Muusikoiden.net
09.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: apua sointuihin
1
Aloittelija30v
07.01.2014 14:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,

Olen juuri vasta aloittanut kosketinsoiton ja itse olen yrittänyt oppaiden avulla opiskella. Nyt tuli vastaan tällainen ongelma, johon toivon teiltä saavan apua..
Eli mistä tiedän miltä korkeudelta soinnut tulee soittaa? Esim eräässä biisissä on Gm ja samaan aikaan pitäisi soittaa myös d, mutta jos soinnun soittaa matalemmalta se kuulostaa huonolle. Biisi on B duuri ja g molli, pitäisikö tästä osata päätellä jotain?

Synastikki
07.01.2014 18:08:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelija30v: Moi,

Olen juuri vasta aloittanut kosketinsoiton ja itse olen yrittänyt oppaiden avulla opiskella. Nyt tuli vastaan tällainen ongelma, johon toivon teiltä saavan apua..
Eli mistä tiedän miltä korkeudelta soinnut tulee soittaa? Esim eräässä biisissä on Gm ja samaan aikaan pitäisi soittaa myös d, mutta jos soinnun soittaa matalemmalta se kuulostaa huonolle. Biisi on B duuri ja g molli, pitäisikö tästä osata päätellä jotain?

Sointujen korkeutta ei periaatteessa voi päätellä mistään varsinkin jos kyse on pelkästä soinnuilla säestämisestä. Se miten saat soinnut istumaan paremmin toisiinsa riippuu ihan siitä miten käytät SOINTUJEN KÄÄNNÖKSIÄ. Eli esimerkissäsi sinulla on G-molli ja D-duuri ja sävellajina siis todennäköisesti g-molli. Eli todennäköisesti sinun kannattaa ottaa g-molli perusmuotoisena eli g-bb-d (tai g-b-d riippuen kummasta tavasta puhua sävelistä käytetään) ja D-duuri terssikäännöksenä eli f#-a-d.

Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
Aloittelija30v
07.01.2014 20:47:33

Kiitos vinkistä! olen tosiaan aloittelija ja tuosta voisinkin kysyä seuraavaksi eli mitä noiden sointumerkkien välissä pitäisi soitella? niitä on niin harvakseltaan, ettei kuulosta hyvältä.. ilmeisesti niitä käännöksiä, mutta miten.. oman mielen/kuulon mukaan? ja onko edes toivoa opetella itsekseen soittamaan? mitään taustaa mulla ei ole, enkä nyt ihmeitä tavoittelekkaan, kunhan jotain pelkkää pimputtelua kivempaa saisi soittimesta kuulumaan; )

baron
07.01.2014 21:00:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelija30v: Kiitos vinkistä! olen tosiaan aloittelija ja tuosta voisinkin kysyä seuraavaksi eli mitä noiden sointumerkkien välissä pitäisi soitella? niitä on niin harvakseltaan, ettei kuulosta hyvältä.. ilmeisesti niitä käännöksiä, mutta miten.. oman mielen/kuulon mukaan? ja onko edes toivoa opetella itsekseen soittamaan? mitään taustaa mulla ei ole, enkä nyt ihmeitä tavoittelekkaan, kunhan jotain pelkkää pimputtelua kivempaa saisi soittimesta kuulumaan; )

Mitä sä ajat takaa?
Treenaatko säestystä vai piisin itsenäistä pianosovitusta?

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Leikari
08.01.2014 09:15:40

Josko sen omatoimisen opettelun aloittaisi sillä, että opettelee nuotit ja ostaa/hakee vaikka kirjastosta musiikkimakuun sopivia "Easy" -nuottikokoelmia. Taitojen kehittyessä voi sitten soittaa vaativampia piano-/kosketinsoitinsovituksia tai yksinuotti/sointumerkintä nuottikokoelmista.

Musiikinlajien/-tyylien opaskirjoja/videoita kannattaa tietysti tutkia ja opiskella "temppukirjoina" niin voi ainakin omille korville uskottavasti soittaa rockit, countryt ja gospelit...

Toinen asia on sitten opiskella soittamista ja musiikin teoriaa pitkän kaavan mukaan.

Aloittelija30v
08.01.2014 09:44:40

Olen opiskelun aloittanut kirjaston oppailla aloittelijoille. Melodiat menee mutta nuo soinnut on vähän hakusessa, siis toki oppaista löydän miten mikäkin sointu soitetaan, mutta yleensä noissa nuoteissa on sointumerkintöjä niin harvakseltaan, enkä vielä osaa niiden välejä täytellä omasta päästäni..

baron
08.01.2014 10:43:37 (muokattu 08.01.2014 10:45:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelija30v: Olen opiskelun aloittanut kirjaston oppailla aloittelijoille. Melodiat menee mutta nuo soinnut on vähän hakusessa, siis toki oppaista löydän miten mikäkin sointu soitetaan, mutta yleensä noissa nuoteissa on sointumerkintöjä niin harvakseltaan, enkä vielä osaa niiden välejä täytellä omasta päästäni..

Hanki käytttöösi (vaikka kirjastosta) helppoja pianosovituksia, joissa on kummankin käden roolit kirjoitettu niin saat idiksiä siitä miten sitten omasta päästäsi soitat sointujen mukaan.
http://www.pianovapari.com/
Ym kirja lähtee suhteellisen alkeista ja neuvoo miten omasta päästä soitetaan sointumerkintöjen mukaan.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Aloittelija30v
09.01.2014 11:37:52

kiitos vinkistä! Täytyy käydä lainaamassa kyseinen opus jos pääsisin kärryille vähän paremmin

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti