Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Outputin käyttä Casion kiippareissa?
1
Aedsna
03.12.2019 00:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No moi, neuvokaa aloittelijaa!
 
Mulla on Casio CTK 3500 ja ylipäätään kun soitetaaan alle 200e kiippareilla, niin mitä vahvistinta/kajarii kannattaa ja mitä ei kannata käyttää, koska muuten laite menee rikki? En halua mitään riskejä että "meet vaa hiljasella volalla ja varovasti".. Sitä olen kuullut että usein kitaravahvareita ei kannata kytkeä kiippareihin.
 
Varsinaiset kiipparivahvarit näyttää olevan aika kalliita, sellasta tuskin heti hommaan. Onko turvallista käyttää rohkeesti basson vahvaria kiippareihin? Siitä luin jotain että se olisi enemmän suositeltavaa kuin kitaran vahvari.
 
basisti1971
03.12.2019 08:36:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Aedsna: Mulla on Casio CTK 3500 ja ylipäätään kun soitetaaan alle 200e kiippareilla, niin mitä vahvistinta/kajarii kannattaa ja mitä ei kannata käyttää, koska muuten laite menee rikki? En halua mitään riskejä että "meet vaa hiljasella volalla ja varovasti".. Sitä olen kuullut että usein kitaravahvareita ei kannata kytkeä kiippareihin.
 
Aivan kuten bassonkin kanssa, varsinainen vahvistin ei ole ongelma vaan kaiutin.
 
Kitarakaiuttimen matalien äänten sietokyky/tehonkesto on varsin vaatimaton koska teoriassa matalimmat äänet joita kitarasta ulos kumpuaa ovat taajuudeltaan ~80Hz.
Bassossa (4 kielisessä perusvireisessä) ~40Hz.
Kosketinsoittimessa varsinaista alarajaa ei ole, etenkään syntetisaattoreissa, joten tehonkestovaatimukset ovat vaikeasti määriteltävissä, saati sitten pääteltävissä.
 

 
Aedsna: Varsinaiset kiipparivahvarit näyttää olevan aika kalliita, sellasta tuskin heti hommaan. Onko turvallista käyttää rohkeesti basson vahvaria kiippareihin? Siitä luin jotain että se olisi enemmän suositeltavaa kuin kitaran vahvari.
 
Kosketinsoitinvahvistimet ovat kalliita koska ovat pitkälti marginaalitavaraa, Leslieitä ehkä lukuunottamatta.
 
Koska "basso"combo/-kaiutin on hyvin ylimalkainen määritelmä, mitä tahansa bassocomboa/-kaiutinta ei sen enempää rohkeasti kuin huolettomastikaan voi käyttää kosketinsoittimen kanssa jos vasen käsi on "raskas".
 
Etenkin särösoundeilla pitää kuunnella todella tarkkaan ettei kaiutinelementtiä ajeta äärirajoilleen.
Särö ei sinänsä ole ongelma, vaan se että se peittää kaiutinelementistä äärirajoilleen ajettaessa syntyvän särön.
 

 
Mun mielestä "paras" vaihtoehto kosketinsoitinvahvistimeksi/-kaiuttimeksi on aktiivi PA-kaiutin (-pari), tarpeesta riippuen joko pelkät yläpäät tai alapään/subwooferin kera.
Jos ei ole tarvetta roudailla, myös perinteinen passiivi-PA-kaappi/kaapit ja erillinen päätevahvistin toimii tietysti samalla tapaa.
 
Aktiivilaitteissa on kuitenkin yleensä parempi liitettävyys, joten niissä erillisen etuasteen tai mikserin tarve on usein epätodennäköisempi kuin erillisjärjestelmiä käytettäessä.
 
T:Samuli
 
Aedsna
03.12.2019 09:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Aivan kuten bassonkin kanssa, varsinainen vahvistin ei ole ongelma vaan kaiutin.
 
Kitarakaiuttimen matalien äänten sietokyky/tehonkesto on varsin vaatimaton koska teoriassa matalimmat äänet joita kitarasta ulos kumpuaa ovat taajuudeltaan ~80Hz.
Bassossa (4 kielisessä perusvireisessä) ~40Hz.
Kosketinsoittimessa varsinaista alarajaa ei ole, etenkään syntetisaattoreissa, joten tehonkestovaatimukset ovat vaikeasti määriteltävissä, saati sitten pääteltävissä.
 

 

 
Kosketinsoitinvahvistimet ovat kalliita koska ovat pitkälti marginaalitavaraa, Leslieitä ehkä lukuunottamatta.
 
Koska "basso"combo/-kaiutin on hyvin ylimalkainen määritelmä, mitä tahansa bassocomboa/-kaiutinta ei sen enempää rohkeasti kuin huolettomastikaan voi käyttää kosketinsoittimen kanssa jos vasen käsi on "raskas".
 
Etenkin särösoundeilla pitää kuunnella todella tarkkaan ettei kaiutinelementtiä ajeta äärirajoilleen.
Särö ei sinänsä ole ongelma, vaan se että se peittää kaiutinelementistä äärirajoilleen ajettaessa syntyvän särön.
 

 
Mun mielestä "paras" vaihtoehto kosketinsoitinvahvistimeksi/-kaiuttimeksi on aktiivi PA-kaiutin (-pari), tarpeesta riippuen joko pelkät yläpäät tai alapään/subwooferin kera.
Jos ei ole tarvetta roudailla, myös perinteinen passiivi-PA-kaappi/kaapit ja erillinen päätevahvistin toimii tietysti samalla tapaa.
 
Aktiivilaitteissa on kuitenkin yleensä parempi liitettävyys, joten niissä erillisen etuasteen tai mikserin tarve on usein epätodennäköisempi kuin erillisjärjestelmiä käytettäessä.
 
T:Samuli

 

 
----
 
Kiitos vastauksesta!
 
Entäpä onko pääsääntöisesti tietokoneesen nytketyt jvc-pöytästereot hyvä jos soittaa itsekseen kotioloissa?
 
basisti1971
03.12.2019 14:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Aedsna: Kiitos vastauksesta!
 
Ole hyvä.
 

 
Aedsna: Entäpä onko pääsääntöisesti tietokoneesen nytketyt jvc-pöytästereot hyvä jos soittaa itsekseen kotioloissa?
 
Mun mielestä ei, kaiuttimet ovat vaarassa jo pienillä äänenpaineilla.
Varovaisesti soitellen voi toki onnistuakin.
 
Juuri taannoin samansuuntaista kyseltiin, ja tuossa niin mun kuin muidenkin mietteitä:
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=241217
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «