Aihe: Tekniikkavirhe vai suppea ääniala?
1
skellu
05.01.2008 13:16:15 (muokattu 05.01.2008 14:09:50)
Heips,

Ultrastar-sukupolven kasvatti kyselee vinkkiä. Pohjustuksena sanotaanko, että olen oppinut kaiken laulamisen viimeisen vuoden aikana ja käytännössä pelaamalla kyseistä peliä ja analysoimalla sen avulla omaa ääntäni, aiemmalla iällä en uskaltanut suutani avata ja nyt se harmittaa, koska laulaminenhan on ihan hemmetin kivaa :)

Itse asiaan:

Epäilen omaavani suppean äänialan, koska pystyn laulamaan "täydellä äänellä" (varmaankin rintaäänellä) kokeilemistani biiseistä ainoastaan pari laulua (suluissa melodian alin ja ylin nuotti, korjatkaa jos olen väärässä, en ole varma)

Aqua - Barbie Girl (C#3 - C#4?)
Avril Lavigne - Sk8ter Boy(A2 - C#4?)
Äänialani on siis mieheksi aika vekkuli :)

Sitten on paljon biisejä, jotka pystyy laulamaan, osumaan nuotteihin, mutta se kuulostaa aivan karmealta. Esim. Sunrise Avenue - Fairytale Gone Bad, pystyn laulamaan säkeistöt täydellä äänellä, mutta kertosäkeessä joudun joko laulamaan oktaavia alempaa, tai ääni menee kimitykseksi. Pari kertaa olen onnistunut "pakottamaan" tuossa kertosäkeessä äänen tulemaan jostain alempaa kuin kurkusta, mutta silloin se säröytyy, kuulostaa kyllä mielestäni silti paremmalle kuin kimittäminen, vaikkei nuotteihin niin hyvin osuisikaan.

Osaisiko ystävälliset asiasta enemmän tietävät ihmiset selittää, a.) mikä on homman / ongelman / ilmiön nimi ja b.) Mitä tehdä sille, yrittääkö saada kurkkuäänestä paremman kuuloista, yrittääkö "pitää äänen rinnassa" vai kenties jotain muuta?

Aika epäselvästi selitetty, mutta parempaakaan en pysty. Voisin tallentaa ääninäytteet tietokoneelle, mutta valitettavasti en missään nimessä uskalla uploada niitä internettiin :/
buddha
05.01.2008 20:27:56
Kyllä kyseessä on varmaan molemmat. Mutta kyllä sitä äänialaa saa hyvällä tekniikalla(tuki) parannettua, minullakin ääniala oli suppein, nyt muutaman vuoden treenin jälkeen se on "suppeampi". Kohta se on jo vain suppea. On niin mukava kehittyä.
veikkonen
06.01.2008 03:19:59
:D :D :D

itse olen saanut peleistä suurta musiikillista innostusta, mutta ei ne mua sentään ole laulamaan ja soittamaan opettanu.

hyvä jos toimii openakin :)

suosittelisin silti ottamaan muutaman laulu tunnin ihan ihmiseltä, niin se näkisi missä mättää ja mikä toimii.

kotikonstina voisin sanoa korkealle laulamiseen, että yritä sijoittaa ääntä mahdollisimman etuosaan naamaa. yläetuhampaissa saa tuntua resonanssia. lisäksi keventäminen voi myös auttaa.

jos haluat laulaa ns. kovaa ja korkealta on alavatsa se paikka mistä energia lähtee. kokeile sanoa voimakkaasti ho! ho!(lyhyesti) ja samalla etsi niitä lihaksia joilla naurat oikein kunnolla mahanpohjasta asti.

rintaäänellä saat lisää syvyyttä ja voluumia lauluun, mutta suomalaisittain ilkka alanko tyylillä laulaen ei ole helppo laulaa korkealta, ilman kipua ja epäonnistumista.

toivottavasti auttaa mun vinkit. en ole pro laulaja
skellu
06.01.2008 09:49:41
itse olen saanut peleistä suurta musiikillista innostusta, mutta ei ne mua sentään ole laulamaan ja soittamaan opettanu.

Eipä siitä kovin opettajaksi olekaan, mutta se mittaa tietokoneellisella raa'uudella mikrofoniin älistävää sävelkorkeutta ja vertaa sitä alkuperäiseen midiraitaan =) Suomeksi: Nuotilleen menee vaikka ääni muuten kuulostaisikin karsealta.
Peruukkitappaja
10.01.2008 23:14:24
Tällaisiin laitteisiin ei oikeastaan voi luottaa.
Yleensä ainakin, kun itse on tullut pelattua jotain tällaista karaoke peliä kaikki oikeasti huonot laulajat ovat saaneet jopa parempia pisteitä kuin sellaiset jotka oikeasti osaavat laulaa.

En niinkään yritä sanoa että äänesi on huono, koska en ole koskaan sitä kuullut, mutta kannattaa muistaa se, että vaikka se omaan korvaan kuulostaisi hyvätlä, se ei silti saata olla hyvää.
Jännää
skellu
12.01.2008 11:54:31
Tällaisiin laitteisiin ei oikeastaan voi luottaa.
Yleensä ainakin, kun itse on tullut pelattua jotain tällaista karaoke peliä kaikki oikeasti huonot laulajat ovat saaneet jopa parempia pisteitä kuin sellaiset jotka oikeasti osaavat laulaa.

En niinkään yritä sanoa että äänesi on huono, koska en ole koskaan sitä kuullut, mutta kannattaa muistaa se, että vaikka se omaan korvaan kuulostaisi hyvätlä, se ei silti saata olla hyvää.

Omaan korvaan se ei tosiaan kuulosta hyvältä, pyrin nyt vain ottamaan vähästä äänestäni irti sen, mikä siitä irti lähtee. Emännällä on hyvä sävelkorva / lauluääni ja hän kommentoi ja opastaa myös minkä kerkeää, että tosiaan en luota mihinkään partygamen pistemäärään, se vain on antanut kipinän ja suuntaa koko lauluhommalle.
puusormi
13.01.2008 10:06:54

Aika pitkällehän noissa on kyse siitä, että laulaa vienolla äänellä, siten että se pitch detection siinä softassa saa helposti kiinni lauletuista nuoteista. Näin se antaa äkimmin ja enemmän pisteitä. Toki apua on siitä, että tuntee biisit juuri sillä tavalla kuin ne ovat siinä softassa esitettynä. Mitään vibraa, liu'utuksia, ähkäisyjä tai muitakaan tulkintaan liittyviä juttuja ei pidä tehdä (="AAAAAAUH, I feel good") . Eli softalla opettelu on kyllä niin käänteisrock kuin kuvitella saattaa. Jos Pate Mustajärvi pelaisi keikoilla noita karaoke pelejä, niin aika huonot olisivat pisteet. Mutta viimeisen päälle rok on meno useinmiten.
Alahuuli
19.01.2008 02:37:05
Suosittelen laulutunneille menemistä.

Valitse tarkasti laji ja kerro nimenomaan mitä laulutyyliä haluat opiskella, mutta perus palleasetti kai pätee kaikkeen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)