Aihe: Arpeggiot ja samplet livekäytössä | 1 |
---|
Terzi 07.11.2016 13:25:26 (muokattu 07.11.2016 13:26:17) | |
|
Kaipaisin hiukan vinkkiä arpeggioiden ja samplejen livekäyttöön. Kuinka saada arpeggiot ja samplet varmasti synkattua rumpalin kanssa yhteen? Kiinnostaisi myös kuulla laitesuosituksia. Millaiset vermeet lavalla olisi hyvä olla mukana, jotta homma saadaan varmasti pelittämään? Läppäriä en kuitenkaan mielelläni raahaisi lavalle mukaan. Ja hevihommiahan se meidän bändimme veivaa. | ajansävel 07.11.2016 21:19:01 (muokattu 07.11.2016 22:54:50) | |
|
Rumpalille nappi korvaan ja klikkiä nappiin. Tai, rumpali ainakin tarkistaa bpm:n klikistä ennalta sovittuun tempoon ennen kuin lähettää biisin käyntiin, ja sun pitää sopivin kohdin keventää käsi koskettimilla, jolloin uusi liipaisu koskettimilla korjaa arpeggion pienet heitot. Eli treenataan kiipparikättä. Mutta, "elävän" rumpalin kanssa, klikkiä klikkiä. Voi olla olemassa hienoja juttuja, joissa rumpalin basari on triggeröity midiin, ja se kohdistaa midin kautta arpeggion jatkuvasti aikakoodilla ( midi-sync), mutta ei äkkiseltään keksi, mikä hardware sen tekee. Silloin pitää koskettimienkin pystyä ottamaan ulkoista kelloa vastaan. Samplejen liipaisua rummuilla taas on tehty maailman sivu rumpalien omissa systeemeissä, rumpukohtaisilla triggereillä ja sähkörumpuaivolla, Rolandit ja Alesiksen tuotteet nyt ensimmäisenä mielessä: http://www.alesis.com/products/legacy/samplerack Toisenlaisella modulilla taas rumpali liipaisee ennalta määriteltyä kosketinta keyboardistasi midiportin kautta. Saattaa olla yksi konsti arpeggion synkkaukseen, jos asetelma on se, että jokainen uusi koskettimen painallus uudelleenliipaisee sustainissa soivan arpeggion alkamaan syklinsä alusta: http://alesis.com/products/legacy/triggerio | |
ajansävel: Rumpalille nappi korvaan ja klikkiä nappiin. Tai, rumpali ainakin tarkistaa bpm:n klikistä ennalta sovittuun tempoon ennen kuin lähettää biisin käyntiin, ja sun pitää sopivin kohdin keventää käsi koskettimilla, jolloin uusi liipaisu koskettimilla korjaa arpeggion pienet heitot. Eli treenataan kiipparikättä. Mutta, "elävän" rumpalin kanssa, klikkiä klikkiä. Tämä onkin itse asiassa nykyinen tapa toimia. Rumpalilla klikki ja itse laukaisen arpeggiot Roland Gaiasta. Ongelma vain on tosiaan se ajoitus. Pienetkin virheet ajoituksessa kuuluu kilometrien päähän. Sillä mietinkin, olisiko mahdollista poistaa yksi epävarmuustekijä ja saada rumpalin klikki ja gaia synkattua jotenkin. | ajansävel 07.11.2016 23:22:16 (muokattu 08.11.2016 00:17:55) | |
|
Gaia ottaa vastaan kelloa, joten: https://www.thomann.de/gb/erfindung … er_midiclock_2.htm?ref=search_prv_3 Gaia laitteen toiseen porttiin ja toiseen porttiin vaikka yksinkertainen miditettävä rumpukone tai halpa monosyna antamaan audioklikkiä sitä tarvitseville. | |
Idea kuulostaa kyllä hyvältä. Toisaalta, eikö tuolla saada vain se kellosignaali oikeaksi mutta se arpeggiaattorin triggeröinti on edelleen haaste ja tarkkuus riippuu kosketinsoittajan reagointinopeudesta. :) Olisikohan olemassa jotain tapaa, jolla varmistaa, että arpeggiaattori lähtee soimaan varmasti tahdin alussa. | |
Terzi: Idea kuulostaa kyllä hyvältä. Toisaalta, eikö tuolla saada vain se kellosignaali oikeaksi mutta se arpeggiaattorin triggeröinti on edelleen haaste ja tarkkuus riippuu kosketinsoittajan reagointinopeudesta. :) Olisikohan olemassa jotain tapaa, jolla varmistaa, että arpeggiaattori lähtee soimaan varmasti tahdin alussa. Itse mietin ihan samaa, edelleen se arpeggio saattaa triggautua miten sattuu jos ei ole tarkkana. Yksi vaihtoehto voisi olla käyttää sekvensseriä jossa arpeggio laulaa periaatteessa mutella koko ajan jollain kanavalla ja sitten vain sopivassa kohdassa käännät muten pois päältä. Tässä kyllä herää sitten se kysymys että eikö olisi sama käyttää taustanauhaa jolloin pääsee helpommalla :). "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
Heh, juu olishan se taustanauha varmasti helpompi. :D Jotenkin vain vierastan sitä ajatusta. Haluaisin kuitenkin säilyttää soittamisessa sen visuaalisen puolen ja myös hieroa filttereitä livetilanteessa. | |
Terzi: Heh, juu olishan se taustanauha varmasti helpompi. :D Jotenkin vain vierastan sitä ajatusta. Haluaisin kuitenkin säilyttää soittamisessa sen visuaalisen puolen ja myös hieroa filttereitä livetilanteessa. Laita sekkari ("taustanauha") antamaan midisignaalia synaan audion sijaan. Nuottidata hoitaa arpeggion, filttereitä voi ruuvata kaksin käsin livenä. | |
Kuinkas synkkaan rumpalin ja sekkarin? Saanko sekkarista rumpalille esim eri lähdöstä klikkiä vai miten nämä yleensä tehään? | |
Riippuu sekkarista. Sopivan etsiminen onkin sitten sellainen suo etten ainakaan siinä osaa mitään kattavia neuvoja antaa. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
Tämän saman ongelman kanssa itsekin painin. Olisi komiaa saada vähän konemusaelementtejä bilebändiin mukaan. Helpompi ruuvata settilistaakin sitten yleisön keski-ikä huomioon ottaen. Juuri parhaillaan mietin päätä puhki uuden syna investoinnin kanssa, Juno-G:llä kun on tähän asti kituutettu. Ja tämä rumpalin synkkauksen mahdollistaminen hyvän soundikattauksen kanssa olis pääprioriteettina. Ensinnäkin jos halutaan hyvä kattaus arpeggioita niin Yamaha vaikuttaa parhaalta ehdokkaalta. https://www.youtube.com/watch?v=yd4gWOfl8oY Jos budjetti vaan venyy Montageen niin synkkaaminen ei tuon helpommaksi voisi enää tulla, videon kohdassa 3:43 se havainnollistetaan aika hyvin. Eli esim. bassarimikki riittää tuon vehkeen synkkaukseen rumpujen kanssa. Kaikkea muutakin voi audio inputin ohjelmoida tekemään synan äänille esim. sidechainin luominen. Oma budjetti venyy ehkä korkeintaan Moxf6 taikka käytettyyn Motifiin. Onko kellään kokemuksia tuosta Yamahan tarjoamasta Metronome applikaatiosta iPhonelle? Sillä saattais kohtuu helpolla onnistua klikin antaminen rumpalille, mutta onko silläkin tuo triggaamisen ajoitus edelleen ongelma...? Aiempaan vaihtoehtoon viitaten.. eli taustaraidan hyödyntäminen.. Jos työasemastasi löytyy vaihtoehtoiset audio outputit, niin eikös sekvensserissä pysty jokaiselle raidalle määrittämään, mitä outputia se käyttää. Juno-G:stäkin löytyy, mutta onkin aivan toinen asia, jaksanko alkaa jokaista biisiä rakentelemaan Junon sekkariin. Sen oma arpeggiaattorikin on niin kälyinen, että pitäis varmaan käsin soittaa kaikki arpeggiotkin sisään. En nyt tässä osannut varmaan kauheasti neuvoja antaa koska itsekin niitä kaipailen. Olis kiva saada kokemuksia joltain joka näitä viritelmiä on jo kokeillut. Bändi ilman kosketinsoittajaa on kuin McDonald'sin piha ilman mopoautoja. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|