Muusikoiden.net
06.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tiolin harjoitus
1
xmyx
01.03.2014 14:25:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten soitetaan (siis millä seormilla) sellainen trioli kuin esmes Paul Norrbackin Varisevat lehdet- valssissa esiintyy?

Minulla on täällä Czernyn pianoetydit haitarille sovitettuna, mutta siinä ei ole yhtään tuollaista harjoitusta, muunlaisia trioleja kyllä.
Siis kyse on soittotavasta missä kukin neljäsosanuotti soitetaan kolmella näppäilyllä, ja niitä piisaa juuri tuossa Norrbackin valssissa. Muita vastaavia en tiedäkään.

Kuulin, että Norrback itse ei kysellyt keneltäkään miten mikäkin pitää soittaa, vaan etsi itse menetelmän. Minulta nyt se ei ala luonnistua, joten kysyisin, opetetaanko musiikkkiopistoissa jotakin määrättyä sormitusta.
Entä vaikuttaako asiaan se, että minulla keskisormi on kynnenmitan verran pitempi kumpaakin viereistä sormea?

Janus
01.03.2014 19:39:59

http://petrucci.mus.auth.gr/imglnks/usimg/7/73/IMSLP00876-Hanpart3.pdf

Harjoitus #44.

KoskPaavo
02.03.2014 18:42:46

Mä soitan ne nimenomaan 123-järjestyksessä koska lyhimmällä sormella(peukalo) on tehokkainta aloittaa. se vastaussäe sitten paljetremololla. Siis mulla on viisrivinen, pianopelillä tuo voi ollakin noin kun ohjeessa.

"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Janus
02.03.2014 19:01:25

KoskPaavo: Mä soitan ne nimenomaan 123-järjestyksessä koska lyhimmällä sormella(peukalo) on tehokkainta aloittaa. se vastaussäe sitten paljetremololla. Siis mulla on viisrivinen, pianopelillä tuo voi ollakin noin kun ohjeessa.

Joo, kosketinsoittimella 321, sillä keskisormella pääsee seuraavalle melodiaäänelle sekä ylös että alas paljon kätevämmin kuin 123:n jälkeen peukalolla vängätessä - poikkeuksena ehkä todella pitkät hypyt (oktaavi) alaspäin.

xmyx
02.03.2014 19:46:37

Kiitoksia paljon, kannatti taas kysyä!
Tuollainen harjoitus kun olisi löytynyt Czernyn etydeistä niin mitään ongelmaa ei olisi ikinä päässyt syntymäänkään :)

Totta puhuen, minä takerruin tuohon 1-2-3 systeemiin kun kaikki videot mitä aiheesta löysin näyttivät siten soitetuilta. Mutta niitä olikin aluksi vain 5-rivisellä -- nyt on tainnut ilmaantua muuan pianopelillä soitettukin.
Ja viisrivisilläkään ei näytä olevan yhtenäistä käytäntöä, eräskin näyttää ihan selvästi jättävän peukalon tykkänään syrjään (ja soitto on mitä taiturimaisinta !)

Mutta kyllä minulle --soitan pianopeliä ja siksi laitoinkin kysymyksen tälle osastolle-- sopii tuo 3-2-1, tuntuu luontevalta edetä tuo pisin sormi edellä.

Varsinainen kultajyvänen oli kuitenkin kirjallisissa ohjeissa: nostele sormia reilusti mutta älä kättä eikä rannetta!
Aamulla en osannut, illalla menee kuin vettä valaen :)
Oli taas pienestä kiinni.

baron
03.03.2014 18:43:08 (muokattu 03.03.2014 18:43:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: http://petrucci.mus.auth.gr/imglnks/usimg/7/73/IMSLP00876-Hanpart3.pdf

Harjoitus #44.

Kiitti, en ensin saanut sivua auki mutta vika oli varmaan mun desktopissa.
Mä oon joskus löytänyt tuon Petrucci-sivuston mutta hukannut.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
töräytän
10.09.2014 15:44:28

baron: Kiitti, en ensin saanut sivua auki mutta vika oli varmaan mun desktopissa.
Mä oon joskus löytänyt tuon Petrucci-sivuston mutta hukannut.

mäkääm en saamut motzillalla mutta googlen Crome avas ja sain talletettuakin
pdf tideoston

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti