Muusikoiden.net
03.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Walton urut, owg 100
1
HeKos
21.02.2014 15:51:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöiset tuli kaupoissa, onko näillä arvoa? Osaako joku neuvoa miksi äänet kuuluu hiljaa? Puhdistin sen pedaalin potentiometrin, ei rohise, vaikuttaa vain vähän volumeen. Ihan ku olis vahvistinpuolella vikaa, mutta siitä en selvää saanu.. hieno space sound "kone" tuolla urkujen sisällä. Siis sellainen leslie kaiutin.
Se vähä ääni mitä tuosta kuuluu on ihan hyvää, tuo leslie toimii kans ja kuulostaa hienolta. Mutta jos joku osaa neuvoa mistä korjaa että sais kunnolla voluumia. Vai pitääkö tämä laittaa nuotioon.

EP
21.02.2014 16:07:47

HeKos: Tämmöiset tuli kaupoissa, onko näillä arvoa? Osaako joku neuvoa miksi äänet kuuluu hiljaa? Puhdistin sen pedaalin potentiometrin, ei rohise, vaikuttaa vain vähän volumeen. Ihan ku olis vahvistinpuolella vikaa, mutta siitä en selvää saanu.. hieno space sound "kone" tuolla urkujen sisällä. Siis sellainen leslie kaiutin.
Se vähä ääni mitä tuosta kuuluu on ihan hyvää, tuo leslie toimii kans ja kuulostaa hienolta. Mutta jos joku osaa neuvoa mistä korjaa että sais kunnolla voluumia. Vai pitääkö tämä laittaa nuotioon.

Ei soittimia laiteta nuotioon!
Mallimerkintä ei kerro ainakaan mulle mitään, mutta usein noissa ( varsinkin jos on se 'kotiurku' -malli) sinä itse määrittelet sen arvon.

Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
Prophet
21.02.2014 17:18:14

HeKos: Vai pitääkö tämä laittaa nuotioon.

Vai pahoinpiteletkö sen Keith Emersonin tai Eläkeläisten tyyliin.

musamies
21.02.2014 18:39:24

Mä olen enempi erikoistunut vanhoihin keikkaurkuihin - itse määrittelen niiden arvoa siitä näkökulmasta miten hyvin onnistuu soittaminen ja saako ne mukaan keikalle.

Kotiurun arvoa varmaan pitäisi tarkastella niin, että onko se käyttökelpoinen soitin kotona ja varmaan ulkonäölläkin jotain väliä.

KoskPaavo
21.02.2014 21:33:11

Kyllä mä tuommoisen muistan, Saarijärvellä noita tehtiin. Oli jo silloin vähän semmoinen "kakkos-WLM", kyllähän noilla enemmän arvoa on kuin jollakin 80-luvun Yamahalla. Voi johtua mun subjektiivisesta mielipiteestä tai vain siitä että ei noita niin paljoa ole enää kuin japski-italiaanourkuja.
Pääteaste/virtalähdevika voi tuohon volumejuttuun vaikuttaa. Tuo mulle niin laitan soimaan.

"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
HeKos
23.02.2014 20:29:36

No en minä tohi tuohon polttamiseen enkä myöskään pahoinpitelyyn lähteä. Tuo soundi vaan jotenki hivelee korvia.. vielä kun saisi tuon "leslie" kaiuttimen muuttamaan pyörimisnopeuttaan portaattomasti. Tässä urkumallissa lukee "space sound" napissa josta kaiutin lähtee pyörimään. Nopeuksia on tasan kaksi, hidas ja nopea. Nyt ku tuota on rassaillu, paras soundi tulee silloin kun painan pyörimisen pois päältä nopeasta vauhdista, silloin se äänen läpätys hidastuessaan on hienon kuuloinen.
Mites nuo oikeat, aidot lesliet toimii? Kun kuulostaa joillain muusikoilla, että se muuttaa pyörimistaajuutta sattumalta, vai onko siinä jotain logiikkaa? Säädetäänkö sitä jollain pedaalilla?

HeKos
23.02.2014 20:34:17

Niin ja vielä.. Kaveri lupasi tulla katsoon nuo sähköt läpi. Hän on jonku sortin harrastelija elektroniikan maailmassa.. Josko tuo osaisi katsoo sitten sen vahvistin puolen. Ja se virtalähde. Siinä oli muutes kaksi tai kolme virta-aluetta mitä tää masiina käytti. 18v 72v 220v.... muuntaja möykystä lähti kesken kerän käämilangat ja niihin käsin kirjoitettu värisevin sormin 18v..

Thothmes
23.02.2014 22:01:55

Mites nuo oikeat, aidot lesliet toimii? Kun kuulostaa joillain muusikoilla, että se muuttaa pyörimistaajuutta sattumalta, vai onko siinä jotain logiikkaa? Säädetäänkö sitä jollain pedaalilla?

Normileslieissä on pääsääntöisesti kolme vaihdetta: stop, hidas ja nopea. Stoppia noista vähiten kai yleensä käytetään, yleensä käytetään lähinnä hidasta ja nopeaa. Soittaja hallinnoi niitä yleensä vivulla (googlaa half moon switch), aika moni on myös viritellyt jonkun polkimen niitä ohjaamaan ettei tarvitse kallisarvoisia käsiä siihen käyttää.

Poikkeuksia on sitten aivan kaikenlaisia. Jos se kuulostaa hyvältä, se on hyvä.

KoskPaavo
23.02.2014 22:37:25

Se nopeudenvaihdon VÄLISSÄ on se pointti, (minun mielestä) koska se alapyörijä on huomattavasti painavampi kuin ylätorvi, niin se alapyörijä kiihtyvyys ja hidastuvuus on ihan toista kuin ylätorvella. Siinä se soundi muljahtelee mukavasti.
Noin:https://www.youtube.com/watch?v=DaW2DvJbkwo

"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
HeKos
24.02.2014 09:21:20

Hemmetti. On se hienon kuuloista. Just mietin että onneksi en ole kuuro. Paljosta jäisi paitsi.

HeKos
24.02.2014 09:48:01

Lisäsin profiiliin kuvia, missä näkyy mun urkujen sisustaa. Spacesound on italiassa valmistettu kone. Hitto tuo on mielenkiintoinen kapine. Huomaa miten tänäpäivänä tehdään kertakäyttökoneita, kun katsoo tuota waltonin vieressä olevaa yamahan syntikkaa. Ei kait 70-luvulla saanu edes kortonkeja kertakäyttöisenä, puhumattakaan sähköuruista...

ppcw
24.02.2014 10:00:56

HeKos: Lisäsin profiiliin kuvia, missä näkyy mun urkujen sisustaa.

Hienon näköinen peli! Ajattelin aluksi kuvauksesta, että tuossa olisi muutamia värillisiä nappeja kotisähköurkutyyliin mutta siinähän on liukusäätimet ja kaikki. Ehdottomasti säilyttämisen arvoinen, kuten jo aiemmissa viesteissä on todettu. "Leslie" kuitenkin on se, joka tekee eron perus-kotiurkuihin. Tavallisistahan lähtee vain sellaista pininää ilman ulkoista vahvistusta.

T. Mustakorppi

== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
musamies
24.02.2014 10:35:22

Tollanenkin vehje etti kotia muusikoiden.net:issä!

Ei välttämättä ihan paskimpia kotiurkuja:
http://muusikoiden.net/dyn/users/86779.jpg

HeKos
06.03.2014 13:33:00

Meidän kylän eläkkeelle denaturoitunut tv korjaaja on ollut aikoinaan waltonin takuuhuolto. Kävin kysymässä siltä neuvoa korjaukseen. Hän kaivoi vanhan kansion jossa oli eri owg urkujen sähkökaavioita. Mielenkiintoista dokumenttia.. mutta turha reissu. Ei tullu urut kuntoon. Löydettiin kaverin kans yksi transistori joka oli halki. Sen vaihdoin mutta ei auttanut...urkuhuolto tuumasi että hän on ihan tarpeeksi elämänsä aikana korjannut. Enää ei jaksa.

HeKos
19.03.2014 18:51:33

Ei vieläkään saatu kuntoon.... transistoreita vaihdettu. Yksin ja pareittain. Nyt soitetaan taas korjarille, jos sen sais käymään täällä katsomassa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti