Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stagepianoon hybridipianoa parempi ääni
1
Pasiporttikivi
05.12.2016 03:42:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisella stagepiano+kaiutinsetillä saisi mahdollisimman hyvän flyygeliäänen? Kyseessä klassinen soitto, soolo tai vaikkapa viulun tai laulun säestys. Tila yleensä pienehkö, mutta joskus esim. koulun liikuntasali/juhlasalikin pitäisi viimeiseen penkkiriviin asti äänellä täyttää.
Musiikkiopistolle haluaisimme helposti liikuteltavan sähköpianosetin hankkia, koska usein olisi tarvetta päästä esiintymään tiloihin, jossa ei ole pianoa. Akustisen pianon/flyygelin roudaus aika työlästä ja kalliiksikin tulee virityksineen päivineen.
 
Kävimme kolmen klassisen pianistin voimin testaamassa liikkeessä yamaha avantgrand n3, avantgrand n1, ja muut digipianot mitä liikkeestä löytyi. Nuo hybridipianot kiinnosti, koska niistä olimme kuulleet kehuja. Lisäksi pääsimme kirkkoon testaamaan rolandin v-grand piano sähköflyygeliä. Odotukset oli kovat. Ja olihan niissä paljon hyvää, mutta se ääni..
Päinvastoin mitä myyjät ja mainokset väittää, niin ei se kyllä akustista vastaa, sinnepäinkään. Olihan se odotettavissa, mutta oli se äänenlaatu kuitenkin pettymys. Varsinkin keskiäänestä ylöspäin ja korkeammat diskanttiäänet tuntui pistäviltä. Oikein korviin otti. Ymmärrän, ettei tila ollut paras mahdollinen. Hälyisä matala liike kiviseinineen, mutta silti. Mitä tahansa digivehjettä soitti, niin kaunista soivaa sointia ei vaan löytynyt. Ja millä tahansa akustisella pikkupianolla kokeili, niin johan löytyi. Jotenkin tätä on vaikea ymmärtää sillä harjoittelen itse joskus ikivanhalla technicsen sähköpianolla hyvillä kuulokkeilla ja olen suht tyytyväinen äänenlaatuun. Myös youtubesta kun katselee ja kuulokkeilla kuuntelee esittelyjä stagepianoista niin pirun hyvältä kuulostaa. Onko tuota äänenlaatua sitten niin mahdotonta saada aikaiseksi livenä kaiuttimista? Se perhanan n3 maksoi sentään 15 000€! Eikä kuitenkaan ollut kaunista ja täyteläistä ääntä.
 
En tosiaan tiedä näistä vehkeistä juuri mitään, sillä olen soitellut ikäni vanhoilla kunnon flyygeleillä, meillä on kotonakin 100v vanha steinway :) Mutta keskustelujen perusteella moni on suositellut esim. kawai mp11+ genelecin aktiivikaiuttimet (tarviiko vielä subbarin?). Minkälaista äänenlaatua tuolla setillä saa aikaiseksi? Parempaa kuin minkä tahansa sähköpianon/-flyygelin omista kajareista? Yhtä hyvää kuin cd:tä kuunneltaessa porta pron kuulokkeilla? Tuo setti varmaan toimii kotioloissa ja pienessä paikkassa, jossa yleisö kuuntelee hipihiljaa. Mutta entä hälyisessä kahvilassa? Tai ison tapahtumapaikan aula, jossa ihmisiä tulee ja menee? Lisäksi vastaan on tullut yamaha cp4, kurzweil artis, nord piano. Tosi tarkkaa pohdintaa löytää noista soittimista, kosketuksesta puhutaan paljon, ja ominaisuuksista. Miksi ei juurikaan siitä, miten sen saa konserttitilanteessa kuulostamaan hyvältä? Sehän se pääasia keikkapianossa on.
 
Täytyy tietysti itse päästä kuuntelemaan ja kokeilemaan, siinä viisastuu kuten kävi hybridipianojen kanssa. Kunhan nyt ensin hahmottuisi mitä stagepiano+kaiutinyhdistelmiä kuunnella.
Vai kannattako lähteä ollenkaan? Että ostetaanko vaan n1, ettei siitä juurikaan parempaa äänenlaatua voi saada 6000€ hinnalla.
 
Tämän lisäksi olisin itsekin kiinnostunut kotiin hankkimaan stagepianon+kaiuttimet. Myös käytetyt käy. Budjetti olisi 2000€. Mitä kannattaisi etsiä? Saisi siinä varmaan samalla hyvät kaiuttimet myös musan kuunteluun ja elokuvien katseluun.
 
Olen pahoillani pitkästä kirjoituksesta ja erittäin kiitollinen hyvistä ja toimivista neuvoista.
 
musamies
07.12.2016 12:15:01 (muokattu 07.12.2016 12:21:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä kokemusta Yamaha CP 4:sen säätelystä perinteikkään pianon tai flyygelin suuntaan. Yllättävän kova työ tutkia kaikki säätömahdollisuudet koska valmiit presetit ei ole kovin klassisen tai jazzin kuuloiset. Tässä laitteessa ehkä paras valtti kuitenkin on paino ja säätämällä paranee.
 
Ehkä osaavan pianistin pitäisi ensin kuulokkeilla tutkia onko lähtötilanne soittimessa miten hyvin musiikkityyliin sopiva, miten eq, damper ym. resonance säädöt vaikuttaa, tuleeko release, decay ja attack säätöjä muuttaa jne. Kosketukseen reagointisäädöt tsekattava ja kaiut.
 
Itselle tulisi mieleen, että subbari ja studiomonitori kaiutinsetti toimisi parhaiten jos ne see jalustaan, mutta tarvisiko juhlasalissa sitten jotain muuta ratkaisua.
 
En tosiaan tiedä näistä vehkeistä juuri mitään, sillä olen soitellut ikäni vanhoilla kunnon flyygeleillä, meillä on kotonakin 100v vanha steinway :) Mutta keskustelujen perusteella moni on suositellut esim. kawai mp11+ genelecin aktiivikaiuttimet (tarviiko vielä subbarin?). Minkälaista äänenlaatua tuolla setillä saa aikaiseksi?
 
Purkaisin asiaa vaikka niin, että ensin testaisin hyvillä kuulokkeila soveltuisiko kyseinen soitin käyttöön ja sitten kaiutinkysymys omana asianaan. Kaiuttimiin voi mennä rahaakin aika paljon. Tuosta pianosta kannattaisi tarkistaa pystyttekö käytännössä liikuttelemaan sitä kotelon kera.
 
Tuokin vaihtoehto kannattaisi huomioida koska valmistajan sivuilla on joitain toisistaan selvästi poikkeavia piano- ja flyygelivaihtoehtoja, joita vehkeeseen on tarkoitettu ladattavaksi:
http://www.nordkeyboards.com/products/nord-piano-3
 
Miksi ei juurikaan siitä, miten sen saa konserttitilanteessa kuulostamaan hyvältä? Sehän se pääasia keikkapianossa on.
 
Kysymys on todella hyvä. Tähän kysymykseen voitaisiin jatkossa panostaa koska näyttäisi olevan niin, että mikään stagepiano ei noin vain kuulosta hyvältä konserttitilanteessa ellei asiaan erikseen panosteta. Pitää opetella ne toiminnot millä stagepianon päässä asiaan vaikutetaan, tuntea äänentoistoa ja akustiikkaa.
 
outoniemi
11.12.2016 12:17:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pasiporttikivi: Minkälaisella stagepiano+kaiutinsetillä saisi mahdollisimman hyvän flyygeliäänen? Kyseessä klassinen soitto, soolo tai vaikkapa viulun tai laulun säestys. Tila yleensä pienehkö, mutta joskus esim. koulun liikuntasali/juhlasalikin pitäisi viimeiseen penkkiriviin asti äänellä täyttää.
Musiikkiopistolle haluaisimme helposti liikuteltavan sähköpianosetin hankkia, koska usein olisi tarvetta päästä esiintymään tiloihin, jossa ei ole pianoa. Akustisen pianon/flyygelin roudaus aika työlästä ja kalliiksikin tulee virityksineen päivineen.
 
Kävimme kolmen klassisen pianistin voimin testaamassa liikkeessä yamaha avantgrand n3, avantgrand n1, ja muut digipianot mitä liikkeestä löytyi. Nuo hybridipianot kiinnosti, koska niistä olimme kuulleet kehuja. Lisäksi pääsimme kirkkoon testaamaan rolandin v-grand piano sähköflyygeliä. Odotukset oli kovat. Ja olihan niissä paljon hyvää, mutta se ääni..
Päinvastoin mitä myyjät ja mainokset väittää, niin ei se kyllä akustista vastaa, sinnepäinkään. Olihan se odotettavissa, mutta oli se äänenlaatu kuitenkin pettymys. Varsinkin keskiäänestä ylöspäin ja korkeammat diskanttiäänet tuntui pistäviltä. Oikein korviin otti. Ymmärrän, ettei tila ollut paras mahdollinen. Hälyisä matala liike kiviseinineen, mutta silti. Mitä tahansa digivehjettä soitti, niin kaunista soivaa sointia ei vaan löytynyt. Ja millä tahansa akustisella pikkupianolla kokeili, niin johan löytyi. Jotenkin tätä on vaikea ymmärtää sillä harjoittelen itse joskus ikivanhalla technicsen sähköpianolla hyvillä kuulokkeilla ja olen suht tyytyväinen äänenlaatuun. Myös youtubesta kun katselee ja kuulokkeilla kuuntelee esittelyjä stagepianoista niin pirun hyvältä kuulostaa. Onko tuota äänenlaatua sitten niin mahdotonta saada aikaiseksi livenä kaiuttimista? Se perhanan n3 maksoi sentään 15 000€! Eikä kuitenkaan ollut kaunista ja täyteläistä ääntä.
 
En tosiaan tiedä näistä vehkeistä juuri mitään, sillä olen soitellut ikäni vanhoilla kunnon flyygeleillä, meillä on kotonakin 100v vanha steinway :) Mutta keskustelujen perusteella moni on suositellut esim. kawai mp11+ genelecin aktiivikaiuttimet (tarviiko vielä subbarin?). Minkälaista äänenlaatua tuolla setillä saa aikaiseksi? Parempaa kuin minkä tahansa sähköpianon/-flyygelin omista kajareista? Yhtä hyvää kuin cd:tä kuunneltaessa porta pron kuulokkeilla? Tuo setti varmaan toimii kotioloissa ja pienessä paikkassa, jossa yleisö kuuntelee hipihiljaa. Mutta entä hälyisessä kahvilassa? Tai ison tapahtumapaikan aula, jossa ihmisiä tulee ja menee? Lisäksi vastaan on tullut yamaha cp4, kurzweil artis, nord piano. Tosi tarkkaa pohdintaa löytää noista soittimista, kosketuksesta puhutaan paljon, ja ominaisuuksista. Miksi ei juurikaan siitä, miten sen saa konserttitilanteessa kuulostamaan hyvältä? Sehän se pääasia keikkapianossa on.
 
Täytyy tietysti itse päästä kuuntelemaan ja kokeilemaan, siinä viisastuu kuten kävi hybridipianojen kanssa. Kunhan nyt ensin hahmottuisi mitä stagepiano+kaiutinyhdistelmiä kuunnella.
Vai kannattako lähteä ollenkaan? Että ostetaanko vaan n1, ettei siitä juurikaan parempaa äänenlaatua voi saada 6000€ hinnalla.
 
Tämän lisäksi olisin itsekin kiinnostunut kotiin hankkimaan stagepianon+kaiuttimet. Myös käytetyt käy. Budjetti olisi 2000€. Mitä kannattaisi etsiä? Saisi siinä varmaan samalla hyvät kaiuttimet myös musan kuunteluun ja elokuvien katseluun.
 
Olen pahoillani pitkästä kirjoituksesta ja erittäin kiitollinen hyvistä ja toimivista neuvoista.

 
Lienee aika selvää, että akustisen pianon ääntä tilassa ei koskaan pysty täysin jäljittelemään kun ääni tuotetaan kaiuttimilla. Omissa korvissani hyvänkin akustisen pianon ääni menee osin pilalle kun se vahvistetaan ja tulee kaiuttimien kautta. Jos toinen soitin on akustinen ja tila pieni, niin varmaan pianon äänen puutteet korostuvat entisestään. Siksi kai ainakin klassisella puolella kosketus on monelle tärkeämpi, koska käyttötarkoitus on enemmänkin soiton harjoittelu.
 
Kuulokkeilla digitaaliset kuulostavat yleensä paremmalta, syy lienee siinä, että kuuntelutilanne on jo alunperin epäluonnollinen ja kuuloaistin kannalta odotukset erilaiset.
 
Oma kokemukseni Rolandin digitaalipianoista on, että ne vaativat usein paljon säätöä ennen kuin kuulostavat hyviltä, tehdasasetuksilla tulos voi olla aika surkea. Rolandissa ääni on mallinnettu, ei samplattu, joten mahdollisuuksia on. Kovasti jotkut kehuvat V-pianon mahdollisuuksia. Mutta kuinka paljon säätämisen opiskeluun on valmis panostamaan onkin sitten toinen juttu. Ja sitten pitäisi panostaa kaiuttimiin ja niiden sijoitteluun. Parhaan kombinaation löytyminen vaatinee melkoisesti kokeiluja ja opiskelua. Jos kiinnostusta on, niin yleensä kalliimmissa malleissa on enemmän vaihtoehtoja.
 
Vähän taitaa olla niin, että jokaiselle merkille ja mallille on suosittelijat. Ymmärrettävää, jos oma kombinaatio toimii. Ehkä ainoa yleispätevä neuvo on että kovin halvalla ei saa kovin hyvää, kun kuitenkin monimutkaisesta elektroniikasta ja tietotekniikasta puhutaan...
 
ajansävel
11.12.2016 12:34:45 (muokattu 11.12.2016 12:58:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyisin digitoidaan talteen jopa kielten sympaattiresonanssit ja pedaalikolinat, niin äänen mallinnus lienee pääsääntöisesti kohdillaan. Ongelma lienee usein, että juurikin soittaja itse kokee äänellisiä puutteita, kun ei ole autenttisesti värähteleviä puu- ym. runko-osia siinä vieressä. Kuitenkin, kuuntelijoiden puolella salia saatetaan samanaikaiseti nauttia oikeinkin hyvästä äänimaisemasta .
 
Soitto/kuuntelutilat joskus varsin huonoilla akustisilla ominaisuuksilla on muuttuja, jota tarkastelemalla pääsee eteenpäin.
 
"Saliäänentoisto ja kevyet PA-järjestelmät". Ei kultakorvaista hifiä, vaan kannettavan kokoinen FRFR ( Fulla Range Flat Response ) PA-aktiivikaiutinpari, ja vähäkohinainen pikkumikseri, jossa on parametriset tai moniportaiset graafiset EQ-säädöt sekä mahdollisesti integroituja tilaefektejä, jos itse soitin ei niitä tarjoa. Nämähän eivät ole mitenkään arvokkaita, ainakaan suhteessa itse soittimeen.
 
Ymmärrystä miksaustekniikkaan olisi hyvä, tai sitä opiskellaan parin kahvikupillisen ajan tutulta ääniteknikolta. Ilman pätevää mikseriä mukana äänentoistoketjussa lopputulemaa on vaikeampi säätää toivottuun suuntaan. Ja jos konserttitilassa on kiinteä saliäänentoisto valmiina, niin sinne kannattaa aina kytkeytyä kiinni.
 
musamies
11.12.2016 12:58:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni hyvässä stagepianossa on oltava niin paljon säätöjä itsessään, ettei mikseriä tarvi ja sillä pääsee jo jonkinlaiselle keikalle liittämällä siihen suoraan 2 kpl Genelec tyylin kaiuttimia.
 
Kovasti jotkut kehuvat V-pianon mahdollisuuksia. Mutta kuinka paljon säätämisen opiskeluun on valmis panostamaan onkin sitten toinen juttu. Ja sitten pitäisi panostaa kaiuttimiin ja niiden sijoitteluun. Parhaan kombinaation löytyminen vaatinee melkoisesti kokeiluja ja opiskelua. Jos kiinnostusta on, niin yleensä kalliimmissa malleissa on enemmän vaihtoehtoja.
 
Säätämisen opiskelu voi olla mielenkiintoista, mutta ei onnistu jos ei voi rauhassa opetella. Aikaa myötä säätämällä voi onnistua rakentamaan itselle mieleisiä eri pianovaihtoehtoja eri tilanteisiin.
 
Minun nähdäkseni äänentoisto muodostaa haasteen kustannusten kannalta. Itse näkisin, että piano saisi olla kytketty johonkin esim. Genelec 8050b kaiutinparin tapaiseen ja nämä tulisi saada asemoitua mielekkäällä tavalla jalustojen kanssa - nämähän ei ollut kaikista eniten livekeikkailuun suunnitellut kaiuttimet.
 
http://www.genelec.fi/tarkkailukaiu … lukaiuttimet/8050b-tarkkailukaiutin
 
Eri tiloissa ei välttämättä toimi sama äänentoistoratkaisu, mutta voisi ajatella, että studiomonitorit huolehtisi lähiäänestä ja kauemmaksi ääntä toistaa joku suurempi äänentoisto.
 
Toisaalta joku muu kaiutinratkaisu voi soveltua liveen paremmin kuin studiomonitorit, mutta silloin pitäisi varmistaa, että stagepianon ääni tulee riittävän laadukkaasti.
 
Selvää kannattaisi ottaa myös soveltuuko joku näistä pitkulaäänentoistoista stagepianokäyttöön käytännön testein eikä vain kuvien ja prosyyrejen perusteella:
https://www.stpaulssound.fi/tuote/t … 1000-aanentoistojarjestelma/iP1000/
 
ajansävel
11.12.2016 13:14:52 (muokattu 11.12.2016 14:31:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, Genelecit tarkentavat soundia soittajalle, mutta saliäänentoistoon ne saattavat olla konstikkaita. Kyseessä on kuitenkin periaatteessa lähitarkkailumonitorit, joita tila saattaa tarvita paljon, esimerkiksi 2+13 kpl:
 
http://www.soundi.fi/keikat/nuorten … muus-milo-moses-g-livelab-klubilla/
 
Joudutaan tilanteeseen, että on jo keikkasettiä käytössä, eli muusikolle ja saliin tehdään omat säädöt, ja tarvitaan sitä mikseriä, ehkä miestäkin sinne sen taakse, mikä ei ole mielekästä. Jotenkin ajattelee, että juuri kuulijalle pa-kaiuttimet ovat todennäköisesti aina pianon omia paremmat. Entäpä nämä? https://www.thomann.de/fi/the_box_pa502a_aktives_fullrangesystem.htm ja https://www.thomann.de/fi/behringer_x_air_xr18.htm
 
musamies
11.12.2016 15:22:10 (muokattu 12.12.2016 13:07:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ajansävel: Niin, Genelecit tarkentavat soundia soittajalle, mutta saliäänentoistoon ne saattavat olla konstikkaita. Kyseessä on kuitenkin periaatteessa lähitarkkailumonitorit, joita tila saattaa tarvita paljon, esimerkiksi 2+13 kpl:
 
http://www.soundi.fi/keikat/nuorten … muus-milo-moses-g-livelab-klubilla/
 
Joudutaan tilanteeseen, että on jo keikkasettiä käytössä, eli muusikolle ja saliin tehdään omat säädöt, ja tarvitaan sitä mikseriä, ehkä miestäkin sinne sen taakse, mikä ei ole mielekästä. Jotenkin ajattelee, että juuri kuulijalle pa-kaiuttimet ovat todennäköisesti aina pianon omia paremmat. Entäpä nämä? https://www.thomann.de/fi/the_box_pa502a_aktives_fullrangesystem.htm ja https://www.thomann.de/fi/behringer_x_air_xr18.htm

 
Pianistinäkökulmasta ainakaan oma selkä, perse ja auto ei riitä rakentamaan kuin lähietäisyysäänentoiston, mikä ei välttämättä ole ihan huono asia kun oikeankin pianon ääni heijastelee tilassa ja siinä mielessä laajalle ääntä levittävät ja huonosti suuntaavat lähikenttämonitorit voi olla varteenotettavat. Isommat monitorit, joita siellä klubillakin, jossa on Genelec äänentoisto on omatoimiroudauksessa ja budjettinäkökulmasta pois suljettuja.
 
Itsellä on mikserinä QSC TouchMIX 16, mutta sen tarve on tullut enempi laulun ja mahdollisesti muiden instrumenttien näkökulmasta. Omassa stagepianossa on ihan kohtuulliset master eq ja kaikusäädöt, mutta yksi säätö mitä mikseristä kaipaisin, että stagepiannossani jostain syystä ei ole säätöä, jolla voi vaikuttaa stereoäänen leveyteen. Jos on mikseri kytkettynä, niin vähennän jossain määrin stereolevitystä.
 
Oma käsitys on, että piano tarvisi aivan parhaasta päästä olevia kompakteja kaiuttimia ja subbariakin voi tarvita. Lisäksi pitää kiinnittää huomiota, että subbarista tulisi jäntevän tarkkaa ääntä ja siksi olen muuttanyt yhden subbarin suljettu kotelorakenteiseksi, että se on ikäänkuin tarkempi.
 
Varovainen arvio on, että noissa halvoissa T boxeissa ei ainakaan olla kaiuttimissa oikeilla jäljillä.
 
------------
 
Genelec äänentoistolla toteutetulla klubilla kaiuttimien suuren määrän takana on osaltaan se, että niillä halutaan tehdä erilaisia tilavaikutelmia. Tuolla voisi kannattaa käydä opintomatkalla vaikkei itse olisi samantapaista toteuttamassakaan.
 
http://www.genelec.fi/erilainen-liveklubi-g-livelab
 
"Signaali syötetään mittatilaustyönä valmistettuun 64-kanavaiseen prosessoriin, joka mallintaa halutunlaisen akustisen ympäristön ja syöttää muokatun signaalin 42:een aktiivikaiuttimeen, jotka luovat tämän virtuaalisen akustiikan kuuntelijoille. Jokaisen kanavan viive on sovitettu sitä toistavan kaiuttimen sijaintiin hyvän äänikuvan ja äänilähteiden tarkan paikallistumisen varmistamiseksi. Jälkikaiunta-aikaa voidaan säätää mallintamaan erilaisia tiloja kuivasta baarista katedraalimaiseen mittaan. Kaiuntaa voidaan säätää myös erikseen esiintymislavan ja yleisön alueille, millä voidaan optimoida akustiikka sekä muusikoiden että yleisön kannalta."
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «