Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pianon vaihto digitaaliseen? Digitaalisen tuntuma?
1
Eliizah
22.07.2015 21:17:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Olen tässä pistämässä pianoani myyntiin. En vaan tule soittaneeksi ja se toimii lähinnä tavaratelineenä. Ensinnäkin saa vinkata missä kannattaa myydä (Hki). Tori, täällä, facessa..??
 
Tilalle haluaisin digitaalipianon. Syynä se, että ehkä soittaisin, jos volyymin saisin säädettyä/kuulokkeet (lapsiperhe). En haluaisi aiempia soittotunteja heittää hukkaan ja olla kokonaan ilman. Vaikka tällä soittomäärällä osaisin kyllä elää ilmankin.. Millainen kosketintuntuma noissa digitaalisissa on verrattuna oikeaan pianoon? Onko niissä ollenkaan "painamisvastusta"?
 
Vielä kysyn että kannattaako digitaalipianoja ostaa käytettynä? Ja mitä niistä kannattaa maksaa (jos uutena olisi 600-1000e)?
 
Arvostan kaikkia kommentteja!! :)
 
baron
22.07.2015 21:39:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Hyvissä digipianoissa on "painotetut" koskettimet eli kosketus muistuttaa aika lähelle akustisia. Soundi on suurempi ongelma.
2. Digipianojen hinnat laskee aika nopeasti sen takia että kehitys menee eteenpäin, joka vuosi tulee parempia mutta kyllä ne kestää aika monta vuotta eli hinta ei laske sen takia että ne olisi "kuluneita".
Eli jos löydät käytetyn digisoittimen jonka soundi ja kosketus kelpaa sulle niin osta pois kunhan et kuvittele että saat siitä jotain kun haluat siitä eroon!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
23.07.2015 00:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niissä on eroa koskettimissa ja soitettavuudessa samoin kuin on akustisissakin.
 
Huomiota kannattaa kiinnittää myös digitaalisuudesta johtuvien ominaisuuksien toimivuuteen koska niissä ei ole akustisen pianon ääntä tuottavia mekanismeja, vaan niiden tilalla on sähköiset digitaaliset ratkaisut. Jos on alussa näiden kanssa, niin digitaalihärvelin ominaisuuksien vertailu voi olla haastavaa.
 
Hyvät ominaisuudet tekee hommasta aidomman kuuloista ja esim. tilan tuntua voi säätää sopivaksi kuulokesoitossa.
 
Viimeisin kiva digitaalipiano mitä olen testannut on Roland RD-800.
 
baron
26.07.2015 13:57:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: .
 
Viimeisin kiva digitaalipiano mitä olen testannut on Roland RD-800.

 
Mä ostin viimeeksi Yamaha P-255 ja mä taas tykkään siitä (en olisi muuten ostanut :-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
26.07.2015 15:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä ostin viimeeksi Yamaha P-255 ja mä taas tykkään siitä (en olisi muuten ostanut :-)
 
Mun mielestä oleellista on ettei niputeta kaikkia digipiano samanlaisina samaan nippuun vaan otetaan selvää... mä meinaan kohta mennä roudaamaan omaa Yamaha CP-4:sta kotia, joka viimeiltana palveli ihan hyvin ainakin Sinatra osuudessa My Way:ta säestäen ja siinä pääsi käyttämään muitakin omainaisuuksia kuin pelkkää pianosaundia. CP-4 on aika kevyt kantaa kevyessä kotelossa.
 
RD-800 vaikutti näppärältä käyttää.
 
mikey_a84
30.07.2015 13:14:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eliizah: Moi.
 
Olen tässä pistämässä pianoani myyntiin. En vaan tule soittaneeksi ja se toimii lähinnä tavaratelineenä. Ensinnäkin saa vinkata missä kannattaa myydä (Hki). Tori, täällä, facessa..??
 
Tilalle haluaisin digitaalipianon. Syynä se, että ehkä soittaisin, jos volyymin saisin säädettyä/kuulokkeet (lapsiperhe). En haluaisi aiempia soittotunteja heittää hukkaan ja olla kokonaan ilman. Vaikka tällä soittomäärällä osaisin kyllä elää ilmankin.. Millainen kosketintuntuma noissa digitaalisissa on verrattuna oikeaan pianoon? Onko niissä ollenkaan "painamisvastusta"?
 
Vielä kysyn että kannattaako digitaalipianoja ostaa käytettynä? Ja mitä niistä kannattaa maksaa (jos uutena olisi 600-1000e)?
 
Arvostan kaikkia kommentteja!! :)

 
Kyllähän niitä käytettynä voi myös ostaa, tietenkin :) Parhaissa digipianoissa on ihan akustiseen pianoon verrattava kosketintuntuma. Rolandin digipianoissa on yleensä myös aika hyvät piano- ja sähköpianosoundit.
 
Sittenhän on nämä Yamahan Clavinovat ja muut, näitä taidetaan käyttää kotisoittimina aika paljon... Kannattanee käydä musiikkiliikkeissä kokeilemassa ja katsomassa, mikä olisi hyvä.
 
www.mikeya.net
Ikosaedri
06.08.2015 23:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nykysessä digipianossa nämä painotetut koskettimet. Painamisvastuksesta sen verran, että eri akustisten pianojen välillä on enemmän tuntumaeroa, joten tuo ei ole ongelma. Ääni on melkein kaikissa kuitenkin kelvollinen ja viimeistään MIDI out saattaa pelastaa tuonkin.
 
Ainut oikea huomattava ero on että tämän koskettimet eivät soi äänen mukana. Soitin ei siis elä sormien alla kuten akustinen, mutta inspiraation iskiessä ei tuo soitin ole se rajoittava asia. Jos akustista ei saa ympäristön puolesta olla, niin ehdottomasti mikä tahansa syntikka on parempi kuin soittamisen lopettaminen!
 
Käytetyssä en näkisi mitään vikaa, mutta kokeilemaan pitäisi melkein päästä. Musamiehen neuvo käydä musakaupassa soittelemassa auttaa varmasti hahmottamaan millaisia on olemassa ja mitä vähintään haluaa omaltaan.
 
Loppunoottina kuulokkeet, niiden kannattaa olla suht laadukkaat. Ikävää soittaa, jos korkeat äänet alkavat särisemään sillä äänentasolla, millä muu maailma katoaa.
 
musamies
06.08.2015 23:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin lisätä vielä, että läheskään kaikissa musakaupoissa ei ole esillä niitä fiksuimpia työkaluja, vaan enemmän rahat pois tyhmiltä mallisia.
 
Ite meinasin ennen nukkumaan menoa tsekata vielä jotain digitaali stagepianolla ja kuulokkeilla.
 
Vertailu onnistuisi parhaiten jos joku digisoittimien kanssa kokenut olisi opastamassa. Periaatteessa tämän voisi ajatella kuuluvan musakaupan myyjän ammattitaitoon, vaan kun kaikki myyjän eivät ole kiippareihin erikoistuneita. Myöskään kaikki pianistit eivät ole kovin laajasti perehtynyt digivaihtoehtoihin, joten osaavia neuvoja ei aina välttämättä ostotilanteessa saa.
 
yacchu
20.09.2015 18:17:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä on vastikään Rolandin digipianon ostanut, malli oli HP504. Kyseessä on siis ns. kotipianomalli, jalat ovat kiinteät. Testailin itse oikeastaan lähinnä Yamahan Clavinova CLP -sarjaa ja Rolandin HP-sarjaa, sillä voisin aika lailla väittää, että erityisesti klassiseen pianonsoittoon nuo sarjat ovat hinta-laatusuhteeltaan markkinoiden kovimmat. Omalle soittimelle hintaa kertyi uutena n. 1700 €.
 
HP504 on HP-sarjan halvimmasta päästä, sarjan kalliimmissa soittimissa on kai vähän enemmän soundeja ja paremmat kajarit. Itse soitan hyvillä kuulokkeilla koko ajan, ja silloin soundi on kyllä hyvä. Pelkkiä akustisenkin pianon soundeja on valittavana ihan hyvä valikoima. Sormiin itselle ainakin Roland tuntui paremmalta kuin Yamaha, mutta se on makuasia. Yamahan koskettimet tuntuivat vähän raskaammilta ns. pystypianon koskettimilta, kun taas Roland tuntui enemmän konserttiflyygeliltä. Sen perusteella tein oman ostopäätökseni.
 
Kannattaa kuitenkin mennä musakauppaan testailemaan! Itse en ehkä lähtisi ihan halpispianoa ostamaan. Omien kokemuksien perusteella voin kyllä suositella Yamahan ja erityisesti Rolandin kotipianomalleja. Näin pianopedagogiikan opiskelijan vinkkelistä kelpo soittimia treenaamiseen esim. juuri kerrostalossa.
 
MarkusB
20.09.2015 18:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen ja tärkein neuvo josta en suosittele tinkimään
Testaa se piano ennen ostoa
On ihan naurettavaa ostaa soitin nettikaupasta testaamatta. Pistät rahaa tonneja ja säästät ehkä 50 € ja mitä jos se onkin pettymys? Itse en ostanut edes pianotuolia testaamatta sitä liikkeessä.
 
Kotisähköpianoista itse tykkään eniten Yamahan malleista. Kosketus on mielestäni aika realistinen ja hyvä. Kuitenkin merkin sisälläkin on variaatiota. Yamahan parhaat yli 10 000 €:n malleissa on mielestäni ihan mieletön tatsi, mutta jo tuossa yli 700 € saa ihan kelvollisen pelin. Käsittääksenei noissa kalliimmissa jamahoissa on oikea vasarakoneisto, mikä selittää aika paljon. Viimeksi kokeilin yhtä reilun tonnin Casiota ja ei siinä muuta vikaa ollut, mutta dynamiikka oli jotenkin naurettavan ylimitoitettu. Eli kun löi hiljaa, niin ei kuulunut mitään ja kovaa soittaessa piano soi naurettavan kovalla. Rolandilla mielestäni heikkous on ollut juuri touchissa, mutta nämä on vahvasti mielipideasioita. Itselläni on kohtuu halpa Yamaha ja mielestäni sen ainoa heikkous on koskettimen palautus, joka ei ole supernopea.
 
Akustisen pianon soundi on usein muhkeampi varsinkin bassopuolella. Vanhoissa pikkupianoissa tyyliin Hellas on usein todella tukkoinen ja tunkkainen ääni alapäässä. Hyvää akustista flyygeliä akustisesti hyvässä tilassa ei tietenkään voita mikään.
 
Sähköpianossa on aina täydelline vire. Itseäni masentaa tosi raskaasti soittaa epävireisellä pianolla kun esim. jazz-puolen soinnut kuulostaa karseilta.
 
konnamatti
30.09.2015 08:19:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MarkusB: Ensimmäinen ja tärkein neuvo josta en suosittele tinkimään
Testaa se piano ennen ostoa
On ihan naurettavaa ostaa soitin nettikaupasta testaamatta. Pistät rahaa tonneja ja säästät ehkä 50 € ja mitä jos se onkin pettymys? Itse en ostanut edes pianotuolia testaamatta sitä liikkeessä.

 
Tämä on vähän vanha viisaus jota hoetaan yhä uudelleen ja uudelleen. Sen voi laittaa takaisin jos on pettymys. Liikkeestä ostettaessa tällaista mahdollisuutta ei ole laissa taattu.
 
kris74
19.10.2015 10:12:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskohan tähänkin ongelmaan yamahan silenttipiano tai ehkä oikeastaan transakustinen se vastaus? U1 varmaan riittäisi, onkohan niitä jo käytettynä? Meinaan kun on lapsipehe kyseessä niin oisi sitten se akustinenkin valmiina.
 
tuquoque
22.10.2015 17:20:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meilä on perheessä Yamahan YDPS-52 digipiano. Uutena ripauksen päälle 100e. Tatsi on vakuuttava, soundi akustisena hyvä ja luureilla loistava. Lisäksi on nätti ja pieni.
 
http://www.f-musiikki.fi/pianot/dig … ps52wh-digitaalipiano-valk-ydps52wh
 
m.
tuquoque
22.10.2015 17:21:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Meilä on perheessä Yamahan YDPS-52 digipiano. Uutena ripauksen päälle 100e. Tatsi on vakuuttava, soundi akustisena hyvä ja luureilla loistava. Lisäksi on nätti ja pieni.
 
http://www.f-musiikki.fi/pianot/dig … ps52wh-digitaalipiano-valk-ydps52wh

 
EDIT: siis 1000e
 
m.
MarkusB
30.10.2015 11:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konnamatti: Tämä on vähän vanha viisaus jota hoetaan yhä uudelleen ja uudelleen. Sen voi laittaa takaisin jos on pettymys. Liikkeestä ostettaessa tällaista mahdollisuutta ei ole laissa taattu.
 
Entä jos se toinen tai kolmaskin piano on pettymys? Lähetteletkö pianoja edes takaisin vaikkapa 10 kpl ja sitten toteat että se kolmas oli paras ja sen haluan.
 
konnamatti
13.11.2015 15:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MarkusB: Entä jos se toinen tai kolmaskin piano on pettymys? Lähetteletkö pianoja edes takaisin vaikkapa 10 kpl ja sitten toteat että se kolmas oli paras ja sen haluan.
 
Tässä ketjussa ei ole minun ostokäytöksestäni kyse :) Tietysti mieluiten liikkeestä, mutta totesin vain että netistä "sokkona" tilaamisessakin on järkeä koska ei se sido vielä mihinkään. Ja harvemmin on kymmenen laitetta joiden välillä puntaroi... Ehkä kannattaa vielä tutkia mitä haluaa jos noin monta vaihtoehtoa on pöydällä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «