Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 80-luvun synasoundeja?
1 2 3 4 5 6 7 8
Windreaper
06.02.2005 18:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs noita kasarisynia olis? Millä sais samanlaista soundia kuten esim. A-han Take on me:ssa.
 
Jos nyt yritetään pysyä topicissa, niin DX-7:n lisäksi (sinuna ostaisin kyllä SY-77/99, paljon siistimpi laite) Rolandin JX-8P/10 -synat ovat aivan mainioita (ja halpoja!) kasarisaundien lähteitä.
 
Jabbe
06.02.2005 21:24:36 (muokattu 06.02.2005 21:25:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä. Kaikkea löytyy. Mun teknikko teki ne soundit. Sen nimi on joku jabbe. Ei kai soittajat mitään soundeja tee.
 
Sun vaatimuksil oli aika helppo duuni. "Saaks nää 2 soundii päällekkäin?" "Joo, laitan vaan samaan performanceen ja tallennan tohon, käykö?" "Ok. Kiitti. Vitsi sie osaat." ... ;)
 
Emmä tota ammatikseen, mieluummin tekee itelle hyvät soundit joita ei muilla ole ja rahastaa niillä. :P
teroyk
07.02.2005 16:10:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jabbehan vois alkaa ammatikseen tekemään soundeja soittajille.
 
Meikäläinenkin vois, jos joku vain haluais maksaa
hyvistä soundeista sen verran, että niiden tekemisellä
vois elää...sehän olis unelma-ammatti.
 
Fuzzy Boner
07.02.2005 16:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläinenkin vois, jos joku vain haluais maksaa
hyvistä soundeista sen verran, että niiden tekemisellä
vois elää...sehän olis unelma-ammatti.

 
Ja muutenkin laittamaan synat ojennukseen. =Keyboard teknikko. Toimii isossa maailmassa; kai.. Mut eiköhän oikeesti noi paavot ruuvaile ite noita paljon.
 
Mä tarvisin kyllä ruuvajan joka laittais ja päivittelis kuntoon mun kamoja (soundimielessä) prokkiksien mukaan.
 
(Mikkey, älä naura)
 
show
teroyk
07.02.2005 16:36:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osta Motif! Repeilin muuten Pussylta lainatulle Motifille, soundit kun oli osastoa "Jump!", "TotoPiano" jne. Kuka hitto tollasia kehtaa enää nykyään tehdä?
 
Motifilla pääsee lähelle, mutta ei riittävän lähelle. Meinaan täydellinen Jump:in soundi vaatii muistaakseni Oberheimin ja
jos haluu Toton sähköpiano soundin, niin sehän taitaa olla Yamahan GS1:ssä presettinä...Jos haluu 80-luvun alun tyyppisiä soundeja niin suosittelen aitoa analogiaa ja 80-luvun loppu vaatii, jotain noita, joissa on digiäkin sen ajan D/A-muuntimilla (joissa ei säästetty rahaa, tosin joskus bittejä ja näyttistä).
 
No jos kitaristit kehtaa käyttää 60-luvun rautalanka soundeja, niin syntikan soittajille 80-luvun syntikka sounditkin...hmm...ne yhdessä vois olla aika cool. Mutta mikä tulee olemaan 00-luvun soundi ?
 
Jabbe
07.02.2005 16:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tarvisin kyllä ruuvajan joka laittais ja päivittelis kuntoon mun kamoja (soundimielessä) prokkiksien mukaan.
 
Tollanen pesti ois ihan kiva kyl. Haluutko palkata? :D
teroyk
07.02.2005 16:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja muutenkin laittamaan synat ojennukseen. =Keyboard teknikko. Toimii isossa maailmassa; kai.. Mut eiköhän oikeesti noi paavot ruuvaile ite noita paljon.
 
Mut on niitä huonosti ruuvattuja soundeja päässyt isoihinkin tuotantoihin...tyyppi esimerkki on varmaan se Vanessa Maen levy, jossa on niitä poppis versioita klasaribiiseistä...mut sehän on tuottajan vika, kun ei pidä huolta. Meinaa olla ongelma, että hyvät kosketinsoittajat eivät ruuvaile, kun ne ei hoksaa, että soundi vois olla pienillä säädöillä parempi...mutta kai sitä suureen maailmaan pitäis lähteä...mutta viimeaikoina suunta on ollut päinvastainen...
 
Mä tarvisin kyllä ruuvajan joka laittais ja päivittelis kuntoon mun kamoja (soundimielessä) prokkiksien mukaan.
 
Jos työstä saa edes auttavasti jotain korvausta, niin heti olen asialla.
 
Jabbe
07.02.2005 16:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Motifilla pääsee lähelle, mutta ei riittävän lähelle. Meinaan täydellinen Jump:in soundi vaatii muistaakseni Oberheimin ja
jos haluu Toton sähköpiano soundin, niin sehän taitaa olla Yamahan GS1:ssä presettinä...Jos haluu 80-luvun alun tyyppisiä soundeja niin suosittelen aitoa analogiaa ja 80-luvun loppu vaatii, jotain noita, joissa on digiäkin sen ajan D/A-muuntimilla (joissa ei säästetty rahaa, tosin joskus bittejä ja näyttistä).

 
Kyl vaan softasyntikoil pääsee jo oikeesti niin lähelle kun tarvii. Esim. CS-80V:stä löytyy aika muhkea Jump-soundi, mut syna on turhan raskas mun mielestä parin brassisoundin takia, mut jos enemmän on käyttöä niin moisesta saa todella uskottavia kasarisoundeja. Tai sit UltraFocus tai SonicSynth, varmaan kaikki mahdolliset synasoundit mitä tarivi. Mut nää tietty menee siihen läppäriosastoon keikkakäytössä, ellei sit jotain Receptoria lähde hankkimaan. Mun käytössä läppäri on fiksumpi kun toimii studio- jne. koneenakin, mut ammattikeikkailijalle joku Receptor vois oikeesti ollakin jo kova. Jos miettii et joutuu muuten hommaa monta 2000€ synaa (motif, fantom, triton, electro jne.) niin yks hyvä VSTi-host ja tarvittavat softasynat olis oikeesti jo varmaan monelle houkutteleva paketti, jos vaan jaksaa säätää sen toimivaksi.
 
No jos kitaristit kehtaa käyttää 60-luvun rautalanka soundeja, niin syntikan soittajille 80-luvun syntikka sounditkin...hmm...ne yhdessä vois olla aika cool. Mutta mikä tulee olemaan 00-luvun soundi ?
 
Mä ainakin diggaisin vähän uudenlaisista soundeista, esim. oon vääntääny Lounge Lizardilla vähän erityyppisen rhodesin kun mitä aidosta saa.. mallintamalla legendalaitteita mutta käyttämällä mallinnusta hiukan "väärin" voi oikeesti löytää mielenkiintoisia uusiakin soundeja. Mut 00-luvun soundi on varmaan aika pitkälti sellanen menneisyyteen pohjautuva mutta kehitelty versio.. nykyään tuntuu että musassa kaikki on sinänsä ok, joten voi yhdistellä kaikkea ihan mielensä mukaan ja siten kehittää ns. "uutta soundia".
Fuzzy Boner
08.02.2005 00:18:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollanen pesti ois ihan kiva kyl. Haluutko palkata? :D
 
Selvä. Muuta stadiin
 
Olet kirjoittanut keskusteluun 6904 kirjoitusta
mr.muzak
08.02.2005 01:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundi lähtee sormista.
 
Leikari
08.02.2005 08:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... jos joku vain haluais maksaa
hyvistä soundeista sen verran, että niiden tekemisellä
vois elää...sehän olis unelma-ammatti.

 
liekö yksin niillä kukaan pystyy elämään?
 
80-luvulla synien soundipreset -pankit olivat varsin suppeita, jolloin oli luontaista kysyntää esim. Valhallan ja VoiceCrystalin kaltaisille soundifirmoille. Nehän kauppasivat kaseteilla ja muistikorteilla datana lisäsoundisettejä - tuli niitä itsekin ihan ameriikasta asti tilailtua ;-)
 
nyt tehtaan presetit kattavat laajemmin tarpeet + synavalmistajat itse myyvät soundikortteja tai jakavat edelleen esim. käyttäjien tekemiä pankkeja. Soundidesignereita brändeineen ei kovinkaan taida olla - joku Rob Papenkin on mukana nimeenomaan Albino -softasynassa.
 
ansaintalogiikkoja olisi pari:
1) tehdä hyviä soundeja ja myydä niitä omalla tuotemerkillä netissä - ongelmana on tunnettuuden saaminen vaikka tuote olisi hyväkin + piraattilevitystä on vaikea valvoa/estää
 
2) päästä syntikkatehtaan designeriksi - edellyttää hyviä taitoja, kykyä omaksua ja tehdä nopeasti, trendivainua so. olla askeleen edellä, tuntea oikeat ihmiset. Liksoista en tiedä. Toisaalta esim. yamaha taisi antaa dx7:n soundiohjelmoijille aikaa jotain 3 päivää tms. (kun ehtisin niin pystyisin tuon varmistamaan) tehtaan preset -pankkien tekemiseen. Etukäteen oli jonkun verran perehdytetty, että mitä tuleman pitää, mutta varsinaiset soundit väännettiin tosi pikaisesti.
 
Leikari
08.02.2005 08:40:54 (muokattu 08.02.2005 08:50:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Motifilla pääsee lähelle, mutta ei riittävän lähelle.
 
motifeissa yms. on samplattuna vaan aina se tietty soundi kaiketi yhden aaltosyklin mitalta ja bittien jälkeen elektroniikka on "liian puhdasta" + muutenkaan parametrit eivät vastaa alkuperäistä syntikkaa mikäli halutaan muokata autenttisesti. Analogisyntikoiden soundin elävyyttä ei triton/fantom/motifeilla saavuta. Mallintavat pystyvät periaatteessa pärjäämään paremmin - riippuu tietysti miten hyvin algoritmit on valittu ja tehty
 
kasarisoundejakin on niin moneen lähtöön, että yhtä yleispätevää laitetta ei ole. Jos jokin tietty musiikinlaji on kyseessä ja haluaa mahdollisimman autenttista soundia on vain hankittava ko. tyylin ikoni-syna. Syntikkasaitteja pläräämällä löytyy mitkä bändit ko. laitteita ovat käyttäneet - myös bändien fanisivuilta jne. voi merkit ja mallit kaivaa.
 
Yleispäteviä ovat jo mainitut dx ja d-50
 
18is9
08.02.2005 08:50:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleispäteviä ovat jo mainitut dx ja d-50
 
Halvalla kasaria saa laatikossa kun ostaa Oberheimin Matrix 1000:n. Löytyypi se Jump-osasto ihan presettinä. Tosin voi olla vähän turhauttavaa selailla niitä tuhatta presettiä jotka kaikki kuulostavat pelkältä kasarilta ;).
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Leikari
08.02.2005 08:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin voi olla vähän turhauttavaa selailla niitä tuhatta presettiä jotka kaikki kuulostavat pelkältä kasarilta ;).
 
tiedän tunteen ;-)
 
Jabbe
08.02.2005 10:01:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvä. Muuta stadiin
 
Jos teen pistokeikkaa sillon tällön? Et sä kuitenkaan joka päivä tarvi uusia soundeja? Aikaa kyl on et sinänsä joutaa vaik reissaakin... ;)
Jabbe
08.02.2005 10:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- joku Rob Papenkin on mukana nimeenomaan Albino -softasynassa.
 
Hyvä muuten että on. Albino 2 on ihan loistava just presettiensä takia. Ei paljoa tarvi itse ohjelmoida kun valmiina löytyy lähes kaikki synasoundit mitä yleensä kaipaa, ja soundi on loistava (kuulostaa enemmän analogiselta kuin digitaaliselta)... hyvä että nuo alan huiput ovat nykyään suoraan laitevalmistajien leivissä.
teroyk
08.02.2005 14:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvalla kasaria saa laatikossa kun ostaa Oberheimin Matrix 1000:n.
 
oliskos jollain halvalla myydä?
tai kalliilla myydä Matrix 12?
 
teroyk
08.02.2005 14:37:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käytössä läppäri on fiksumpi kun toimii studio- jne. koneenakin
 
Ainut ongelma mun mielestä tossa on, että itse en ole
tähän mennessä kuullut, kuin Creamwaren jutuissa ajoittain
analogisen soundia, ja ne vaatii älyttömästi DSP-prossuja ja
kannettavan kanssahan niitä ei enää uutena saa, kun
Noahinkin valmistus lopetettiin.
 
Jos miettii et joutuu muuten hommaa monta 2000€ synaa (motif, fantom, triton, electro jne.)
 
Paitsi, että noi kaikki soundaa sampletoistimille...paitsi electro.
 
niin yks hyvä VSTi-host ja tarvittavat softasynat olis oikeesti jo varmaan monelle houkutteleva paketti
 
Onhan se tietenkin toista roudata kannettavaa ja sokkokiipparia.
 
mallintamalla legendalaitteita mutta käyttämällä mallinnusta hiukan "väärin" voi oikeesti löytää mielenkiintoisia uusiakin soundeja.
 
Joo siis minäkään en ole ymmärtäny mallintamista, kun aidosta lähtee se aito, mutta mielenkiintoa saa kun lähtee virittelee...Sitä minä harmittelin, että Noahin 11 DSP:n teholla
olis saanut aikamoisen syntikan, kun eivät olis tehneet pelkästään vanhoja mallintavia juttuja
 
Mut 00-luvun soundi on varmaan aika pitkälti sellanen menneisyyteen pohjautuva mutta kehitelty versio
 
Mulla on mielessä jotain uuttakin, mutta en kerro vielä :)
 
Rantsu
08.02.2005 15:01:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tai kalliilla myydä Matrix 12?
 
Mä olen nähnyt Suomessa yhden. Tuskin on kaupan.
 
"Ehke parempi mine kotona."
18is9
08.02.2005 15:55:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oliskos jollain halvalla myydä?
 
Sakemannien e-bayllä on lähes aina myynnissä muutama Matrix1000, sieltä kannattanee kattella. Se on sen verran pieni ja pomminvarma ettei postittelukaan ole ongelma.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «