Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha syna varaosia? (elektroniikka)
1
haspeli
10.03.2017 19:46:54 (muokattu 11.03.2017 14:35:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha S30 syna kärähti hieman, sai DC 12 V sijaan AC 15 V. Laite himmeni, sammui ja tuli hieman katkua ilmaan. Avasin laitteen, mutta mitään tuhoja ei suoraan näy. Esim. mikään konkka ei pullistele. Laite ei kuitenkaan enää herää.
 
Luuletteko, että pääpiirilevyn vaihto auttaisi? (En tosin itse löydä sellaista netistä, kun etsin.) Vai osaavatko huollossa tutkia ja vaihtaa (sisäisesti) kärähtäneet osat?
Kannattaisiko yrittää itse vaihtaa esim. kaikki konkat?
 
Mikähän on onnistumisodote tällaiselle tapaukselle, korjasi sitten itse tai osaava huolto?
 
http://usa.yamaha.com/products/music-production/synthesizers/s30/
Piirilevy: YAMAHA XW908 DM #A0547
 
(Laitoin juuri kyselyn myös f-musiikin huoltoon, mutta mieluummin tekisin itse, jos vaan mahdollista.)
 
Sax-pappa
10.03.2017 19:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Yamaha S30 syna kärähti hieman, sai 12 V sijaan 15 V. Laite himmeni, sammui ja tuli hieman katkua ilmaan. Avasin laitteen, mutta mitään tuhoja ei suoraan näy. Esim. mikään konkka ei pullistele. Laite ei kuitenkaan enää herää.
 
Luuletteko, että pääpiirilevyn vaihto auttaisi? (En tosin itse löydä sellaista netistä, kun etsin.) Vai osaavatko huollossa tutkia ja vaihtaa (sisäisesti) kärähtäneet osat?
Kannattaisiko yrittää itse vaihtaa esim. kaikki konkat?
 
Mikähän on onnistumisodote tällaiselle tapaukselle, korjasi sitten itse tai osaava huolto?
 
http://usa.yamaha.com/products/music-production/synthesizers/s30/
Piirilevy: YAMAHA XW908 DM #A0547
 
(Laitoin juuri kyselyn myös f-musiikin huoltoon, mutta mieluummin tekisin itse, jos vaan mahdollista.)

 
Konkkia en nyt lähtisi summanmutikassa vaihtelemaan. Asialliset mittalaitteet käyttöön ja todellinen vika esiin. Onnistumisodote näillä tiedoilla: Itse 0%, osaava huolto 100%.
 
haspeli
10.03.2017 20:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Onnistumisodote näillä tiedoilla: Itse 0%, osaava huolto 100%.
 
No, tietystikään tämä ei ole mikään simppeli irronneet juotokset tai pullistevat konkat -vika, jotka yleensä olen tehnyt heittämällä itse. Mutta jos joku osaisi ehdottaa (asiantuntevasti), mitä osia kannattaisi edes yrittää vaihtaa itse, niin DIY-kaveri minussa saisi taas edes pientä tyydytystä. Virtamittarikin löytyy, mutta en ole mikään expertti sen käytössä.
 
Sax-pappa
10.03.2017 21:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: No, tietystikään tämä ei ole mikään simppeli irronneet juotokset tai pullistevat konkat -vika, jotka yleensä olen tehnyt heittämällä itse. Mutta jos joku osaisi ehdottaa (asiantuntevasti), mitä osia kannattaisi edes yrittää vaihtaa itse, niin DIY-kaveri minussa saisi taas edes pientä tyydytystä. Virtamittarikin löytyy, mutta en ole mikään expertti sen käytössä.
 
En haluaisi tyrmätä DIY-kaveria, mutta ilman kytkentäkaaviota ei kovin asiantuntevia neuvoja voi antaa. Jokatapauksessa kannattaa aloittaa virtalähdeosan tutkimisesta. Valitettavasti tämäkin vaatii mittalaitteita ja niiden käyttötaitoa.
 
jysi
10.03.2017 21:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: mitä osia kannattaisi edes yrittää vaihtaa itse
Virtamittarikin löytyy, mutta en ole mikään expertti sen käytössä.

 
Yleensä viat haetaan jännitemittarilla koska virtamittari = oikosulku. Se ei ole paras työkalu vianhakuun.
 
Jos tuo olisi mun työmaa, hakisin piirilevyltä virtalähdeosan ja mittaisin että lähtöjännitteet on OK. Ammattimies yleensä löytää sen (vihje: minne sähkö menee sisäänmenosta?), joistakin komponenteista tietää tyypin / kytkennän perusteella mitä lähdössä pitää olla, joissakin tapauksissa jännitteet on merkitty. Jos ei, mennään tunteella.
 
Jos vika ei ole virtalähdeosassa, järveen koko masiina: jos ylijännite on mennyt virtalähdeosan läpi, vaihdettavien osien määrä, vaaadittava tekniikka (x00 pientä jalkaa tai pallot piirin alla) tai varaosien saatavuus ja/tai hinta vie todennäköisesti korjausprojektin kustannukset pakkaselle.
 
haspeli
10.03.2017 21:25:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virtamittarilla tarkoitin yleismittaria (multimeter).
Youtubessa näkyy olevan videoita, miten sillä voit tutkia laitevikoja. Pitää ottaa työn alle - joskus... :D
 
https://www.youtube.com/results?sea … o+use+multimeter+electronics+repair
 
Tietenkään mitään pieniä piirejä olisi korvaamassa. Mutta, jos koko pääpiirilevyn löytäisi jostain, luulen, että voi tulla kuntoon. Muut piirilevyt/osat ovat enemmän "stabiileja" (ei juuri elekroniikkaa).
 
Kytkin pimeässä väärän virtalähteen siihen. Piti olla 12 V, meni 15 V. PRK!!!
 
nightbird
11.03.2017 20:38:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vika voi olla aika lähelläkin sitä DC sisääntulon runkoliitintä.
Esim.jokin suojana tai vakavointina oleva diodi joka sillä AC jännitteellä
alkoi johtelemaan ja kärähti.
Voisi näkyä ihan DC liitännässä oikarina ?
 
LaK
12.03.2017 00:00:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma on nimenomaan se, että laitteeseen on syötetty vaihtojännitettä. 15 V vaihtojännitteen vaihteluväli on -21 V ... +21 V, mikä varmasti aiheuttaa tuhoa. Kuten nightbird arveli, ylijännite on voinut aiheuttaa suojakomponentin palamisen (crowbar-kytkentä). Jotakin muuta on saattanut hajota.
 
haspeli
12.03.2017 13:15:46 (muokattu 12.03.2017 13:18:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omista kuvistani löytyy nyt kuva piirilevyn pohjasta. Joku minua pätevämpi voisi hieman vilkaista, miltä vaikuttaa. (Kiitos etukäteen!)
 
Siellä on tosiaan (lieviä) palamisen merkkejä pitkin takareunan komponentteja (juuri tällä puolella piirilevyä, toisella puolella ei lainkaan). Palamismerkitkin ovat enemmän suojalakan sulamista juotosten/osien lähellä, kuin ulkoisesti kärähtäneitä osia. Kaikki juotokset tuntuvat olevan edelleen tukevasti kiinni. (Keskellä kuvaa oleva iso valkoinen "kuloalue" on vain auringon heijastuma.)
 
Päävirtaliitin on eka oikealta (neliönmuotoinen musta mötikkä). En oikein hahmota, mikä osa tuossa on sitä varsinaista tulovirtapiiriä. Piirilevyn yläpuolella, virtaliittimen välittömässä läheisyydessä on vain pikku käämi (L), muutama konkka (C), yksi pieni piiri (IC), pari jotain (EM), eikä yhtään diodia. Piirilevyn alapuolella oikealla näkyvät mustat laatikot (diodit) ovat myös hieman kärsineet, vaikka kuvasta ei sitä selvästi huomaa. Tiedä sitten auttaisiko niiden vaihto mitään...?
 
Kumma juttu, ettei vehkeessä ole sulaketta lainkaan (lasista tai keraamista). Ilmeisesti sitten vain virtalähteessä.
 
Pitää tarkastaa kattaisko kotivakuutus mitään. Vaikka eihän tuo kovin arvokas ollut. Maksoin uutena muistaakseni 650 e, yli kymmenen vuotta sitten. Jos viiskymppiä saisi vaikka säälistä... :D
 
aspali
12.03.2017 14:11:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Omista kuvistani löytyy nyt kuva piirilevyn pohjasta. Joku minua pätevämpi voisi hieman vilkaista, miltä vaikuttaa. (Kiitos etukäteen!)
 
Siellä on tosiaan (lieviä) palamisen merkkejä pitkin takareunan komponentteja (juuri tällä puolella piirilevyä, toisella puolella ei lainkaan). Palamismerkitkin ovat enemmän suojalakan sulamista juotosten/osien lähellä, kuin ulkoisesti kärähtäneitä osia. Kaikki juotokset tuntuvat olevan edelleen tukevasti kiinni. (Keskellä kuvaa oleva iso valkoinen "kuloalue" on vain auringon heijastuma.)
 
Päävirtaliitin on eka oikealta (neliönmuotoinen musta mötikkä). En oikein hahmota, mikä osa tuossa on sitä varsinaista tulovirtapiiriä. Piirilevyn yläpuolella, virtaliittimen välittömässä läheisyydessä on vain pikku käämi (L), muutama konkka (C), yksi pieni piiri (IC), pari jotain (EM), eikä yhtään diodia. Piirilevyn alapuolella oikealla näkyvät mustat laatikot (diodit) ovat myös hieman kärsineet, vaikka kuvasta ei sitä selvästi huomaa. Tiedä sitten auttaisiko niiden vaihto mitään...?
 
Kumma juttu, ettei vehkeessä ole sulaketta lainkaan (lasista tai keraamista). Ilmeisesti sitten vain virtalähteessä.
 
Pitää tarkastaa kattaisko kotivakuutus mitään. Vaikka eihän tuo kovin arvokas ollut. Maksoin uutena muistaakseni 650 e, yli kymmenen vuotta sitten. Jos viiskymppiä saisi vaikka säälistä... :D

No ainakin tuo D26 näytäisi menettäneen normaalin muotonsa; jostakin se käryn haju on tullut. Eipä tuo vaurio näyttäisi olevan kovinkaan iso. Ensin komponenttien mittausta ja viallisten vaihto, ja uusi yritys oikealla virtalähteellä..
 
nightbird
12.03.2017 18:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sinulla on yleismittari ja siinä esim. diodimittaus -alue niin sillä vois nuo kaikki diodit käydä läpi.
Mikään noista diodeista ei saa näyttää mittarissa nolla lukemia.Luultavasti niistä myös löytyy tuolla mittauksella se päästösuunta eli mittari näyttää vain toiseen suuntaan.
Tämä tietysti riippuu siitä mikä tuon diodin ympäristön kytkentä on mutta anyway, ei nollaa,
Jos et saa diodeihin kumpaankaan suuntaan lukemaa välillä 0.3-0.7 niin silloin tuo diodi on palanut poikki.
Jos taas kumpaankin suuntaaan on lähellä nollia on diodi ilmeisesti palanut
oikosulkuun.
Se kela liittimen jälkeen on häiriönpoistoa varten ja sen läpi pitää mennä se DC jännite kokonaisuudessaan, siis sen kelan ulostulonastojen väliltä pitää löytyä
liittimeen syötetty DC jännite.Jos siellä on jokin suojadiodi oikosulussa tuon kelan jälkeen niin silloin ei tietystikään myös näy mitään jännitettä.
Jos näin on niin älä pidä poweria kiinni liittimessä ettei virtalähde mene rikki.
Ilmeisesti virtalähteen toinen napa on kiinni audiomaassa eli niiden out jakkien maadoituksessa.Sitä vastaan voi mittailla missä kohtaa virtapiirisssä ei enää näy +jännitettä eli piiri on poikki ....
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «