Muusikoiden.net
23.10.2018

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kawai CN27 koskettimien kolina
1
HillaBo
21.01.2018 11:10:34 (muokattu 21.01.2018 11:34:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Aiheesta on ollut keskustelua aiemminkin, mutta niissä mitä löysin oli kyse vanhasta soittimesta.)

Olen pianonsoiton harrastaja. Soitan, jos en ihan päivittäin, niin monta tuntia viikossa kuitenkin. Ostin lokakuussa Kawai CN27 -sähköpianon. Aivan loistopeli!

Mutta.. Ihan viime aikoina koskettimien kolina on alkanut kuulua häiritsevästi. Kuulen sen käyttäessäni kuulokkeita ja se kuuluu myös ilman kuulokkeita omaan ja samassa tilassa oleskelevien muiden henkilöiden korviin. Ääni syntyy, kun kosketin palaa alkuasentoonsa. Jokaisesta koskettimesta kuuluu kaksoisnapautus: kosketin "ponnahtaa" perusasennosta kerran alaspäin ennen kuin asettuu paikalleen.

Koskettimista kuului kyllä jo alussakin pientä mekaanista ääntä (enemmänkin pehmeää kahinaa), mutta nyt ääni on voimistunut ja on tullut tuo lonksutus kuvaan mukaan.

Tuntuu kurjalta, kun satsasin monen kuukauden säästöt tähän pianoon ja nyt sitten tuollainen riesa, joka vie ilon soittamisesta. Ja soiton kuuntelusta myös ;-(

Onko kellään antaa viisaita neuvoja?

Antti K
21.01.2018 11:50:41

Mä olen törmännyt vastaavaan ilmiöön paljon soitetuissa digipianoissa ja uruissa, joiden koskettimiston ylästopparihuovat ovat tiivistyneet niin, etteivät ne enää vaimenna koskettimen paluuliikettä pehmeästi. Ongelman voi korjata joko vaihtamalla huopanauhan uuteen tai vaihtoehtoisesti yrittämällä pehmittää huopaa siihen tarkoitetulla työkalulla.

Molemmat menetelmät edellyttävät pianon purkamista jossain määrin ja jos tästä ei ole kokemusta, suosittelen kääntymään spesialistien puoleen.

HillaBo
21.01.2018 13:53:22

Kiitos, Antti K ! Koska tämä minun pianoni on uusi, niin varmaankin tuo olisi takuukorjaus. Kummastuttaa, että ongelma ilmenee näin pian.

HillaBo
21.01.2018 14:05:45

Antti K , osaatko sanoa olisiko huoneilman kuivuudella jotain vaikutusta tuohon? Mietin vain sitä, että lokakuun lopulla taloon tulleen uuden pianon koskettimet alkoivat lonksuttaa samaan aikaan kuin pakkaset tulivat ja lämpöpatterit olivat kuumina vuorokauden ympäri. Tai oikeastaan lonksuminen meni niin pahaksi että alkoi toden teolla häiritä.

Antti K
22.01.2018 10:03:02

HillaBo: Antti K , osaatko sanoa olisiko huoneilman kuivuudella jotain vaikutusta tuohon? Mietin vain sitä, että lokakuun lopulla taloon tulleen uuden pianon koskettimet alkoivat lonksuttaa samaan aikaan kuin pakkaset tulivat ja lämpöpatterit olivat kuumina vuorokauden ympäri. Tai oikeastaan lonksuminen meni niin pahaksi että alkoi toden teolla häiritä.

Mun mielestäni ilmankosteuden vaihtelut eivät vaikuta huovan kovuuteen - tai ei ainakaan pitäisi. Soittimet on kuitenkin tarkoitettu käytettäviksi vaihtelevissa olosuhteissa ja niiden pitäisi sietää ilmankosteuden merkittäviäkin vaihteluita.

Ilman muuta sun kannattaa viedä piano takaisin myyjäliikkeeseen ja kertoa havainnoistasi. Voitte vaikka myyjän kanssa vertailla, miltä uuden Kawain koskettimisto kuulostaa sinun pianoosi verrattuna. Kannattaa kuitenkin muistaa, että musaliikkeiden demopianot eivät ole uusia, joten jos Kawain koskettimistolla on taipumus loksumiseen, sitä saattaa ilmetä myös myyjäliikkeen pianoissa.

Sen verran pitää vielä tarkentaa, että pieni rebound on digipianon koskettimistossa ihan normaalia. Kyllä minunkin digipianoni kosketin pomppaa millin verran takaisinpäin yläasentoon palautuessaan. Ilman häiritsevää ääntä tosin.

HillaBo
22.01.2018 14:20:39

Kiitos Antti K !

petrir
23.01.2018 17:27:28

Mulla oli sama vika aikoinaan uudessa CN31:ssä. Jotkut koskettimet klonksahteli palautuessa. En jaksanut kuitenkaan tarkemmin tutkailla mistä vika johtui. Väänsin lisää volaa. Sama toimii autossakin, jos moottorista kuuluu omituista ääntä niin radioo vaan kovemmalle.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti