Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Silent-toiminto
1
piano88
14.07.2016 12:35:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko teillä kokemusta pianon silent-toiminnosta? Suositteletteko mieluummin digipianoa, jos tarvitsee soittaa kuulokkeiden kanssa?
 
Olen ostamasssa itselleni kerrostaloasuntoon pianoa/ digipianoa ja pyytäisin vinkkejä hyvän soittimen hankintaan. Soitan enimmäkseen klassista musiikkia.
 
Kunnallisjäte
14.07.2016 19:12:24 (muokattu 14.07.2016 19:18:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silent-laite maksaa 1800€ noin suunnilleen asennettuna. Sellainen lienee hyvä, jos löytyy valmiiksi arvopiano tai flyygeli. Silent toiminnolla varustettujen pianojen hinnat alkaa 5000€.
 
Itse päädyin digisoittimeen. Olen toki aloittelija, mutta kyllä tuolla Rolandilla soittaa vuosia. Voi soittaa kuulokkeilla, ilman kuulokkeita äänenvoimakkuutta voi säätää ja tarvittaessa taustanauhat saa pyörimään ja soitot nauhoitettua. Painaa melkein 100kg, joten muistuttaakin oikeaa pianoa enemmän kuin vanhempi stagepianoni ja tatsi on raskaampi tai sama kun äitini Bluthnerissä.
 
E: ehkä tää oli vähän turha kommentti, kun eihän mulla ole kokemusta silent laitteista. Muutamaa kokeilin liikkeessä ja toimivat kyllä hyvin. Noiden ollessa aktivoituna, soundi on käsittääkseni digitaalinen. En ole ihan varma tarvitseeko piano silent laitteella viritystä (jos käyttää vain sitä). Digivehkeillä ei virehuolia ole.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
outoniemi
14.07.2016 21:00:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnallisjäte: Silent-laite maksaa 1800€ noin suunnilleen asennettuna. Sellainen lienee hyvä, jos löytyy valmiiksi arvopiano tai flyygeli. Silent toiminnolla varustettujen pianojen hinnat alkaa 5000€.
 
Itse päädyin digisoittimeen. Olen toki aloittelija, mutta kyllä tuolla Rolandilla soittaa vuosia. Voi soittaa kuulokkeilla, ilman kuulokkeita äänenvoimakkuutta voi säätää ja tarvittaessa taustanauhat saa pyörimään ja soitot nauhoitettua. Painaa melkein 100kg, joten muistuttaakin oikeaa pianoa enemmän kuin vanhempi stagepianoni ja tatsi on raskaampi tai sama kun äitini Bluthnerissä.
 
E: ehkä tää oli vähän turha kommentti, kun eihän mulla ole kokemusta silent laitteista. Muutamaa kokeilin liikkeessä ja toimivat kyllä hyvin. Noiden ollessa aktivoituna, soundi on käsittääkseni digitaalinen. En ole ihan varma tarvitseeko piano silent laitteella viritystä (jos käyttää vain sitä). Digivehkeillä ei virehuolia ole.

 
Koska on akustinen piano, niin pitäähän se virittää että pysyy kunnossa. Ei kannata maksaa silent-pianosta jos ei koskaan soita akustisella.
Mulla on Yamaha silent. Ostin melkein heti kun aloitin soittamisen. Digitaalinen ei innostanut. Pystypianossa silent-toiminto vaikuttaa kosketukseen, flyygelissä ei pitäisi. On silentissa paljon etuja kerrostalossa, päivällä voi soittaa oikeasti ja yöllä "leikisti". Täällä on aiempiakin ketjuja aiheesta.
 
baron
14.07.2016 22:17:21 (muokattu 14.07.2016 22:19:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Yamahan C3 silent flyygeli.
Päivisin hyvä akustisena ja öisin silenttinä.
 
Jos klasari kiinnostaa niin ainakin silloin mieluummin silent kuin digi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
apply
16.07.2016 19:33:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ei taas ole juurikaan kokemusta digivehkeistä. Ennen nykyisen pianon ostamista soitin casion stagepianolla, ja pianotunneilla edelleen Nordilla. Pelkästään soittotuntuman takia en kyllä vaihtaisi enää koskaan mihinkään digipianoon. Testasin vaikka mitä puoliakustisia yms. pianoja mutta mikään ei ole vetänyt vertoja oikeeseen pianoon. Ennen kun ostin oman pianon, tykkäsin tosi paljon tuosta Nordin stagesta, mutta nyt en enää haluaisi sellaista itselleni.
 
Piano on siis piano, siitä ei pääse mihinkään. Silent-ominaisuus mahdollistaa akustisen pianon, ilman että tarvitsee rajoittaa harjoitteluaikoja. Minäkin soitan päivällä aina akustisesti, illalla ja aamulla silentilla. Soittotuntuma on ihan ok myös silentilla, vaikka se kyllä hieman eroaa, vasarat pysäytetään kumityynyillä ja se nyt vaan tuntuu sormissa erilaiselta kuin kielet. Ei tuo silti niin iso ero ole, että vaikuttaisi minusta edes harjoitteluun, isompi ero on esim. pedaalinkäytössä, silentilla voi soittaa melkein pedaali pohjassa kun taas akustisesti sen käyttöä pitää oikeasti treenata.
 
Tuon Yamaha U1 silentin hankkiminen ei ole kaduttanut kertaakaan ostamisen jälkeen. Ainoa asia mihin suostuisin sen enää vaihtamaan on flyygeli.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «