Muusikoiden.net
30.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: D-tutkintobiisejä?
1 2 3
tanjuli
18.04.2006 22:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle näistä käytäntöjen vaihteluista herää kysymys, että miten nämä koulutukset ovat enää vertailukelpoisia, kun jo saman koulutusasteen sisälläkin on jo huimia heittoja vaatimustasossa?
eiväthän ne hirveästi olekaan. esimerkiksi musiikinopettajaksi valmistuu oulusta, jyväskylästä ja akatemiasta, kaikilla paperilla sama pätevyys mutta hyvin vahvasti eri osaaminen.
 
mutta hei, ei sitä ole ennenkään papereiden avulla keikkaa saatu ;)
 
[i hear voices but at least they're on tune]
hannakatriina
19.04.2006 01:16:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eiväthän ne hirveästi olekaan. esimerkiksi musiikinopettajaksi valmistuu oulusta, jyväskylästä ja akatemiasta, kaikilla paperilla sama pätevyys mutta hyvin vahvasti eri osaaminen.
 
Ja hyvin on sillä osaamisella pärjännyt, eikä kukaan kysellyt työhaastattelussa millä arvosanoilla valmistuin tai että mitä kursseja, opintokokonaisuuksia tai sisältöjä tutkintoon kuului. Riitti että oli maisteri, ja enemmän niitä haastattelijoita tuntui kiinnostavan mitä aion käytännössä tehdä ja miten hommani hoitaa.
 
Sitä en kiellä, etteikö jonkunlainen yhteneväinen linja eri oppilaitosten välillä olis hyvä etenkin alemmilla koulutusasteilla (perustutkinto, D-kurssi...). Toisaalta voi miettiä sitäkin, että liian tarkat säännökset varsinkin ylemmissä kursseissa saattaa myös sitoa liikaa. Sekään ei liene tarkoitus, että kaikki suomalaiset koulutetut muusikot on tulevaisuudessa kuin samasta muotista. Persoonallisuus se kuitenkin loppupeleissä ratkaisee menestymisen ainakin kevyen musiikin piirissä (näkökulma nyt vaan laulajana, tietäen, että muusikon koulutuksen käyneet soittajat löytävät laulajia helpommin tiensä starojen keikkabändeihin, tanssiorkestereihin, idols-bändeihin etc.).
 
Välillä ottaa aivoon se, miten koulutuksessa arvostetaan tiettyjä juttuja, ja jos et sovi siihen muottiin, niin sitten sinusta ei voi tulla hyvää muusikkoa etkä saa hyviä arvosanoja. Niin, jotkut elää aivan mainiosti ja jopa hyvin paljon rikkaampina & menestyneempinä ihan ilman niitä virallisia muusikon papereita ja mitään arvosanoja... heeh, näin puhuu tuleva laulunopettaja ;)
 
ap78
21.04.2006 02:22:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on kyllä asia mikä jaksaa mua ihmetyttää aina.Mä olen niin koulutusorientoitunut ihminen että arvostan itselläni koulutusta ja myös muilla mutta olen nähnyt valtavan määrän loistavia muusikoita ja laulajia jotka eivät juuri osu tuohon pieneen muottiin mitä juuri popjazzpuolen koulutus pitää kriteereinään opiskelijoilla. Pelkään myös itse jääväni sen ryhmän ulkopuolelle..aika näyttää.
 
Klasari ah ihana klassinen puoli.Siellä ei tätäkään ongelmaa ole.Sieltä vaan valmistuu työttömiä opettajia ja soittajia.Onko se nyt sit parempi.Mä olen aina harmitellut sitä että jätin huilunsoitonopettajan paperit aikanaan kesken,no en mä varmaan ois silti sitä duunia tehnyt,ainakin kun katsoo miten vanhat kollegat on pärjänny työelämässä..
 
Ne jotka akatemiaan pääsee,siis huilistit,niillä on varmat duunit.muut saa sit sen mitä niiltä jää.
 
Ainiin,täällähän puhutaan laulamisesta.. ;)
 
Kammottaa silti tapa jolla koulutetuista muusikoista välillä puhutaan.Eräskin laulaja-ystäväni aina toteaa että stadian popparit on kylmiä lahnoja..Osataan tekniikkaa mutta ei enää mitään muuta..
MÄ en ole kyllä ollenkaan samaa mieltä mutta mistä nuo mielipiteet oikein kumpuaa??Kateellisten panettelua?
 
Mitäs mä toisaalta mistään tiedän..
 
valje
21.04.2006 09:59:30 (muokattu 21.04.2006 10:05:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paperit tuskin ovat ratkaisevassa asemassa töiden hankinnassa, joskaan niistä ei liene haittaakaan.. Jos työkokemusta esiintymispuolelta on kuitenkin kertynyt jo huikeat määrät, on varmaan helpompi työllistyä jatkossakin, kuin henkilöllä joka on osallistunut vain koulun projekteihin ja järjestänyt sitten sen yhden pakollisen konsertin.
 
Monipuolisuutta arvostetaan varmasti. Ensin on osoitettava että pystyy työllistämään itse itsensä, jonka jälkeen alkavat jo eri tahot soittelemaan perään, eikä sitten enää kaikkeen tarvitse edes suostua.;) Jos siis kaikki menee hyvin...
 
Lisäys: meillä D-kurssiin vaaditaan vähintään 60 kappaletta ja Vaccain loppuosa. Suoritus (8 + Vaccai) sisältää:
 
1. Vaccai joka arvotaan
2. Antiikin aaria
3. Kaksi liediä
4. Yksi myöhäisromanttinen, impressionistinen tai vielä uudemman tyylinen sävellys
5. Yksi aaria (yhteensä 5, joista yksi voi olla operetti- tai musikaaliaaria)
6. yksi pohjoismainen, mutta ei kotimainen laulu
7. kaksi kotimaista eri sävellystyylistä laulua
 
*Singers -blind, ignorant beasts of habit* -Boethius (475-524)
Suu
23.04.2006 12:58:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kammottaa silti tapa jolla koulutetuista muusikoista välillä puhutaan.Eräskin laulaja-ystäväni aina toteaa että stadian popparit on kylmiä lahnoja..Osataan tekniikkaa mutta ei enää mitään muuta..
MÄ en ole kyllä ollenkaan samaa mieltä mutta mistä nuo mielipiteet oikein kumpuaa??Kateellisten panettelua?

 
Valitettavasti noi jutut aika usein kumpuaa ihan todellisista tilanteista.
 
:|
 
Mun mielestä ainakaan popjazzpuolen laulajia ei tarpeeksi kannusteta persoonallisen saundin ja fraseeraustyylin rakentamiseen. Toisaalta ymmärrän sen, että pyritään laaja-alaiseen taituruuteen jonka turvin pystytään "feikkaamaan" vähän kaikenlaista osaamista. Kaksipiippuinen juttu.
 
Loppupeleissä musiikkialalla ne, jotka ovat onnistuneet kehittämään "jotain uutta ja omaa" ansaitsevat eniten.
 
sound in - pleasure out
KantriKatri
23.04.2006 16:22:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti noi jutut aika usein kumpuaa ihan todellisista tilanteista.
 
:|
 
Mun mielestä ainakaan popjazzpuolen laulajia ei tarpeeksi kannusteta persoonallisen saundin ja fraseeraustyylin rakentamiseen. Toisaalta ymmärrän sen, että pyritään laaja-alaiseen taituruuteen jonka turvin pystytään "feikkaamaan" vähän kaikenlaista osaamista. Kaksipiippuinen juttu.
 
Loppupeleissä musiikkialalla ne, jotka ovat onnistuneet kehittämään "jotain uutta ja omaa" ansaitsevat eniten.

 
Esiintymiskoulutus on popjazz-puolella ainakin vähäistä,sen olen itse huomannut....Siitä kai se lopputuloskin kiikastaa,kun seistään jäykkinä lavalla ja pelätään et mokataan:-))
 
Happy Rock´n´roll!!
kay
23.04.2006 20:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä ainakaan popjazzpuolen laulajia ei tarpeeksi kannusteta persoonallisen saundin ja fraseeraustyylin rakentamiseen. Toisaalta ymmärrän sen, että pyritään laaja-alaiseen taituruuteen jonka turvin pystytään "feikkaamaan" vähän kaikenlaista osaamista. Kaksipiippuinen juttu.
 
Ei osaaminen ja persoonallisuus varmaan missään ole toisiaan poissulkevia, helposti kuitenkin unohtuu kannustaa omaan tekemiseen kun on niin paljon sitä muutakin uutta opeteltavaa. Esiintymiskoulutus ei varmasti olisi kuitenkaan pahasta kenellekään, eikä sitä kai koskaan ole liikaa.
 
Toisaalta luovuutta ja persoonallisuutta on hankala opettaa. Eihän missään koulussa ole sitä valmentajaa joka näkee juuri sinun persoonasi ennen sinua, ei mikään koulu ole kokonaisvaltainen tähtitehdas, josta valmistuessasi osaa kaikki artismin osa-alueet. Valmiuksia tulisi ilman muuta antaa, mutta ei kukaan voi tehdä toisesta persoonallista. Ja ei se oppiminen kouluun lopu, sitä on kuitenkin alle kolmekymppinen sieltä päästessään (toivottavasti :)... ) ja olisi aika tylsää ellei sen jälkeen oman itsensä kehittäminen kiinnostaisi.
 
hannakatriina
23.04.2006 20:40:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esiintymiskoulutus on popjazz-puolella ainakin vähäistä,sen olen itse huomannut....Siitä kai se lopputuloskin kiikastaa,kun seistään jäykkinä lavalla ja pelätään et mokataan:-))
 
Samaa mieltä. Tuntuu vähän siltä, että porukka ei uskalla/halua ihan oikeasti upota siihen juttuun ja biiseihin mitä tekee. Soitto/laulu on usein aika suorittamista. Ja sitten jos joku oikeesti vetää ihan täysillä ja tunteella vaikka heviä ja vähän heiluttaa lettiä lavalla niin katellaan että mikäs pelle tuo nyt on kun vetää ihan överiks. Onhan se tietysti siistii tiluttaa coolisti jazzia jossain hämärässä nurkassa kasvot kitaran kaulaan päin... ;)
 
Toisaalta koulutuksessa jo tietyt arvostuksetkin luo tiettyjä paineita soittaa/laulaa/esiintyä tietyllä tavalla. Jazz on edelleenkin aika isossa roolissa, ja sitten taas se musiikki mitä kaikki käytännössä tekee (eli rokki-/bile-/huttukeikkaohjelmisto) jää paljon vähemmälle huomiolle. Koulutus ei siis ihan aina kohtaa käytäntöä.
 
Esiintyminen on kiinni myös omasta persoonallisuudesta, eli eihän kaikki luonnostaan halua olla staroja ja esillä, mutta toisaalta sitäkin voi miettiä jo alalle aikoessaan. Ja esiintymään ei opi kuin esiintymällä. Ite oon oppinu paljon enemmän bändin kans keikoilla kuin ns. koulunpenkillä. Koulutuksesta saa välineitä (kuvainnollisesti) musiikin tekemiseen, mut ite niitä pitää oppia käyttämään. Mutta eipä silti ois pahitteeks, jos koulutuksen puolesta kiinnitettäis huomiota vähän enemmän myös siihen ulkoiseen olemukseen yms. eikä pelkästään musiikillisiin asioihin, koska keikka on aina kokonaisuus, ja se mikä siitä jää tavalliselle kuulijalle käteen on aika pitkälti myös visuaalisesti omaksuttua. Pitäis aina muistaa, että kukaan ei oikeesti kiinnitä huomiota johonkin yksittäisiin soolon säveliin tms. mut kylläkin siihen miltä esiintyjä näyttää tai miten esiintyjäporukan kommunikointi ja muu meininki toimii.
 
KantriKatri
23.04.2006 21:03:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ja ei se oppiminen kouluun lopu, sitä on kuitenkin alle kolmekymppinen sieltä päästessään (toivottavasti :)... ) ja olisi aika tylsää ellei sen jälkeen oman itsensä kehittäminen kiinnostaisi.

 
Hehe,meikä on 33 kun valmistuu Ogelista:-)
 
Happy Rock´n´roll!!
kay
24.04.2006 00:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehe,meikä on 33 kun valmistuu Ogelista:-)
 
Sää taidatkin tehdä jotain aikuisten tutkintoa :)
 
KantriKatri
24.04.2006 10:06:07 (muokattu 24.04.2006 10:06:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sää taidatkin tehdä jotain aikuisten tutkintoa :)
 
Jeh,olen suorittamassa muusikontutkintoa Aikuisten Näyttötutkinto-ohjelmassa.
 
Happy Rock´n´roll!!
ap78
27.04.2006 10:53:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaikkakin käsittääkseni iällä ei ole merkitystä Stadian puolella,Toivon ainakin niin omasta puolestani ;)
 
ap78
14.09.2006 21:56:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko jollain koko d-kurssinsa matskuja tallella,siis poppispuolella?
Eniten pulaa musikaaleista ;)
 
tanjuli
14.09.2006 22:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko jollain koko d-kurssinsa matskuja tallella,siis poppispuolella?
Eniten pulaa musikaaleista ;)

 
musikaaleja lauletaan klasaripuolellakin, nuotteja löytyy pilvin pimein. mitä olisit vailla? :)
 
[i hear voices but at least they're on tune]
ap78
20.09.2006 15:58:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no jos jollain on tallella koko d-kurssi ohjelmisto niin oujee,mulle ainakin maistuu..näkis vähän mallia että mihin suuntaan lähtee tarpomaan kirjastossa ;)
 
Pilkku
06.01.2009 18:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha keskustelu, mutta koska liittyy aiheeseen niin:
 
Olisi mukava saada teidän klasari D-tutkinnon tehneitä tuota ohjelmistolistaa... Lähinna Liedit, suomalaiset ja pohjoismaalaiset kiinnostavat. (Kaikki on tottakai tervetulleita, jos joku jaksaa näpyttää) Jos joku jaksaisi edes osaa omistaan listata, niin olisin kiitollinen. Tarvitsen jotain ideoita kappaleiden etsimiseen.
 
Olen tätä miettinyt kauan, että miksi muiden soitinten ohjelmistoehdotukset löytyy netistä muttei laulun, koska nuo muidenkinhan on vain ehdotuksia, ei pakollisia.
 
Can I have a hug?
Paupali
06.01.2009 22:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis oletko nyt vailla luetteloa mitä kukin meistä on D:ssä laulanut/laulava, vai ihan ohjelmistoluetteloa (="vaikeusasteluokittelua")?
 
innocence reborn once more
Pilkku
07.01.2009 01:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan kumpi tahansa... Uteliaisuudesta olisi kiva nähdä, mitä muut on laulanu. Vaikeusasteluokittelua voi laittaa jos omistaa sellaisen ja viitsii laittaa. Tehkää kummin tai molemmin, miten tahdotte:) Alunperin tarkoitin mitä olette itse laulaneet...
 
Can I have a hug?
Paupali
07.01.2009 09:09:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J. Brahms: Erlaube mir, feins Mädchen
R. Franz: Gute Nacht
J. Gabler: Mailied
F. Schubert: An Silvia
F. Schubert: Frühlingslied
F. Schubert: Liebhaber in allen Gestalten
F. Schubert: Seufzer
R. Schumann: Jasminenstrauch
H. Wolf: Auf ein altes Bild
C.F. Zelter: Ständchen
-------------
^- Tuommoisia muun muassa on miula liedinä.
v- Ja tuommoisia kotimaisina.
-------------
K. Collan: Voi, voi kun kullallein
Y. Kilpinen: Laululle
T. Kuula: Aamulaulu
T. Kuula: Kesäyö kirkkomaalla
L. Madetoja: Toisen oma
O. Merikanto: Laulaja taivaan portilla
O. Merikanto: Soi vienosti murheeni soitto
K. Rydman: Niin kaunis on maa
A. Sallinen: Timotei, sinä keinuva heinä
F. v.Schantz: En liten tid
J. Sibelius: Demanten på marssnön
 
innocence reborn once more
tanjuli
18.01.2009 22:09:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tätä miettinyt kauan, että miksi muiden soitinten ohjelmistoehdotukset löytyy netistä muttei laulun, koska nuo muidenkinhan on vain ehdotuksia, ei pakollisia.
 
Laulusta ei löytyne noita vaikeusasteluokitteluja siksi, että eri tyyppisille äänille eri tyyppiset biisit on eri kehitysvaiheessa haastavia / helppoja. Niistä luovuttiin joku aika sitten noin niinkun 'paperilla' mutta osa biiseistä profiloituu edelleen tietyn tason biiseiksi. Sinänsä - siitähän se on vaan kiinni, miten tekee.
 
Yhtenä inspiraation lähteenä vois toimia joku kotimaisten yksinlaulujen luettelo tai laulun ohjelmistoluettelo, joita pläräilemällä saa hyvää kuvaa siitä mitä kaikkee voikaan tehdä. Soiva laulutunti, Sydämeni laulut, Cantus, Canto didactico, Lifvets njutning, Unterrichtslieder yms. kokoelmat on kans aika kattavia, ja sieltä löytyy jopa semmosia mitä ei oo ihan puhkilaulettu.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «