Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Useamman synan ja soundimoduulin ohjaaminen live tilanteessa
1
halonma
14.03.2015 21:55:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
Olisiko kellään tietoa tai ideaa mikä olisi paras tapa toteuttaa Midi-käskyjen siirto live-tilanteessa?
 
Ongelmana tällä hetkellä reeneissä ja ehkä joskus sitten keikallakin on se, että itselläni on käytössä 3 synaa ja yksi soundimoduuli. Ja tietenkin joka biisille on joku hyvä soundi jota haluaisi käyttää. Lisäksi joihinkin biiseihin tulee vire/tune muutoksia. Softaratkaisu mielestäni ssaattaisi löytyä, mutta eikö ole sellaista "MIDI-hubia", johon voisi vaikka tehdä oiman biisilistan ja siitä kun valitsisi kappaleen, lähettäisi se patch muutokset ja tune/pitch tiedot midinä aina oikealle laitteelle ja ainakin oma setti olisi noepasti valmis soittoon.
 
Miten ammattilaiset tämän hoitaa? :)
 
halonma
15.03.2015 00:14:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Softapuolelta olen nyt löytänyt muutaman vaihtoehdon jolla homman eli scenen/kappaleen vaihdot voisi aika näppärästi hoitaa. Forte, Mainstage ja Cantabile näyttäisivät sellaisilta. Abletonin Live mahdollisesti myös.
 
Silitikin jotenkin haluttaisi tietää löytyisikö hardware puolelta jotain asian ajavaa kontrolleria.. ei tarvitsisi PC:tä tai Macciä raahata mukana.
 
ganesha
15.03.2015 10:59:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt ei ehkä ihan täysin vastaa tarvetta, mutta midipatchbay:n kautta olen soitellut räkkisyntikoita niin että masterkiipparista midikanavaa vaihtamalla vaihtuu räkissä vastaanottava syntsa. ongelma on tietty, että voi soittaa vain yhtä synaa kerrallaan - ja soundivaihtoja varten pitäisi sitten olla dedikoitu kontrolleri (mulla oli Behringerin FCB1010, jolla pystyi lähettämään muistaakseni 4-5 eri käskyä yhdellä polkaisulla. mut myin veks kun aloin käyttämään läppäriä keikoilla. nyt oon alkanut kaivata tuota midisteppilautaa takas, ja taidankin pyrkiä irti läppäristä keikoilla - siinä on toki omat helvetin hyvät puolensa, mutta se sitoo ehkä vähän liikaa käsiä irti soittimista. tai ehkä optimaalisin tilanne olis joku hyvä combo: läppäri + joku kontrolleri + patchbay tai jotain?)
 
halonma
15.03.2015 21:56:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Tää nyt ei ehkä ihan täysin vastaa tarvetta, mutta midipatchbay:n kautta olen soitellut räkkisyntikoita niin että masterkiipparista midikanavaa vaihtamalla vaihtuu räkissä vastaanottava syntsa. ongelma on tietty, että voi soittaa vain yhtä synaa kerrallaan - ja soundivaihtoja varten pitäisi sitten olla dedikoitu kontrolleri (mulla oli Behringerin FCB1010, jolla pystyi lähettämään muistaakseni 4-5 eri käskyä yhdellä polkaisulla. mut myin veks kun aloin käyttämään läppäriä keikoilla. nyt oon alkanut kaivata tuota midisteppilautaa takas, ja taidankin pyrkiä irti läppäristä keikoilla - siinä on toki omat helvetin hyvät puolensa, mutta se sitoo ehkä vähän liikaa käsiä irti soittimista. tai ehkä optimaalisin tilanne olis joku hyvä combo: läppäri + joku kontrolleri + patchbay tai jotain?)
 
Jep katsoin tuota Midibatchbaytä ja tosi selkeältä ja minulle riittävän yksinkertaiselta vaikutti. Ilmeisestikin toimii vain Macilla..? :p En oo koskaan suostunut Maccia käyttämään, mutta nyt oon tän asian kanssa jo joutunut niin pitkälle, että huusin jo Huuto.netissä yhtä Prooobuukkia... Jotenki tuollainen itselläsikin ollut mekaaninen poljin (johon ehkä liittyisi graafinen käyttöliittymä konffausta varten) tai vastaava tuntuisi parhaalta ratkaisulta, sellaista joka useampaa synaa tai moduulia ohjaisi kerralla, ei varmaankaan sitten ole.
 
Tuo MainStage Applelle, näyttää kyllä pirun pätevältä ja toimivalta ja omaankin tarkoitukseen mielestäni sopivalta, bonuksena siinä tulisi tuo plugareiden ja softasynienkin käyttö ja ohjaaminen. Onkos kellään kokemusta tästä, voisiko olla hyvä ja käyttääkö tuollaista kukaan Livekeikoilla?
 
Synastikki
19.03.2015 13:09:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

halonma: Jep katsoin tuota Midibatchbaytä ja tosi selkeältä ja minulle riittävän yksinkertaiselta vaikutti. Ilmeisestikin toimii vain Macilla..? :p En oo koskaan suostunut Maccia käyttämään, mutta nyt oon tän asian kanssa jo joutunut niin pitkälle, että huusin jo Huuto.netissä yhtä Prooobuukkia... Jotenki tuollainen itselläsikin ollut mekaaninen poljin (johon ehkä liittyisi graafinen käyttöliittymä konffausta varten) tai vastaava tuntuisi parhaalta ratkaisulta, sellaista joka useampaa synaa tai moduulia ohjaisi kerralla, ei varmaankaan sitten ole.
 
Tuo MainStage Applelle, näyttää kyllä pirun pätevältä ja toimivalta ja omaankin tarkoitukseen mielestäni sopivalta, bonuksena siinä tulisi tuo plugareiden ja softasynienkin käyttö ja ohjaaminen. Onkos kellään kokemusta tästä, voisiko olla hyvä ja käyttääkö tuollaista kukaan Livekeikoilla?

 
Käyttelen LiveProfessor-softaa livesoitteluun PC:llä ja mulla pyörii siinä Omnisphere ja joku ilmanen pianosofta... Ohjaan sitä suoraan Roland AX-7:lla. Ulkosen midin käytöstäkin ruvennu tulee kokemusta, kun laittanut parin patch change komennon taakse toisella koneella pyörivien taustanauhojen ohjauksen. Oman kokemuksen mukaa vasta aikamoisen pintaraapasun tehny tuon kyseisen softan ominaisuuksiin eli kykenee vaikka mihin. Toki vaatii vähän totuttelua ja säätämistä, että saa omaan käyttöön sopivaksi, mutta tosiaan sopii kaikenlaiseen softasoitteluun tai midiohjailuun, jos vaan jaksaa tosiaan tehdä.
 
Fear of Keytarnation
jysi
19.03.2015 20:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

halonma: Tuo MainStage Applelle, näyttää kyllä pirun pätevältä ja toimivalta ja omaankin tarkoitukseen mielestäni sopivalta, bonuksena siinä tulisi tuo plugareiden ja softasynienkin käyttö ja ohjaaminen. Onkos kellään kokemusta tästä, voisiko olla hyvä ja käyttääkö tuollaista kukaan Livekeikoilla?
On kokemusta edellisestä kakkosversiosta, on hyvä, käyttää (mutta aika vähän on niitä keikkoja).
 
Ajan kanssa tuosta tekisi vaikka mitä mutta laiskuuden takia on syvempi ruuvaaminen jäänyt tekemättä. Olen poiminut valmiita presettejä, laittanut splitit ja tasot kohdalleen ja lisännyt sanat ym. muistiinpanot teksiosastoon, joskus tehnyt sooloja varten toisen setupin. Loppu onkin sitten biisilistojen hallintaa.
 
Muutama bugi mahtuu mukaan (pahin on se että joskus performance-ikkunasta editin puolelle palatessa jää rantapallo liian pitkäksi aikaa pyörimään) mutta ei mitään katastrofaalista.
 
wompatti
22.03.2015 21:37:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa tehdä kaiken välttämättä hardwarena, niin aika monesta työasemakiipparista löytyy jonkunlainen midiohjausmoodi, jolla pystyy vaihtamaan haluttuun soundiin (+ lähettämään muita midikäskyjä) myös jollain ulkoisella modulilla tms. Esim. Yamahoista joita itse enimmäkseen livenä käyttelen löytyy "master-mode", jossa saa muistaakseni 4 "zonea" määriteltyä yhteen soundiin. Nämä kaikki zonet pystyy kontrolloimaan eri midikanavia ja niitä voi splitata tai laittaa layereiksi haluamallaan tavalla. Tässä moodissa voi myös latoa live-setupin soundeja peräkkäin, jolloin vaihdon voi tarvittaessa suorittaa vaikka jollain pedaalilla ilman turhia koodailuja. Kiipparin ohjelmointi tähän tarkoitukseen tosin on sen verran aikaa vievää hommaa, että koneella varmasti sujuu softien säätäminen huomattavasti nopeammin.
 
ganesha
26.03.2015 19:12:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

midipatchbay't futaa ihan minkä koneen kanssa vain, ja noihin uusimpiin USB-malleihin voi ohjelmoida aika spesifisiäkin reitityksiä - mut eihän ao. verme pääse oikeuksiinsa vasta kun sit kun niitä hardissyntikoita alkaa olla läjäpäin. itselläni on joku ikivanha sarjaportillinen-malli (joka kaiketi toimis jossain aataminaikaisissa tietokoneissa jos löytäis ajurit yms. softat), mikä toimii myös ns. standalone-purkkina ja jotain omia asetuksia voi tuohon palikkaan modailla. Räkkisynien kanssa kätevä himassa kyllä, ja jos tohtisin noita räkkivehkeitä alkaa keikoille roudata niin toki tuo patchbay olis kans must-juttu live-setupissa. Läppäri vaan on ihan liian helppo tuohon verrattuna - ja roudausystävällisempikin (vrt. räkillinen hardwarea). Toisaalta kyrsii läppärin kanssa säätäminen livenä, mut sekin on omasta laiskuudesta ehkä enemmän kiinni: jos hommais jonkun asiallisen midikontrollerin, niin ei tarttis läppäriin välttämättä koskea keikan aikana juuri ollenkaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «