Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin tekeminen; Syntikka + ohjelma
1
Ranee
18.08.2016 15:02:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelin New Orderia ja tuli taas inspiraatio syntikalla soittamiseen. Sillä on aika kiva kehitellä kaikkea uutta soundia. Etsin siis yksinkertaista systeemiä, jolla voi soitella ja tehdä omaa musiikkia. Viimeksi soittelin jotain perus syntikkaa, josta sai vähän hauskempiakin ääniä ja sen lisäksi olen säveltänyt puhelimen garage band ohjelmalla aika hyvää musaa. Eli periaatteessa tämmöisten yhdistelmä pitäisi hommata: joku syntikka millä voi soitella ja hakea sävellmiä ja sitten joku helppo ohjelma jolla voi laittaa raidat päällekkäin (yksinkertainen) ja tietty siitä pitäis jotain rytmejäkin saada taustalle sekä bassoa ym perus discosoundit. Sähkökitarakin löytyy ihan fyysisesti omasta takaa. Millasta settiä suosittelette?
 
Kiitos vinkeistä!
 
Simulator
20.08.2016 15:43:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän tuossa jäi epäselväksi, että haetko puhelimeen vai tietokoneeseen sopivaa ohjelmaa? No, koska suosituksia näyttää tulevan nihkeänlaisesti niin suosittelen nyt sitä mitä itse käytän tietokoneessa, elikkä REAPER!
Aluksi se tuntuu sekavalta koska se on niin monipuolinen mutta kun alkuun pääsee niin kyllä se on oikein hyvä.
 
Sähkökitaran ja basson soitan sisään Alesiksen Usb-mikserin kautta, siinä on se valitsin-nappi sähkökitaraa varten.
Syntikat soitan sisään yleensä Midi-tietona usb-midi sovittimen kautta, semmoisen ihan halvan "naru-piuhan" hyvin toimii.
Rummut sitten yleensä jollakin Reaperissa pyörivällä VST-rumpuohjelmalla tai sähkörummuilla joko midina tai audiona tai sitten ulkoisella rumpukoneella. Ne rummut voi tehdä niin monella eri tavalla.
 
No joo . . . kysyit helppoa systeemiä mutta jotenkin nämä aina tuppaa menemään sinne vähemmän helpolle puolelle, jotenkin ihan luonnostaan. Pahinta tuossa Reaperissa oli alkuasetusten säätelyt ja latenssin poistaminen mutta sitten kun sen sai toimimaan niin se toimii kyllä kuin junan vessa . . "koputtaa puuta varmuuden vuoksi"
 
mettae
07.10.2016 21:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikon mukainen asia minuakin kiinnostaa! Eli siis musiikin tekeminen; syntikka + ohjelma. Kaipaisin vinkkejä!
 
Minun tyylilajini tosin on kohtalaisen riisuttu folk/kansanmusiikki. En siis tarvitse mitään lukemattomia erilaisia toinen toistaan jännittävämpiä avaruus-soundeja - ja olen käsittänyt, että tietokoneeseen yhdistämällä koko maailman soundit ovat käsien ulottuvilla, joten niitä joka tapauksessa tuskin tarvitsee siinä itse synassa olla, vai mitä? Mikäli se auttaa auttamaan, niin mainittakoon että minun valmiiden tuotosteni äänimaailmassa esiintyy/saattaa esiintyä (laulu)melodian ohella lähinnä folk-soittimia (kitaraa, kanteletta, joskus pianoa, viulua/selloa, shamaanirumpuja ja sen sellaisia).
 
Tällä hetkellä mietin kuumeisesti, minkä tyyppinen kosketinsoitin olisi hyvä valinta tällaiseen säveltelyyn. Sellaisen laitteen haluan, jossa on saatavilla midi-yhteys tietokoneeseen, koska tietokone voi käsittääkseni melkoisesti helpottaa sävellysprosessia. Lisäksi toivoisin soittimelta painalluksen voimakkuuden tunnistamista (koska minusta on vaan liian outoa soittaa "pianoa", joka ei reagoi tähän), ja sitä olisi voitava soittaa myös ilman että se on yhdistetty tietokoneeseen, sillä aina ei jaksa pitää koneen huminaa päällä.
 
Olen miettinyt, että organ style koskettimet on ehkä parempi olla kuin piano style, enemmän vaihtelun mahdollisuuksia siinä? Vai?
 
Tähän mennessä olen käyttänyt säveltämisen apuvälineinä hyräilyä ja kännykän äänentallennusohjelmaa, ja yksinkertaisia biisejä olen näinkin saanut aikaiseksi, mutta parempia metodeja olen huomannut kaipaavani. Tästä lähtötasosta ei varmaankaan ole vaikea pistää teknisesti edistyksellisemmäksi. :D
 
Haluaisin mieluummin kerralla tarpeisiini kohtuullisesti soveltuvan laitteen hakuammunnan sijaan. Minkälaisia edullisia ratkaisuita suosittelisitte?
 
Tuntuu, että iso osa saatavilla olevista kosketinsoitinlaitteista sisältää hirmuisen määrän sellaisia ominaisuuksia, jotka ainakin näin minun korvaan tuntuvat tarpeettomilta. Arpeggioita, kymmenittäin namiskoita, sadoittain rytmejä ja soitinääniä... Mihin mä niitä tarvitsisin, miks mä sellaisista maksaisin ekstraa? Toisaalta pelkään, että jätän huomiotta jonkin säveltelyn kannalta todella oleellisen ominaisuuden.
 
kosmonautti5000
07.10.2016 22:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mettae: Otsikon mukainen asia minuakin kiinnostaa! Eli siis musiikin tekeminen; syntikka + ohjelma. Kaipaisin vinkkejä!
 
et sä varmaan välttämättä mitään syntikkaa tarvitse. jonkun masterkiipparin (midi-kiipparin) vaan ja hirrrrveesti softia. softista en tiedä kun en käytä, mutta riippuen ootko kokoajan koneeseen kytkettynä kun sävellät kannattaa valita kiippari. useat midikiipparit keskustelee hyvin eri softien kanssa potikoitten ja liukujen suhteen. jos taas enempi sävellät ensin ja työstät soundit kohdilleen softien kanssa kannattaa etsiä syntikka jossa on riittävän hyvät mallinnukset että saat oikean tunnelman tarvittaessa. kaikilla valmistajilla on vahvuutensa. joku vanhempi laadukas ison merkin (roland, yamaha, korg, kurzweil) työasema on hyvä valinta alkuun. oman maun mukaan.
 
mitä sitten taas noihin softiin tulee. ne ei oo ihan ilmaisia, mutta käsittääkseni nykyään jo todella kyvykkäitä. ryvet sitten myöhemmin niitten kanssa kokeillen ja vertaillen.
 
mettae
07.10.2016 23:07:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, kiitti kun vastailit!
 
kosmonautti5000: et sä varmaan välttämättä mitään syntikkaa tarvitse. jonkun masterkiipparin (midi-kiipparin) vaan ja hirrrrveesti softia. softista en tiedä kun en käytä, mutta riippuen ootko kokoajan koneeseen kytkettynä kun sävellät
 
En ole. Haluan, että soitinta voi myös soitella ilman konetta. Oon vähän tämmönen old school. :D Saan jostain syystä paremmin ideoita ja inspistä ja flowta kun koko tietokone on kiinni, ja kuvittelen, että sitten kun niitä inspistä ja ideoita on vähän synnytelty ilman tietokoneen avustusta, niin hiominen ja yksityiskohtien lisääminen taas sujuisi sointuvammin tietsikka-avusteisesti. Mutta en tietysti vielä tiedä - voi olla että mieli muuttuukin!
 
Soittimena koskettimet ei oo mun "oma soitin". Eli se tulis joka tapauksessa lähinnä vaan säveltämisen avuksi.
 
kosmonautti5000: jos taas enempi sävellät ensin ja työstät soundit kohdilleen softien kanssa kannattaa etsiä syntikka jossa on riittävän hyvät mallinnukset että saat oikean tunnelman tarvittaessa. kaikilla valmistajilla on vahvuutensa. joku vanhempi laadukas ison merkin (roland, yamaha, korg, kurzweil) työasema on hyvä valinta alkuun. oman maun mukaan.
 
Sillein mä uskon toimivani, että pääasiassa sävellän ensin ja sitten työstän soundit kohdilleen softien kanssa. Mutta nyt mä vähän tipuin kärryiltä, sori! Kun sanoit, että kannattaa etsiä syntikka jossa riittävän hyvät mallinnukset, niin... eikö ne mallinnukset ja oikea tunnelma siis tule nimenomaan niissä softissa, niiden ei tarttee olla siinä syntikassa itsessään? Jostain syystä mä kuvittelen, että en tarvitsis kuin muutaman hassun soitinmallinnuksen siihen ilman tietokonetta tapahtuvaan inspis-ideointiin. Mut voi tietty olla, että huomaan pian olevani väärässä.
 
Pystytkö sä heittään ihan esimerkiksi jonkun yksittäisen mallin, joka ois tämmönen tarkoittamasilainen työasema, ja/tai syntikka (esim yksi esimerkki molemmista?), niin voin googlailla sitten samantyylisiä lisää ja itseopiskella niiden ominaisuuksia ja hahmottaa keskeisiä eroja? Mä oon vaan niin n00b näissä vielä: oon lukenut monta kertaa wikipediasta yms, mikä on syntikka ja mikä on keyboard ja mikä on mikäkin, mutta silti sekava olo jatkuu, kun selaa sitä merkkien ja mallien valtamerta...
 
Jos nyt vaikka otan palikka-esimerkin ihan. Niin Joku Yamaha PSR-E453 vaikuttaa siltä, että se on ihan tuutin täynnä kaikenlaisia ominaisuuksia, joita tuskin koskaan tarvitsisin. Mutta toisaalta en ole toistaiseksi löytänyt sellaista laite-genreä, jossa ei olisi niin paljon ns. turhan tuntuista, ja olisi samalla kuitenkin nuo standalone-soitto ja touch sensitivity -ominaisuudet, paitsi sitten ihan nuo sähköpianot, mutta ne taas menevät helposti turhan isokokoisiksi.
 
kosmonautti5000
07.10.2016 23:36:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mettae: Hei, kiitti kun vastailit!
 
siis joku fantom x -sarja, korgin m50, yamaha motif, kurzweil pc3 tms. on niitä halvempiakin, mutta noita käyttäisin itse katselisin tuohon takoitukseen(joku kova katalogin tuntija osaisi heittää varmaan mukaan vielä lisääkin eri hintaluokkien esimerkkejä. itse tähän aikaan perjantai illasta en). mukana on tietty kaikkea mitä ei tarvi, mutta niitä on melkein kaikessa. nord electrot 3:sta (tai 4:sta... en muista kummassa sample library tuli mukaan) ylöspäin on kans hyvä vaihtoehto, mutta vähän kalliimpi. samalla tosin mukaan ei tule ylimäärästä ja mallinnukset on pääsääntöisesti hyviä sekä nord library kotisivuilta laajentaa kivasti soundeja siihen suuntaan kun on tarve... ja on lähituote :)
 
lähinnä monipuolisten soundien saatavilla olo on tarpeellista kun on esim. herkkä jousiosio mielessä ja se perus jousimatto tuntuu liian väkivaltaiselta että voisi olla varma toimiiko se oma visio sitten ihan siinä muodossa kun se päässä pyörii. eksoottisempien soitinten kanssa sitten tietty sama vielä korostuu. samalla etuna on se että hyvää soundia voi käyttää ihan varsinaisessa projektissakin koska ne softat on kuitenkin vain jonkun näkemys riittävän laadukkaasta ja oikean sävyisestä samplesta ja siinä omassa kiipparissa saattaakin asustaa parempi.
 
siksi toisekseen laadukkaassa kiipparissa saa samalla hyvät koskettimet (tapauskohtaisesti ja oman tuntuman mukaan tietty) kaupan päälle. lähtökohtaisesti halvoiksi tehdyt soittimet kun ovat normaalisti mitä sattuu ja pahimmillaan vain kurjia.
 
oma valintani kokonaisvaltaiseen säveltämiseen on ollut opetella kaikki instrumentit sen verran että saan niistä tarvittavan pihalle, koska koskettimilla ei voi imitoida soittotekniikkaa ja ennemmin tai myöhemmin tulee toistettua muuten itseään ikävällä tavalla... tämä on btw todella huono tie jos tahtoo hioa jonkun soittimen osaamistaan virtuoosimaiseen suorittamiseen :D
 
Antti1
08.10.2016 00:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kosketinsoittimien kanssa harrastamiseni on vähän lapsenkengissä, mutta siihen käyttämäni ajan aikana olen kokeillut melkoisen läjän kaikenlaista, lukenut aiheesta älyttömästi, opiskellut synteesiä, kuunnellut giganttisen läjän näytteitä jne. Se mitä mä olen oppinut syntikoista on, että yhdestä laitteesta ei millään saa kaikkea. Kannattaa siis miettiä tarkkaan, että haluatko nimenomaan jonkun vähän rajoittuneemman syntikan, vai kenties laajemmalla soundipaletilla varustetun romplerin, tai ehkä jotain kokonaan muuta.
 
Mä aloitin itse joskus midikiippareilla, mutten koskaan oppinut tykkäämään tosta tietokoneen kanssa ruuvaamisesta. Osansa siihen oli toki huono kontrolleri ja se, etten jaksanut koskaan ohjelmoida niitä kunnolla. Sen jälkeen päädyin ostamaan Korg Kromen, jossa on vähän kaikkea joka lähtöön. Se ei ehkä ole maailman paras soitin mihinkään, mutta riittävän hyvä melkein kaikkeen. Vastaavia on maailma pullollaan, jos moiset kiinnostavat. Tuon jälkeen on tullut hankittua lisää spesifiin tarkoitukseen tietokonesoftaa, Novation Mininova, DSI Mopho Keyboard ja Waldorf Blofeld Keyboard. Seuraavat hankinnat ovat varmaan jokin Moog ja DSI Prophet 12, tai Prophet 6. Miksi noin paljon, en osaa selittää, mutta jotenkin tunnen saavani jokaisesta laitteesta vain paljon enemmän irti käyttämällä niiden tiettyjä vahvuuksia.
 
Jos mun pitäisi lähteä tämän kaiken jälkeen uudestaan liikkeelle, niin mä päätyisin edelleen johonkin Kromen kaltaiseen ratkaisuun, joka tarjoaa kaikenlaista. En siis välttämättä just siihen laitteeseen, valikoima on runsasta. Monipuolisuus inspiroi mua kokeilemaan uusia juttuja, vaikkei se laatu ehkä olekaan ihan samalla tasolla noiden spesifien laitteiden kanssa. Monipuolisuus on se juttu mulle tosin erillisilläkin laitteilla ja se tulee vähän perkeleen kalliiksi pitkässä juoksussa... :D
mettae
08.10.2016 09:01:59 (muokattu 08.10.2016 09:19:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Se mitä mä olen oppinut syntikoista on, että yhdestä laitteesta ei millään saa kaikkea. Kannattaa siis miettiä tarkkaan, että haluatko nimenomaan jonkun vähän rajoittuneemman syntikan, vai kenties laajemmalla soundipaletilla varustetun romplerin, tai ehkä jotain kokonaan muuta.
 
Antti1: Jos mun pitäisi lähteä tämän kaiken jälkeen uudestaan liikkeelle, niin mä päätyisin edelleen johonkin Kromen kaltaiseen ratkaisuun, joka tarjoaa kaikenlaista. En siis välttämättä just siihen laitteeseen, valikoima on runsasta. Monipuolisuus inspiroi mua kokeilemaan uusia juttuja, vaikkei se laatu ehkä olekaan ihan samalla tasolla noiden spesifien laitteiden kanssa. Monipuolisuus on se juttu
 
Nämäpä selvensivät taas lisää!
 
Tän perusteella pystyn hahmottamaan, että se mitä mä haen on todennäköisesti tässä vaiheessa yksi melko monipuolinen "jack of all trades" -laite. Ja tässä vaiheessa myös edullinen sellainen, koska tiedostan, että vasta tehdessä oppii, mitä oikeastaan kaipaa. Upgradeta voi aina.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «