Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mellotron saundi
1 2 3 4 5 6 7 8
Aivokalvo
28.01.2010 18:21:16 (muokattu 28.01.2010 18:40:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kos: Nurinkurisinta hommassa on taas se, että jonkun pitäisi hyväksyä korvike, joka on huonompi kuin alkuperäinen. Mikä järki tässä on? Kyse on regressiivisestä musiikista.
 
Jaa-a, mitähän tuokin nyt tarkoittaa. Mun mielestä moni sample-/mallinnussofta on ominaisuuksiltaan (ja toisinaan saundiltaankin) tuntuvasti parempia kuin "alkuperäiset". Ei ole sähläilyjä piuhojen kanssa, ei tarvitse virittää, löytyy filtterit, automaattiset transponoinnit, voi layeröidä muiden saundien kanssa, efektit ja eq ovat hiirenklikkauksen päässä jne. Nämä ovat minusta seikkoja jotka todellakin ruokkivat luovuutta ja ovat avain persoonalliseen saundiin. Vain kohina puuttuu.
 
Eli ei niitä orkkissoittimia voi sillä puolustaa että ne olis ehdottomasti "parempia" kuin kopiot. Oikeastaan ominaisuuksiltaan likimain kaikki antiikkikosketinsoittimet häviävät parhaimmille mallintajille. Ja jos saundiakaan ei sokkotestissä voi aina erottaa (ainakaan valmiissa miksauksissa) niin mitä jää jäljelle?
 
Onkohan kukaan tullut ajatelleeksi, että edelliset bändit olivat kiinnostuneita oikeasti mielenkiintoisista instrumenteista ja käyttivät niitä luomaan uusia sävyjä. He olivat myös erittäin kiinnostuneita instrumenttien kvaliteetista.
 
Mikähän sitten on syynä siihen, että nämä kaikkitietävät kosketinsoittajajumalat, jotka -70-luvulla vielä huudattivat Mellotronejaan ja Hammondejaan niin lavalla kuin studiossa, ovat sittemmin lähes tyystin siirtyneet itsekin samplesyntikoihin? Poikkeuksena Emerson taitaa edelleen kantaa modulaari-moogiaan keikoilla (koristeena tietenkin) ja pikkuhammondiaan painikaverina, mutta siinäpä ne sitten melkein on. Wakeman ketjupoltti Mellotroninsa 70-luvun lopussa ja Rick Wright siirtyi Kurzweiliin.
 
Vintagekiipparit on todella mielenkiintoisia soittimia, niistä saa lumoavia saundeja ja niissä todellakin on tunnelmaa mitä ei saa softasta tai digisynasta, mutta onko moinen seikka todellakin joku ykköskysymys musiikin tekemisessä ja soittamisessa?
 
Köyhää olisi rock-musiikki, jos pari vanhaa suosikkibändiä olisivat aikoinaan määritelleet kaikki "sallitut" saundit mitä jokaisen yhtyeen tulisi käyttää.
 
Whack Follol De Rah!
joeskeli
30.01.2010 14:53:29 (muokattu 30.01.2010 15:02:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, jos biisissä on esim. 3-5 raitaa varattu kosketinsoittimille ja vedät ne kaikki mallintavilla virtuaalisyntikoilla, niin varmasti kuulostaa koko miksaus erilaiselta, kuin jos vetäisit samat raidat alkuperäisillä soittimilla (tai nykyanalogeilla, for that matter). Joten väitän, että kyllä erottaa soundillisen eron miksaussessakin. Eikä ne analogisynatkaan vireestä aina niin paljon heitä, kuin on lapsia peloteltu.
 
Minkälaisen monialuekompurointi / stereoenhancerhelvetin läpi ihmiset nykyään vetävät miksauksensa, jos eivät näitä eroja muka kuule? Mellotron voi olla eri juttu, mutta ei sitä suoraan johonkin Moogiin voi näissä asioissa verratakaan.
 
Ja kyllä ne muutkin vanhan polven muusikot analogeja vieläkin soittavat, ja näyttävät palaavan yhä enemmissä määrin niiden pariin. Digihömpäke on tietysti keikalla silti helppokäyttöisempi. Sitten on tietysti se osasto vanhoista musiikkinimistä, joilla nyt on vaan on yksinkertaisesti aika kyseenalainen maku soundien suhteen.
 
Aivokalvo
30.01.2010 15:29:56 (muokattu 30.01.2010 15:30:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joeskeli: Ja kyllä ne muutkin vanhan polven muusikot analogeja vieläkin soittavat, ja näyttävät palaavan yhä enemmissä määrin niiden pariin. Digihömpäke on tietysti keikalla silti helppokäyttöisempi.
 
Tai sitten kyse onkin siitä, että soittokokemusta on sen verran paljon, että saundi löytyy ns. näpeistä, eikä sillä soitinpuolen ehdottomalla autenttisuudella enää olekaan niin paljon väliä. Kyllä pätevää kiipparistia kuuntelee mielellään vaikka äänilähteenä olisikin digitaalikone.
 
Whack Follol De Rah!
Aivokalvo
30.01.2010 15:40:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joeskeli: Mielestäni ainakin Genesiksen levyillä on Mellotron osiot varsin autenttisen kuuloisia. No, ei nyt vielä ihan ensimmäisillä, mutta ainakin niille 70-luvun puoli- ja loppuvälin levyillä kylläkin (jossa siis jo Phil Collins määkii).
 
Watcher of the skies:in intro on kyllä ehkä legendaarisinta Mellotron-huudatusta. Sellaista kamaa mun mielestä Mellotronilla "kuuluu" soittaa. Mikä lienee nauhasetti ollut. Sampletronista taitaa ainakin löytyä nimikkopresetti kyseiseen saundiin.
 
Whack Follol De Rah!
joeskeli
30.01.2010 17:11:28 (muokattu 30.01.2010 17:12:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Watcher of the skies":ssa on vanhempi brassisoundi ("Mk2 brass"?) ja jotain pehmeämpää siinä alla. Joku väittää, että olisi "bass accordion", mutta kyllä minä ainakin tuolla kuulen "3 violins":n tai sitten sen myöhäisemmän, hieman pehmeämmän version. Aika paljon siitä on kuitenkin yläpäätä poissa, sillä normaali mellotronin brassi kyllä muuten poraa suoraan aivoihin varsin epämiellyttävästi. Itse pidän noista Banksin myöhemmistä jutuista kuitenkin enemmän.
 
Soittotaito toki vaikuttaa myös soundiin monien kosketinsoittimien kanssa, mutta haluaa sitä yksinkertaisempaa musiikkiakin kuunnella. Jos soitat C, G, Am ja F soinnut, niin kyllä se kaikkien soittajien kohdalla suhkot samalta kuulostaa. Sama juttu se on kitaramusiikin kohdalla - Line6:n POD:t ym. kuulostaa ihan ok:lta sooloissa, mutta varsinaisia musiikillisia muotoja soitellessa vaaditaankin jo sitten enemmän soundiinkin eloa. Mellotronin elävyys syntyy kuitenkin noista nauhaseteistä, joten hyvllä sämpleilläkin pääsee jo pitkälle (jo ON päästy). Itseäni Mellotron jaksaa kiinnostaa juuri yksinkertaisemmissa jutuissa.
 
Analogisynat on asia erikseen: joku saha tai pulssiaalto on jo itsessään niin yksinkertainen soundi, että ne pienoiset vaihtelut, mitä analogian kanssa syntyy tuo siihen sen tarvittavan elon. Toinen juttu on sitten myös särö, mitä varsinkin nuo vanhat analogit synnyttävät vähän joka vaiheessa soundin tuotannossa. Ja mielestäni kovinkaan monta digitaalista säröalgoritmia, joka kuulostaisi yhtä hyvältä, kuin mikä tahansa viiden pennin säröttyvä komponentti, ei ole saatu aikaan. Soitapa esim. se simppeli kuvio Dingon "Levoton Tuhkimo" -hittirenkutuksesta vanhalla analogilla ja sen jälkeen VA:lla, niin erot tulee hyvin esiin. Kyllä se tekstuurista on kiinni noissa asioissa.
 
JPQ
30.01.2010 19:11:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joeskeli: "Watcher of the skies":ssa on vanhempi brassisoundi ("Mk2 brass"?) ja jotain pehmeämpää siinä alla. Joku väittää, että olisi "bass accordion", mutta kyllä minä ainakin tuolla kuulen "3 violins":n tai sitten sen myöhäisemmän, hieman pehmeämmän version. Aika paljon siitä on kuitenkin yläpäätä poissa, sillä normaali mellotronin brassi kyllä muuten poraa suoraan aivoihin varsin epämiellyttävästi. Itse pidän noista Banksin myöhemmistä jutuista kuitenkin enemmän.
 
Soittotaito toki vaikuttaa myös soundiin monien kosketinsoittimien kanssa, mutta haluaa sitä yksinkertaisempaa musiikkiakin kuunnella. Jos soitat C, G, Am ja F soinnut, niin kyllä se kaikkien soittajien kohdalla suhkot samalta kuulostaa. Sama juttu se on kitaramusiikin kohdalla - Line6:n POD:t ym. kuulostaa ihan ok:lta sooloissa, mutta varsinaisia musiikillisia muotoja soitellessa vaaditaankin jo sitten enemmän soundiinkin eloa. Mellotronin elävyys syntyy kuitenkin noista nauhaseteistä, joten hyvllä sämpleilläkin pääsee jo pitkälle (jo ON päästy). Itseäni Mellotron jaksaa kiinnostaa juuri yksinkertaisemmissa jutuissa.
 
Analogisynat on asia erikseen: joku saha tai pulssiaalto on jo itsessään niin yksinkertainen soundi, että ne pienoiset vaihtelut, mitä analogian kanssa syntyy tuo siihen sen tarvittavan elon. Toinen juttu on sitten myös särö, mitä varsinkin nuo vanhat analogit synnyttävät vähän joka vaiheessa soundin tuotannossa. Ja mielestäni kovinkaan monta digitaalista säröalgoritmia, joka kuulostaisi yhtä hyvältä, kuin mikä tahansa viiden pennin säröttyvä komponentti, ei ole saatu aikaan. Soitapa esim. se simppeli kuvio Dingon "Levoton Tuhkimo" -hittirenkutuksesta vanhalla analogilla ja sen jälkeen VA:lla, niin erot tulee hyvin esiin. Kyllä se tekstuurista on kiinni noissa asioissa.

 
Saatikka jotkut muut jutut kertoo enempi vielä ja sitten remasterointi kanssa syö usein minusta synien luonne eroja saa myös kuulostamaan jotkut kappaleet ihan s*nnalta.
ps. hyvä analogisyna sample on kätevämpi joskuis VA.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Mikael
08.02.2010 15:27:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nyt ollut Sampletron tässä käyössä jonkin aikaa ja onhan se vaan ihan mahtava. Just viikonloppuna viimeksi tarvitsin mellotron-soundia yhdelle levylle ja kun analogidelayn kautta pukkasin sampletronia putkivahvistimeen ja äänitin siitä mikrofonilla niin soundi oli aivan mahtava :D Oon ollut tähän todella tyytyväinen.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
JPQ
08.02.2010 17:03:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mulla on nyt ollut Sampletron tässä käyössä jonkin aikaa ja onhan se vaan ihan mahtava. Just viikonloppuna viimeksi tarvitsin mellotron-soundia yhdelle levylle ja kun analogidelayn kautta pukkasin sampletronia putkivahvistimeen ja äänitin siitä mikrofonilla niin soundi oli aivan mahtava :D Oon ollut tähän todella tyytyväinen.
 
minusta myös sampletank tuotteiden efektitkin on harvinaisen kelvollisia verrattuna moniin muihin. No ainoa jota kaipaan analogi delay mallinuns tuohon lisäksi.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
maza
08.02.2010 17:09:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joeskeli: No, jos biisissä on esim. 3-5 raitaa varattu kosketinsoittimille ja vedät ne kaikki mallintavilla virtuaalisyntikoilla, niin varmasti kuulostaa koko miksaus erilaiselta, kuin jos vetäisit samat raidat alkuperäisillä soittimilla (tai nykyanalogeilla, for that matter). Joten väitän, että kyllä erottaa soundillisen eron miksaussessakin. Eikä ne analogisynatkaan vireestä aina niin paljon heitä, kuin on lapsia peloteltu.
 
Mun kokemuksen mukaan erot soundissa tulevat aika paljon alamiddlen ja toisaalta aivan ylimmän osaston osalta.
 
Oon just miksaillut tässä rokkiproggista jossa on hevikitaroiden ja muun lisäksi aika paljon syntikoita, jotka oon vetänyt Minimoogilla, Jupiter nelosella ja venäläisellä viulukoneella. Tässä olen tullut miettineeksi, että soundaisikohan virtuaalivehkeet yhtä hyvältä, kun nyt on joutunut ekuttamaan ja muuta aika paljon, että mahtuvat tuohon aika isoon miksaukseen. Sitä alapäätä ei enää niin paljoa nimittäin tulekaan. Täytyy ehkä kokeilla huvikseen.
 
Sit kun väsätään vahvasti syntikoihin nojaavaa musaa, alkaa eroja ollakin paljon enemmän.
Mikael
08.02.2010 18:38:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: minusta myös sampletank tuotteiden efektitkin on harvinaisen kelvollisia verrattuna moniin muihin. No ainoa jota kaipaan analogi delay mallinuns tuohon lisäksi.
 
Mä käytän monesti vanhoja kosketinsoittimia mallintavien softainstrumenttien kanssa nimenomaan analogisia efektejä ja putkivahvistinta jota sit äänitän mikrofonilla.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
JPQ
08.02.2010 21:42:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä käytän monesti vanhoja kosketinsoittimia mallintavien softainstrumenttien kanssa nimenomaan analogisia efektejä ja putkivahvistinta jota sit äänitän mikrofonilla.
 
käyttäisin minäkin jos tarpeeksi moni tuloinen äänikortti löytyis omille budjeteille sopivana muttei löydy... ja ik multimedian sampletankissa kun siinä kanssa näitä kitara vahvistin tms simulaatioita nekin saa kyllä jotkut synasoundit aika mielenkiintoisiksi vaikkei aidon kanssa sama asia.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Mikael
08.02.2010 22:15:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: käyttäisin minäkin jos tarpeeksi moni tuloinen äänikortti löytyis omille budjeteille sopivana muttei löydy... ja ik multimedian sampletankissa kun siinä kanssa näitä kitara vahvistin tms simulaatioita nekin saa kyllä jotkut synasoundit aika mielenkiintoisiksi vaikkei aidon kanssa sama asia.
 
Mä käytin ihan MacBookin omaa äänikorttia Sampletronin ulostulona...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Vessajono
24.01.2011 16:35:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 349 päivää vanhaan ketjuun!
 
Niin olen, mutta kirjoitanpa silti, kun pitäs saada mellosoundia rautavehkeistä ja vain ja ainoastaan niistä.
 
Mahdollisia vaihtoehtojahan olisivat ainakin Nord Electro 3 ja Kurzweilin PC:t. Ovat vain himppusen kalliita kuitenkin opiskelijalle loppupeleissä. Rolandeihin löytyy melloja SRX-laajennuksilta mutta onko mainittujen ohella muita vaihtoehtoja, eritoten vanhempia ja halvempia? Ulkomaisilla foorumeilla suitsuteltiin Emun Vintage Keys -moduuleita mutta niistä löytyi aika nihkeästi mitään informaatiota ja ainakaan tällä maailman kolkalla niitä ei juurikaan tunnu liikkuvan.
 
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Exhausted
24.01.2011 16:59:18 (muokattu 24.01.2011 16:59:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viksa: onko mainittujen ohella muita vaihtoehtoja, eritoten vanhempia ja halvempia?
 
Mikä tahansa rautasampleri? Siihen sitten hommaa itse jostain mellotronisamplet netin kautta?
Vessajono
24.01.2011 17:05:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Mikä tahansa rautasampleri? Siihen sitten hommaa itse jostain mellotronisamplet netin kautta?
 
Tämäkin kävi kyllä mielessä, ei vaan oo juurikaan samplereiden kanssa puljaamisesta kokemusta niin sinänsä joku syna ois ehkä helpompi vaihtoehto. Toisaalta noi vähän vanhemmat rautasamplerit ois kyllä ainakin hintansa puolesta houkuttavia.
 
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
ppcw
25.01.2011 15:37:53 (muokattu 25.01.2011 15:50:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valmiista rautasyna-mellotronisoundeista on minulla eniten kokemusta Triton Extremestä. Siihen on sisällytetty joku aiempien Tritonien vintage keyboard-lisäkortti. Soundi on ihan käyttökelpoinen. Kuitenkin menin hommaamaan samplet täältä:
 
http://www.vintagekeyboardsounds.com/
 
Taisi maksaa 40 dollaria yhteensä ja sillä sai klassiset 3 Violins, Choir, Mixed Brass, Flute, Cello-samplet, nuotti kerrallaan ja samplet taisi saada melkein heti ladattua nettisivulta. Ei tämä ainoa paikka ole sampleja ostaa ja saahan niitä ilmaiseksikin netistä. Joka tapauksessa nämä samplet ovat erittäin autenttisen kuuloisia hyvässä ja pahassa (pahassa= osa nuoteista epävireessä ja alussa kuuluu napsahdus joka kuuluu asiaan) Periaatteessa näistä tuli ihan defaulttina hyvät kun asetin nuotti kerrallaan Tritonin sampleriin. No aaltomuotoa taisin vähän muokata tuon napsahduksen takia mutta mitään sampleri-ydinfysiikkaa tämä ei tosiaankaan ollut, enemmänkin sellaista yksi kerrallaan nysväystä, mutta erittäin mukavaa nysväystä, kuulostaa nimittäin törkeän hyvältä lopputulos verrattuna noihin Tritonin ROMin muutamaan sampleen! Eli en ehkä rautasynaa ostaisi valmiiden mellotronisoundien perusteella vaan muutenkin sopivan laitteen/ohjelmiston/tms johonka ne saa kohtuullisella vaivalla säädettyä. Toki uskon että Electro 3:n/Waven/Stage 2:n Clavian tekemät samplet on valittu siten että miellyttävät useimpien korvaa.
 
Ainoa että nuo kaikki viisi soundia eivät mahdu yhtä aikaa ladattuna Tritonin 96 MB muistiin :-) Mutta pitäähän sitä olla oma yksilöllinen ääni joka koskettimelle.
 
T. Mustakorppi
 
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
JPQ
26.01.2011 16:54:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: käyttäisin minäkin jos tarpeeksi moni tuloinen äänikortti löytyis omille budjeteille sopivana muttei löydy... ja ik multimedian sampletankissa kun siinä kanssa näitä kitara vahvistin tms simulaatioita nekin saa kyllä jotkut synasoundit aika mielenkiintoisiksi vaikkei aidon kanssa sama asia.
 
voisihan tietysti äänitellä raita kerrallaan vaikka kokonaisuuden hahmotus onkin vaikeampaa silloin. ps. eikun joskus miettimään electro harmonixin yms pelaaja.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Ansokki
03.02.2011 21:54:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs tuommoista mellotron-saundia kannattaisi ruveta kasaamaan itse valmiin vaikkapa jousi-tai kuorosämplen pohjalta?
Ei tuosta Korgista oikein kunnollista löydy nii kokeillaan sitte ite tehdä.
 
Ei se vaihtamalla parane!
Prophet
31.08.2014 18:37:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mellotron vilahtaa kotimaisessa musavideossa. Kuka soittaa koskettimia?
 
Tapani Kansa - Pelkkää tulta
 
https://www.youtube.com/watch?v=-5lLtzTju0A
 
Prophet
01.06.2017 19:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täyttä asiaa! Esa Kotilaisen haastattelu.
 
http://www.riffi.fi/lehdet
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «