Muusikoiden.net
09.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikkapianon kotisaundi
1
kariffi
28.03.2016 22:09:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole pianisti, vaan olen lähinnä soitellut komppikitaraa ja bassoa sointulapuista. Nyt on herännyt kiinnostus soittaa melodiaa ja piano on kyllä mainio soitin siihen. Vasen käsi soittaa bassoa ja oikea melodiaa ja samalla voi pistellä sointuääniä sekaan. Mukavaa mutta meikäläiselle myös vaikeaa. Ostin käytetyn Roland RD 64 keikkapianon. Halusin pienikokoisen kohtuuhintaisen soittimen , jossa on painotetut koskettimet. Se ei vie paljon tilaa ja tarvittaessa voin tilanpuutteessa laittaa masiinan vaikka komeroon.
Soitan lähinnä vain akustisen pianon saundilla ja kuulokkeilla soitettaessa ääni on mielestäni riittävän hyvä. Se on samaa tasoa kuin tyttärelläni olevassa Yamaha Clavinova sähköpianossa. Tytön Yamahassa on myös omat kaiuttimet ja sointi on ihan ok. Kuvittelin, että saan kotisoitteluun asiallisen äänen ulos myös tuosta Rolandista, mikä on siis täysin keikkapiano ilman omia kaiuttimia. Ei viitsisi aina soittaa pelkillä luureilla.
Olen nyt kokeillut kaikilla kotoa löytyvillä äänilähteillä tuota Rolandia. Ensin kokeilin halppistietokonekaiuttimilla, sitten vähän paremmilla monitoreilla. Tämän jälkeen kokeilin bassocombolla, sitten sähkökitaran transistorivahvistimella. Seuraavana oli testivuorossa 35 vuotta vanha Pioneer stereomankka, jossa on aux-liitäntä ja viimeisenä kotistereot, joissa on kohtuuhyvät kaiuttimet.
Tietokonekaiuttimilta ja bassovahvistimelta en odottanut saundillisesti mitään. Nuo monitorit on vain Behringerit, mutta saundiodotukset oli vähän korkeammalla. Kitaravahvistimestakin luulin saavani jonkinlaista saundia aikaan. Samoin varsinkin stereoista odotin kohtuusaundia.
Yllätyksekseni kaikki em. vehkeet tuottivat aikalailla surkean saundin. Parhaiten onnistui tuo stereosysteemi. Saundi on kuitenkin kaukana siitä, mitä tyttären Clavinovan kaiuttimet tuottavat. Niinpä olenkin soittanut pelkästään kuulokkeilla.
Onko nyt niin, että jotta keikkapianosta saa asiallisen saundin ulos pitää olla hintavat aktiivimonitorit tai keyboard-vahvistin? PA-kamoista ja kulmamonitoreista saisi tietysti hyvää ääntä ulos, mutta olen tässä kuulostelemassa, kuinka saisi kohtuusaundin kotikäyttöön.

Simulator
29.03.2016 08:27:10

Ennen keyboardvahvistimen hankintaa minä kokeilisin vielä niitä kotistereoita mutta väliin laittaisin pikkumikserin jossa on oma sisäänrakennettu efektilaite. Siitä sitten hieman huonekaikua tai jotain kaikua kehiin niin pitäisi olla jokseenkin siedettävää kuunneltavaa.

Exhausted
29.03.2016 09:22:59 (muokattu 29.03.2016 09:41:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä nyt lähde mitään kaikulaitetta ostamaan ensimmäisenä jos aiot soittaa huoneessa joka vielä kaikuukin luonnostaan. Millä tavalla saundi on mielestäsi huono? Toki pienet kaiuttimet toistavat huonosti bassoa, mikä on saatettu Clavinovassa ottaa huomioon.
musamies
29.03.2016 10:03:41

Kotistereoilla voisi onnistua. Pitää olla tarkkana sekä pianon, että stereoiden ekvalisaattorinuppien asennosta.

RD64:sessa lisäksi ne kaksi painettavaa nappia vaikuttaa pianosaundiin, toinen on jonkinmoinen sustain resonanssi.

Pianoista 1. on se perinteikkäämmän kuuloinen ja 2. on joku pop piano.

KanttoriPiiparinen
29.03.2016 19:42:52

Ne impedanssit... Oletko kokeillut ottaa Rolandin outputista singnaalia suoraan vahvistimen mikkiliitäntään?
1. Vahvarin volume nollille
2. Piuha mikkiliitäntään
3. Varovasti volumea ylös räpläten samalla koskettimistoa

Mikäli kuuluu pelkkää rähinää, on liitäntä liian herkkä.

5. Kytkennät tarkastetaan savun hälvettyä.

Nuotin vieressä on aina tilaa...
Leikari
30.03.2016 15:44:44

kariffi:
Tietokonekaiuttimilta ja bassovahvistimelta en odottanut saundillisesti mitään. Nuo monitorit on vain Behringerit, mutta saundiodotukset oli vähän korkeammalla.

mitkä behkut??

Kitaravahvistimestakin luulin saavani jonkinlaista saundia aikaan.

... voi unohtaa jos luonnollista pianoääntä haluaa

Parhaiten onnistui tuo stereosysteemi. Saundi on kuitenkin kaukana siitä, mitä tyttären Clavinovan kaiuttimet tuottavat.

varsinkin kaiuttimet ratkaisevat - voi olla vaikka minkälaista honottavaa, laatikkomaista tai mitä hyvänsä halpissoundia - akustinen piano on tosi kriittinen - kun muutama vuosi sitten vaihdoin olohuonestereoiden kaiuttimia, oli ensimmäisinä referenssikuuntelussa luonnollista pianosoundia sisältäviä äänitteitä - sillä jos toimii, toimii yleensä muillakin

kotisterokaiuttimissa ongelmana on helposti särölle menevä toisto - muistan 80-luvulla, että silloin kohtuu asiallisilla kajareilla (Kef 104) syntikan soittoa kesti vain tosi hiljaisilla volumeilla (tämä nimenomaa vahvistimen vol-säätimellä todettuna - sisäänmenoyliohjaus on vielä erikseen, mutta ei minulla ongelmana ollut).

Niinpä olenkin soittanut pelkästään kuulokkeilla.

Onko nyt niin, että jotta keikkapianosta saa asiallisen saundin ulos pitää olla hintavat aktiivimonitorit tai keyboard-vahvistin? PA-kamoista ja kulmamonitoreista saisi tietysti hyvää ääntä ulos, mutta olen tässä kuulostelemassa, kuinka saisi kohtuusaundin kotikäyttöön.

Muutamalla satasella saa kotikäyttöön sopivat aktiivimonitorit - ei mitään genelecejä mielestäni tuohon tarvita.

Leikari
30.03.2016 15:46:08

KanttoriPiiparinen: Ne impedanssit... Oletko kokeillut ottaa Rolandin outputista singnaalia suoraan vahvistimen mikkiliitäntään?
...

Mikäli kuuluu pelkkää rähinää, on liitäntä liian herkkä.

5. Kytkennät tarkastetaan savun hälvettyä.

et sentään phantom-virtaa tuohon tarjonnut :-P

Leikari
30.03.2016 15:48:17

Exhausted: . Millä tavalla saundi on mielestäsi huono? Toki pienet kaiuttimet toistavat huonosti bassoa, mikä on saatettu Clavinovassa ottaa huomioon.

Tuo seikka puoltaa kotikäytössä kaiuttimet sisältävän digipianon ostamista.

musamies
30.03.2016 17:47:38

Leikari: Tuo seikka puoltaa kotikäytössä kaiuttimet sisältävän digipianon ostamista.

Suurimmassa osassa digipianoja kaiutinosasto ei ole ollut hyvin toteutettu, joskin voi sellaisiakin olla johon on panostettu. Itsellä oli ennen alakaapillinen Rhodes ja silti olen enempi erilisten kaiuttimien ystävä kun ne on monikäyttöiset.

Kuljetin eilen omaa stagepianoa treeneihin ja mitään ylimääräistä painoa en halua.

Itse olen hyvin ronkeli pianon, basson ja laulun saundille, eikä oikein irtoa jos ei kaiuttimet ole kunnossa. Siksi kotona jotain sen tapaista, että Genelecit ja subbari. Omasta mielestä viimeisen päälle hyvillä kaiuttimilla varustetulle digipianomallille olisi kysyntää varsinkin jos siihen voisi yhdistää mikinkin hvällä menestyksellä.

kariffi
31.03.2016 17:32:00

Kiitokset kannanotoista! Tuolla ylhäällämainitut honottava ja laatikkomainen ovat hyviä adjektiivejä kuvaamaan soundin heikkoutta noilla minun kokeilemillani välineillä. Lisämääreitä voisi olla, että sointi on ohut, sävytön ja jopa tunkkainen, tietty erottelevuus puuttuu.

Nuo Behringerit on tyyppiä MS16. Alla lukee vielä komeasti monitor speaker. Eihän nuo ole juuri muuta kuin vähän paremmat tietokonekaiuttimet, mutta biisien kuuntelu vaikka Youtubesta hoituu kohtuullisen hyvin.

Kotistereoissakin minulla on käytössä budjettiluokan kamppeet eli yli 30 vanha Yamahan viritinvahvistin ja Choruksen pikkukaiuttimet. Ei siis mitään kallista ja erityisen hifiä, mutta niilläkin kevyt musiikki ja klassinenkin toistuu omiin tarpeisiini riittävän hyvin. Minulla on pari Trio Töykeiden levyä ja noilla stereoilla Rantalan flyygeli kuulostaa flyygeliltä. Siksi odotinkin, että ainakin noilla stereoilla tulisi tuon Clavinovan soundi saavutetuksi. Tietysti stereovahvistimen ja kaiuttimien suunnittelulähtökohdat on varmaan ihan erit kuin sähköpianoon kiinnitettävien vahvistimen ja kaiuttimien.

Leikari
31.03.2016 18:26:42 (muokattu 31.03.2016 18:27:36)

kariffi:
Nuo Behringerit on tyyppiä MS16. Alla lukee vielä komeasti monitor speaker. Eihän nuo ole juuri muuta kuin vähän paremmat tietokonekaiuttimet, mutta biisien kuuntelu vaikka Youtubesta hoituu kohtuullisen hyvin.

Nuo ovat sitä hintaluokkaa, ettei voi odottaakaan mitään asiallista.

Kotistereoissakin minulla on käytössä budjettiluokan kamppeet eli yli 30 vanha Yamahan viritinvahvistin ja Choruksen pikkukaiuttimet.

Voisi kuvitella Choruksissa olevan jollain tavalla perusterve soundi.

Olet kai kytkenyt rolandin stereoihin stereojohdolla, jossa 2xplugi>--< 2x RCA.

Ellei tuosta löydy ratkaisua, on tarpeen hommata vaikka paremmat studiomonitorit.

musamies
31.03.2016 19:26:06

kariffi: Kiitokset kannanotoista! Tuolla ylhäällämainitut honottava ja laatikkomainen ovat hyviä adjektiivejä kuvaamaan soundin heikkoutta noilla minun kokeilemillani välineillä. Lisämääreitä voisi olla, että sointi on ohut, sävytön ja jopa tunkkainen, tietty erottelevuus puuttuu.

Kotistereoissakin minulla on käytössä budjettiluokan kamppeet eli yli 30 vanha Yamahan viritinvahvistin ja Choruksen pikkukaiuttimet. Ei siis mitään kallista ja erityisen hifiä, mutta niilläkin kevyt musiikki ja klassinenkin toistuu omiin tarpeisiini riittävän hyvin. Minulla on pari Trio Töykeiden levyä ja noilla stereoilla Rantalan flyygeli kuulostaa flyygeliltä. Siksi odotinkin, että ainakin noilla stereoilla tulisi tuon Clavinovan soundi saavutetuksi. Tietysti stereovahvistimen ja kaiuttimien suunnittelulähtökohdat on varmaan ihan erit kuin sähköpianoon kiinnitettävien vahvistimen ja kaiuttimien.

Kyllä kunnon stereoista pitäs digipianon ääni tulla ihan hyvin jos kuulokkeistakin tulee.

Jos tuollaisista tulee huono saundi, ei mikään ihme:
http://www.thomann.de/fi/behringer_ms16.htm

Simulator
01.04.2016 08:12:52

Nyt Simulator ei oikein ymmärrä teitä . . .
Tietysti pitää olla mikseri sen pianon ja stereoiden välissä, ei niitä sähköpianoja studiossakaan kytketä suoraan RCA-kaapeleilla kuunteluvahvistimeen.

Pienestäkin mikseristä löytyy sisääntuloherkkyyden säätö jonka avulla voi sovittaa kytkettävän soittimen sähköisen sisääntuloarvon optimaaliseksi jatkoa ajatellen. Lisäksi on bassoleikkuri ja ennenkaikkea se kolmialueinen äänensävyn säätöyksikkö jossa on se tärkeä keskialueen äänien säätö.
Noillakin eväillä kuuntelun saa jo paremmaksi mutta vasta se efektiprosessori kruunaa kaiken.
Minä olen aina käyttänyt kuuntelussa kuulokkeiden lisäksi kotistereovahvistimia ja erilaisia halvahkoja kauttimia. Niistä on ajettu ulos syntikat, kitarat, rummut ym. mutta välissä on aina ollut mikseri.
Ilman kaikulaitetta homma maistuu puulta mutta jo pienikin kaiun lisäys mikseristä muuttaa tilanteen heti ja silloin sointi alkaa kuulostaa siltä miltä pitääkin.

Vaikka hankkisit kotiin pa-laitteiston niin siinäkin tulee sama ongelma eteen. Ilman kaikua soundi on liian kuiva, liian pinnassa ja tyrkyllä. Vasta lievä kaiun lisääminen saa sen ympärille ilmaa ja hengittävyyttä niin, että sitä kestää kuunnella ja se voi kuulostaa jopa hyvältä.

musamies
01.04.2016 11:52:10

Simulator:
Vaikka hankkisit kotiin pa-laitteiston niin siinäkin tulee sama ongelma eteen. Ilman kaikua soundi on liian kuiva, liian pinnassa ja tyrkyllä. Vasta lievä kaiun lisääminen saa sen ympärille ilmaa ja hengittävyyttä niin, että sitä kestää kuunnella ja se voi kuulostaa jopa hyvältä.

Roland RD-64:sessa on kaiku, joskin sitä ei voi säätää vaan päälle ja pois.

Sellainen on tuttu soitin harrastebändillä ja PA:han sekä muuhun äänentoistoon kytkettävyys ollut minun mielestä kunnossa.

Itsellä on monipuolisempi stage piano Yamaha CP-4 ja siinä on esim. monipuolisempi eq ja kaiut. Kummatkin kuitenkin pelaa samalla äänentoistolla, jossa pyritään riittävään tasoon ja jos tietokoneen kaiuttimet riittäisi, ehkä silloin valitsisin ne, vaan kun eivät riitä on valittava jotain parempaa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti