Muusikoiden.net
08.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua kaivataan.
1
millerilalleri
18.08.2014 21:22:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs nyt yhdeksänvuotta soittaneena tulee jo mulla ainankin seinä vastaan ton Yamaha Calvinova CLP - 230 mallin kanssa. Ei vaan jontenkin äänimaailma nappaa omaan korvaan ja kosketus takkuaa omalta kohdaltani. Oon tässä nyt harkinnu että voisi toki hankkia jonkun akustisen pianon sähkösen ohelle, mut sit nousee kysymys millane ois hyvä ja toimiva kun melkeimpä koko ajan soittanu tolla jammulla, no toki joillain synkilla alkuvuodet tuli soiteltua. Niin elikkäs tossa tarjottiin mulle jotain Kemblen pianoa, aika halvalla. Ja rupesin sitten kelaamaan, että tekeekö pelillä mitään ja silla lailla. Pianon virityksestä olen jonkun verran ulalla, osaan vain kuulla millon se on vireesseä ja millon ei. Eli nyt vaan mielipiteitä kehiin ja ehdotuksia kehiin, millasta se nyt sitten pitas alkaa hankkimaan!

Spillway Arts
20.08.2014 18:31:07

Pianon kunto ja laatu selvinnee helpoiten koesoittamalla. Ainakaan minulle tuo Kemble ei ole tuttu merkki, joten en sano tuosta mitään. Yleensä hinta kertoo laitteen laadun melko hyvin. Halpa on harvoin hyvä. Halpa piano toimii kyllä huonekaluna ihan yhtä hyvin kuin se kymppitonnin Yahamakin. Jos pianolla taas ihan oikeasti soitetaan, niin minä katselisin käytettyä pianoa joltakin tunnetulta merkiltä. Minä diggaan Yahamaa, moni diggaa Steinwayta. Loput jotain ihan muuta.

Mutta tuon virittämisen minä jättäisin ihan suosiolla ammattilaiselle. Tai voithan toki kokeilla virittämistä, ja soittaa vasta sitten sen ammattilaisen virittämään sen pianon takaisin vireeseen. Muista kuitenkin että hieman epävireisen pianon virittäminen on nopeampaa ja halvempaa, kuin kertaalleen vituralleen räpelletyn pianon virittäminen. Eipä mulla muuta...

Gaffer tape is The Force! It has a light side and a dark side and holds the Universe together!
KanttoriPiiparinen
17.09.2014 08:10:14 (muokattu 17.09.2014 13:41:18)

Spillway Arts:
Mutta tuon virittämisen minä jättäisin ihan suosiolla ammattilaiselle. Tai voithan toki kokeilla virittämistä, ja soittaa vasta sitten sen ammattilaisen virittämään sen pianon takaisin vireeseen. Muista kuitenkin että hieman epävireisen pianon virittäminen on nopeampaa ja halvempaa, kuin kertaalleen vituralleen räpelletyn pianon virittäminen. Eipä mulla muuta...

Tämä pitää paikkansa paremmin kuin hyvin. Diletantit tekevät näitä mutu menetelmällä ja tietenkin aivan päin helvettiä. Olen törmännyt tapaukseen, jossa koko piano oli yritetty virittää kitaran viritysmittarilla hakemalla kaikki kuusi kitaraan tarkoitettua ääntä kohdalleen ja loput 214 kieltä arvaamalla näiden kuuden esiviritetyn äänen väliin. Avaimena oli toiminut jakari. Oli ollut kuulemma halpa viritys. Ja siltä se kuulostikin.

Pelkkään haalaukseen tärvääntyi aamupäivä. Iltapäivän tappelin virityksen kanssa, kun runko eli koko ajan. Jouduin tietysti tekemään uusintakäynnin saman asiakkaan luona. Olihan se tippunut muutamista kohdista. Pianon rakenne "muistaa" runkoon kohdistuneen kuorman ja elää sen mukaisesti. Sain sen toki viimein kohdalleen, mutta saldoa kertyikin sitten huomattavasti enemmin kuin se alkuperäinen "halpa" satanen.

Nuotin vieressä on aina tilaa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti