Muusikoiden.net
10.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kiippareiden itseopiskelu
1 2
Brownie
10.05.2014 15:00:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin oppia soittamaan kiippareita, ja olen jo jonkun aikaa harjoitellutkin. Voisitteko heittää muutamia perusasioita, mitkä aloittelijan olisi hyvä ottaa huomioon? Olen soittanut kitaraa aiemmin, eli soinnut yms. teoriapuoli on hanskassa. Onko esim. paha juttu, jos tekee sormitukset jotenkin ''väärin''? Mitkä olisi helppoja kappaleita aloittelijalle? Tyylilaji olisi pop/rock/iskelmä.

vanha_pieru
10.05.2014 15:59:53

Minulla on niin sama tausta (kitaraa tullut aiemmin soiteltua) ja nykyinen tilanne (koskettimet kiehtoo valtavasti, mutta soittokokemusta vielä vähän), että vastaan puhtaasti siltä pohjalta, kokeneemmat jatkakoot sitten tuosta teknisestä puolesta.
Mene vaikka kirjastoon ja etsi sieltä kosketinsoittimien soitonoppaita ja nuotteja. Itsehän sinä paremmin itse tiedät millaisesta musiikista pidät, joten katso löytyykö semmoisista nuotteja ja sitten vaan kokeilet, mikä tuntuu vaikeusasteeltaan sopivalta soitettavalta. Kyllä kappaleista jo melko pitkälle pelkästään kuuntelemalla voi päätellä osaisiko sellaista itse soittaa vai ei. Ja yleensähän pop/rock/iskelmä ei ole sitä kaikesta vaikeinta soitettavaa kosketinsoittimillakaan.
Aina tietenkin on myös hyvä, jos tunnet jonkun pätevän kiipparistin/pianistin, joka voi opastaa sinua soittimen saloihin, joten sellaisen pakeilla on myös hyvä käydä.

Sir Henry
10.05.2014 20:13:28

vanha_pieru: Minulla on niin sama tausta (kitaraa tullut aiemmin soiteltua) ja nykyinen tilanne (koskettimet kiehtoo valtavasti, mutta soittokokemusta vielä vähän), että vastaan puhtaasti siltä pohjalta, kokeneemmat jatkakoot sitten tuosta teknisestä puolesta.
Mene vaikka kirjastoon ja etsi sieltä kosketinsoittimien soitonoppaita ja nuotteja. Itsehän sinä paremmin itse tiedät millaisesta musiikista pidät, joten katso löytyykö semmoisista nuotteja ja sitten vaan kokeilet, mikä tuntuu vaikeusasteeltaan sopivalta soitettavalta. Kyllä kappaleista jo melko pitkälle pelkästään kuuntelemalla voi päätellä osaisiko sellaista itse soittaa vai ei. Ja yleensähän pop/rock/iskelmä ei ole sitä kaikesta vaikeinta soitettavaa kosketinsoittimillakaan.
Aina tietenkin on myös hyvä, jos tunnet jonkun pätevän kiipparistin/pianistin, joka voi opastaa sinua soittimen saloihin, joten sellaisen pakeilla on myös hyvä käydä.

Hienoa, että saa lukea asiallista kokemusta ja neuvoa soittamisesta, 10 poits nimimerkille "vanha pieru".

Lisäisin tähän vielä, että googlessa on jos jonkinlaista opastusta soittamiseen ja soittimeen. Kannattanee olla itselle ymmärtäväinen rimasta, mihin tähtää ja mitä haluaa soittaa. Esimerkkinä omasta elämästä 1970-luvulta; Yes ja monet progebändit kuunneltiin, ja yritystä oli, mutta leipä tuli noin 14 vuotta yökerhoissa, tanssilavoilla ja laivoilla.

Paras osa musiikissa on kuuntelijan osa, toiseksi paras harrastajamuusikon, pohjalla ammattilaisuus, mistä huomaa että soittaminen ei ole hauskaa.

Pihassa mulla on Merseedes Benz, ja kaikki asiat mulla perseelles mens.
ganesha
10.05.2014 20:34:03

itse olen itseoppinut niin kitaristina kuin kiipparistinakin. nyt kun soittanut sormioita yli 20 vuotta, voi sanoa vähän osaavansa soittaakin. nuotit pitää opetella, se on aika must. ja sit pitää soittaa ihan vitusti levyjen mukana - ja tietysti bändin kanssa. itsellä kävi niin onnellisesti että "pääsin" bändiin soittamaan kiippareita heti kun innostus syttyi (itse asiassa vaihdoin bändissä vain instrumenttia kun kitaristea oli kaks).

Brownie
10.05.2014 22:18:12 (muokattu 10.05.2014 22:25:59)

Olen nyt harjoitellut semmosia ns. kolmen soinnun biisejä, että vasurilla pimputan jotain bassokuviota(pohjaääntä) ja oikealla kädellä kolmisointuja. Olen 31 vuotias ja kitaraa soittanut 15 vuotiaasta asti. Nyt alkoi vaan nuo koskettimet kiinnostamaan, ja kyllä tässä on jo kehitystä tapahtunutkin. Vaan on tämä kyllä aika outo maailma kielisoittimiin tottuneelle.

Prophet
10.05.2014 22:23:58

Aaronin pianokirjoja ja erilaisia skaaloja tahkoamaan kuusi tuntia päivässä.

Thomas Häggblom
10.05.2014 22:52:18 (muokattu 10.05.2014 23:39:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Aaronin pianokirjoja ja erilaisia skaaloja tahkoamaan kuusi tuntia päivässä.

Pitihän sitä päästä mainostamaan omia menetettyjä tunteja ja vuosiaan..
Aloittaja voi varmasti kehittyä soittajana ja nauttia harjoittelusta vähän vähemmälläkin :)

The Modulation Wheel // www.soundcloud.com/themodulationwheel
Prophet
10.05.2014 23:05:19

Thomas Häggblom: Pitihän sitä päästä mainostamaan omia menetettyjä tunteja ja vuosiaan..
Aloittaja voi varmasti kehittyä soittajana ja nauttia harjoittelusta vähän vähemmälläkin.

Hoho! Osui ja upposi! Heti luuli kumihuuli! Sähköurkukoulu ja kansalaisopiston pianotunneilla vapaasäestystekniikkaa.

baron
11.05.2014 01:40:22

Mä sen verran "itseopiskelin" pianoa että aloin keikkailla.
Sitten mä jossain vaiheessa menin pianotunneille ja jos mä jotain voisin muuttaa niin ensin pianotunnit ja sitten vasta keikkailu.

Jotain voi omin päinkin oppia mutta kun piano on keksitty joskus 300 vuotta sitten niin parhaat tavat oppia sitä soittamaan on myös aikoja sitten keksitty ja kannattaisi hyödyntää edellisten sukupolvien tieto eikä keksiä pyörää uudelleen ja parhaiten se onnistuu pianotunneilla.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Iiwana-80
11.05.2014 08:06:13

baron: Mä sen verran "itseopiskelin" pianoa että aloin keikkailla.
Sitten mä jossain vaiheessa menin pianotunneille ja jos mä jotain voisin muuttaa niin ensin pianotunnit ja sitten vasta keikkailu.

Tämä.

Kun kuuntelee kokeneiden juttuja tyyliin "mitä tekisin toisin", niin lähes järkijään sieltä tulee esille, että olisinpa opetellut nuotinluvun ja tekniikan ensin ja vasta sen jälkeen alkanut staraksi. Stara-tyylillä tulee rajat nopeammin vastaan kun ns. "opisto-meiningillä" ja sitten jälkeenpäin on aina hankala oppia pois vanhoja vääriä tekniikoita.

Mutta juu, valinta on jokaisen oma ja jos haluaa vain itse oppia, niin käyhän sekin.

KanttoriPiiparinen
11.05.2014 12:44:05

Iiwana-80: Tämä.

Kun kuuntelee kokeneiden juttuja tyyliin "mitä tekisin toisin", niin lähes järkijään sieltä tulee esille, että olisinpa opetellut nuotinluvun ja tekniikan ensin ja vasta sen jälkeen alkanut staraksi. Stara-tyylillä tulee rajat nopeammin vastaan kun ns. "opisto-meiningillä" ja sitten jälkeenpäin on aina hankala oppia pois vanhoja vääriä tekniikoita.

Mutta juu, valinta on jokaisen oma ja jos haluaa vain itse oppia, niin käyhän sekin.

Tekisin toisin itsepäisen itseopiskeluni: Soitettuani neljä Aaronia ynnä hieman muuta vastaavaa kamaa siirryin sähköurkuihin omin nokkineni. Marssin suoraa päätä suolle ja rämmin hetteiköissä vuosia, kunnes kokenut kaverini älysi passittaa minut kesä-yliopistoon lukemaan teoriaa. Vasta sen jälkeen alkoivat palikat loksahdella kohdalleen. Tärkeintä ei taidakaan olla se että tietää miten, vaan se että ymmärtää: MIKSI.

Vakiovastaukseni tämän tyyppisiin kysymyksiin on aina sama: Kysy kokeneelta. Silloin et toista samoja virheitä, joita kokeneempi on jo ehtinyt tehdä. Pelkkä netti ei voi koskaan korvata oikean opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta.

Nuotin vieressä on aina tilaa...
Brownie
11.05.2014 14:27:35

Oon mä aikoinaan parilla pianotunnilla käynyt. En kyllä oppinut soittamaan, mutta jotain jäi mieleen. Oon tässä nyt pimputellu toivelaulukirjamatskua yms.

jones88
11.05.2014 14:32:45

Itellä menny "kehitys" aika jännästi. Aloitin 5-vuotiaana käymään musiikkiopistossa pianotunneilla ja vähän myöhemmin myös teoriassa. Pianotunteja jaksoin n. 5 vuotta, sitten alkoi kyllästyttää se klassisen jankkaaminen ja soittointo lopahti pianon osalta kokonaan.
Teoriatunneilla ihme kyllä tykkäsin käydä vielä pari vuotta soittotuntien loputtuakin, se oli hauskaa ja haastavaa, tavallaan puhdasta matematiikkaa. Pystyin helposti kirjoittamaan nuoteiksi open laulaman melodian, mutta siihenkin kyllästyi aikanaan.

Sen jälkeen (n. 12-vuotiaasta eteenpäin) en ole ottanut enää mitään tunteja. Välissä tuli itseopiskeltua kitaraa ja bassoa, kunnes n. 4 vuotta sitten alkoi taas koskettimet kiinnostaa. Nuottien lukutaito tosin oli niin ruosteessa ja hidasta, joten istuin illat synan ääressä ja tutustuin koskettimistoon ihan uudellelleen.
Korvakuulolta soittelin biisejä mitkä kiinnosti. Nyt ei ole mitään hajua, minkälaisia on maj9 ja Gsus tms soinnut, mutta onneks korva toimii. Ja onneksi mua on siunattu bändikavereilla, ketkä myöskään ei tajua nuoteista tai sointumerkinnöistä juuri mitään, mutta osaa kuitenkin soittaa niitä, ja kaikki kuuntelee ja on täysin kartalla siitä mitä muut tekee :D

Nyt kun jälkeenpäin ajattelee, niin varmasti noista käydyistä tunneista on ollut apua myöhemmin aloitettuun itseopiskeluun. Se vaan harmittaa, ettei klasarin soitosta tule enää oikeen mitään kun toi nuottienluku on niin vaivalloista; klasari on kuitenkin parhaimmillaan aikas hienoa.

"Jollei mies olis kekseliäämpi ku nainen, niin kyllä maailmassa juotais sitte vähä kaljaa." -U. Turhapuro
baron
11.05.2014 20:57:38

jones88:
Nyt kun jälkeenpäin ajattelee, niin varmasti noista käydyistä tunneista on ollut apua myöhemmin aloitettuun itseopiskeluun. Se vaan harmittaa, ettei klasarin soitosta tule enää oikeen mitään kun toi nuottienluku on niin vaivalloista; klasari on kuitenkin parhaimmillaan aikas hienoa.

1. Mä oon sitä mieltä että klasaritausta on hyödyllinen, kiinnostui myöhemmin mistä tahansa.
2. Ennen vanhaan pianon soiton alkeisopiskelu oli vain klasaria, nykyään pianomaikka opettaa juuri haluamaasi genreä!

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Benatsu
13.05.2014 20:16:55

Heitetäänpä palstaneitsyydelle hyvästit kun on kiinnostava aihe.

Itse olen soittamisen suhteen TÄYSIN itseoppinut, ja haluan rohkaista muitakin opettelemaan soittamista itsenäisesti. Nykyisin netti on loistava apukeino kun opettelee soittamista, itsellä kiipareiden soitto alkoi siinä 15 vuoden iässä muiden soittovideoita kattomalla ja nyt 7 vuotta myöhemmin olen kyllä jo mielestäni ihan hyvällä tasolla. Toki pari vuotta bändisoittoa oli myös hyväksi kehitykselle. Tärkeintä on oppia perussoinnut ja asteikot. Kun opettelee duuri-, molli- ja blues asteikot yhdessä sävelläajissa, on ne helppo sitten siitä miettiä muihinkin sävellajeihin. Siitä sitten lisäksi kaikkia hämäriä eksoottisia asteikkoja niin pystyy jo hyvinkin progea kamaa vetämään :) Itse en vieläkään osaa nuoteista suoraan soittaa, mutta kun osaa kaikki soinnut on säestäminen ja bändissä soittaminen suht helppoa. Pointti on siis se, että vaikka täällä porukka puhuu Aaronin pianokirjoista ja klassisen musiikin opiskelusta, on tärkeintä oma innostus ja toisaalta myös tietynlainen hahmotuskyky, loppujen lopuksi koskettimistossa on vain 12 eri säveltä joista pitää valita oikeat kuhuhnkin biisiin :D.

baron
13.05.2014 21:41:33

Benatsu: Heitetäänpä palstaneitsyydelle hyvästit kun on kiinnostava aihe.

Tänään viimeeksi olin pianotunnilla vaikka oon parikymmentä vuotta keikkaillut.
Edelleen puhun maikan puolesta:
1. Hyvä maikka osaa teoriaa ja meillä on mielenkiintoisia teoriakeskusteluja, kun mulle tulee ongelma vastaan, hän ratkaisee.
2. Minkä tahansa piisin soinnutuksessa on monta tietä hyvään lopputulokseen ja on kiva keskustella ja vertailla sellaisen kanssa joka osaa.
3. Soitossa voi olla sellaisia ongelmia joita ei itse havaitse, hän mm. tänään sanoi että vas käden vola voisi olla vähäisempi.
4. Piisin "tulkinnassa" hän voi ehdottaa sellaisia idiksiä joita itse et keksi.
5. Ym ym ym

Sir Henry
13.05.2014 22:25:00

Benatsu: Heitetäänpä palstaneitsyydelle hyvästit kun on kiinnostava aihe.

Itse olen soittamisen suhteen TÄYSIN itseoppinut, ja haluan rohkaista muitakin opettelemaan soittamista itsenäisesti. Nykyisin netti on loistava apukeino kun opettelee soittamista, itsellä kiipareiden soitto alkoi siinä 15 vuoden iässä muiden soittovideoita kattomalla ja nyt 7 vuotta myöhemmin olen kyllä jo mielestäni ihan hyvällä tasolla. Toki pari vuotta bändisoittoa oli myös hyväksi kehitykselle. Tärkeintä on oppia perussoinnut ja asteikot. Kun opettelee duuri-, molli- ja blues asteikot yhdessä sävelläajissa, on ne helppo sitten siitä miettiä muihinkin sävellajeihin. Siitä sitten lisäksi kaikkia hämäriä eksoottisia asteikkoja niin pystyy jo hyvinkin progea kamaa vetämään :) Itse en vieläkään osaa nuoteista suoraan soittaa, mutta kun osaa kaikki soinnut on säestäminen ja bändissä soittaminen suht helppoa. Pointti on siis se, että vaikka täällä porukka puhuu Aaronin pianokirjoista ja klassisen musiikin opiskelusta, on tärkeintä oma innostus ja toisaalta myös tietynlainen hahmotuskyky, loppujen lopuksi koskettimistossa on vain 12 eri säveltä joista pitää valita oikeat kuhuhnkin biisiin :D.

Ok kannanotto, vaikka sinänsä oppi ei ojaan kaada, lopputulokseen vaan on useampikin tie. Toiset oppii itse, toisille riittää vähän alkeita ja vinkkejä, toiset opiskelee kauan ja lopuksi ne jotka eivät opi edes lopettamaan, edes opiskelua.

Aikoinaan etulinjassa kehnona bassonomistajana tuli soitettua monenlaisten kiippareiden ja haitaristien kera, toiset itseoippineita ja toiset opetettuja.

Tyylitaju oli se, mikä mielestäni erotti jyvät akanoista, ja siinä opetetut usein jäivät hopealla, vaikkakin tekniikassa ja nuotinluvussa olivat huippuja.

Tyhmä esimerkki, mutta kyllähän Stevie Wonder ja jo edesmennyt Ray Charles kohtuullisesti koskettimia vetivät vokalisoinnin ohella.

Pihassa mulla on Merseedes Benz, ja kaikki asiat mulla perseelles mens.
Benatsu
13.05.2014 22:25:47 (muokattu 13.05.2014 22:29:07)

Baronilla hyviä pointteja, vastataan nyt kuitenkin kun vauhtiin päästiin. Jos joku odottaa ammattilaispianistin viestiä hienoine termeineen, lopettaa lukemisen tähän, itse olen itseoppinut amatööri enkä osaa edes nuotteja lukea. Soittoani on kuitenkin joskus jopa kehuttu.

1. Hyvä maikka osaa varmasti teoriaa paremmin kuin minä, sitä en kiistä. Ongelmia voi kuitenkin myös ratkaista itse, mikään ei ole parempi tunne kuin se kun ITSE tajuaa kuinka jokin sointukierto/melodia menee. Muistan esim. kun soitteluhommat juuri aloitettuani tajusin että perus molliasteikossa 5. sävelen sointu vedetäänkin joskus duurina (esim. D mollissa mentäessä A molli onkin A duuri). Tämä nyt on yksinkertainen esimerkki ja varmasti ihan perusteoriaa ja mulla varmaan on nuo temitkin väärin (oisko luonnollinen molli?), mutta kyllä se on palkitsevaa kun tollasia juttuja pystyy itse keksimään ja tajuamaan vaikkei aikaisemmin ole musiikin teoriasta tiennyt yhtään mitään.

2. Tästä samaa mieltä, itse olen vaan noita sointukiertoja/melodioita vertaillut aina kitaristin kanssa. Ei se pianonsoiton opettaja ole mikään välttämättömyys. Tälläinen kitaristin tai jonkun muun instrumentin kanssa soittelu ja teoriakuvioiden miettiminen myös kehittää sävelkorvaa.

3. Tämä on myös totta, miun sormitus ei varmaankaan ole ihan kunnossa jonkun ammattilasipianistin mielestä, mutta jos pystyy soittamaan edes välttävällä tasolla mieleen tulevat kuviot niin se riittää. Jos menisin soittamaan flyygelillä jotain klassista settiä, niin varmasti kaikki kuulisi että nyt tuo kaveri ei kyllä tiedä yhtään mitä se tekee. Sitten taas jos menen pop/rock/metalli bändin kanssa soittamaan, niin moni kuuntelisi että ompa pätevä kaveri. Puhun siis KOSKETTIMIEN, enkä pianon soitosta. Sormituksesta voisin kyllä joskus ottaa oppia joltain osaavammalta, sen myönnän.

4. Mielestäni biisin tulkinta on juuri se, mikä tekee hyvän soittajan. Hyvä soittaja pystyy tuomaan biisiin aina jotain omaa ja erillaista. On tosi palkitsevaa keksiä ihan improlla johonkin biisiin joku oma likki sinne väliin, miulta ainakin menisis hermot jos joku opettaja rupeisi neuvomaan mitä miun pitäs soittaa mihinkin väliin :).

e. Sir Henry toi esiin tärkeän, ehkä tärkeimmän, termin: TYYLITAJU. Sitä ei soittotunneilta saa ;).

baron
13.05.2014 23:50:10

Benatsu: Baronilla hyviä pointteja, vastataan nyt kuitenkin kun vauhtiin päästiin. Jos joku odottaa ammattilaispianistin viestiä hienoine termeineen, lopettaa lukemisen tähän, itse olen itseoppinut amatööri enkä osaa edes nuotteja lukea. Soittoani on kuitenkin joskus jopa kehuttu.

No, mä aloitin just kuin sä, täysin itseopiskelleena ja pärjäsin omasta mielestäni ihan kohtuullisen hyvin.
Mutta joskus sain päähäni kokeilla onko maikalla mitään annettavaa ja kyllähän se niin on että kiva homma tulee kivammaksi kun osaa/tietää enemmän ja kun kuiteskin jatkuvasti treenaan niin ohjatulla treeniksellä kenties saa enemmän irti?
Ihan sama homma kuin että kun olin vuosia pelannut sulkista ja sitten palkkasin itselleni sulkisopen niin kiva harrastus tuli kivammaksi.

Mutta monta tietä on hyvään lopputulokseen ja jokainen valkkaa sen joka itselle sopii.
Eli en mä mitenkään eri mieltä sun kanssasi ole:-)

Benatsu
14.05.2014 07:37:54 (muokattu 14.05.2014 07:38:25)

Sanotaan nyt vielä sen verran, että ei mulla tietenkään mitään soitonopetusta vastaan ole :-). Kaikilla ei vain ole mahdollisuuksia tunneilla käydä, joten halusin tuoda esille että ihan hyvälle tasolle pääse kyllä ihan itsekkin. Kyllä sitä itsekkin elämäntilanteen vakiintuessa voisin hyvin kuvitella tunneilla käyväni jos löytyisi hyvä opettaja.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti