kerran arvostan ääntäni enemmän, kun olen joutunut pelkäämään ja stressaamaan sen puolesta.
 
goldencat
28.04.2007 01:13:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vielä kaikille hyvistä neuvoista täällä. Kävin kurkkulääkärillä ja hän sanoi, että mulla on refluksista johtuva kurkunpääntulehdus. Valitettavasti se refluksi on pahentunut ja joudun nyt syömään lääkkeitä ja välttämään tiettyjä ruoka-aineita ja jos ei rupee tulee kuntoon, niin sit pitää varmaan mennä uudestaan lekurille ja mitä lie sit edessä, tähystys, leikkaus? Ääni ei edelleenkään kunnossa.
 
Alicia
05.05.2007 12:36:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, oon tottunut olemaan sairaana ainakin sen 3-4 kertaa vuodessa, mutta tää kevät on kyllä ollut omaa luokkaansa..
Kaikki alkoi helmikuussa, kun sain nielutulehduksen tai vastaavan, viikon antibiootit ja laulukielto pariksi viikoksi. Pidin kunnolla taukoa laulamisesta ja ehkä n. kuukausi sairastamisen jälkeen ääni alkoi soida normaalimmin.
Mutta kuoron konserttimatka lähestyi ja oli pakko harjoitella. Ennen lähtöä pidetyn 2-tuntisen konsertin päätteeksi ääni loppuikin kesken, pari viimeistä biisiä piti vain pihistä. Onneksi oma soolo oli jo ohi..
 
No, toiselle puolelle maapalloa pariksi viikoksi, alkumatkan ääni toimi hyvin, mutta kun konsertteja oli tiuhaan tahtiin ja vielä sisäiset lennot ilmastointeineen päälle niin ääni lähti kesken viimeisen konsertin ja piti vain kävellä takahuoneeseen kun yskin ja kurkkuun sattui niin paljon. Lento takaisin Suomeen olikin ihana flunssaisena..
 
Ja tietenkin, matkan jälkeen alkoi heti toiset esitykset, eri porukan kanssa. Yritin säästellä ääntä laulaen vain konserteissa, enkä harjoituksissa, mutta silti ääni tuntui käheältä. Loppua kohti tosin parani olo. (jet lag saatto vielä vaikuttaa alussa)
 
Jätin esitysten jälkeen kaikki ylimääräiset lauluharjoitukset pois ja lauloin vain kun oli pakko (säveltapailun koe, pakolliset reenit) Välillä tosin ääni tuntui tosi hyvältä, aivan kuin siinä ei olisi mitään ongelmia. Pääsin korkealle vaivattomasti eikä mihinkään sattunut, ja luulin jo että loppukevät sujuisi ongelmitta. Taas kävin muutamalla pienellä keikalla jotka menivät ihan hyvin. Säästelin kuitenkin edelleen ääntä enkä laulanut enempää kuin tuntui hyvältä.
 
Kunnes tällä viikolla, ehkä pääsykokeiden aiheuttama ressi altisti tai kevään siitepölyt tai jotain, nyt taas flunssa päällä. Eilen oli laulutunti joka meni hyvin, mutta olin kyllä höyryhengitellyt ennen tunnille menoa ja syönyt duactia (eli allergialääkettä, jota joudun syömään aina välillä kun pukkaa jonkinasteista kroonista nuhaa olemaan, ei oo kuitenkaan diagnosoitu mitään allergioita) Nyt aamulla kurkku tuntuu saharan autiomaalta ja räkää pukkaa ja ens viikon lauantaina tolppa I laulusta edessä.
 
Maanantaina ois harkkakonsertti, saa nähdä miten sen kanssa käy. Ei voi oikein enää siirtää tuota tutkintoa kun tänä keväänä pääsen pois musiikkiopistosta ja tuo on viimeinen tutkintopäivä.. Ens viikolla myös pääsykokeissa pitäisi käydä laulamassa ja tietenkin vähän harjoitellakin.. Apua.. Tällä menolla se välivuosi näyttää enemmän kuin mahdolliselta kun ääni ei toimi niinku pitäis..!! =/ ..Teetä, c-vitamiinia, höyryä, duactia, buranaa, munkkitippoja, aina tunnelman mukaan.. eikait se auta.. Pakko "laittaa" ääni kuntoon aina jotenkin ja laulaa vaikka kroppa vaatii lepoa..! Onneksi alkaa kohta kesäloma, sitten oon vaan hiljaa..!! Ja, jos en pääse mihinkään niin onpahan vuosi aikaa parantua :D
 
...sori, piti vain purkautua..! Säästäkää ääntänne jos vain voitte! Se on ainutlaatuinen jokaisella eikä sitä halua menettää, ainakin jos siitä yrittää tehdä ammatin.. :)
..ps. olisi vain pitänyt uskoa itseään kun jo ala-asteella sanoin että "laulajaa musta ei ainakaan tuu kun oon kokoajan sairaana!" ..no mitähän tässä yritetään x)
 
"Puh?" "Mitä, Nasu?" "Tarkistin vain, että olet siinä."
fifi
05.05.2007 13:03:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, oon tottunut olemaan sairaana ainakin sen 3-4 kertaa vuodessa, mutta tää kevät on kyllä ollut omaa luokkaansa..
 
Näitä vuosia tulee aina silloin tällöin, been there, done that. Ikävää, mutta kyllä siitä selviää. Stressaaminen pahentaa asioita.
 
No, toiselle puolelle maapalloa pariksi viikoksi, alkumatkan ääni toimi hyvin, mutta kun konsertteja oli tiuhaan tahtiin ja vielä sisäiset lennot ilmastointeineen päälle niin ääni lähti kesken viimeisen konsertin ja piti vain kävellä takahuoneeseen kun yskin ja kurkkuun sattui niin paljon. Lento takaisin Suomeen olikin ihana flunssaisena..
 
Lentokoneen ilmastointi on pahinta myrkkyä laulajan kurkulle. Siellä kannattaa pitää kosteata rättiä suun edessä. Isommatkin oopperastarat ovat menettäneet äänensä kesken esityksen, kun ovat tulleet suoraan koneesta keikalle. Jos et pysty vaikuttamaan lentoaikatauluihin (niin kuin kuoromatkalla ei pystykään), silloin kannattaa höyryhengitellä, ja pitää kosteata rättiä suun edessä lentomatkan ajan.
 
Kunnes tällä viikolla, ehkä pääsykokeiden aiheuttama ressi altisti tai kevään siitepölyt tai jotain, nyt taas flunssa päällä. Eilen oli laulutunti joka meni hyvin, mutta olin kyllä höyryhengitellyt ennen tunnille menoa ja syönyt duactia (eli allergialääkettä, jota joudun syömään aina välillä kun pukkaa jonkinasteista kroonista nuhaa olemaan, ei oo kuitenkaan diagnosoitu mitään allergioita) Nyt aamulla kurkku tuntuu saharan autiomaalta ja räkää pukkaa ja ens viikon lauantaina tolppa I laulusta edessä.
 
Itse lopetin duactin käytön - niinkin tehokasta kuin se on - koska se_todella_kuivattaa_KAIKEN. Duact on muutenkin lääkettä, jota ei saa käyttää pitkiä aikoja. Käytin yhden kevään duactia, ja minulle tuli jatkuva nielutulehdus, koska duact kuivatti kaiken, eikä limakalvoilla ollut enää mitään suojaavaa limakerrosta, vaan kaikki pöpöt pääsivät iskemään rutikuivaan kurkkuun. Kun lopetin duactin käytön, joo, tulihan niitä allergiaoireitakin takaisin, mutta otan mieluummin limaisuuden kuin rutikuivan kurkun. Suosittelen duactin lopettamista / vaihtamista toiseen lääkkeeseen. Höyryhengitä paljon ja käytä nenäkannua.
 
Ad surdas auras canere
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «